Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Poľadovica trápi SR: Ako sa na nej zachovať?

Zimné obdobie prináša pre vodičov mnohé riziká. Medzi najväčšie patria tie, ktoré vznikajú náhle alebo len v určitej lokalite. Medzi ne patrí mrznúci dážď a náhla poľadovica.
2 18 príspevkov 04.12.2018 / Soňa Zverková

V zime je azda najrizikovejšie obdobie, keď mierne stúpnu teploty a začne sa topiť sneh. V noci však stále mrzne a to, čo sa predtým roztopilo, vytvorí na ceste klzisko. Prvý signál, že vodič musí spozornieť, je moment, keď vyjde z brány a okamžite sa mu rozídu nohy alebo začne predvádzať zaujímavé tanečné kreácie. Zväčša nekoordinované. Pokiaľ je námraza na chodníku, je veľmi pravdepodobné, že bude aj na vozovke. Nespoliehajte sa na soľ či iný typ posypu, nič nie je večné.

Keď sa cesta zmení na zrkadlo, elektronika ani šoférske umenie vám nepomôžu. Azda len anjeli strážni 2 fotografie v galérii Keď sa cesta zmení na zrkadlo, elektronika ani šoférske umenie vám nepomôžu. Azda len anjeli strážni Zdroj: Dreamstime

Najväčším rizikom je mrznúci dážď. Ide o poveternostné podmienky, keď síce teplota neumožňuje vznik snehu, no kvapky vody pri kontakte s chladným povrchom zamrznú. Najprv tento jav odhalíte na čelnom skle, no rovnaký proces sa, logicky, deje aj pod kolesami auta. Riziko je o to väčšie, že takto mrznúca voda vytvára veľmi súdržnú vrstvu ľadu, ktorá však nemusí byť súvislá, ale obmedzená len na určité oblasti.

Najčastejšie môžete na takýto ľad natrafiť na veľmi chladných a tmavých miestach, napríklad, v lesoch alebo na mostoch. Najzákernejšou vlastnosťou takejto poľadovice je fakt, že zamrznuté plochy môžu na prvých pohľad vyzerať len ako mokré. Práve mosty sú z tohto hľadiska mimoriadne nebezpečné, nakoľko ide o otvorený a teda neraz veterný priestor. Azda nemusíme vysvetľovať, čo sa stane, keď sa do vozidla na ľade oprie bočný vietor. Vtedy je elektronika zväčša bezmocná.

Nemáte prezuté? Pozor, tu hrozia vysoké pokuty

Pomaly nadchádza zima a hoci je ešte cez deň príjemne, neviete dňa ani hodiny, kedy sa počasie zvrtne. Pokiaľ cestujete do Rakúska, neriskujte. Pokuty môžu byť naozaj likvidačné.

Prvá a zásadná pomôcka sú predpovede počasia. Najrizikovejšie sú dni, keď teplota kolíše pár stupňov nahor alebo nadol okolo nuly. Všeobecne platný recept, nanešťastie, neexistuje. Pokiaľ nemáte inú možnosť a musíte sadnúť za volant, jedinou záchranou je predvídavosť. Pozorne sledujte vozovku pred sebou, najmä pri jazde na obchvatoch alebo po mostoch. Obzvlášť buďte pozorní, ak ide o diaľnice resp. cesty so zvýšenou rýchlosťou, kde kritická situácia nastane a skončí sa tak rýchlo, že nestihnete vôbec zareagovať.

Platí zásada: používajte volant veľmi citlivo, vyhýbajte sa akýmkoľvek prudkým pohybom. Skúsenejší vodiči môžu práve na reakcii kolies na povely riadenia spoznať, aký povrch majú pod sebou. Rovnaké pravidlo platí aj pre narábanie s plynovým a brzdovým pedálom. Plynulý rozjazd, citlivé brzdenie, dodržiavanie väčšej vzdialenosti od predchádzajúceho vozidla.

Najhoršia možná kombinácia sú koľaje s tromi typmi povrchov: sucho, ľad a sneh 2 fotografie v galérii Najhoršia možná kombinácia sú koľaje s tromi typmi povrchov: sucho, ľad a sneh Zdroj: Dreamstime

Pozor si dávajte pri spomaľovaní do križovatky a jedným okom vždy sledujte vozidlo za sebou. Ide rýchlo? Brzdí? Stíha zastaviť včas? Preto najmä v podmienkach, ktoré umožňujú vznik poľadovice, odporúčame brzdiť z väčšej vzdialenosti. Čím dlhšie pred križovatkou pražíte brzdovými svetlami do očí vodiča vzadu, tým máte väčšiu istotu, že ich zbadá včas, hoci by aj ladil rádio. I keď to nemusí byť z hľadiska plynulosti premávky ideálne riešenie, pre jej bezpečnosť to určite je potrebné. Státie v kolóne pre reťazovú nehodu zaberie rozhodne viac času než citlivé brzdenie s predstihom.

Tip na záver

Každému vodičovi odporúčame zaplatiť si tréning v niektorej zo škôl šmyku. Hoci nemusí ísť práve o lacnú záležitosť, určite sa oplatí. V cene máte teoretické školenie, kde vám skúsení inštruktori vysvetlia, aké druhy šmyku existujú, ako ich môžete rozpoznať a ako sa správne zachovať. A to najdôležitejšie: praktickú časť absolvujete na vlastnom vozidle. Zohráte sa s ním, spoznáte jeho vlastnosti v kritickej situácii aj varovné signály, ktoré vysiela predtým, ako sa začne šmýkať. Šmyk je totiž len vrcholom ľadovca, ktorému vždy predchádza celý rad šoférskych chýb.


Video
Najnovšie články
Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV

Američania sa sťažujú na Hyundai a Kia, že bagatelizujú riziko vznietenia motora a z toho dôvodu im hrozí spoločná žaloba. Ide konkrétne o šesť modelov, ktoré...

Hyundai a Kia čelia spoločnej žalobe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×