Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Fiat Tipo S-Design: Rúbe príliš vysoko

Talianske kombi nižšej strednej triedy sme preverili v špičkovej verzii, ktorá disponuje naftovým motorom a dvojspojkovou prevodovkou.
48 13 príspevkov 26.10.2018 / Marek Pokrývka

Napriek neustálemu vzostupu SUV všetkých tvarov a veľkostí tvoria v našich končinách majoritu predajných čísel hatchbacky, sedany a kombi segmentov B a C. Uspieť v týchto konkurenciou nabitých vodách nie je jednoduché. Fiat sa o to pokúšal už viackrát, aktuálne je jeho zástupcom vozidlo so staronovým označením Tipo. Dostupné je s tromi karosériami.

Fiat Tipo sme preverili vo vrcholnom vyhotovení 48 fotografií v galérii Fiat Tipo sme preverili vo vrcholnom vyhotovení Zdroj: Marek Pokrývka

Našimi rukami tento dostupný Talian prešiel už pred dvomi rokmi. Testu sme podrobili štvordverový variant so základným benzínovým motorom, ale tiež slušným vybavením za dostupnú cenu. Modelová paleta medzičasom prešla rozšírením o vrcholnú verziu S-Design.

Test Fiat Tipo: Stará škola z Turína

Dostupný sedan sme podrobili skúške so základným motorom. Kladné hodnotenie dávame najmä priestoru a komfortnému podvozku.

Za týmto označením sa skrýva mierne športovo štylizovaný model, ktorý automobilka neponúka s najslabšou pohonnou jednotkou. Inak zostala paleta nedotknutá. My sme si špičkové vyhotovenie auta skúsili ako kombi, ktoré malo pod kapotou 1,6-litrový turbodiesel a dvojspojkovú prevodovku. Ide o najdrahšiu kombináciu. Vozidlo bolo okrem toho bohato vybavené, čo sa odrazilo na nečakane vysokej finálnej cene. Dokáže ju tento Fiat obhájiť?

Pekný dizajn, slabšie materiály vnútri

Napriek trom rokom od svojho uvedenia vyzerá Tipo stále k svetu a spomínaný balík jeho štýl ešte umocňuje. Rodinne orientovaný variant nie je vôbec problémom. Zadná časť kombi nepôsobí navonok príliš objemne a strechu ukončuje veľký spojler. Spojenie tejto karosérie so zaujímavým sivým lakom a čiernymi doplnkami funguje dobre a 18-palcové dvojfarebné kolesá to ešte umocňujú.

Spracovanie interiéru za súpermi jasne zaostáva 48 fotografií v galérii Spracovanie interiéru za súpermi jasne zaostáva Zdroj: Marek Pokrývka

Súčasťou vyhotovenia S-Design je čalúnenie kombinujúce dva materiály. Textil dopĺňa koženka, ktorú sme pri vlaňajšej premiére pokladali za prírodnú kožu. V realite veľmi kvalitne nepôsobí. Ešte horší dojem vyvolávajú plastové dielce, tie si kritické slová vypočuli už v minulosti. Palec dole musíme dať aj dielenskému spracovaniu. Všimli sme si viaceré zle zlícované dielce a taktiež občasný vrzgot.

Popri špecifikách súvisiacich s vyhotovením nám v interiéri neunikla upravená palubná doska. V jej vrchnej časti bol namiesto vnorenej päťpalcovej obrazovky voľne stojaci exemplár s uhlopriečkou sedem palcov, ktorý patrí vyššej verzii systému Uconnect. Okrem iného disponoval v našom prípade aj navigačným systémom. Taktiež spolupracoval s parkovacou kamerou, jej kvalita obrazu je však podpriemerná. Samotný panel má pritom pomerne jemné rozlíšenie. Jednoduché displeje obsahuje aj ovládanie automatickej klimatizácie, ktoré vyzerá omnoho lepšie než pri manuálnej.

Obraz parkovacej kamery nemá bohvieakú kvalitu 48 fotografií v galérii Obraz parkovacej kamery nemá bohvieakú kvalitu Zdroj: Marek Pokrývka

S vnútorným priestorom sme boli veľmi spokojní už pri sedane a karoséria kombi prináša ešte čosi navyše. Na zadných sedadlách ponúka o pár čísel viac na hlavu. Najmä však poskytuje lepšie dostupný batožinový priestor, do ktorého možno podľa papiera dať 550 litrov. Medzi kompaktmi ide o bežné číslo. Objem po zložení zadných sedadiel nepoznáme, dvojitá podlaha však s naklonenými operadlami netvorí žiaden schod. Z praktického hľadiska sa niet na čo sťažovať.

Spojenie nafty s dvomi spojkami

Srdcom testovaného automobilu bol 1,6-litrový turbodiesel Multijet II, ktorý dosahuje maximálny výkon 88 kW (120 k) a krútiaci moment 320 Nm. Tieto parametre majú razantný nástup. V nízkych otáčkach sa nedeje takmer nič, no pod hranicou dvoch tisíc zrazu začne agregát výrazne ťahať. Vďaka tomu pôsobí akcelerácia rýchlejším dojmom než tvrdí údaj 10,4 sekundy na stovku.

Turbodiesel sa zdá byť silnejší, než v skutočnosti je 48 fotografií v galérii Turbodiesel sa zdá byť silnejší, než v skutočnosti je Zdroj: Marek Pokrývka

Razantné zrýchľovanie prináša jeden neduh, vznetový štvorvalec je pri ňom nepríjemne hlučný. V štandardnom režime patrí z akustického hľadiska k priemeru. Motor v našom prípade dopĺňala šesťstupňová dvojspojková prevodovka. Ani tej nejaké dynamické pokusy nevoňajú, občas radí trhane alebo si necháva dlhší čas na rozmyslenie. Bežné fungovanie zvláda slušne.

Štvorvalec sľubuje ohromne nízku spotrebu, v uliciach spotrebuje podľa papiera iba 4,5 litra nafty. No laboratórny údaj vôbec nezodpovedá realite. Udávané číslo sme dosiahli akurát na vidieckych cestách, v ostatných režimoch bol apetít výrazne vyšší. Mesto absolvovalo Tipo za 6,3 l/100 km. Na diaľnici potrebovalo o deciliter menej, čo má od sľubovaných zázrakov ďaleko. Svojou hospodárnosťou tento naftový agregát spomedzi konkurencie nevyniká.

Veľké a ťažké kolesá sú pre mäkké pruženie problém 48 fotografií v galérii Veľké a ťažké kolesá sú pre mäkké pruženie problém Zdroj: Marek Pokrývka

Nevýhodou tejto kombinácie je hmotnosť. Oproti predtým základnému benzínovému sedanu váži testovaný variant o hutných 200 kilogramov viac, čo sa v zákrutách prejavuje ešte väčšími náklonmi karosérie a nedotáčavými tendenciami. Jazdné vlastnosti však nie sú hlavný problém. Tým sú veľké osemnásťpalcové kolesá, s ktorými sa mäkko nastavené pruženie nedokáže vyrovnať. Tlmiče idú ich vinou často na doraz. Výsledkom je frekventovaný buchot, s klasickými sedemnástkami to bolo výrazne lepšie. Napriek peknému vzhľadu by sme si preto veľké ráfiky radšej odpustili.

Výsledná cena takmer 26-tisíc eur

Tipo možno s karosériou kombi momentálne kúpiť na slovenskom trhu od 14 200 eur. Ak zákazník túži po verzii S-Design, pripraviť si musí 4,5-tisíca navyše. Za danú sumu dostane 1,4-litrový prepĺňaný benzín s výkonom 88 kW (120 k) a manuálnou prevodovkou. Rovnako silný turbodiesel doplnený dvojspojkou je citeľne drahší, doplácajú sa zaň ďalšie štyri tisícky.

Súčasťou extra vybavenia bol aj adaptívny tempomat 48 fotografií v galérii Súčasťou extra vybavenia bol aj adaptívny tempomat Zdroj: Marek Pokrývka

Cena testovaného modelu sa pritom nezastavila na hodnote 22 700 eur, ale zvýšilo ju viacero opcií. Za príplatok neboli ani zďaleka len osemnásťpalcové disky a sivé lakovanie. Extra financie si vyžiadali tiež xenónové svetlá, zadné parkovacie snímače doplnené kamerou, adaptívny tempomat, dažďový a svetelný senzor, sedempalcový infotainment s navigáciou či lakťová opierka na zadných sedadlách. Vo výsledku tak vozidlo stálo takmer 26-tisíc.

Chudobnejšia verzia jasne vyhráva

Finálna čiastka je pre Tipo zásadným problémom. Testované vyhotovenie totiž vystúpilo zo segmentu najdostupnejších kompaktov a dostalo sa do teritória zaplneného mnohými zvučnejšími menami. S nimi vo viacerých ohľadoch nedokáže súperiť. Rúbe jednoducho príliš vysoko, pri aute nesúcom takúto cenu už možno ťažko prehliadať nekvalitné plasty či slabé jazdné vlastnosti.

Vo vrcholnej verzii má Fiat Tipo nečakane vysokú cenu 48 fotografií v galérii Vo vrcholnej verzii má Fiat Tipo nečakane vysokú cenu Zdroj: Marek Pokrývka

Racionálne nemožno takto natlačené vyhotovenie S-Design obhájiť, najmä nie v kombinácii naftového motora a dvojspojkovej prevodovky. Pohonný systém nevyniká dynamikou ani spotrebou paliva. V prípade tohto Taliana nižšej strednej triedy by sme jednoznačne uprednostnili chudobnejší model, ktorý ponúka za dané peniaze omnoho lepšiu protihodnotu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 571 mm
Šírka
1 792 mm
Výška
1 514 mm
Rázvor náprav
2 638 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 350 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 425 kg
Užitočná hmotnosť
575 kg
Celková hmotnosť
1 925 kg
Objem batožinového priestoru
550/- l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,9 l/100 km
Mesto - počas testu
6,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
101 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 200 €
Základná cena verzie
od 22 700 €
Cena testovaného exemplára
25 840 €

Video
Najnovšie články
Dolný Kubín finišuje s opravou dôležitej križovatky

Americký tuner StreetFighter LA transplantoval srdce klasickej 911-tke. Stádo takmer šesťsto koní upraveného Porsche 911 E-RWB poháňa výhradne elektrina.

Porsche 911 E-RWB: Pouličný bitkár v bielom

Po boku hatchbacku novej Mazdy3 sa predstaví aj sedan. Už koncom novembra sa na autosalóne v Los Angeles dozvieme ďalšie detaily.

Mazda3: Nové zábery odhaľujú aj sedan

Volkswagen sa pripravuje na výrobu 50 miliónov elektromobilov a zaobstaranie batérií. Na tento účel vyčlenil niekoľko desiatok miliárd eur.

VW chce vyrobiť 50 miliónov elektromobilov

Európska únia sa zatiaľ vyhla americkým clám na dovoz áut zo zahraničia, to však podľa predsedu Európskej komisie Jeana-Clauda Junckera môže trvať len do konca...

Juncker: Prímerie medzi USA a EÚ ohľadne áut je krehké

Facelift už bol na spadnutie, o nástupcovi Mitsubishi L200 sa šepkalo niekoľko mesiacov. Pick-up nakoniec dostal modernú prednú časť i vylepšenú samočinnú...

Mitsubishi L200: Radikálna zmena imidžu

Americký výrobca elektromobilov Tesla má na burze prvýkrát vyššiu hodnotu než BMW. Už len Daimler, Toyota a VW majú v súčasnosti väčšiu trhovú kapitalizáciu.

Tesla má vyššiu trhovú hodnotu než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×