Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Antiradar: Tvrdé zákazy a likvidačné pokuty

Pokuta za rýchlosť málokoho poteší, no nikto predsa vodiča nenúti porušiť zákon. Napriek tomu majú antiradary svojich prívržencov. Po novom však nie je zakázané len ich používanie, ale aj predaj.
2 9 príspevkov 16.11.2018 / Soňa Zverková

Antiradary sú medzi motoristami, ktorí radi šliapu na plyn, veľmi obľúbené. Ešte vlani sme tu mali naozaj zaujímajú právnu situáciu, ktorá síce umožňovala predávať aj vlastniť antiradar, nesmel sa však používať. Inými slovami, ak ho niekto chcel mať, mohol si ho kúpiť a kochať sa ním doma vo vitríne.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Soňa Zverková

Tento rok sa s príchodom nového zákona o podmienkach prevádzky vozidiel situácia radikálne zmenila. Novinkou je samostatný paragraf, ktorý definuje celý rad zákazov súvisiacich s vozidlami. A súčasťou tohto paragrafu je aj ustanovenie venované práve antiradarom.

Podľa neho „je zakázané uvádzať na trh alebo sprístupniť na trhu v Slovenskej republike, alebo ponúkať technické prostriedky a zariadenia určené do cestných motorových vozidiel, ktoré nie sú súčasťou výbavy motorového vozidla a ktoré umožňujú odhalenie alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky“.

Veľký prehľad: Aplikácie, ktoré upozornia na radar

Keď veľa cestujete a máte naponáhlo, stane sa, že prekročíte rýchlosť práve na mieste, kde si vás „vyblyskne“ stacionárny radar. Predísť nemilej fotografii pomôžu aplikácie v smartfóne.

Antiradarom sa venuje aj zákon o premávke. Ten zakazuje nielen jeho používanie, ale aj umiestnenie spôsobom, ktorý použitie umožňuje. Ak antiradar používate, zaplatíte 150 eur pekne na drevo. Ak ho máte v aute pripravený na použitie, čiže takpovediac na dosah ruky, počítajte s pokutou 100 eur.

Navigácie s funkciou antiradaru v sivej zóne

Do rovnakej kategórie spadajú u nás aj mobilné aplikácie upozorňujúce na radary, i keď formulácia umožňuje rôznu interpretáciu: „Používanie technických prostriedkov a zariadení, ktorých činnosť umožňuje odhalenie alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky alebo ich umiestnenie vo vozidle spôsobom, ktorý umožňuje ich použitie, je zakázané.“

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Soňa Zverková

Keďže ide o nové technológie, pohybujú sa v právnej sivej zóne a ich používanie je neraz nejasné. A to platí nielen pre Slovensko, ale situácia nie je vyjasnená ani v zahraničí, napríklad, v Nemecku. Teoreticky však pokutu môžete dostať aj za aplikáciu s funkciou antiradaru resp. aj za navigáciu s vyhľadávaním tzv. bodov záujmu, konkrétne radarov.

Pozor u susedov: Nové a nevídane presné radary

Rakúske ministerstvo vnútra nakúpilo stovku nových laserových radarov, ktoré budú mimoriadne presné. Pokuta hrozí už pri prekročení rýchlosti o 3 km/h.

Podľa ÖAMTC sú GPS navigácie s takýmito funkciami zakázané Bosne a Hercegovine, Macedónsku, Írsku, Bielorusku, vo Francúzsku a na Cypre. Nejasná právna situácia vládne v Bulharsku, preto pri ceste počítajte radšej s horšou možnosťou, čiže s úplným zákazom. Naproti tomu sú povolené v Belgicku, Dánsku, Fínsku, Holandsku, Chorvátsku, Luxembursku, Maďarsku, Nórsku, Portugalsku, Rusku, Slovinsku, Srbsku, Španielsku, Taliansku, vo Švédsku a Veľkej Británii.

Ako je to u susedov

V Česku je situácia oveľa benevolentnejšia než u nás. Výslovne sú totiž zakázané len antiradary, ktoré znemožňujú meranie (rušičky) alebo inak ovplyvňujú činnosť policajného zariadenia. Pasívne prístroje, ktoré len na základe prijatého signálu z policajného radaru informujú vodiča, sú u našich susedov legálne a nič nebráni ich používaniu.

V Rakúsku sú zakázané všetky prístroje, ktoré na základe radarových vĺn rozpoznávajú aktívne policajné radary. Ich použitie vás vyjde poriadne draho: pokuta sa môže vyšplhať až na 4 000 eur. Aplikácie a zariadenia na báze GPS, ktoré využívajú databanku radarov alebo vyhľadávajú tzv. body záujmu, čiže aj radary, sú povolené a za ich použitie vám nič nehrozí.

V Nemecku je situácia nejasná. Podľa portálu zameraného na pokuty, ktorý založil právnik Mathias Voigt, sú samostatné antiradary, čiže prístroje s jedinou funkciou, ilegálne a polícia ich môže dokonca skonfiškovať. Navigácie s funkciou antiradaru síce možno používať, vodič však musí túto funkciu vypnúť. V opačnom prípade mu hrozí rovnaký postih ako za samostatný antiradar. Používanie mobilných antiradarových aplikácií je veľmi nejasné a hoci ich zákon výslovne nezakazuje, pri cestnej kontrole môžete, ale ani nemusíte dostať pokutu. Tá je vo všetkých prípadoch 75 eur.

Týmito typmi radarov meria slovenská polícia

Policajt s radarom pre nejedného motoristu veští problémy. Zaujímalo nás, akými prístrojmi polícia disponuje. Pripravili sme pre vás prehľad toho, čím vám môžu dopravné hliadky znepríjemniť život.

Švajčiarsko je v súvislosti s antiradarmi nekompromisné. Všetky prístroje, ktoré upozorňujú na mobilné alebo pevné radary, sú striktne zakázané. Do tejto kategórie spadajú aj GPS navigácie s aktivovanou funkciou vyhľadávania radarov. Pozor, zakázaná je aj akákoľvek kombinácia prístrojov, napríklad, navigácia v mobilnom telefóne alebo notebooku, ak ponúkajú funkciu upozorňovania na radary. Akonáhle švajčiarska polícia vodičovi preukáže, že táto funkcia bola aktivovaná, hrozí mu pokuta minimálne 200 eur.


Video
Najnovšie články
BMW je nespokojné, tento rok vidí v čiernych farbách

Stávka na segment SUV v podobe modelov Kodiaq a Karoq sa Škode zjavne oplatila. Obidve autá totiž výrazne ťahajú predaj, vďaka ktorému Škoda dosiahla rekordné...

Škoda vlani s rekordnými tržbami, no nižším ziskom

Na novembrovom autosalóne v LA predvedie mníchovská značka nového člena radu 2, ktorý bude postavený na architektúre UKL.

BMW chystá premiéru malého Gran Coupé

To, že človek je tvor omylný, je viac ako jasné. Rovnaké pravidlo platí aj pre vodičov, ktorí sa dopúšťajú mnohých chýb. Mnohé z nich sú však zbytočné...

Hnevá to všetkých: Časté chyby našich vodičov

Dvojica britských vozidiel prichádza s rovnakým srdcom, aké má aj SUV Bentayga. Osemvalec dosahuje výkon 550 koní.

Bentley Continental: Návrat modelov V8

Upravené vozidlo má výkon 375 kW (510 k), znížený podvozok, 21-palcové kolesá a bodykit s množstvom karbónových prvkov.

ABT RS5-R Sportback: Vzniknúť má 50 áut

Nemecký výrobca avizuje premiéru zmodernizovaného SUV-kupé, ktoré bude vo veľkej miere kopírovať svojho súrodenca.

Mercedes čoskoro omladí aj GLC Coupé
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×