Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nemáte prezuté? Pozor, tu hrozia vysoké pokuty

Pomaly nadchádza zima a hoci je ešte cez deň príjemne, neviete dňa ani hodiny, kedy sa počasie zvrtne. Pokiaľ cestujete do Rakúska, neriskujte. Pokuty môžu byť naozaj likvidačné.
2 07.11.2018 / Soňa Zverková

Rakúsko je častým cieľom slovenských kupujúcich či zimných dovolenkárov. V súvislosti s povinnosťou používať zimné pneumatiky vznikajú určité nedorozumenia, nakoľko tamojší zákon prikazuje sezónne obutie od 1. novembra do 15. apríla. Nie je to však úplne jednoznačné.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: DVR

U našich juhozápadných susedov totiž pre osobné autá, autá s prívesom a úžitkové vozidlá do 3,5 tony (N1) okrem daného časového rozpätia platí obdobný režim ako u nás. Ako informuje aj rakúsky autoklub ÖAMTC, zimné pneumatiky sú v tomto období povinné v závislosti od poveternostných podmienok, čiže na snehu, roztopenom snehu alebo na ľade. Z tejto povinnosti sú vyňaté mopedy a motocykle.

Aj letné pneumatiky sú povolené, ale...

Motoristi majú dve možnosti. Môžu obuť zimné pneumatiky na všetky kolesá. Pozor, aj obyčajná vlhkosť na vozovke sa môže pri poklese teploty zmeniť na námrazu resp. ľad a vtedy bez milosti platí povinnosť obuť zimné pneumatiky. Minimálna hĺbka dezénu je 4 mm, u diagonálnych pneumatík 5 mm. To isté platí aj pre celoročné pneumatiky a plášte s hrotmi.

Druhá možnosť je odlišná než u nás. Ako alternatívu totiž rakúska legislatíva umožňuje použiť aj letné pneumatiky, avšak pod podmienkou, že minimálne na hnanej náprave budú namontované snehové reťaze. Je tu aj obmedzenie: táto možnosť je povolená len vtedy, ak je cesta pokrytá súvislou alebo takmer súvislou vrstvou snehu alebo ľadu. ÖAMTC preto radí, aby motoristi s letnými pneumatikami mali najmä pri dlhých jazdách so sebou snehové reťaze.

Zimné pneumatiky: Ako kúpiť najlepšie a ušetriť?

Sezóna prezúvania pneumatík vrcholí a motoristi by pri kúpe nových plášťov mali zvážiť, aký rozmer je na zimu najvhodnejší. Jazdné vlastnosti ovplyvňuje totiž aj šírka pneumatiky.

Rakúsko na rozdiel od nás umožňuje používať pneumatiky s hrotmi, a to od 1. októbra do 31. mája. Povolené sú len pre vozidlá s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony a prívesy s maximálnym zaťažením na nápravu 1,8 tony. Podmienkou je typové schválenie tejto pneumatiky, ktorú možno obuť na všetky nápravy, vrátane prívesu. Neprípustné je použitie pneumatík, u ktorých hroty presahujú behúň o viac než 2 mm. Pre takéto plášte platia rýchlostné obmedzenia: 80 km/h mimo mesta a 100 km/h na diaľnici.

Snehové reťaze

Á propos, reťaze. V Rakúsku môžu snehové reťaze prikazovať dopravné značky. Týka sa to najmä alpských oblastí v období s hustým snežením. Reťaze musia byť minimálne na hnanej náprave. Pozor, táto povinnosť platí aj pre vozidlá s pohonom všetkých kolies. Výnimku môže určiť dodatková tabuľka, napríklad, s textom „4x4 ausgenommen” (Okrem 4x4).

Ak uvidíte tieto značky, snehové reťaze sú povinné. Aj pre autá s pohonom 4x4 2 fotografie v galérii Ak uvidíte tieto značky, snehové reťaze sú povinné. Aj pre autá s pohonom 4x4 Zdroj: DVR

Rakúsko predpisuje aj kvalitu reťazí, hoci môžeme pochybovať, či polícia dokáže na mieste dokázať, že reťaze zodpovedajú normám alebo nie. V prípade pochybností alebo ak vodič reťaze vôbec nemá, však policajti môžu zakázať ďalšiu jazdu. Rozhodne neodporúčame kupovať lacné produkty s kvalitou z blšieho trhu. Keď pre nič iné, tak minimálne pre ochranu vlastného auta. Viete, čo dokáže roztrhnutá reťaz narobiť s blatníkom či kolesami? Popisovať to asi nemusíme.

Sankcie sú naozaj tvrdé

Ak niekto poruší povinnosť použiť zimné pneumatiky, riskuje na mieste pokutu 60 eur. Ak však ohrozí iných účastníkov premávky, teoreticky mu hrozí sankcia až do 5 000 eur. Rakúska polícia však smie použiť aj donucovacie prostriedky. Ak vodič tvrdohlavo odmieta použiť zimné pneumatiky alebo reťaze a stáva sa tak hrozbou pre bezpečnosť premávky, môže ho polícia doslova a dopísmena stiahnuť z obehu. A to aj silou.

Poisťovne vám nemusia hradiť škody: Viete kedy?

Poškodenie auta pri nehode či škodovej udalosti je samo o sebe nepríjemné. Ak však poisťovňa odmietne zaplatiť alebo zníži poistné plnenie, vodičovi zostanú zväčša len oči pre plač. Uvádzame prípady,...

V prípade nehody v Rakúsku leží dôkazné bremeno na vinníkovi, ktorý jazdil na letných pneumatikách. Ak nevie preukázať, že rovnaká nehoda by sa stala aj s použitím zimného obutia, hrozí mu minimálne čiastočná vina. Ak vodič zaviní nehodu tým, že si nesplní zákonom stanovené povinnosti, slovenská poisťovňa síce z povinného zmluvného poistenia poškodeného vyplatí, následne však môže požadovať splatenie celej sumy alebo aspoň jej časti. V prípade havarijného poistenia môže plnenie odmietnuť úplne.


Video
Najnovšie články
NDS vyhlásila súťaž na D3 na Kysuciach

Výzvy Donalda Trumpa k ďalšiemu zvyšovaniu ťažby ropy nahrávajú do karát aj našim motoristom. V predvianočnom období určite pomôže každé ušetrené euro...

Benzín a ropa: Do konca roka už len lacnejšie?

Automobilky pred septembrovým zavedením WLTP zaplavili trh zľavnenými modelmi, preto predaj v Európe stanuje. Najväčší prepad zaznamenali značky koncernu...

Výrazné zľavy pred WLTP viedli k poklesu predaja

Hrozba ciel na európske autá zo strany USA pretrváva. EÚ sa však nebude nečinne prizerať a je pripravená vrátiť úder.

EÚ je pripravená vrátiť úder

Tesla začne predávať svoj Model 3 v Európy budúci rok a prispôsobí ho európskym požiadavkám, najmä v súvislosti s nabíjaním.

Model 3 sa začne v Európe predávať budúci rok

Nitra tento mesiac spúšťa prvú etapu pilotného projektu, ktorý obyvateľom a návštevníkom uľahčí parkovanie v centre mesta. Umožní to systém ParkDots.

V Nitre uľahčuje parkovanie systém ParkDots

KLEBETY TÝŽDŇA Bentley pripravuje elektromobil, BMW M3 sa možno dočká kombi verzie a príťažlivá Mazda3 zvestuje budúcnosť pod kapotou.

Revolučná Mazda3 a Amarok na báze Fordu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×