Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Slepí vrahovia? Aj to je hrozba našich ciest

Ruku na srdce: kedy ste boli na vyšetrení zraku? Možno si myslíte, že vidíte dobre, opak však môže byť pravdou. Podľa prieskumu v Česku po tamojších cestách jazdí pol milióna slepých vrahov.
3 12 príspevkov 30.11.2018 / Soňa Zverková

Vidieť a byť videný je základným princípom bezpečnosti na cestách. Zamerajme sa teraz na prvé slovíčko: „vidieť“. To totiž neobsahuje len tradične ponímané vysvetlenie, čiže vidieť svetlá vozidiel alebo chodcov. V priamom význame tohto slova totiž vodič naozaj musí dobre vidieť. Inými slovami, mať dobrý zrak.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Youtube/ Slepí vrazi

Moderné vozidlá sú prepchané rôznymi bezpečnostnými prvkami, či už je to ABS, ESP, adaptívne tempomaty, senzory mŕtveho uhla alebo systémy sledovania jazdných pruhov. Málokto si však uvedomuje, že kým nebudeme mať autonómne vozidlá najdôležitejším bezpečnostným prvkom budú oči vodiča. Práve zrakom prijímame 80 percent všetkých informácií, vrátane cestnej premávky. Ak nemá vodič zrak v poriadku, všetky technológie sú úplne zbytočné.

Práve na kvalitu zraku vodičov sa zameral projekt Slepí vrahovia, ktorý vznikol v spolupráci Autoklubu ČR a BESIPu. V priebehu tohto roka za podpory z grantového programu Road Safety (Bezpečnosť na cestách) Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) vyhlásilo kampaň v 42 lokalitách v Česku a na Slovensku, počas ktorej si nechalo zrak zmerať 4 298 ľudí.

Fakty o tom, čo vodiči z áut v noci skutočne vidia

V súčasnosti sa čoraz častejšie objavuje slovné spojenie „neviditeľný chodec“. Tma, dážď a tmavé oblečenie je nočnou morou každého vodiča. A pritom obyčajný kus plastu s reflexnou úpravou za pár eur...

Výsledky sú viac ako alarmujúce. V priebehu posledného roka si zrak nedalo skontrolovať až 68 percent vodičov, z ktorých sa vyše polovica (53 percent) domnieva, že majú zrak v poriadku. Pritom kontrola zistila, že až 71 percent testovaných vodičov potrebuje korekciu zraku, no 46 percent sa touto témou nijako nezaoberá alebo používa nesprávnu korekciu. Iba 28 percent vodičov malo zrak naozaj v poriadku alebo používalo správnu korekciu, čiže okuliare alebo kontaktné šošovky.

Pritom až 80 percent všetkých informácií získavame zrakom. O to viac zaráža fakt, že 40 percent vodičov bolo na očnej prehliadke najmenej pred piatimi rokmi, v mnohých prípadoch aj dávnejšie. V Česku je evidovaných zhruba šesť miliónov vodičov a podľa zistení kampane osem percent z nich by pre vadu zraku vôbec nemalo sadnúť za volant. V prepočte to znamená, že po českých cestách jazdí pol milióna potenciálnych slepých vrahov.

Jednoduché okuliare by na cestách mohli zachrániť mnohé životy 3 fotografie v galérii Jednoduché okuliare by na cestách mohli zachrániť mnohé životy Zdroj: Pexels

Vodič so zdravým zrakom vidí chodca zhruba vo vzdialenosti do 200 metrov. Už pri relatívnej malej dioptrii -0,75 sa však táto vzdialenosť skráti na polovicu a adekvátne aj čas na správnu reakciu. Pri dioptriách -2 zbadá vodič chodca len zo vzdialenosti 20 metrov! A práve tí patria do najrizikovejšej osempercentnej skupiny. Á propos, tento problém sa ani zďaleka netýka len seniorov. Počet očných vád začína prudko narasť už vo veku nad 30 rokov.

Šokujúce video: Vtipný štart, smutný koniec

Každému vodičovi so zdravým pudom sebazáchovy je jasné, že telefón za volant nepatrí a písanie SMS obzvlášť. Rovnako ako alkohol či drogy. Stačí chvíľka nepozornosti a tragédia je na svete.

Práve vstupujeme do kritického obdobia, ktoré sa nesie v znamení hmiel, dažďa, zhoršených svetelných podmienok a krátkych dní. Práve teraz sa tieto podmienky a vada zraku vodiča stávajú doslova vražednou kombináciou. Už len preto, že na jeseň a v zime sa riziko nehody v porovnaní s letom zvyšuje 15-násobne.

„Naliehavosť tohto problému je zjavná. Vieme, že v roku 2017 došlo k 103 821 dopravných nehôd, z čoho takmer 5 000 vzniklo s účasťou alkoholu či drog. No vieme aj to, že vodičov, ktorí zle vidia, je oveľa viac než tých, ktorí sú pod vplyvom návykových látok. Nebezpeční sú zhruba rovnako, ale ich nehody nikto neeviduje,“ varuje prezident českého autoklubu Jan Šťovíček. „Je teda vhodné sa pýtať: Koľko nehôd asi zavinili vodiči preto, že majú vadu zraku a vôbec to neriešia?“

Viete, kde všade sa máte počas jazdy pozerať?

Tento problém sa netýka len vodičov, ktorí práve vyšli z autoškoly. Na cestách sa až príliš často vyskytujú motoristi, ktorí akoby pozerali na asfalt dva metre pred autom a spätné zrkadlá pre istotu...

Autobild.sk komentuje

Slepý vodič a zhoršená viditeľnosť sú naozaj vražedná kombinácia. Žiaľ, ani chodci veľmi nepomáhajú a nijako nechránia sami seba. Tmavé oblečenie, nos zaborený v mobile. Akoby sa spoliehali výlučne na vodičov. Nie, milí chodci, takto to nefunguje. Vodiči sú ľudia a žiaľ, často nezodpovední, ako to dokázal aj výskum z Česka. Za svoj život zodpovedáte sami. Darmo polícia obviní vodiča, keď ste to vy, kto skončí na invalidnom vozíku.

Opakovane apelujeme na všetkých účastníkov cestnej premávky. Každý musí k bezpečnosti prispieť svojím dielom. Chodci aj vodiči. Vypnite mobil a zapnite rozum. Akonáhle sadnete do auta, zastrčte mobil kamsi do kúta batožinového priestoru, nech vás zbytočne nemáta. A začnite rozmýšľať ako vodič. Zastaví tamten z vedľajšej cesty? Mám zelenú, ale nejde nejaký blázon na červenú? Nevybehne mi chodec spoza autobusu? To isté platí aj pre chodcov. Akonáhle sa blížite k ceste, odložte mobil a zamyslite sa. Vidí vás ten vodič? Stihne zastaviť včas? Nie je chorý, opitý, slepý, neladí náhodou rádio? Vždy počítajte s tou horšou možnosťou. Jedni aj druhí.


Video
Najnovšie články
Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV

Američania sa sťažujú na Hyundai a Kia, že bagatelizujú riziko vznietenia motora a z toho dôvodu im hrozí spoločná žaloba. Ide konkrétne o šesť modelov, ktoré...

Hyundai a Kia čelia spoločnej žalobe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×