Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW X1 sDrive20i: S príchuťou športu

Po dvoch naftových verziách sme si vyskúšali silnejší benzínový model s vyhotovením M Sport a niekoľkými modernými dotykmi.
50 3 príspevky 06.11.2018 / Marek Pokrývka

Koncom minulej dekády prišlo na trh BMW X1, ktoré prakticky založilo európsky segment prémiových kompaktných SUV. Dnes pozná viacero konkurentov. Na ich príchod reagovala automobilka v polovici roka 2015 generačnou výmenou, ktorá vyvolala vlnu kontroverzie. Vozidlo totiž prehodilo výhybku na platformu UKL s priečne uloženým motorom a pohonom predných kolies.

Po troch rokoch kariéry má BMW X1 stále čo ponúknuť 50 fotografií v galérii Po troch rokoch kariéry má BMW X1 stále čo ponúknuť Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek odporu konzervatívnej časti bavorských fanúšikov sa nástupca iks-jednotky ujal. Najmenší člen rodiny X z použitej architektúry vo viacerých smeroch ťažil, jej hlavným prínosom bol citeľne väčší vnútorný priestor. V našom teste dostal aj preto palec hore. Pozitívne hodnotenie sme zopakovali pri druhej skúške, ktorou prešla slabšia naftová verzia bez systému xDrive.

Test BMW X1: Bavorská racionalizácia

Aké sú plusy a mínusy koncepčného obratu iks-jednotky postavenej na architektúre s predným pohonom? Zisťovali sme to na slovenských cestách.

Najmenšie športovo-úžitkové vozidlo sa nedávno opäť objavilo v redakčnej garáži, tentokrát so zážihovým motorom. Previerku absolvovala aktuálne najsilnejší ponúkaný variant sDrive20i dodávaný štandardne s dvojspojkovou prevodovkou. Pohonný reťazec pritom nebol to jediné, čím sa biely exemplár odlišoval od tých predchádzajúcich.

Trochu športovejšie a modernejšie

Benzínový model prezrádzalo označenie na veku batožinového priestoru, presťahovalo sa tm z predných dverí. No je to len detail. Nás upútal najmä upravený bodykit, šlo totiž o vyhotovenie M Sport. To disponuje odlišne tvarovanými nárazníkmi i prahmi. Okrem toho mu chýbajú dielce zo sivočierneho plastu, aj blatníky majú lakované lemy. Vypĺňajú ich osemnásťpalcové kolesá so špecifickým dizajnom. Aj tie prispeivajú k tomu, že mníchovské vozidlo vyzerá švihácky.

Asi najvýraznejšie prezrádza verziu M Sport zadný nárazník 50 fotografií v galérii Asi najvýraznejšie prezrádza verziu M Sport zadný nárazník Zdroj: Marek Pokrývka

Špecifikám tohto modelu neušiel ani interiér. Sedadlá dostali poťahy kombinujúce alcantaru a vzorovaný textil, nechýbala na nich ani typická trikolóra výkonných Bavorov. Čalúnenie sa prenieslo aj na panely dverí. Súčasťou balíka bol tiež volant, BMW tu použilo dobre známy exemplár s tromi štíhlymi ramenami. Oproti tomu pôvodnému vyzerá podstatne lepšie.

Od dvojice testov v roku 2016 prešlo vozidlo aj ďalšími úpravami. Zmenil sa napríklad volič prevodovky, klasickú posuvnú páku nahradil modernejší joystick. Aktuálnejší vzhľad dostal aj prístrojový panel pozostávajúci čiastočne z digitálneho panela. Nová bola tiež pekná obrazovka infotainmentu s výrazne väčším priemerom a jemnejšou grafikou, okrem nej sa tu objavili odlišné ovládače.

Od svojho uvedenia prešlo SUV zvnútra viacerými úpravami 50 fotografií v galérii Od svojho uvedenia prešlo SUV zvnútra viacerými úpravami Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto zmeny dali interiéru nový šmrnc. Samozrejme, viaceré úpravy súviseli s nasadením aktuálnej verzie multimediálneho systému prinášajúcej výrazne rozšírenú funkcionalitu. Aj najdostupnejšie bavorské SUV sa tak môže pochváliť napríklad rôznymi on-line prvkami.

Príjemný dvojliter i prevodovka

BMW X1 sme doteraz testovali iba s dvomi naftovými motormi. Benzín nás okamžite zaujal nízkou úrovňou hluku, aj v rámci prepĺňaných štvorvalcov patrí k tým tichším. Pri bežnej jazde jeho práca preniká do interiéru naozaj minimálne. No ak zvolí vodič športový režim a pohonnej jednotke podkúri, dokáže sa ozvať pomerne korenistým hlasom. A vie tiež zaprskať do výfuku. Síce nie takým štýlom ako MINI Cooper S využívajúce rovnaký agregát, ale na pomery malých SUV je to slušné.

Bavorské vozidlo má rovnaký dvojliter ako modely od MINI 50 fotografií v galérii Bavorské vozidlo má rovnaký dvojliter ako modely od MINI Zdroj: Marek Pokrývka

Športový zvuk tu nie je len na parádu, ale ide ruka v ruke s reálnymi schopnosťami. Prepĺňaný dvojliter dokáže vďaka výkonu 141 kW (192 k) a krútiacemu momentu 280 Nm rozbehnúť tohto Bavora na stovku za 7,6 sekundy. Nikto z toho nepadne na zadok, ale akcelerácia je veľmi príjemná. Motor poteší tiež svojou pružnosťou. V dobrej práci mu kvalitne sekunduje 7-stupňová prevodovka s dvomi spojkami, ktorá radí rýchlo a bez otáľania. No občasné trhnutie sa jej nevyhýba.

Test BMW X1 sDrive18d: Pozná klientelu

Redakčnou previerkou sme zisťovali, aké je bavorské SUV so slabším dvojlitrom a pohonom predných kolies.

Daňou za živý charakter agregátu je vyššia spotreba, najmä v meste. Urbanizovanú prevádzku dokázalo v našich rukách toto kompaktné SUV absolvovať za 8,7 l/100 km. Na auto tejto kategórie je to dosť, obzvlášť s ohľadom na absenciu pohonu oboch náprav. Mimo ulíc bol apetít príjemnejší. Diaľničné presuny znamenali rovných sedem litrov, na okreskách sme sa dostali tesne pod šesť.

Štvorvalec kombinuje Mníchov s dvojspojkovou prevodovkou 50 fotografií v galérii Štvorvalec kombinuje Mníchov s dvojspojkovou prevodovkou Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem dobre ťahajúceho motora sa môže BMW X1 pochváliť aj výborným podvozkom. V tomto vyhotovení s osemnásťpalcovými kolesami a obutím Pirelli na nás vozidlo pôsobilo veľmi agilne, výborne poslúchalo volant a dokázalo nás aj trochu zabaviť. Mníchovské gény sa nezaprú. Väčšie disky pritom výrazne neobmedzili komfort pruženia, v čom mali prsty adaptívne tlmiče.

Na dosah k hranici 52-tisíc eur

Najdostupnejšie bavorské SUV ponúka slovenský importér od približne 31-tisíc, túto cenu nesie variant sDrive18i disponujúci 1,5-litrovým trojvalcom a manuálnou prevodovkou. Za nami skúšanú dvojlitrovú techniku zaplatia záujemcovia najmenej 36 350 eur. K tejto čiastke sa však pridalo viacero položiek, ktoré konečný účet vyhnali o citeľný kus vyššie.

Zoznam výbavy testovaného exemplára bol dosť dlhý 50 fotografií v galérii Zoznam výbavy testovaného exemplára bol dosť dlhý Zdroj: Marek Pokrývka

BMW chce za vyhotovenie M Sport až 6 800 eur a ďalšie tri tisícky zhltol balík Innovation. V zozname príplatkových prvkov toho bolo ešte viac. Reálna suma za testované vozidlo sa tak dostala na dosah k 52-tisícovej hranici, čo však možno ospravedlniť naozaj bohatým vybavením. Jeho súčasťou boli okrem iného aj elektronicky riadené tlmiče, LED svetlomety, elektrické piate dvere, head-up displej, bezkľúčové rozhranie, parkovacia kamera, adaptívny tempomat či navigačný systém.

Zábava nie je tejto verzii cudzia

Napriek vyše trom rokom od premiéry a absencii klasického faceliftu má BMW X1 v rámci kompaktných SUV stále čo ponúknuť. Namiesto veľkej modernizácie prešlo viacerými zlepšeniami interiéru prinášajúcimi modernejší ráz. V prípade verzie M Sport má navyše kabína zaujímavé vyhotovenie, rovnako ako exteriér vybavený špecifickým bodykitom. Ten vozidlu sekne.

So zážihovým dvojlitrom je iks-jednotka príjemné vozidlo 50 fotografií v galérii So zážihovým dvojlitrom je iks-jednotka príjemné vozidlo Zdroj: Marek Pokrývka

Benzínový motor síce nepoteší spotrebou v meste, no mimo neho tak veľmi nepije. Vodičovi sa pritom odvďačí charakterom s príchuťou športu. Dvojlitrový turbomotor príkladne ťahá, dobre spolupracuje s dvojspokovou prevodovkou a navyše pekne znie. V kombinácii s výborným podvozkom tak iks-jednotke nie je zábava cudzia. Pohon všetkých kolies nám tu nechýbal, do terénu tento variant vezme málokto. Navyše, tento Bavor stál aj bez systému xDrive slušný balík.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
141 kW/192 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
280 Nm
pri otáčkach
1 350-4 600/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 439 mm
Šírka
1 821 mm
Výška
1 612 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 480 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 555 kg
Užitočná hmotnosť
585 kg
Celková hmotnosť
2 065 kg
Objem batožinového priestoru
505/1 550 l
Objem palivovej nádrže
51 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
226 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
132 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 31 050 €
Základná cena verzie
od 36 350 €
Cena testovaného exemplára
51 991 €

Video
Najnovšie články
Hyundai Palisade: Vlajkové SUV značky

Nová zmluva medzi bratislavským magistrátom a firmou, ktorá má zabezpečovať zimnú údržbu, nie je podpísaná. Otázka znie, či ju podpíše súčasný alebo nový...

Nad zimnou údržbou v Bratislave visia otázniky

Subaru si pred prichádzajúcou derniérou modelu WRX STI pripravilo limitovanú lahôdku. Hovorí jej TC 380 a dostupná bude len pre japonský trh.

Subaru WRX STI TC 380: Špeciálna edícia kultovky

Sú elektromobily naozaj tak ekologické? Na známu dilemu dnešných dní sa pozrel i známy youtuber Jason Fenske. Kontroverzné riešenie otázky dáva logiku,...

Mýtus vs. realita: Sú elektroautá naozaj eko?

Z dvojdverového športového kupé by sa razom mohol stať tvrdý oriešok pre Teslu Model 3. Aspoň to sa aktuálne hovorí o novej generácii Audi TT, ktoré úplne...

Revolučná zmena: Audi TT konkurentom Tesly?

Nová M8 od BMW bude osadená osemvalcom s výkonom minimálne 600 koní. Napriek pohonu štyroch kolies nebude o zábavu núdza.

BMW M8: Štart rakety potvrdený

Je to paradox. Kým výrobcovia osobných áut kritizujú čoraz prísnejšie emisné limity, výrobcovia kamiónov a logistické firmy ich pre nákladné vozidlá požadujú.

Výrobcovia kamiónov žiadajú prísnejšie limity emisií
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×