Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nádherné kombi 508 SW je pýchou Peugeotu

FOTO
PRVÁ JAZDA Peugeot má záujem o najvyššie predajné pozície v segmente D. Boj s konkurentmi ako je Passat či Superb má zviesť nový model 508, bez verzie kombi by však štýlový lev v Európe nemal šancu. Po prvýkrát sme si vyskúšali variant 508 SW.
110 17 príspevkov 05.12.2018 / Filip Kadlečík

Klienti po celom svete ešte stále šalejú po športovo-úžitkových automobiloch, zo zákulisia automobilového sveta sa však stále častejšie začínajú ozývať hlasy, ktoré predpovedajú skorý koniec trendového segmentu. Radikálne znižovanie produkcie emisií sa totiž dá docieliť nielen efektívnymi agregátmi a modernými technológiami, ale i tradičnejšími nástrojmi. Medzi ne patrí napríklad aerodynamika. Veľké stroje s nadpriemernou svetlou výškou zväčša trpia na vyššiu spotrebu paliva už len kvôli svojej stavbe.

Frajerinu v podobe bezrámových dverí si zachováva aj kombi 110 fotografií v galérii Frajerinu v podobe bezrámových dverí si zachováva aj kombi Zdroj: Filip Kadlečík

Budúcnosť nevie predpovedať nik, vyčlenenie SUV na okraj verejného záujmu by však pre automobilky mohlo byť schodnou cestou. Zmenu smerom k racionalite odzrkadľujú mnohé súčasné experimenty výrobcov či napríklad znovuobjavenie karosárskej verzie shooting brake, ktorá sa začína vyskytovať naprieč portfóliom rôznych producentov. Na aktuálne trendy teraz reaguje i Peugeot, ktorý nám do rúk zveril rodinné kombi, ktoré svojou atraktivitou do veľkej miery pripomína práve štýlový shooting brake.

Budete ho chcieť už len kvôli dizajnu

S Peugeotom 508 SW sme sa zoznámili už na parížskom autosalóne, tam kombi segmentu D absolvovalo svoju svetovú premiéru. To, že bude patriť medzi najkrajšie kombi vôbec bolo jasné už vtedy - nestratilo sa ani po boku fascinujúceho konceptu e-Legend. V autosalónovom zhone však nebol čas obzerať ho do detailu, o to pozitívnejšie prekvapenie nám Peugeot 508 SW pripravil počas nedávnej prvej jazdy.

Peugeot 508 SW PureTech 225 S&S GT dostal i zaujímavú zemitú metalízu 110 fotografií v galérii Peugeot 508 SW PureTech 225 S&S GT dostal i zaujímavú zemitú metalízu Zdroj: Filip Kadlečík

Hneď na začiatok treba povedať, že kombi sa nám naživo páči ešte viac, než sedan. Gilles Vidal, šéfdizajnér značky, síce hovorí, že rodinná karosárska verzia je priamo odvodená od tej manažérskej, my by sme však tipovali skôr opačný postup. Predná časť tu zostala kompletne nezmenená, na premávku stále cerí dvojicu diódových očných zubov.

Divy sa diali najmä pri pohľade z profilu a zozadu. Celkovej estetike vozidla napomáha najmä fakt, že je vizuálne i reálne o niečo menšie, než predchádzajúca generácia päťstoosmičky. Najvyšší bod strechy je od zeme vzdialený len 1 420 mm, čo je o 60 mm menej, než v prípade staršieho modelu. Celých 20 mm inžinieri Peugeotu ušetrili i na celkovej dĺžke. V spojení s dynamickými tvarmi auta výsledok nemohol dopadnúť inak.

Krásne zadné svetlá prehrajú pri odomykaní nápaditú animáciu 110 fotografií v galérii Krásne zadné svetlá prehrajú pri odomykaní nápaditú animáciu Zdroj: Peugeot

Profil zdobia plynulé línie s postupne klesajúcou strechou, ktorá ústi do zatmavených koncových svetiel s pokročilou LED technikou schopnou vytvoriť efektnú animáciu. Za dizajnový šperk považujeme i svalnaté blatníky zadných kolies, ktoré auto krásne rozširujú. Bezrámové dvere zachované i vo variante kombi sú čerešničkou na torte. Peugeot 508 SW si záujem klienta zaslúži už len vďaka dizajnu.

Zbytočná kontroverzia?

Interiér v porovnaní s dizajnom karosérie motoristickú verejnosť polarizuje výrazne viac už dnes. Aj kombi 508 SW je vybavené koncepciou i-Cockpit, ktorá zahŕňa parádnu digitálnu prístrojovku, širokouhlý displej infotainmentu s dotykovou obrazovkou, elektrický volič smeru jazdy automatickej prevodovky a volant s neštandandardne malým priemerom.

Interiér 508 SW je orientovaný striktne na vodiča, cítite sa v ňom ako v športovom kupé 110 fotografií v galérii Interiér 508 SW je orientovaný striktne na vodiča, cítite sa v ňom ako v športovom kupé Zdroj: Peugeot

Práve malý volant je to, čoho sa viacerí z našich čitateľov, aspoň podľa odozvy na sociálnych sieťach, obávajú. Pravdou je, že na jeho veľkosť si chvíľu budete zvykať, po pár desiatkach kilometrov vám už však príde úplne prirodzená. Ak sa tak nestane, bude pre vás pravdepodobne lepšie zotrvať pri automobiloch s bežným priemerom volantu.

Výhodou i-Cockpitu je veľký rozsah, v ktorom si volant môžete nastaviť. To, do akej diaľky od palubovky sa vie vysunúť, nás prekvapilo. Aj tu sme však narazili na podobný problém ako pri predchádzajúcich automobilov Peugeot s touto koncepciou - ak sme volant nastavili podľa svojho gusta, prekrýval nám odhadom centimeter digitálneho prístrojového štítu. Išlo len o riadok s údajom o celkovom nájazde vozidla a tripmetra, aj tak by sme však boli spokojnejší, ak by nedochádzalo ani k takémuto prekrytiu.

Volant s malým priemerom je pre niekoho požehnaním, pre iného prekliatím 110 fotografií v galérii Volant s malým priemerom je pre niekoho požehnaním, pre iného prekliatím Zdroj: Peugeot

Počas prvej jazdy sme si vyskúšali vrcholnú výbavu GT, ale i bežnejšiu Allure. Obidve ponúkli vysokú mieru komfortu, GT-čko však predsa len mieri vyššie. Odlišne tvarovaný tu je volant, kreslá sa nastavujú elektricky, k dispozícii máte i dva relaxačné režimy spojené s odlišnou vôňou i masážou. Na margo masírovania - schopnosti 508 SW v tejto disciplíne potešia, prémiové modely však hrajú ešte vyššiu ligu.

Peugeot 508 v Ženeve: Francúzi dupli na plyn

Peugeot sa už dlhšie musel zaobísť s mierne zastaralým modelom 508. Teraz je však neaktuálnosti koniec. Lev vyliezol z jaskyne v úžasnej forme - za túto limuzínu sa značka hanbiť rozhodne nemusí...

Z pohľadu vodiča teda kabíne ako takej možno vyčítať len máločo. Ideálnu polohu si tu nájdu aj vysoké postavy, interiér vás obopne a vy sa cítite ako v športovom kupé. Spolujazdec by sa na toto objatie mohol sťažovať - vystúpená palubovka mu jemne uberá z miesta na kolená a preto sa treba posúvať zbytočne dozadu.

Vystúpená palubovka na predných sedadlách obmedzuje najmä vyššie postavy 110 fotografií v galérii Vystúpená palubovka na predných sedadlách obmedzuje najmä vyššie postavy Zdroj: Peugeot

Ak sa vám Peugeot 508 SW páči, určite odporúčame vyskúšať si ho aspoň na pár desiatok kilometrov. Možno zistíte, že celá kontroverzia okolo malého volantu je zbytočná. Niekomu do rúk sadne a inému nie, francúzska novinka však rozhodne stojí za zváženie.

Nenaháňa litre, ale technológie

Dynamický zovňajšok a kompaktný pocit z vozidla môžu byť nevýhodou v otázke vnútorného priestoru. Je objektívny fakt, že 508 SW ponúkne výrazne menšiu kapacitu kufra, než napríklad jeho konkurent z Mladej Boleslavi. Superb sa môže pochváliť jaskyňou s objemom 660 l, zatiaľ čo 508 kombi v základnom usporiadaní ponúka 530 litrov. Keď však zložíte operadlá zadných sedadiel, vznikne takmer rovná ložná plocha s kapacitou 1 780 litrov, čo už je veľmi konkurencieschopný údaj.

Batožinový priestor nie je najväčší v segmente, jeho 530 litrov sa však javí ako dostatočný údaj 110 fotografií v galérii Batožinový priestor nie je najväčší v segmente, jeho 530 litrov sa však javí ako dostatočný údaj Zdroj: Filip Kadlečík

O Peugeote 508 SW sa dá povedať, že nenaháňa litre a ani naddimenzovaný vnútorný priestor. Cítiť to i v kabíne, ktorá ponúkne adekvátne miesto pre štyroch až piatich dospelých. V pozdĺžnom smere na konkurenciu síce opäť stráca, vodič s výškou 185 cm si však sám za seba sadne s veľkou rezervou. Takto vysokému človeku sediacemu v druhom rade sedadiel zostane niekoľko centimetrov priestoru i nad hlavou - opticky klesajúcej strechy sa teda netreba báť.

Test Peugeot 308: Osem stupňov mu sekne

Kombinácia benzínového trojvalca a osemstupňového automatu možno vyznie netradične, no v praxi funguje naozaj dobre.

Francúzske kombi môže byť pýchou značky vo viacerých ohľadoch. Ponúka nielen dychberúci dizajn a imidž, ale i špičkové technológie, ktorými neprémiovú konkurenciu do veľkej miery predbieha. Najväčšou novinkou je systém nočného videnia, ktorý skenuje priestor pred vozidlom do diaľky 200 metrov a včas vás upozorní na prípadné živé objekty križujúce trajektóriu vozidla. Ak by chodec či zviera do trasy vstúpili na poslednú chvíľu, päťstoosmička vás v rýchlostiach od 5 do 140 km/h neprehliadnuteľne zalarmuje. O Night Vision System sa stará infračervená kamera, jej obraz sa premieta priamo na digitálnu prístrojovku.

Priestor v druhom rade sedadiel je úplne dostatočný, vadilo nám len, že kreslo spolujazdca sa môže spustiť tak nízko, že si pod neho už nestrčíte chodidlá 110 fotografií v galérii Priestor v druhom rade sedadiel je úplne dostatočný, vadilo nám len, že kreslo spolujazdca sa môže spustiť tak nízko, že si pod neho už nestrčíte chodidlá Zdroj: Peugeot

V reálnej premávke sme veľmi ocenili adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, ktorý sa kombinuje s novým asistentom na udržiavanie v jazdnom pruhu. 508 SW nás medzi čiarami držala elegantne, s volantom narábala jemne a dokonca sme si mohli vybrať i to, či sa má viac držať pri strede, prípadne okraji vozovky. Peugeot týmto opatrením myslí na cyklistov, resp. motorkárov, s ktorými sa autá často delia o jazdný pruh.

Peugeot e-Legend: V realite je ešte krajší

Na pôde parížskeho výstaviska sa chcú vytiahnuť i domáce značky. Peugeot si pre Francúzov pripravil špecialitu, ktorá svojim šarmom vyráža dych. Takýchto konceptov potrebuje svet viac.

Spomenúť treba i parkovací asistent, monitorovanie mŕtveho uhlu, full LED osvetlenie, rozpoznávanie dopravných značiek vrátane “STOP” a “Zákaz vjazdu” či live 3D navigáciu od spoločnosti TomTom. Za technologickú úroveň štýlového kombi sa Peugeot rozhodne hanbiť nemusí, niektoré prvky a ich puntičkárske naladenie by sa uplatnili aj medzi top autami prémiovej triedy.

Francúzska mäkkosť sa nekoná

Ak by ste od 508 SW čakali, že bude ako uhúpaná loď, ktorá nekompromisne odfiltruje všetky nerovnosti, boli by ste na omyle. Kombi stojí na platforme EMP2, vďaka ktorej sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou podarilo ušetriť 70 kg hmotnosti. Nová technológia zvárania má priniesť vyššiu tuhosť karosérie, adaptívne tlmiče štandardné pre verziu GT zasa všestrannosť.

Vpredu si 508 SW zachováva svoje typické tesáky 110 fotografií v galérii Vpredu si 508 SW zachováva svoje typické tesáky Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by sme mali podvozok Francúza opísať jedným slovom, vybrali by sme si termín “univerzálny”. Spoza volantu je príjemne tuhý, vodič cíti, že sa na neho v zákrutách môže spoľahnúť. Zároveň však i na 19” diskoch kolies nie je zbytočne tvrdý. O nerovnostiach vám síce dá vedieť, lenže nie výraznou ranou do podvozku.

Yan Bonny, muž zodpovedný za jazdnú dynamiku 508 SW, koniec-koncov vo svojom vyjadrení i priznáva orientáciu na všestrannosť automobilu. Cieľom podľa neho bolo dosiahnuť rovnováhu medzi športovosťou, komfortom a bezpečnosťou. Takému smerovaniu sa nemožno diviť, Francúzi veria v úspech kombi na nemeckom trhu a tamojší klienti si žiadajú pravej takto ladené automobily.

Rozdiely mohli byť i väčšie

Peugeot 508 SW bude od začiatku predaja disponovať trojicou pohonných jednotiek. O benzínové kone pod kapotou sa postará prepĺňaný štvorvalec so zdvihovým objemom 1,6 l ladený na 132 kW (180 k) resp. 165 kW (225 k), ktorý bude v oboch prípadoch rozkrúcať kolesá prednej nápravy prostredníctvom prevodovky EAT 8. Rovnaká prevodovka bude spárovaná i s prepĺňanou naftovou jedna-päťkou a dvojlitrom. Vznetové radové štvorvalce ponúknu výkon od 96 kW (130 k) do 132 kW (180 k), pričom najslabší z nich bude ako jediný k dispozícii i s manuálnym šesťstupňom.

Myslelo sa tu na detaily, koncept klavírnych tlačidiel známych z 3008 dostal nový rozmer 110 fotografií v galérii Myslelo sa tu na detaily, koncept klavírnych tlačidiel známych z 3008 dostal nový rozmer Zdroj: Peugeot

My sme počas prvého zoznámenia do rúk dostali verzie PureTech 225 S&S EAT8 GT a BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure. Spoločnú automatickú prevodovku už poznáme z iných vozidiel značky. Tu len potvrdila, že je veľmi komfortná a radí takmer nebadane. Na šport príliš nadaná nie je, pod tlakom vie zazmätkovať. Toto negatívum by sa dalo vyvážiť pádlami na volante, to by sa však museli krútiť spolu s vencom. Peugeot sa rozhodol pre statické umiestnenie, čo podľa nás nie je šťastné - radí sa s nimi dobre len vtedy, keď je volant vyrovnaný.

Výhoda 225-koňového zážihového motora s krútiacim momentom 300 Nm sa prejaví najmä vo vyšších rýchlostiach a otáčkach, kedy tak rýchlo nestráca dych. Slabší, 130-koňový diesel je však pri priamej akcelerácii z miesta pocitovo pomalší len o niečo, vďačí za to pravdepodobne totožnému krútiacemu momentu. Rozdiel je najmä v maximálnej rýchlosti - BlueHDi 130 stratí dych pri 210 km/h, PureTech 225 prestane ťahať až na úrovni 245 km/h.

Prevodovka EAT8 tu dostala známy volič smeru jazdy 110 fotografií v galérii Prevodovka EAT8 tu dostala známy volič smeru jazdy Zdroj: Peugeot

Na zážihovej jednotke nás oslovil jej pokojný chod - na diaľnici bolo pri rýchlosti 130 km/h v aute príjemné ticho. Naftiak taktiež nepatrí medzi hlučné motory, v nižších otáčkach sa však charakteristické klepanie úplne odizolovať nepodarilo. V porovnaní týchto dvoch agregátov nadšencov nafty poteší, že i základný agregát autu dodáva slušnú dynamiku, s benzínom sa však aj tak jazdí o niečo príjemnešie. Za 1,5-litrový naftiak však PSA opäť prináleží pochvala, ide o veľmi solídny diesel.

Pýcha Peugeotu

Atraktívne kombi nabité technológiami, modernými motormi plniacimi normu Euro 6d-TEMP a nefalšovaným francúzskym šarmom rozhodne má šancu v bitke o popredné predajné miesta D-segmentu. Tradičným klientom môže prekážať len jeho menší vnútorný priestor, objektívne je však stále viac než dostatočný.

Praktické kombi má výrazný imidž a krásne tvary 110 fotografií v galérii Praktické kombi má výrazný imidž a krásne tvary Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by sme si mali vybrať jedno auto zo súčasného modelového portfólia francúzskeho leva, bol by to pravdepodobne práve Peugeot 508 SW. Pocitovo kvalitný interiér s neopozeranou koncepciou, najmodernejšími technológiami, rozumné rozmery a obstojná jazdná dynamika sú veľkými lákadlami. Už teraz sme zvedaví, aké ceny Peugeot naordinuje päťstoosmičke na Slovensku. Dozvedieť by sme sa to mohli začiatkom budúceho roka, kedy sa u nás 508 začne oficiálne predávať.


Video
Najnovšie články
Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV

Američania sa sťažujú na Hyundai a Kia, že bagatelizujú riziko vznietenia motora a z toho dôvodu im hrozí spoločná žaloba. Ide konkrétne o šesť modelov, ktoré...

Hyundai a Kia čelia spoločnej žalobe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×