Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda nestíha vyrábať, chce postaviť novú fabriku

Českej Škode sa darí až tak, že nestíha vyrábať a pokrývať dopyt po svojich modeloch. V súčasnosti využíva aj fabriky Volkswagenu, no zvažuje výstavbu vlastnej mimo Česka.
2 príspevky 30.10.2018 / TASR

Česká automobilka Škoda nestíha výrobu a stráca tak časť zákazníkov. Na novembrovej dozornej rade spoločnosti sa má preto rozhodnúť, či sa pustí do budovania nového zahraničného závodu. Uviedli to v pondelok na svojom portáli Lidové noviny (LN). "Očakávame, že aj tento rok presiahne dopyt naše výrobné možnosti. Dôsledkom tak budú dlhšie dodacie lehoty," povedala LN hovorkyňa automobilky Kamila Biddle.

Situácia sa môže ďalej zhoršovať. Ak firma nenájde nové kapacity, mohla by budúci rok stratiť až 200 000 zákazníkov. Ambíciou Škody je pritom do roku 2025 predávať dva milióny áut ročne. Tento rok to bude niečo cez 1,2 milión vozidiel. Rozhodnutie postaviť výrobný závod napriek tomu ďalej odďaľuje, keďže rizík je stále príliš veľa.

Detailne o Škode Vision RS: Aká je naživo?

So Škodou Vision RS sme sa mali možnosť zoznámiť v predstihu na exkluzívnej utajovanej akcii. Prototyp prináša niekoľko parádnych riešení, ktoré by sa mohli dostať i do sériovej výroby. Aký je naživo?

Európsky trh s automobilmi prestal rásť a nastupujú obavy z recesie. "Automobilky znižujú svoje objednávky," uviedol Pavel Juříček, majiteľ spoločnosti Brano Group, ktorá vyrába autodiely. Podľa neho v obore silnejú obavy z možného poklesu trhu s autami, a preto sa výrobcovia snažia šetriť a odkladajú svoje investície. "Nie je možné, aby trh rástol donekonečna," skonštatoval Juříček s tým, že niektorí zákazníci znižujú objednávky dielov o desiatky percent.

Navyše, stále nie je jasné, ako Škodu ovplyvní nastupujúca elektromobilita aj nové európske emisné normy. Firma, ktorej úspech stojí na popularite naftovej Octavie, si bude musieť zákazníkov získať aj hybridmi a elektromobilmi. Že to nebude zadarmo, ukazuje aj plán vývoja prevádzkového zisku, ktorý tento rok nevedomky zverejnil (už preto bývalý) nórsky pretekár značky Ol Christian. Z neho vyplýva, že Škoda pre prísnejšie emisné štandardy a investície v Indii čaká výrazný prepad ziskovosti.

Stavba nového závodu by tak znamenala ďalšiu záťaž. Zatiaľ sa Škoda snaží uspokojiť vysoký dopyt využívaním výrobných závodov materského koncernu Volkswagen. Napríklad časť vozidiel Yeti a Octavia sa do Európy dovážala a dováža z Ruska. Z Mladej Boleslavi sa karosérie Fabií vozia na lakovanie do nemeckého Osnabrücku. Tam sa navyše začne na konci roka montovať model Karoq. Celkom sa ich tam má vyrobiť 45 000.

Škoda Scala odhalená? Takto jazdila po diaľnici

VÁŠ TIP Premiéra Škody Scala sa blíži a s ňou stúpa i frekvencia zverejňovaných informácií. Tentokrát však detaily o novinke nepochádzajú priamo z automobilky. Prototyp vo fáze testovania totiž...

"Tieto opatrenia nie sú dostatočné. V súčasnosti analyzujeme niekoľko vhodných lokalít pre úplne nový výrobný závod mimo Česko," potvrdila hovorkyňa Biddle.
V hre je presun výroby novej generácie Superbu do nemeckého Emdenu. Otázkou tiež zostáva, kde sa budú vyrábať očakávané nové modely, ktoré Škoda chystá. Napríklad malé SUV, či avizované elektromobily.

Kde by mohla nová továreň vyrásť, nechce Škoda komentovať. Rokovania odmietajú potvrdiť aj organizácie, ktoré majú do jednotlivých krajín lákať nové investície. Mnohé ale môžu naznačiť posledné automobilové investície v Európe. Prakticky všetky vznikajú v regióne strednej Európy, kde je hustá sieť dodávateľov, technicky vzdelaná pracovná sila a oproti západnej Európe aj nižšie mzdy.

Octavia G-Tec: Celkový dojazd sklamal

Aktuálny variant na CNG má pod kapotou 1,5-litrový štvorvalec. Pribudol tretí zásobník plynu, ktorý však zmenšil benzínovú nádrž.

Maďarsko napríklad oznámilo príchod BMW a rozšírenie závodu Daimleru. BMW chceli získať aj Slovensko a Rumunsko. Maďarsko dostalo prednosť, pretože ponúklo vysoké stimuly a nízke dane.

Nedostalo sa tak napríklad na košickú priemyselnú zónu, ktorá je dosť ďaleko od západu Slovenska, kde sa na malom území tiesnia automobilky Volkswagen, Peugeot, Kia a Jaguar. K dispozícii je ale stále aj zóna pri maďarskom Miškolci. Je však neďaleko Debrecína, kde svoj nový závod postaví BMW. To by Škode mohlo situáciu skomplikovať, pretože v regióne "vysaje" potrebných odborníkov.

Škoda ale môže prekvapiť. Automobilový priemysel totiž priťahuje aj Turecko. Z tejto krajiny do Česka dovážajú napríklad značky Ford, Toyota, Hyundai či Fiat.

(TASR)


Video
Najnovšie články
Ford očakáva v tomto roku stratu

Je známa vec, že vkus motoristov v jednotlivých krajinách sa líši. A dokonca aj v rámci kontinentov. Dokazuje to najnovšia analýza najpredávanejších modelov...

Bestsellery: Ktoré autá vládnu Európe a svetu?

Volkswagen plánuje elektrickú ofenzívu. Otázka znie, koľko nových elektromobilov z triedy malých áut vôbec predá, nakoľko cenou presiahnu súčasnú strednú...

Malé elektromobily VW budú stáť desiatky tisíc eur

Priaznivé vyhliadky svetovej ekonomiky a rokovania USA a Číny o ukončení obchodnej vojny vyvolávajú na trhoch optimizmus. Ten pochopiteľne zasiahol aj ceny...

Ceny palív: Na lacnejšie tankovanie zabudnite

WLTP negatívne ovplyvnilo predaj väčšiny európskych automobiliek. Jedným z mála koncernov, ktorý z tohto výpadkov profitoval, bol francúzsky PSA Peugeot...

Koncern PSA vlani predal rekordný počet áut

Japonci naznačujú konceptom QX Inspiration svoje ďalšie smerovanie. Dáva zbohom konvenčnému pohonu a zároveň víta futuristický dizajn.

Infiniti QX Inspiration: Snúbenie prístupov

Za problémy európskej dcéry Fordu podľa odborárov spôsobili vážne manažérske chyby, napríklad, vedenie nerozpoznalo dôležité trendy v preferenciách zákazníkov.

Problémy Fordu v Európe spôsobili manažérske chyby
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×