Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Základ bezpečnosti: Máte svetlá v poriadku?

Riziko nehody je v noci oveľa vyššie než za dňa. Práve nastupuje temné obdobie roka a pravidlo „vidieť a byť videný“ je o to dôležitejšie.
1 8 príspevkov 08.11.2018 / Soňa Zverková

Jeden zo základov bezpečnosti, ktorý platí pre všetkých účastníkov premávky bez výnimky, je pravidlo vidieť a byť videný. Počas jesene a zimy je toto pravidlo dôležitejšie než v ktoromkoľvek inom ročnom období. V prípade motoristov hovoríme pochopiteľne o osvetlení.

Ilustračná snímka

Hoci prechádzka okolo auta pred jazdou vyšla z módy, oplatí sa. Vodič aj bez výraznejších technických znalostí dokáže rozpoznať prípadné poškodenia, vrhnúť kontrolný pohľad na pneumatiky a preveriť funkčnosť vonkajšieho osvetlenia. Už pri zapnutí parkovacích svetiel a varovnej funkcie smeroviek dokážete poľahky skontrolovať svetlá.

Stretávacie a diaľkové svetlá môžete skontrolovať, ak auto postavíte ku svetlej stene. A priebežne aj pri státí v križovatke. I keď sú zadné časti áut tvarované, to, či sa vám od predchádzajúceho vozidla odrážajú obidva svetlomety alebo len jeden. Brzdové svetlá skontrolujete zacúvaním k stene. Keď stúpite na brzdový pedál, v spätných zrkadlách uvidíte, či svietia všetky brzdové svetlá alebo len jedno.

Výška svetelného lúča

K správnemu osvetleniu patrí, pochopiteľne, aj výškové nastavenie svetlometov. Ak na vás vodiči neustále blikajú, problémom nie je ich arogancia, ale vaše vysoko svietiace svetlá. Stáva sa to, napríklad, vtedy, ak máte plne naložené auto. Vtedy sa zaťaženie zadnej nápravy zvýši a svetlá svietia pánu Bohu do okien. To sa vám môže vypomstiť najmä za tmy. Môžete síce obdivovať detaily v korunách stromov, ale to, čo je pred vami, rozpoznávate len horko-ťažko. Nedajbože vám do cesty vstúpi „batman“, čiže chodec v čiernom odeve bez reflexných prvkov.

Test svetiel: Slabiny mali aj renomované značky

Bez dobre osvetlenej cesty sa v noci šoférovať nedá. Najnovšie testy však dokazujú, že mnohé automobilky ponúkajú svetlá so slabším účinkom, ako by sa čakalo.

Pri nastavovaní výšky svetlometov máte dve možnosti: servis alebo zabudovaný ovládač. Servis rozhodne odporúčame pred pravidelnou technickou kontrolou, no väčšina áut, starších i novších, má pod volantom príslušný ovládač. Postavte auto proti stene a stiahnite svetlá nadol. Ak je príčinou oslňovania náklad, je potrebné upraviť výšku osvetlenia po naložení aj vyložení nákladu.

Denné svetlá

Denné svetlá sú praktické, no spája sa s nimi zopár – povedzme – nepríjemností. Niektoré modely majú len predné osvetlenie, zadné svetlá sú vypnuté. Hoci zákon denné svietenie bez ohľadu na systém výrobcu umožňuje, z hľadiska bezpečnosti odporúčame zapnúť riadne, osvetlenie. Týka sa to, napríklad, zamračenej oblohy alebo jemného mrholenia, keď síce subjektívne vidíte dobre, no viditeľnosť je zhoršená. A pokiaľ máte sivé alebo strieborné auto, koledujete si o nehodu. To isté platí aj pri automatických svetlách! Nespoliehajte sa na automatiku a pri zhoršenej viditeľnosti manuálne prepnite na stretávacie svetlá.

Neverte vždy denným svetlám: Hrozí pokuta

V období, keď pribudne sychravých dní, nemusia denné svetlá stačiť. Hoci vodič zákon neporuší, bezpečnosť by mala byť prvoradá. Predpokladom je schopnosť uvedomiť si zhoršené svetelné podmienky.

LED svetlomety

Moderné LED svetlomety sa pomaly stávajú štandardom. Niektorí vodiči však môžu mať subjektívny pocit oslnenia. Hoci zákony a normy stanovujú aj pre LED svetlá rovnaké limitné hodnoty svietivosti, studená farba môže u vodičov vyvolávať nepríjemné pocity.

No aj tu technológia napreduje. Prvá generácia sa vyznačovala veľmi ostrou tzv. svetelnou hranou, čiže hranicou medzi osvetlenou a tmavou časťou. To mohlo pri prekonávaní nerovností na vozovke vyvolávať stroboskopický efekt. Automobilky sa však poučili a svetelná hrana je oveľa „mäkšia“, čo je pre protiidúcich vodičov oveľa príjemnejšie.

Svetlomety: Viete, kedy ich zapnúť a kedy nie?

VAŠA TÉMA   Každý motorista si uvedomuje, respektíve mal by si uvedomovať dôležitosť osvetlenia auta. Na našich cestách to však vždy neplatí. Ako sa majú správne používať svetlomety a čo o tejto téme...

Brzdové svetlá

Poznajú to všetci vodiči. Azda neexistuje blaženejší pocit, než pri státí v križovatke dostávať do očí plnú paľbu červených brzdových svetiel. Nehovoríme o automatoch, kde vodič skrátka musí stáť na brzde. Mnohí vodiči skrátka zabudnú nohu na brzde bez ohľadu na to, v akom aute sedia. A pokiaľ je to SUV alebo dodávka, skrátka niečo vysoké, tak je zážitok ešte „úžasnejší“. Nanešťastie, nové LED svetlá pôsobia ešte intenzívnejšie.

Hoci medzičasom si aj automobilky vstúpili do svedomia a extrémne jasné brzdové svetlá odstraňujú. V súčasnosti už nové technológie prispôsobujú intenzitu svetla vonkajším podmienkam, čiže za dňa svietia jasnejšie, v noci tlmenejšie. Problém je v tom, že po cestách jazdia modely s jasným intenzívnym červeným svetlom, ktoré zanecháva na sietnici nešťastných vodičov svoj odtlačok. Vyzývame preto všetkých vodičov, ktorí jazdia s manuálnou prevodovkou: brzdový pedál nie je odkladací priestor, zložte z neho nohu! Ak je to čo i len trochu možné, aj v kopci.

Smerovky: Musíme ich zapínať aj na červenej?

Smerovky môžu pôsobiť banálne, no ich funkcia je pre bezpečnosť nevyhnutná. Ak ich nepoužívate, ohrozujete všetkých naokolo, vrátane seba. Existujú však aj sporné situácie. Poradíme vám, ako ich...

Smerovky

Smerové svetlá sú úplne samostatná kapitola. Takmer každý vodič už zažil situáciu, že videl pred sebou auto, ktorého vodič zjavne niečo zamýšľal, ale keďže „nevyhodil smerovku“, musel len čakať a dúfať. Prípadne pri vchádzaní z vedľajšej na hlavnú cestu prišiel o možnosť zaradiť sa, nakoľko vodič, ktorému dával prednosť, v poslednej chvíli odbočil. Samozrejme bez príslušnej signalizácie. V redakcii si pri takýchto kúskoch často povzdychneme: „Nabudúce vyhoď tú smerovku do kontajnera.“

Smerovky: Ako sa ozaj majú používať správne?

Na cestách sa opakovane stretávame s vodičmi, ktorí takmer zásadne nepoužívajú smerové svetlá. Vzhľadom na rastúcu intenzitu premávky však ide o veľmi arogantný prístup.

Smerovky nie sú v aute na parádu, ale majú svoj presne vymedzený účel a ich používanie vyžaduje zákon. No aj bez ohľadu na legislatívu je slušnosťou dať ostatným účastníkom premávky najavo svoje úmysly. Žiaľ, telepatické schopnosti nepatria do štandardnej výbavy druhu homo sapiens. Používajte smerovky dôsledne a vždy, keď je to potrebné. V prípade nehody bude poškodené aj vaše auto nezávisle od toho, na koho hlavu padne vina.


Video
Najnovšie články
Hyundai Palisade: Vlajkové SUV značky

Nová zmluva medzi bratislavským magistrátom a firmou, ktorá má zabezpečovať zimnú údržbu, nie je podpísaná. Otázka znie, či ju podpíše súčasný alebo nový...

Nad zimnou údržbou v Bratislave visia otázniky

Subaru si pred prichádzajúcou derniérou modelu WRX STI pripravilo limitovanú lahôdku. Hovorí jej TC 380 a dostupná bude len pre japonský trh.

Subaru WRX STI TC 380: Špeciálna edícia kultovky

Sú elektromobily naozaj tak ekologické? Na známu dilemu dnešných dní sa pozrel i známy youtuber Jason Fenske. Kontroverzné riešenie otázky dáva logiku,...

Mýtus vs. realita: Sú elektroautá naozaj eko?

Z dvojdverového športového kupé by sa razom mohol stať tvrdý oriešok pre Teslu Model 3. Aspoň to sa aktuálne hovorí o novej generácii Audi TT, ktoré úplne...

Revolučná zmena: Audi TT konkurentom Tesly?

Nová M8 od BMW bude osadená osemvalcom s výkonom minimálne 600 koní. Napriek pohonu štyroch kolies nebude o zábavu núdza.

BMW M8: Štart rakety potvrdený

Je to paradox. Kým výrobcovia osobných áut kritizujú čoraz prísnejšie emisné limity, výrobcovia kamiónov a logistické firmy ich pre nákladné vozidlá požadujú.

Výrobcovia kamiónov žiadajú prísnejšie limity emisií
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×