Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Štart-stop: Reálna pomoc či veľký omyl?

Ranné kolóny v Bratislave, Košiciach či Prešove sú už etablovaným folklórom, o ktorom z dopravných servisov našich rádií počujeme každé ráno. Ich vplyv na ovzdušie v okolí je nezanedbateľný. Môže byť systém štart-stop ekologickou odpoveďou?
2 7 príspevkov 24.10.2018 / Filip Kadlečík

Systém štart-stop už nepatrí medzi najnovšie výdobytky modernej automobilovej doby. Kontroverzná súčasť dnešných agregátov má svoje záporné i kladné stránky. Negatívom je fakt, že môže viac namáhať kľukový hriadeľ a ložiská, pozitívom zasa zníženie spotreby a teda i vypúšťaných emisií na úrovni niekoľkých percent. To všetko sú však pre mnohých “len” výsledky vedeckých štúdií.

Systém štart-stop niekedy vypíname i my, v mnohých situáciach však môže efektívne pomáhať 2 fotografie v galérii Systém štart-stop niekedy vypíname i my, v mnohých situáciach však môže efektívne pomáhať Zdroj: Filip Kadlečík

My sme včera cestou do nášho hlavného mesta absolvovali státie v dlhej kolóne, ktorá sa rozkladala na Rožňavskej ulici v Bratislave. Jej dôvodom bol fakt, že na križovatke Rožňavskej a Tomášikovej nefungovala svetelná signalizácia a ani policajt rozdávajúci pokyny ju nedokázal nahradiť plnohodnotne. Logickým vyústením situácie teda boli dlhé kolóny, ktoré však v tejto lokalite, i keď v menšom rozsahu, nie sú ničím výnimočným.

Aktuálne okrem iných modelov testujeme i naftový Citroën Berlingo s manuálnou prevodovkou, v ktorom sme absolvovali i nedobrovoľný pobyt v spomínanej zápche. Francúz má palubný počítač, ktorý okrem iného meria čas, počas ktorého systém štart-stop motor v rámci aktuálnej jazdy vypol. Pred Bratislavu sme dorazili prakticky s nulovou aktivitou systému, potom sa však začali diať veci.

Berlingo malo v ranných kolónach celkovo vypnutý motor až 10 minút a 2 sekundy 2 fotografie v galérii Berlingo malo v ranných kolónach celkovo vypnutý motor až 10 minút a 2 sekundy Zdroj: Filip Kadlečík

Počas posúvania kolónou na vjazde do Bratislavy z D1 a v uliciach hlavného mesta začal systém štart-stop plniť svoju úlohu. Kým sme sa dostali do cieľa, agregát automobilu bol celkovo vypnutý 10 minút a 2 sekundy. Toto číslo nás zarazilo, zápchy totiž boli horšie než obyčajne, o apokalypsu na cestách však nešlo.

Pri predstave množstva vozidiel, ktoré v danej kolóne stáli s nami, nám behá mráz po chrbte. Ak by každé z nich malo motor v rannej zápche vypnutý na 10 minút, do ovzdušia by sa dostalo omnoho menej splodín. Bratislavou denne prúdia desaťtisíce automobilov. Jedno vozidlo rozdiel neurobí, ak by však mali systém štart-stop všetky, vzduch v našom hlavnom meste by mohol byť kvalitnejší.

Na rovinu o štart-stop systéme: Šetrí palivo?

Systém štart-stop mnohí vodiči neznášajú, často síce funguje správne, inokedy však agregát auta vypne v úplne nevhodnej chvíli. Aká je teda pravda o tejto kontroverznej funkcii vozidiel? Dokáže...

Nesnažíme sa systém štart-stop slepo obhajovať, aj nám niekedy poriadne lezie na nervy a uvedomujeme si jeho možné negatívne dopady na pohonné ústrojenstvo. Aj realita však ukazuje, že v oblastiach, kde má pomáhať, skutočne funguje. Práve takéto mestské zápchy sú zbytočným zdrojom veľkej časti lokálneho znečistenia ovzdušia, na ktoré môže byť odpoveďou aj kontroverzný systém štart-stop.


Video
Najnovšie články
Košice pripravujú zmeny v parkovacej politike

Roadster disponuje pevnou skladacou strechou a osemvalcom naladeným na 600 koní. Stovku dá rovnako rýchlo ako kupé.

McLaren 600LT Spider stojí štvrť milióna

Jaguar Land Rover ani napriek úsporným opatreniam nedokáže dosiahnuť zisk a zápasí s prepadom predaja. Automobilka sa preto rozhodla zrušiť tisíce pracovných...

Jaguar Land Rover bude v Británii prepúšťať

Odborári v Audi Hungaria vyhlásili štrajkovú pohotovosť po tom, čo odmietli návrh vedenia na zvyšovanie platov a ďalšie bonusy. Vedenie predložilo novú ponuku,...

Zamestnanci Audi Hungaria sú pripravení štrajkovať

Nemecké automobilky pre prípad tvrdého brexitu predpovedajú obrovské straty pracovných miest v Európe aj Británii. Dôsledky však budú katastrofálne nielen...

Nemecké automobilky varujú pred tvrdým brexitom

Modernizácia bavorskej limuzíny prináša obrovské ľadvinky, ktoré sú terčom kritiky. Klebety o konci dvanásťvalcovej verzie sa nepotvrdili.

BMW radu 7: Inovovaný model prichádza

Futuristický štvordverový koncept má byť schopný jazdiť autonómne a poháňajú ho dva elektromotory s výkonom 490 koní.

Nissan IMs je vízia sedanu budúcnosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×