Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prémiové palivá: Oplatí sa ich vôbec tankovať?

NEPREHLIADNITE
Jedna z častých debát automobilových fanúšikov začína otázkou, či sa vlastne oplatí zvážiť tankovanie prémiového paliva. Na zdanlivo jednoduchú tému sa dá rozprávať dlho. Britský Auto Express teraz prináša jednoznačnú odpoveď.
2 29 príspevkov 22.11.2018 / Filip Kadlečík

Dobrej debate o častých dilemách vodičov odolá len máloktorý motoristický nadšenec. Na pretras často prichádza aj otázka, či sa vôbec oplatí tankovať prémiové palivo? Vodiči na ňu majú rôznorodé odpovede, ktoré sa nie vždy zhodujú. Poriadok do problematiky teraz suchými faktami vnáša britský magazín Auto Express.

Oplatí sa vlastne tankovať prémiové palivo? Na častú dilemu slovenských vodičov odpovedá britský Auto Express 2 fotografie v galérii Oplatí sa vlastne tankovať prémiové palivo? Na častú dilemu slovenských vodičov odpovedá britský Auto Express Zdroj: Filip Kadlečík

Prémiové palivá dnes už nájdete takmer na každej čerpacej stanici. Medzi drahšou naftou a benzínom možno nájsť viaceré rozdiely. Pri prémiovom benzíne platí, že má vyššie oktánové číslo - väčšinou od údaju “98” vyššie. Pokojne sa však môže stať, že narazíte aj na benzín, ktorý má oktánové číslo presahujúce údaj “100”.

V praxi oktánové číslo znamená asi toľko, že palivo je viac odolné voči neželanej detonácii spojenej s vysokými tlakmi či teplotou v motore. Práve preto musia výkonne orientované automobily tak často tankovať drahšie palivo - s 95-kou by totiž pri vysokých kompresných pomeroch dochádzalo k neželanému vznieteniu zmesi, čo by viedlo ku nerovnováhe a klepaniu agregátu.

Test nafty na Slovensku: Jedno palivo sklamalo

Chcete vedieť, čo ozaj tankujete do nádrží svojich áut? Prinášame výsledky najväčšej analýzy zimnej motorovej nafty na Slovensku, ktorú sme urobili exkluzívne v spolupráci so špecialistami...

Pri prémiovom benzíne platí aj fakt, že mu prostredníctvom prímesí výrobcovia vštepujú aditíva, ktoré vďaka svojim vlastnostiam dokážu lepšie čistiť pohonnú jednotku. Tento benefit je však citeľný predovšetkým pri prémiových naftách. Tie vyslovene nemusia mať vyššie cetánové číslo, no taktiež disponujú aditívami, ktoré napomáhajú uvoľňovaniu nečistôt vzniknutých pri spaľovaní či práci pohyblivých častí pohonnej jednotky.

Oplatí sa teda tankovať prémiové palivá? Podľa skúmaní britského Auto Expressu existujú viaceré odpovede. Ak vlastníte bežné zážihové vozidlo, ktoré je konštruované na to, aby spaľovalo benzín s oktánovým číslom “95”, tankujte len ten. Prémiové palivo mu neuškodí, ale ani zvlášť nepomôže. Naopak, ak váš automobil podľa výrobcu musí tankovať prémiové palivo, rozhodne mu ho doprajte. Zaobíde sa aj s 95-kou, no potom treba rátať so zvýšeným výskytom neželaných detonácií, ktoré narúšajú chod motora.

V niektorých prípadoch môže byť tankovanie prémiového paliva len vyhadzovanie peňazí 2 fotografie v galérii V niektorých prípadoch môže byť tankovanie prémiového paliva len vyhadzovanie peňazí Zdroj: Dreamstime

Benzín s vysokým oktánovým číslom sa oplatí zvážiť najmä majiteľom, ktorí majú výkonné vozidlá - začínajúc hothatchmi. V takom prípade netreba vždy hľadieť len na predpisy výrobcu - pokiaľ auto často ženiete do extrémov, vyššie oktánové číslo mu rozhodne neuškodí. V takomto prípade by ste reálne mohli cítiť benefity drahšieho paliva - rýchlejšiu odozvu na plyn a vyšší výkon agregátu pri rovnakej či o niečo menšej spotrebe.

Ak by ste ale tankovali 98-mičku či nebodaj 100-vku do bežnej atmosférickej jedna-šestky či prepĺňanej jedna-štvorky, zbytočne vyhadzujete peniaze. Aditíva vášmu autu môžu stále mierne pomôcť, je však otázne, do akej miery. Závisí to totiž od konkréktneho paliva a jeho zloženia.

Ideálne radenie: Kedy naozaj šetríte palivo?

V dnešnej dobe sa už čoraz viac rozmáhajú samočinné prevodovky, automobily s manuálnymi sú však na Slovensku stále vo väčšine. Ako s nimi správne narábať, aby ste šetrili palivo? Oplatí sa to vôbec?

Iná situácia platí pri prémiových naftách. Pokiaľ vášmu dieselu raz za 2 000 kilometrov doprajete nádrž prémiového paliva, nemusí to byť na škodu. Takáto nafta totiž dokáže uvoľniť spomínané usadeniny, ktoré môžu pri vznetových motoroch byť výraznejším problémom, než pri zážihových. Navyše, drahšiu naftu sa oplatí brať i v období extrémnych mrazov, ktoré môže (ale nemusí) prísť aj túto zimu. Prémiové palivá sú totiž spravidla odolnejšie voči zlým poveternostným podmienkam.


Video
Najnovšie články
Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu

Kým vývoj v predchádzajúcich týždňoch naznačoval aspoň nejakú úľavu, išlo len o klamlivý pokoj pred búrkou. Ropné trhy sa opäť prebrali k životu a tlačia ceny...

Benzín a nafta: Ich ceny nás budú opäť trápiť

KLEBETY TÝŽDŇA Citroën by mal v roku 2021 ukázať novú vlajkovú loď, Urus bude ešte silnejší a Mazda chystá radové šesťvalce.

Nový hybrid Ferrari a lacný elektromobil VW

Záujem obyvateľov EÚ o nové autá naďalej klesá, pravdepodobnými dôvodmi môže byť ekonomická neistota či obavy z dôsledkov brexitu. Predaj sa znížil nielen...

Európania aj v apríli nemali záujem o nové autá

Medzeru medzi dvomi doposiaľ ohlásenými motormi vypĺňa známy 2,9-litrový agregát naladený na maximálny výkon 440 konských síl.

Cayenne Coupé dostal silnejší šesťvalec

Americký prezident Donald Trump stále považuje zahraničné automobilky za škodnú a nevzdal sa nápadu zvýšiť clo. Ak by USA zvýšili clá na dovoz áut na 25...

Americké clá na autá by Nemecko vyšli miliardy

V našich testoch sa bežne zaoberáme tým, či sa oplatí investovať do extra výbavy s hodnotou okolo tisíc či dvetisíc eur. Niektorí ľudia premýšľajú v rádovo...

Neuveriteľný príplatok: Kufrík drahší než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×