Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Revolúcia v bezpečnosti: Vonkajšie airbagy áut

Vzduchové vankúše dnes už sú štandardnou súčasťou automobilov. Aj v základnej výbave ponúkajú vozidlá prinajmenšom dva, väčšinou však skôr štyri až šesť. Vývoj airbagov ešte, zdá sa, má kam smerovať. Napríklad na karosériu auta.
2 04.12.2018 / Filip Kadlečík

Písal sa rok 2012, keď Volvo predstavilo vôbec prvý exteriérový airbag. Model V40 ponúkal vzduchový vankúš ukrytý pod kapotou, ktorý sa v prípade kontaktu s chodcom rozprestrel po spodnej časti čelného skla. Spolu s jemne zdvihnutou kapotou sa airbag mal postarať o zmiernenie následkov nehody. Teraz sa však pozornosť obracia opačným smerom.

ZF predstavilo koncept externého airbagu, ktorý má tlmiť bočné nárazy 2 fotografie v galérii ZF predstavilo koncept externého airbagu, ktorý má tlmiť bočné nárazy Zdroj: ZF

Renomovaná firma ZF predstavila svoj koncept, ktorý má prispieť k zvýšeniu bezpečnosti posádky. Airbag má v prípade bočnej zrážky v priebehu milisekúnd vystreľovať zo spodných prahov automobilu. Prvé testy firmy ukázali, že takéto riešenie by mohlo znížiť počet vážnych zranení pri tomto type kolízie až o 30 %, o rovnaké percento klesne aj poškodenie samotného vozidla.

Nasadenie exteriérového airbagu je podľa slov Michaela Büchsnera, riaditeľa divízie pasívnej bezpečnosti ZF, bližšie, než by sa mohlo zdať. Jeho aplikáciu má umožniť vysoká technologická úroveň vozidiel, ktoré sú v mnohých prípadoch obsypané senzormi či kamerami. Išlo by tak o prvé využitie vzduchového vankúša, ktorý by pri náraze reálne pohlcoval energiu iného automobilu.

Volvo V40 má airbag aj vonku

Volvo ako prvý výrobca na svete uvádza exteriérový airbag, ktorý má chrániť chodcov pri zrážke s vozidlom. Priekopníckym modelom je nové Volvo V40.

Airbag má mať objem prinajmenšom 250 litrov a okolo vozidla by po stranách vytvoril deformačnú zónu s hrúbkou 300 mm. Nemecká firma verí, že práve profil automobilu je pri nehode najzraniteľnejší. Pasažierov pri bočnej zrážke nechráni batožinový či motorový priestor, jej následky na zdraví posádky preto i pri nižších rýchlostiach bývajú vážnejšie.


Video
Najnovšie články
Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty

Slovenská vláda vydala nariadenie, ktorým sa zvyšujú sadzby mýta pre nákladné vozidlá. Dôvodom je tak ako po minulé roky úprava podľa vývoja inflácie.

Mýto pre nákladné vozidlá sa zvýši

Prednú časť finálnej japonskej novinky nachytali v prívese bez krycej plachty, potvrdzuje značnú vernosť tvarom päťročnej štúdie.

Toyota Supra ukázala svoju tvár predčasne

Bavor má decentne upravený zovňajšok, interiér s retro čalúnením a radový šesťvalec s výkonom 321 koní z modernejšieho modelu.

Vilner sa popýšil krásnym BMW M3 E30
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×