Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Lexus NX 300h: Môže jazdiť pod 7 litrov?

FOTO
Lexus nezaháľa ani na našom trhu a rešpektuje módnu vlnu SUV. Model NX už za sebou má nejaké tie roky, no stále chce patriť k najlepším. Jeho esom v rukáve má byť predovšetkým hyridné pohonné ústrojenstvo. Funguje však i v realite?
64 5 príspevkov 09.11.2018 / Filip Kadlečík

Keď sa vysloví názov značky Lexus, okamžite si ho asociujeme s kvalitou. Toto prepojenie v nás utvrdilo hneď niekoľko automobilov japonskej prémiovky, ktoré nám v poslednom čase prešli rukami. Jedným z nich bol kompakt IS 300h, ale aj športiak z opačnej strany ponuky, dychberúce kupé LC 500h či reprezentatívny a nekompromisne luxusný model LS 500h.

Skromný balík úprav počas modernizácie zahŕňal predný nárazník i LED svetlomety 64 fotografií v galérii Skromný balík úprav počas modernizácie zahŕňal predný nárazník i LED svetlomety Zdroj: Filip Kadlečík

Japonci pohodlné limuzíny robiť vedia, ani oni si však nemôžu dovoliť ignorovať dnešné trendy. Preto v ponuke už poriadne dlho majú i SUV. My sme sa v nedávnej minulosti mohli detailne oboznámiť so športovo-úžitkovou vlajkovou loďou, typom RX vo vyhotovení 450h. Po samurajovej obývačke prišiel čas na návštevu nižšieho segmentu, tentokrát sme sa dostali za volant modelu NX 300h Prestiege 4x4 E-Four.

Kontrast exteriéru a interiéru

Lexus NX prešiel začiatkom roka 2017 jemnou modernizáciou, ktorá sa prejavila v podstate len na kľúčových partiách. Nové sú tu predné LED reflektory, architektúra koncových svetiel, ale i agresívnejšie tvarovaný predný nárazník. Z pohľadu exteriéru Japonci pri facelifte zvolili správny prístup, inak totiž objektívne nie je treba meniť nič.

Obrovská čelná maska je už charakteristickým znakom automobilov značky Lexus 64 fotografií v galérii Obrovská čelná maska je už charakteristickým znakom automobilov značky Lexus Zdroj: Filip Kadlečík

Auto si už síce na trhu odkrútilo niekoľko rokov, jeho dizajn však naďalej pôsobí sviežo a medzi konkurenciou ako BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLC vytŕča. Za Lexusom sa ľudia naďalej otáčajú a mnohí uznanlivo pokyvujú hlavami. Dizajn, ktorý najskôr spôsoboval kontroverziu, časom vyzrel a teraz už dáva zmysel takmer každému. Vrátane nás. Konzervatívnou prémiovou triedou vďaka NX-ku prúdi čerstvý vzduch, ktorý nikdy nie je na škodu.

V interiéri však už NX hrá inú pieseň. Za exteriérom dnes už z pohľadu dizajnu zaostáva. Nepríjemné zrkadlo mu nastavuje najmä prichádzajúca novinka UX, ktorá už v kabíne rešpektuje trendy udané aktuálnou generáciou limuzíny LS. Škoda, že sa Lexus pri modernizovaní viac nevyhral i s palubovkou. Áno, je tu väčší displej a vylepšený multimediálny systém, to však samo o sebe na žiadané polčasové osvieženie nemusí stačiť.

Interiér je už tradične na vysokej úrovni, na jeho dizajne je však cítiť vek 64 fotografií v galérii Interiér je už tradične na vysokej úrovni, na jeho dizajne je však cítiť vek Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu treba povedať, že inak interiéru objektívne nie je čo vyčítať. V duchu najlepších tradícií Lexusu je tu všetko spracované kvalitne a luxusne. Pochváliť treba i voľbu materiálov. Sedadlá sú napríklad zahalené do príjemnej dvojfarebnej kože, to isté platí i o palubovke, ktorá je navyše doplnená o efektné drevené dekory.

Lexus UX v Ženeve: Keď menej môže byť viac

Lexus je dnes známy najmä vďaka neobyčajnému dizajnu plnému ostrých línií, plavných kriviek a agresívnych prvkov. Zdá sa, že Japonci aspoň na chvíľu prestali toľko tlačiť na pílu. Môže sa im to...

To, že sedíte v prémiovom vozidle, pocítite okamžite. Multifunkčný a elektricky nastaviteľný volant je čalúnený kvalitnou kožou, ovládače sú do veľkej miery kovové a je ich tu dostatok. Tento fakt môže byť pozitívom miernej modernizácie - aspoň sa tlačidlá nepretransformovali do digitálnej podoby. Viac digitálny však určite mohla byť prístrojová doska. Opäť však treba povedať, že svoju funkciu plní výborne. Konkurencia však už ponúka modernejšie riešenia.

Široký displej je prehľadný a intuitívny, jeho hardvérový ovládač však nie 64 fotografií v galérii Široký displej je prehľadný a intuitívny, jeho hardvérový ovládač však nie Zdroj: Filip Kadlečík

Nevýhodou NX-ka je aj typické ovládanie touchpadom, ktoré ešte ani dnes nie je natoľko intuitívne, aby si zaslúžilo pochvalu. Samotný informačný systém je prehľadný a podarený, napríklad navigácia s vami vie komunikovať i v slovenčine. Excelentná je i audiosústava Mark & Levinson či head-up displej premietaný na čelné sklo. Pod centrálnou zobrazovacou jednotkou sa nachádza tradičný panel určený na ovládanie klimatizácie.

Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mohutný japonský automobil zaujme nielen dizajnom, ale tiež celkovým komfortom a efektívne pracujúcim hybridným systémom.

Tvary palubovky už síce nie sú najmodernejšie, zostarla rýchlejšie než exteriér, no inak je interiér NX-ka potešením. Pozitívom je totiž i veľký vnútorný priestor. Štyria dospelí tu budú cestovať v absolútnom komforte. Dozadu sa zmestia aj traja, v oblasti ramien im však bude trochu tesno.

Kvalitné detaily sa tu dajú nájsť na každom kúsku palubovky 64 fotografií v galérii Kvalitné detaily sa tu dajú nájsť na každom kúsku palubovky Zdroj: Filip Kadlečík

Čo sa týka nôh či hlavy, tam sa netreba obávať ničoho - priemerne vysoký vodič si sám za seba sadne s rezervou. Spomenúť treba i veľký batožinový priestor s objemom 555 litrov a elektrickými piatymi dverami. NX-ko klame telom, tentokrát ale v dobrom. Výrazný dizajn ho robí menším, než v skutočnosti je. Pri zachovaní športového looku vďaka tomu dokáže stále ponúknuť priestor pre celú rodinu.

Komfortná plavba premávkou

Lexus NX 300h a jeho pohonná sústava sú orientované najmä na pohodovú jazdu. Benzínový štvorvalec so zdvihovým objemom 2,5 l tu spolupracuje s prevodovkou e-CVT a extra elektromotorom umiestneným na zadnej náprave. Maximálny systémový výkon na úrovni 145 kW (197 k) by mohol naznačovať dynamický potenicál ostro rezaného SUV, opak však je pravdou.

Štvorkolka sa hodí len na zdolávanie menších prekážok, do tvrdého terénu NX-ko neberte 64 fotografií v galérii Štvorkolka sa hodí len na zdolávanie menších prekážok, do tvrdého terénu NX-ko neberte Zdroj: Filip Kadlečík

Šprint na stovku za 9,2 s nie je pre takmer dvojtonové auto zahanbujúci údaj, no nedá sa ním príliš ani chváliť. Dve stovky hybridných koníkov dokážu NX-ko rozhýbať slušne, vtedy však narážate na dve nevýhody. Prevodovka e-CVT pod plným plynom drží motor logicky vo vysokých otáčkach a spotreba letí do nevídaných výšin dvojciferných čísel. Ak plánujete s SUV jazdiť dynamicky, NX 300h nebude úplne pre vás. Vyniká totiž najmä komfort a pohodlím.

Obrovskou výhodou kompaktného športovo-úžitkového Lexusu je jeho tichý a plynulý chod, i v mimomestských rýchlostiach z času na čas prepne do hybridného režimu, pri rozbehoch sa zasa správa ako elektromobil - ťahá vás úplne kontinuálne. NX je výnimočne tichý aj pri zapnutom spaľovacom agregáte a to i v maximálnom povolenom diaľničnom tempe. Excelentné odhlučnenie len dopĺňa kvalitný dojem plynúci z interiéru vozidla. Ak by sme mali nájsť slovo, ktoré najlepšie definuje jazdné vlastnosti Japonca, vybrali by sme “komfort”.

Vtipný detail... 64 fotografií v galérii Vtipný detail... Zdroj: Filip Kadlečík ...v stredovom tuneli je skryté malé kozmetické zrkadielko 64 fotografií v galérii ...v stredovom tuneli je skryté malé kozmetické zrkadielko Zdroj: Filip Kadlečík

Pohodovej atmosfére okrem odhlučnenia a pohonu napomáha aj faceliftom vylepšený podvozok, ktorý má byť teraz ešte pohodlnejší. Informácie plynúce z automobilky môžeme len potvrdiť. Inžinieri ho kompletne prepracovali, vymenili stabilizátory, pružiny, tlmiče a uloženia náprav. V praxi je ich snahu cítiť na každom centimetri - NX-ko vám tvrdú ranu do chrbta len tak ľahko neuštedrí. Druhou stranou mince je však fakt, že tu príliš nemožno hovoriť o adrenalínovom potešení z rezaní zákrut. Podobne ako vrcholné LS, aj model NX je striktne pohodlný.

Na ekológiu sa nehrá

Bezmála dvojtonové luxusné SUV so spotrebou pod hranicou siedmich litrov? Áno, Lexus to vďaka hybridnej technike zvláda s prehľadom. V kombinovanom cykle sme s NX-kom jazdili za 6,8 l/100 km. Najmenej sa mu páči na diaľnici, kde na 100 kilometrov jazdy spotrebuje až 8,3 l benzínu. V meste si však vystačí s apetítom 6,5 l/100 km, na vidieku zasa 5,8 l/100 km.

Hybridné pohonné ústrojenstvo patrí ku špičke vo svojom segmente 64 fotografií v galérii Hybridné pohonné ústrojenstvo patrí ku špičke vo svojom segmente Zdroj: Filip Kadlečík

Hybrid, ktorý šťavu získava najmä prostredníctvom rekuperácie elektrickej energie netreba dobíjať. O všetko dôležité sa stará samotný systém s akumulátormi uloženými pod zadnými sedadlami. Ekologická a ekonomická jazda SUV Lexusu nie je cudzia, vďaka elektrine sa navyše nezľakne ani ľahšieho terénu či blata. Platí však že NX-ko sa najlepšie cíti na asfalte. Štvorkolku vnímame ako výdatnú pomoc pre prípad lyžovačky či komplikovanejšieho výjazdu na chatu, nie ako nástroj na zdolávanie veľkých terénych prekážok.

Cenovka prekvapí

Je pravda, že dizajn interiéru NX už možno nie je najaktuálnejší, na poli jazdných systémov však nezaostáva. Ponúka výborný adaptívny tempomat, ktorý vo väčšine situácií zbytočne nepanikári a ani na diaľnici vás nezačne brzdiť v zbytočnom predstihu. Okrem pokročilého tempomatu sa možno spoľahnúť i na asistent pre jazdu v jazdnom pruhu či systém rozpoznávania dopravných značiek. Režim “Auto” je tu samozrejmosťou pre stierače, denné či stretávacie svetlá, ale i ovládanie diaľkových reflektorov.

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický Japonec zatieniť populárne nemecké limuzíny?

Technologicky pokročilé auto má navyše pomerne atraktívnu cenovku. Štandardne začína na úrovni 39 000 eur, testovacie vozidlo si však Lexus cenil na 55 375 eur. Aktuálne Japonci ponúkajú zľavu na výbavu v hodnote 8 500 eur, vďaka čomu viete cenu tohto konkrétneho kusu stlačiť približne na hranicu 50 000 eur. To už je, vzhľadom na ponúkaný luxus a techniku, atraktívna cifra.

Môže jazdiť pod 7 litrov?

Je len málo luxusných SUV s podobnými rozmermi, ktoré dokážu jazdiť pod sedem litrov na sto kilometrov. Lexus NX to však zvláda bez problémov. Navyše sa v ňom odveziete v absolútnom pohodlí a tichu, obklopený interiérom z prémiových materiálov a s kvalitným remeselným spracovaním.

Vek imidžu štýlového Lexusu absolútne neublížil, jeho dizajn je nadčasový 64 fotografií v galérii Vek imidžu štýlového Lexusu absolútne neublížil, jeho dizajn je nadčasový Zdroj: Filip Kadlečík

Dnes viete podobne vybavené NX-ko od Lexusu kúpiť za niečo viac než 50 000 eur, čo je podľa nás viac než férová ponuka. V realite by nám prekážal len fakt, že interiér pôsobí starším dojmom, než efektný exteriér vozidla. Nejde však o problém, ktorý by sa nedal prekúsnuť, skôr pripomienku pre automobilku. Reálne totiž možno takmer dokonalému Japoncovi čokoľvek vyčítať len ťažko.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
2 494 cm3
Max. výkon (spaľovací motor)
114 kW/155 k
pri otáčkach
5 700/min
Max. krútiaci moment
210 Nm
pri otáčkach
4 200 - 4 400/min
Palivo
benzín
Max. výkon (elektromotory)
105 kW/ 143 k + 50 kW /68 k
Max. krútiaci moment
270 Nm + 139 Nm
Max. systémový výkon
145 kW/ 197 k
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
bezstupňová CVT
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 630 mm
Šírka
1 845 mm
Výška
1 645 mm
Rázvor náprav
2 660 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 980 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 055 kg
Užitočná hmotnosť
415 kg
Celková hmotnosť
2 395 kg
Objem batožinového priestoru
555 /1 600 l
Objem palivovej nádrže
56 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,3 l/100 km
Mesto - počas testu
6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,8 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
123 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 39 000 €
Základná cena verzie
od 44 430 €
Cena testovaného exemplára
55 375 €

Video
Najnovšie články
NDS vyhlásila súťaž na D3 na Kysuciach

Výzvy Donalda Trumpa k ďalšiemu zvyšovaniu ťažby ropy nahrávajú do karát aj našim motoristom. V predvianočnom období určite pomôže každé ušetrené euro...

Benzín a ropa: Do konca roka už len lacnejšie?

Automobilky pred septembrovým zavedením WLTP zaplavili trh zľavnenými modelmi, preto predaj v Európe stanuje. Najväčší prepad zaznamenali značky koncernu...

Výrazné zľavy pred WLTP viedli k poklesu predaja

Hrozba ciel na európske autá zo strany USA pretrváva. EÚ sa však nebude nečinne prizerať a je pripravená vrátiť úder.

EÚ je pripravená vrátiť úder

Tesla začne predávať svoj Model 3 v Európy budúci rok a prispôsobí ho európskym požiadavkám, najmä v súvislosti s nabíjaním.

Model 3 sa začne v Európe predávať budúci rok

Nitra tento mesiac spúšťa prvú etapu pilotného projektu, ktorý obyvateľom a návštevníkom uľahčí parkovanie v centre mesta. Umožní to systém ParkDots.

V Nitre uľahčuje parkovanie systém ParkDots

KLEBETY TÝŽDŇA Bentley pripravuje elektromobil, BMW M3 sa možno dočká kombi verzie a príťažlivá Mazda3 zvestuje budúcnosť pod kapotou.

Revolučná Mazda3 a Amarok na báze Fordu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×