Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rolls-Royce Cullinan: Trón žiada oprávnene

FOTO
PRVÁ JAZDA Absolvovali sme exkluzívne rande s najluxusnejším vozidlom športovo-úžitkového segmentu, pri ktorom netreba po slová chvály chodiť ďaleko. Kontroverzný produkt chce byť kráľom svojej triedy.
61 5 príspevkov 10.11.2018 / Marek Pokrývka

Americkí zákazníci milujú automobily kategórie SUV už pomerne dlho, v ostatnej dekáde však ich popularita zachvátila aj ďalšie dôležité regióny. Okrem európskych trhov aj Čínu či Blízky východ. Z tohto dôvodu rapídne vzrástol počet modelov hodných označenia lákavou trojicou písmen a do segmentu vstúpilo viacero značiek. Oheň sa rozhorel aj v luxusných sférach.

Na európske cesty prichádza SUV Rolls-Royce Cullinan 61 fotografií v galérii Na európske cesty prichádza SUV Rolls-Royce Cullinan Zdroj: Rolls-Royce

Športovo-úžitkové chúťky ako prvé prejavilo Porsche, ktoré uvedením typu Cayenne nahnevalo mnohých konzervatívnych fanúšikov. Zároveň však získalo tisíce zákazníkov. Vďaka tomu pekne zarobilo, čo sa odvtedy snažili dosiahnuť aj viaceré ďalšie firmy. Trendu postupne podľahli značky Bentley, Lamborghini, Maserati a nakoniec aj Rolls-Royce.

Rolls-Royce Cullinan: Diamant medzi SUV

Najmladší člen britskej aristokratickej rodiny z Goodwoodu síce v mnohom evokuje príbuznú limuzínu Phantom, no prichádza s početnými novinkami.

Najhonosnejšia automobilka sveta ohlásila plány na prípravu zvýšeného produktu s pohonom všetkých kolies ešte v roku 2015 a nakoniec mu ponechala pôvodne projektové meno Cullinan zdedené po kráľovi všetkých diamantov. Dostalo ho toto vozidlo oprávnene? Odpoveď sme hľadali počas exkluzívnej príležitosti, pri ktorej sme vozidlo spoznali staticky i spoza volantu.

Britské SUV je obrovské, no nepôsobí tak

Už pred uvedením tohto modelu oblieval mnohých fanúšikov značky z Goodwoodu studený pot. Viacerí si mysleli, že napasovať charakteristické dizajnové línie na karosériu SUV musí dopadnúť katastroficky. Prežehnávanie sa nakoniec nebolo na mieste. Májová premiéra ukázala, že tvorcovia auta sa s jeho vzhľadom citlivo pohrali. Držali sa pritom svojej štylistickej príručky.

Typická soška nesmie chýbať, na želanie aj z umelého skla 61 fotografií v galérii Typická soška nesmie chýbať, na želanie aj z umelého skla Zdroj: Rolls-Royce

Novinka svojimi tvarmi jasne zapadá do rodiny. Má klasickú masku chladiča v štýle Panteónu stráženú vysúvateľnou soškou Spirit of Ecstasy, veľké plochy okien, zadné dvere otvárané proti smeru jazdy i jednoduché elegantné línie rozrušené množstvom chrómu. Tvorcovia jej dali výrazne vyčnievajúcu kapotu nadväzujúcu na kabínu výrazne užšiu oproti blatníkom. Namiesto kolmého zadku siahli po tvaroch, ktoré evokujú trojpriestorové autá z čias dávno minulých. Prítomný je aj veľký strešný spojler. Nechýbajú čierne a strieborné plasty v spodnej časti karosérie, ktoré pokrývajú najzraniteľnejšie partie. Vzadu sa nachádzajú mohutné koncovky výfuku. Do každého lichobežníku ústia dve rúry, ktoré sú dobre viditeľné. Tento detail mohol byť snáď zamaskovaný aj lepšie.

Cullinan nás naživo prekvapil veľkosťou. Nepôsobí totiž tak obludne, ako sme očakávali. Umiestnený len tak voľne v priestore sa nám zdal byť menší než napríklad Land Rover Discovery, Mercedes-Benz GLS alebo osemvalcová Toyota Land Cruiser. Dôvod je prostý. Spomínané trio má karosériu tvarovanú tak, aby dokázala pohodlne pojať tri rady sedadiel. V prípade mohutného Angličana nič takéto nebolo v pláne.

Proporcie britského auta skrývajú jeho skutočnú veľkosť 61 fotografií v galérii Proporcie britského auta skrývajú jeho skutočnú veľkosť Zdroj: Rolls-Royce

SUV preto dostalo proporcie, ktoré sú vlastné skôr kompaktnejším vozidlám tejto kategórie. No všetky rozmery má o nejakých dvadsať percent zväčšené. Najnovší člen šľachtickej rodiny Rolls-Royce meria na dĺžku 5 341 milimetrov, pričom jeho šírku reprezentuje okrúhla hodnota 2 000 mm. Strecha svojou výškou 183,5 centimetra prerastá väčšinu populácie. Nadpriemerne obdarený je tiež rázvor náprav, ich osi od seba oddeľuje takmer 3,3-metrová priepasť.

Skutočné miery britskej novinky sa ľahko prezradia napríklad na parkovisku. Z bežných boxov vyčnieva diamant všetkými smermi a prehliadnuť ho je jednoducho nemožné. Reálne rozmery SUV si človek uvedomí aj počas nastupovania na jeho palubu. Samozrejme, skrz dvere otvárané v typickom štýle Goodwoodu a kompletne elektrifikované. To keď sa vám nechce obťažovať s manuálnym pohybom ohromnými vrátami s nemalou hmotnosťou...

Spracovanie tohto interiéru patrí na absolútnu špičku 61 fotografií v galérii Spracovanie tohto interiéru patrí na absolútnu špičku Zdroj: Marek Pokrývka

Sedadlá, mimochodom mimoriadne luxusné kúsky kompletne potiahnuté jemnou kožou, sú ukotvené vyššie než vo Phantome. Spolu s väčším odstupom od vozovky to znamená jednu vec. Zadok treba pri nastupovaní trošku vyhodiť do vzduchu, pre bežne vysokého dospelého je to privysoko. Nižšie postavy môžu mať s priamym nastupovaním do Angličana problém, majú však aj druhú možnosť. Najprv do vozidla vstúpiť na mimoriadne príjemný vlnený koberec a následne sa pohodlne usadiť.

Kabína rozmaznáva všetky zmysly posádky

Odmenou za tento úkon je priestor odizolovaný od sveta, ktorého obývanie je zážitkom. Žiadne lacné napodobneniny tu nehľadajte. Dotknúť sa môžete najmä všadeprítomného koženého čalúnenia, nefalšovaných drevených panelov s otvorenými pórmi či rôznych retro ovládačov, ktorých spoločným menovateľom je naleštený kov. Všetko navyše krásne vonia. Ani o miesto tu nie je núdza, kabína je ohromne vzdušná. Platí to pre oba rady sedadiel. Vzadu síce pasažieri nenájdu také miesto ako v predĺženej vlajkovej lodi Rolls-Royce, ale so štandardnou verziou sa to pokojne dá porovnať.

Vnútro evokuje Phantom, no viaceré riešenia sú rozdielne 61 fotografií v galérii Vnútro evokuje Phantom, no viaceré riešenia sú rozdielne Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek interiérovému dizajnu jasne založenému na tradičných prvkoch nechýba vnútri modelu Cullinan moderná technika. Skôr naopak, rovnako ako príbuzný Phantom disponuje multimediálnym systémom hovoriacom jazykom roka 2018, veľkým head-up displejom, štvoricou kamier s kvalitným rozlíšením a po prvýkrát v rámci značky dokonca viacerými dotykovými obrazovkami. Bruškám prstov rozumie centrálny panel infotainmentu využívajúceho kostru bavorského rozhrania iDrive, ale tiež dva elektricky výklopné displeje skryté za výklopnými stolíkmi.

Rolls-Royce Phantom: Dokonalá symbióza

EXKLUZÍVNA JAZDA Kráľ štyroch kolies harmonicky spája tradície a moderné technológie s cieľom poskytnúť svojim pasažierom čo najväčšie pohodlie.

Samostatnú kapitolu by si zaslúžilo príplatkové ozvučenie Bespoke Audio s nádhernými kovovými krytmi reproduktorov, za ktorými sa skrýva selekcia špičkových komponentov troch značiek. Výsledok znie fenomenálne. Kombinácia mohutnej karosérie s bezkonkurenčnou akustickou izoláciou a kvalitnými meničmi vytvára nádherne znejúcu koncertnú sálu, ktorá veľmi verne podáva rytmické slapovanie na basgitaru, masívny kopák, ťahavé husle a taktiež spevácke výkony rôznych hĺbok či farieb hlasu.

Displeje pre vzadu sediacich sú tentokrát plne dotykové 61 fotografií v galérii Displeje pre vzadu sediacich sú tentokrát plne dotykové Zdroj: Rolls-Royce

Samozrejme, nie všetky tieto prvky sú štandardným vybavením. Zákazníci majú nepreberné množstvo možností voľby. Okrem iného majú na výber z dvoch typov zadných sedadiel, ktoré umožňujú usadiť tri alebo dve osoby. V prvom prípade je ich konštrukcia klasická. Umožňuje sklápanie, dokonca plne elektricky. Rolls-Royce túto praktickú vec nikdy neponúkal.

Alternatívou je pevná deliaca stena s presklenou vrchnou časťou a dvojica všemožne nastaviteľných kresiel, ktoré môže deliť lakťová opierka ukrývajúca karafu s koňakom a dva poháre, kým o niečo vyššie je k dispozícii chladnička na šampanské. Vďaka jej vertikálnej orientácii nezasahuje do batožinového priestoru. Ten neponúka na auto tejto veľkosti nejaký rekordný objem, za čo môže posunutie sedadiel vzad i mohutné oblúky blatníkov. No malý v žiadnom prípade nie je. Pristupuje sa doň skrz dvojdielne piate dvere, pričom obe časti poslúchajú na povely tlačidiel.

Pri deliacej priečke je kufor menší než štandardných 560 litrov 61 fotografií v galérii Pri deliacej priečke je kufor menší než štandardných 560 litrov Zdroj: Marek Pokrývka

Vozidlo môže byť okrem iného vybavené päticou ručne i elektricky ovládaných zácloniek, ktoré dokážu v zadnej časti kabíny zabezpečiť ešte viac súkromia než poskytujú mohutné zadné stĺpiky a tmavé sklá. Týmto efektom opäť pripomína štvordverového brata. Rozdielom oproti limuzíne je veľkoplošná presklená strecha, ktorú možno čiastočne otvárať. S plným panelom karosérie podšitým stropom evokujúcim vďaka optickým vláknam nebo posiate hviezdami zatiaľ záujemcovia rátať nemôžu. Goodwood ju momentálne nemontuje, no pravdepodobne neskôr príde do ponuky.

Ohromný dvanásťvalec na magickom koberci

Phantom sa derie na jazyk aj v súvislosti s technickou stránkou. Samozrejme, obrovský diamant je historický prvou štvorkolkou označenou soškou Spirit of Ecstasy, no dvojica vozidiel stojí na rovnakej hliníkovej platforme. Podelila sa taktiež o pohonnú jednotku. Pod obrovskou kapotou na silných plynových vzperách sa nachádza 6,75-litrový motor V12, ktorý má dve turbodúchadlá.

Pod kapotou novinky je rovnaký motor, aký má aj Phantom 61 fotografií v galérii Pod kapotou novinky je rovnaký motor, aký má aj Phantom Zdroj: Rolls-Royce

Neprekvapilo nás, že naštartovanie tejto strojovne sprevádza podobný zvuk ako pri limuzíne. Benzínový dvanásťvalec zahučí v štýle typickom pre motory s ikonickým počtom piestov, no rýchlo utíchne do zvnútra takmer nepočuteľného vrčania. Absolútne tichý je tiež pri pokojnej jazde. Srdce vozidla pradie kdesi v pozadí pri veľmi nízkych otáčkach, ktoré sem tam upravuje špičkový osemstupňový automat. Pasažierov automobilu nemusí agregát absolútne rušiť.

Na želanie však dokáže táto technika urobiť aj slušný randál. Ale len obrazne povedané, aj pri plnom tlaku zostáva vé-dvanástka enormne tichá. No obrovské auto ťahá vpred ako lokomotíva. Anglickú novinku ženie výkon 420 kW (571 k) a krútiaci moment 850 Nm na všetky štyri kolesá. Stovka preto padne len za 5,2 sekundy a konečným teritóriom je elektronický limit 250 km/h.

Zrýchľovanie zvláda dvanásťvalcový kolos s prstom v nose 61 fotografií v galérii Zrýchľovanie zvláda dvanásťvalcový kolos s prstom v nose Zdroj: Rolls-Royce

Cullinan zrýchľuje s ohromnou razanciou, kým opačný proces je trochu iným príbehom. Napriek štedrým dimenziám majú brzdy občas čo robiť. Bojujú totiž s porciou 2 660 kilogramov podľa normy DIN, vrátane dvoch pasažierov a batožiny teda možno hovoriť o vyše 2,8-tonovej mase. Napriek tomuto vysokému číslu sa Rolls-Royce nespráva v zákrutách ako veľryba. Povely volantu, ktorý má oproti sedanu menší a hrubší veniec, poslúcha nečakane dobre.

Okrem naladenia podvozka za to môže najmä aktívna kontrola šasi. Tá citeľne pôsobí proti náklonom karosérie a prináša značnú neutralitu aj v slušnom tempe. Žiadne rozkývané želé sa nekoná. Samozrejme, na nejaké ostré lietanie medzi zvodidlami to nie je, ale ohromná masa kovu, kože a dreva nás svojimi jazdnými vlastnosťami prekvapila. Najmä s ohľadom na komfort. Ako sme už pri tejto značke zvyknutí, vozidlo počas jazdy príjemne pláva ako na magickom koberci a žehlí väčšinu nerovností. Aj prítomnosť tých výraznejších posádke iba taktne naznačí tlmeným žuchnutím kolies. My sme obúvali zimné dvadsaťjednotky, na leto má vozidlo o palec väčšie papuče.

Napriek svojím parametrom sa Cullinan nespráva ako veľryba 61 fotografií v galérii Napriek svojím parametrom sa Cullinan nespráva ako veľryba Zdroj: Marek Pokrývka

Na ceste teda pôsobí Cullinan obratnejšie, než sme očakávali. No pri manévrovaní opäť preukáže svoje proporcie. Centimetre nemožno oklamať, no vykrúcanie sa na parkovisku značne uľahčujú štyri kvalitné kamery. Tie nepochybne nájdu uplatnenie aj mimo spevneného povrchu. K takýmto disciplínam sme sa počas prvej jazdy nedostali, najťažšími skúšanými podmienkami boli uhladené štrkom vysypané cestičky a stuhy stredne rozbitého asfaltu.

Kráľom triedy bez ohľadu na terénny talent

Terénne schopnosti by mali byť pri SUV dôležitou témou, v tomto prípade im však netreba prikladať kadejakú váhu. Cullinan neprišiel ohúriť svojim off-roadovým talentom ani nekonečnou univerzálnosťou. Jeho úlohou je dostať smotánku na miesta, kde by so svojím Phantomom neprešli bez poškodenia jeho vzácnych orgánov. A to všetko v luxuse ťažko hľadajúcom štvorkolesových súperov. Bezkonkurenčný je tiež pocit výnimočnosti dodávaný pasažierom, aj preto tento Rolls-Royce podľa nás žiada o trón športovo-úžitkového sveta oprávnene.

Anglické SUV má terénny režim aj prispôsobiteľnú svetlú výšku 61 fotografií v galérii Anglické SUV má terénny režim aj prispôsobiteľnú svetlú výšku Zdroj: Marek Pokrývka

Dá sa však predpokladať, že úplne čajový mimo pevného povrchu tento Rolls-Royce nebude. Jeho vzduchový podvozok umožňuje zdvihnutie o 3,5 centimetra. Má moderný pohon 4x4, ktorý disponuje elektronicky uzatvárateľnými diferenciálmi. Prítomná je dokonca aj redukčná prevodovka. Súčasťou arzenálu je tiež elektronika: špeciálny terénny režim či pomocník v zjazde z kopca.

Cullinan sa opäť prevádza mimo asfaltu

Na čerstvých záberoch zdoláva luxusný obor popri piesočných dunách aj zasnežené kopce, debut sa odohrá už čoskoro.

Už podľa tohto zoznamu je viac-menej jasné, že nejaké vyjazdené koľaje kráľa diamantov nezastavia. Počas lákania na novinku sme ho pritom mohli vidieť aj v celkom náročných situáciách. Najmä však ponúka ohromné pohodlie, úžasné ticho, priehrštia priestoru, modernú výbavu, špičkový audiosystém, prvotriedne materiály, nenormálne kultivovaný a zároveň silný motor, prekvapujúcu agilitu v zákrutách... Na hľadanie miest hodných chvály netreba chodiť ďaleko.

Kontroverznému autu Rolls-Royce veštíme svetlú budúcnosť 61 fotografií v galérii Kontroverznému autu Rolls-Royce veštíme svetlú budúcnosť Zdroj: Marek Pokrývka

Všetky tieto vlastnosti robia z modelu Rolls-Royce Cullinan klenot, ktorý nepochybne osloví mnohých zámožných klientov. Doma bude na rozpálenom asfalte Dubaja, vilami posiatych uličkách Hollywoodu i pri honosných švajčiarskych chatách zasypaných snehom. Teda všade tam, kde sa koncentrujú ľudia s miliónovými či miliardovými majetkami. SUV britskej značky lacné rozhodne nebude. Do predaja príde postupne, na domácom trhu sa už začína ponúkať od rovných 276-tisíc libier (vyše 316-tisíc eur). Goodwood si za svoje služby nechá pekne zaplatiť. No majiteľovi dá následne všetkými zmyslami pocítiť, do čoho peniaze investoval.


Video
Najnovšie články
Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty

Slovenská vláda vydala nariadenie, ktorým sa zvyšujú sadzby mýta pre nákladné vozidlá. Dôvodom je tak ako po minulé roky úprava podľa vývoja inflácie.

Mýto pre nákladné vozidlá sa zvýši

Prednú časť finálnej japonskej novinky nachytali v prívese bez krycej plachty, potvrdzuje značnú vernosť tvarom päťročnej štúdie.

Toyota Supra ukázala svoju tvár predčasne

Bavor má decentne upravený zovňajšok, interiér s retro čalúnením a radový šesťvalec s výkonom 321 koní z modernejšieho modelu.

Vilner sa popýšil krásnym BMW M3 E30
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×