Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Jeep Compass: Američan do nepohody

Nástupca kontroverzného vozidla prináša štýlový zovňajšok a výnimočné terénne schopnosti, v niektorých bodoch však za súpermi zaostáva.
52 1 príspevok 23.10.2018 / Marek Pokrývka

Segment kompaktných SUV sa počas ostatných rokov stal jedným z najdôležitejších zákutí automobilového trhu, minimálne v európskych končinách. O priazeň zákazníka v tejto kategórii momentálne bojuje veľké množstvo súperov. Svojou troškou medzi nich prispel aj zaoceánsky Jeep, ktorého reprezentuje typ Compass. Aktuálne vo svojej druhej generácii.

Compass navonok jasne pripomína svojho veľkého brata 52 fotografií v galérii Compass navonok jasne pripomína svojho veľkého brata Zdroj: Marek Pokrývka

Americké vozidlo absolvovalo evolučnú výmenu ešte predvlani, naživo sa predviedlo publiku v rámci autosalóna v Los Angeles. Krátko na to prišlo do predaja. My sme si ho počas minulého roka mali možnosť vyskúšať na domácej pôde, kde nás vozidlo oslovilo najmä schopnosťami mimo spevneného povrchu. Kritiku si vyslúžilo napríklad mäkké naladenie podvozka.

Jeep Compass: Zažiaril hlavne mimo asfaltu

PRVÁ JAZDA Jeep si od tohto auta veľa sľubuje. Je umiernenejšie a menej výrazné ako iné modely. Zachoval si ale vôbec niečo z drsného genofondu značky?

Pre európsky trh má tento automobil odlišný charakter pruženia a taktiež paletu motorov, ktorá je v USA obmedzená na 2,4-litrový atmosférický benzín. U nás je veľa vecí inak. Presvedčili sme sa o tom počas testu, ktorému sme podrobili verziu Limited s naftovým dvojlitrom dosahujúcim maximálnym výkonom 103 kW (140 k), deväťstupňovým automatom a pohonom 4x4.

Grand Cherokee v menšom balení

Druhá generácia športovo-úžitkového Američana prešla navonok veľkým prerodom. Originál totiž vyvolal mnohé negatívne reakcie a jeho kontroverzný status sa snažil vyriešiť komplexný facelift. Jasnou inšpiráciou bol veľký brat Grand Cherokee. Rovnaký postup zvolili tvorcovia pri kreslení nástupcu, svojho príbuzného pripomína viacerými detailmi. No nie je to na škodu.

Kontroverzná tvár je minulosťou, nový kompas vyzerá dobre 52 fotografií v galérii Kontroverzná tvár je minulosťou, nový kompas vyzerá dobre Zdroj: Marek Pokrývka

Oproti predchodcovi pôsobí Compass podstatne atraktívnejšie. Má zamračené svetlomety lemujúce ikonickú masku chladiča so siedmimi štrbinami, vystúpené blatníky so zaoblenými hranami i zaujímavo riešený koncový stĺpik. Originálne pôsobia aj čiastočne číre koncové svetlá. Štýl možno umocniť kontrastným lakovaním, v našom prípade bolo vozidlo čierne a stálo na dvojfarebných 18-palcových diskoch kolies.

Napriek neodškriepiteľnej podobnosti má vozidlo svojskú identitu. Samozrejme, zásadným rozdielom kompasu oproti grandovi sú exteriérové rozmery. S celkovou dĺžkou podliezajúcou 4,4 litra ide o klasické kompaktné SUV a nijak zvlášť nevyčnieva ani ostatnými proporciami. Zodpovedá tomu priestorová ponuka. Pozdĺžne je miesta dostatok v oboch radoch sedadiel a bežne vysokí pasažieri nebudú mať problém ani s hlavou. Akurát vnútorná šírka patrí v segmente k tým menším.

Viacerí súperi odvezú väčšiu porciu batožiny než kompaktný Jeep 52 fotografií v galérii Viacerí súperi odvezú väčšiu porciu batožiny než kompaktný Jeep Zdroj: Marek Pokrývka

Za konkurenciou zaostáva tento Američan objemom batožinového priestoru. Jeho základný objem je 438 litrov, voľba rezervného kolesa ho dostáva pod štyri stovky. Niektorí súperi pritom prekračujú hranicu päťsto čísel, rozdiel teda nie je zanedbateľný. Negatívom je tiež vyššia nakladacia hrana. Pochváliť zasa musíme dvojitú podlahu, ktorá umožňuje vytvorenie takmer rovného povrchu so sklopenými zadnými operadlami. Celkový objem takto dosahuje nadpriemerných 1 693 l.

Vnútri slabšie materiály i vybavenie

Američan disponuje pomerne pohodlnými sedadlami, najmä tými určenými pre vodiča a spolujazdca. No ocenili by sme pri nich výraznejšie bočné vedenie poskytujúce lepšiu oporu pri prejazde zákrut. V našom prípade boli kreslá čalúnené kožou, ktorá v nás nezanechala práve hodnotný dojem. Materiály môžeme vo všeobecnosti skôr kritizovať.

Ani najvyššie vyhotovenie SUV nás spracovaním nepresvedčilo 52 fotografií v galérii Ani najvyššie vyhotovenie SUV nás spracovaním nepresvedčilo Zdroj: Marek Pokrývka

Interiér obsahuje množstvo tvrdých plastov a ani tie mäkšie dielce nepôsobia ktovieako. Spracovanie má taktiež svoje medzery. V skúšanom vozidle sme počas zaznamenali viacero pazvukov a okrem toho sme si všimli aj horšie lícovanie niektorých dielcov. Viaceré tlačidlá pôsobia lacno. Luxusnú atmosféru teda netreba čakať, ani v prípade špičkovej verzie.

Oproti predchodcovi síce Compass urobil vyhotovením kabíny krok vpred, no najmä za európskou konkurenciou zaostáva. Rovnako je to s vybavením. Napríklad diódové svetlá sa nekonajú, chýba aj head-up displej či kamerová sústava. Elektronické oko môže byť len vzadu. Našťastie, zoznam absentujúcich prvkov ponúkaných inými kompaktnými SUV nie je dlhý.

Infotainment v nás zanechal vo všeobecnosti dobrý dojem 52 fotografií v galérii Infotainment v nás zanechal vo všeobecnosti dobrý dojem Zdroj: Marek Pokrývka

Na palube testovaného exemplára nechýbala veľká dotyková obrazovka multimediálneho systému Uconnect, ktorý združuje všetko dôležité. Dokonca aj ovládanie vyhrievania sedadiel a volantu. Ide o netradičné riešenie, no aspoň klimatizácia si okrem vlastného menu v rámci infotainmentu zachovala aj početné fyzické ovládače. Ergonomicky sa veľmi niet na čo sťažovať.

Motoru možno vytknúť hluk aj apetít

Na našom trhu sa Compass dodáva s jedným zážihovým a tromi vznetovými štvorvalcami. Priaznivci nafty si musia vybrať medzi 1,6-litrovým motorom s výkonom 88 kW (120 k) a dvomi verziami dvojlitra, ktorý dosahuje 103 kW (140 k) alebo 125 kW (170 k). My sme mali k dispozícii prostredný diesel doplnený deväťstupňovým automatom a pohonom všetkých kolies.

Testovaný motor je z hľadiska výkonu zlatou strednou cestou 52 fotografií v galérii Testovaný motor je z hľadiska výkonu zlatou strednou cestou Zdroj: Marek Pokrývka

Samočinná prevodovka pôvodom od ZF bola pre nás v tejto aplikácii miernym sklamaním. Pri pokojnom štýle jazdy pracuje dobre, no prudšie stlačenie plynového pedála jej niekedy robí prekvapujúce ťažkosti. Snaha o razantné zrýchľovanie často vyústi do jej zmätkovania či trhaného preraďovania. Ani z hľadiska rýchlosti práce to nie je terno, športovanie tomuto ústrojenstvu jednoducho nesedí. V pokojnom tempe však funguje solídne.

Podľa papiera automat dynamiku nesabotuje, zrýchlenie na stovku zlepšuje oficiálne o dve desatiny. Hodnota tesne podliezajúca 10 sekúnd je akceptovateľná. Slabšia verzia dvojlitrového štvorvalca silou postačuje, v čom má prsty slušný krútiaci moment 350 Nm. No motor je pri podkúrení poriadne hlučný. Aj v štandardných podmienkach je akusticky výraznejší než je dnes štandardom, takýto naftový klepot sa už nenosí. Odizolovanie motora patrí medzi slabiny SUV.

Od naftového štvorvalca sme očakávali o niečo nižšiu spotrebu 52 fotografií v galérii Od naftového štvorvalca sme očakávali o niečo nižšiu spotrebu Zdroj: Marek Pokrývka

Našťastie, pri ustálenom tempe sa diesel upokojí. Napríklad diaľničné presuny svojím zvukom nadmerne neruší. Pri legálnom maxime 130 km/h pracuje v tempe necelých 2 000 otáčok a počas nášho testu si pýtal 7,5 litra nafty. Nejde o nízke číslo. Ani mestská spotreba 8,2 l/100 km nás nepotešila, viacerí porovnateľní konkurenti jazdia za menej. Platí to aj pre 5,7-litrový vidiecky priemer.

Na asfalte je fajn, mimo neho super

Z hľadiska spotreby skúšaný Compass zaostáva za niektorými súpermi. Ani na poli jazdných vlastností ho nemôžeme zaradiť k elite kategórie, ale určite nepatrí na jej dno. Podvozok má na rozdiel od americkej verzie skôr tuhšie naladenie. Nakláňanie sa v zákrutách je vďaka tomu udržané na uzde a držanie zvolenej stopy nemôžeme kritizovať. Akurát riadenie by mohlo byť presnejšie.

Súčasťou vybavenia Limited sú osemnásťpalcové disky kolies 52 fotografií v galérii Súčasťou vybavenia Limited sú osemnásťpalcové disky kolies Zdroj: Marek Pokrývka

Za športovca ho síce nemožno označiť, no dynamickú jazdu tento Jeep zvládne. Charakter pruženia však prináša len priemerný komfort. V prípade osemnásťpalcových diskov majú pneumatiky stále celkom rozumné profilové číslo 55, ale prejazd väčších nerovností vnútri cítiť. Napríklad séria hrboľov v zákrute dokáže podvozok rozhodiť.

Američan vie na druhej strane prekvapiť pohodlím mimo asfaltu. Pri rýchlejšej jazde lesnou cestou sa podvozkové partie dostanú do správneho tempa a povrch začnú dobre filtrovať. Rátať pritom možno aj s výbornou priechodnosťou. SUV má v testovanej verzii svetlú výšku 208 mm, ktorou prekonáva väčšinu konkurentov. Vo vybavení má štyri jazdné režimy i elektronickú uzávierku pohonu 4WD.

Jazdných režimov je viac, no väčšinou postačí aj automatický 52 fotografií v galérii Jazdných režimov je viac, no väčšinou postačí aj automatický Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka tejto technike terénne schopnosti kompasu v jeho triede vynikajú. Vozidlu nerobí ťažkosti kríženie náprav a dobre zvláda aj vyslovene zlé adhézne podmienky. Na prekonanie mnohých prekážok nám pritom pokojne stačil automatický mód. Jeep si poradil so zablateným jarkom i hrubými kameňmi, aj napriek bežným pneumatikám. S lepším obutím by toho zvládol iste ešte viac. Talent na jazdu mimo cesty má vozidlo taký, aký by ste od nositeľa slávnej značky očakávali.

Za lacné peniaze to vôbec nie je

Compass ponúka tuzemský importér momentálne od sumy 22 450 eur. V tejto cene si možno kúpiť základný variant Sport, ktorý je vybavený 1,4-litrovým benzínovým motorom MultiAir s najvyšším výkonom 103 kW (140 k), manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Nami skúšaná konfigurácia je druhým najdrahším členom modelového radu.

Skúšaný model stojí na slovenskom trhu presne 37 830 eur 52 fotografií v galérii Skúšaný model stojí na slovenskom trhu presne 37 830 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Za verziu Limited disponujúcu naftovým dvojlitrom, automatom a systémom AWD zaplatí slovenský záujemca minimálne 34 750 eur, k dispozícii má ešte viacero príplatkových možností. V našom prípade bolo extra kožené čalúnenie, zimný balík, multimediálny systém s 8,4-palcovou obrazovkou a navigáciou či ozvučenie značky Beats. Výslednú čiastku to vyhnalo na takmer 38-tisíc eur, čo je v danej triede najmä vzhľadom na absenciu niektorých prvkov vybavenia vysoké číslo.

Vyniká najmä terénnym talentom

Po generačnej výmene je Jeep Compass podstatne lepšie auto. Jeho druhé vydanie vyzerá omnoho lepšie než predchodca, dizajn inšpirovaný väčším bratom mu dal štýlový rozmer. Interiér však takým radikálnym zlepšením neprešiel. Rozdiely sú neodškriepiteľné, napriek tomu zaostáva SUV za súpermi objemom batožinového priestoru, celkovým spracovaním i ponukou vybavenia.

Ak chcete kompaktné SUV do terénu, Compass je dobrou voľbou 52 fotografií v galérii Ak chcete kompaktné SUV do terénu, Compass je dobrou voľbou Zdroj: Marek Pokrývka

Testovanému variantu možno vytknúť aj občas zmätkujúcu prevodovku a hlučnejší naftový motor. Dynamicky diesel postačuje, no spotrebu by mohol mať nižšiu. Podvozok patrí komfortom i jazdnými vlastnosťami k priemeru. Za pohodlie mimo cesty si ale zaslúži pochvalu a za terénne schopnosti vyslovene klobúk dolu. Tento kompaktný Američan je jednoducho určený do nepohody. Ak je pre niekoho off-road ozaj dôležitý, ťažko môže zvoliť lepšie. No pri iných zákazníkoch to kompas nebude mať v dnešnej konkurencii s ohľadom na svoju cenu vôbec jednoduché.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
9-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 394 mm
Šírka
1 819 mm
Výška
1 644 mm
Rázvor náprav
2 636 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 540 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 615 kg
Užitočná hmotnosť
667 kg
Celková hmotnosť
2 207 kg
Objem batožinového priestoru
438/1 693 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
148 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 22 450 €
Základná cena verzie
od 34 750 €
Cena testovaného exemplára
37 830 €

Video
Najnovšie články
NDS vyhlásila súťaž na D3 na Kysuciach

Výzvy Donalda Trumpa k ďalšiemu zvyšovaniu ťažby ropy nahrávajú do karát aj našim motoristom. V predvianočnom období určite pomôže každé ušetrené euro...

Benzín a ropa: Do konca roka už len lacnejšie?

Automobilky pred septembrovým zavedením WLTP zaplavili trh zľavnenými modelmi, preto predaj v Európe stanuje. Najväčší prepad zaznamenali značky koncernu...

Výrazné zľavy pred WLTP viedli k poklesu predaja

Hrozba ciel na európske autá zo strany USA pretrváva. EÚ sa však nebude nečinne prizerať a je pripravená vrátiť úder.

EÚ je pripravená vrátiť úder

Tesla začne predávať svoj Model 3 v Európy budúci rok a prispôsobí ho európskym požiadavkám, najmä v súvislosti s nabíjaním.

Model 3 sa začne v Európe predávať budúci rok

Nitra tento mesiac spúšťa prvú etapu pilotného projektu, ktorý obyvateľom a návštevníkom uľahčí parkovanie v centre mesta. Umožní to systém ParkDots.

V Nitre uľahčuje parkovanie systém ParkDots

KLEBETY TÝŽDŇA Bentley pripravuje elektromobil, BMW M3 sa možno dočká kombi verzie a príťažlivá Mazda3 zvestuje budúcnosť pod kapotou.

Revolučná Mazda3 a Amarok na báze Fordu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×