Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Plechové vs. zliatinové disky: Čo obuť na zimu?

VIDEO
Okrem voľby pneumatík motoristi pred zimou často riešia i to, či zimné gumy obujú na oceľové (plechové) ráfiky, alebo radšej zvolia atraktívnejšiu zliatinovú konkurenciu. Ktoré sú v skutočnosti najlepšie? Každé z nich majú svoje výhody i nevýhody.
4 23 príspevkov 23.10.2018 / Filip Kadlečík

Pred zimou vodiči takmer rok čo rok riešia kúpu vhodných pneumatík. Máloktorí z nich sa však výraznejšie zaujímajú o to, na aký disk vlastne zimné gumy obujú. Dnes sú najpopulárnejšími možnosťami plechové a zliatinové ráfiky. Oboje majú svoje výhody i nevýhody. Ktoré z nich sa oplatí obuť na zimu?

Plechové disky kolies môžu byť v mnohých situáciach lepšie než ich zliatinová konkurencia 4 fotografií v galérii Plechové disky kolies môžu byť v mnohých situáciach lepšie než ich zliatinová konkurencia Zdroj: Filip Kadlečík

Plechové disky kolies spoznáte už na prvý pohľad podľa toho, že vypĺňajú takmer celé koleso a zväčša na sebe nesú ešte dodatočnú plastovú puklicu. Menej atraktívne riešenie, pri ktorom mnohí automobiloví nadšenci trpia, má svoje nepopierateľné benefity. Kvalitné oceľové disky kolies sú zväčša o štvrtinu až tretinu lacnejšie, než porovnateľné zliatinové kolesá.

Výhodou je i vyššia odolnosť plechových diskov kolies. V zime na nich tak ľahko nevzniknú ryhy. Ak by sa tak náhodou aj stalo, servis týchto ráfikov zvládnete i v domácej dielni - často ich stačí len prebrúsiť a pretrieť ochranným náterom. Benefitom môže byť i fakt, že na rozdiel od hliníkových diskov sa pri enormnom tlaku (napríklad nečakaný prejazd výtlku) tie plechové len pokrčia a relatívne ľahko ich možno vrátiť do pôvodnej podoby.

Rozumnejšia voľba

Objektívne možno povedať, že plechové disky kolies zhoršujú dynamickú stránku jazdných vlastností automobilu. Spravidla sú totiž ťažšie než zliatinová konkurencia, vozidlo sa teda musí vyrovnať s väčšou neodpruženou hmotnosťou. To sa premieta i do vyťaženia tlmičov a pružín, ktoré dostávajú na frak viac, než by nevyhnutne museli.

Plechové disky vám ušetria peniaze pri kúpe, servise, ale aj oprave 4 fotografií v galérii Plechové disky vám ušetria peniaze pri kúpe, servise, ale aj oprave Zdroj: Mikona

Automobil obutý na plechových diskoch sa kvôli vyššej neodpruženej hmotnosti správa menej mrštne. V zime však tento fakt má i svoje benefity. Ťažšie a spravidla užšie kolesá sa do snehu zahryznú lepšie a výrazne vám môžu uľahčiť jazdu po vrstve snehu. Navyše, plechové disky kolies vypĺňajú takmer celú plochu kolesa, vďaka čomu sú aerodynamicky efektívnejšie než štandardné zliatinové ráfiky s veľkými medzerami medzi jednotlivými lúčmi.

Proti oceľovým ráfikom cez zimu teda jednoznačne hovorí len fakt, že nie sú také pekné. Hovorí sa, že “auto robia kolesá” a i my s týmto tvrdením súhlasíme. Existuje však hneď niekoľko ďalších dôvodov, pre ktoré by sme efektné disky kolies cez zimu na auto neobuli.

Prvý test zimných pneu: Ako tu rozumne ušetriť?

Popredné európske autokluby každoročne zverejňujú test zimný pneumatík a nebolo tomu inak ani toho roku. Ako prvý prinášame test rozšírených plášťov rozmeru 205/55 R16 V.

Zliatinové ráfiky sú známe tým, že ich možno omnoho skôr narušiť povrchovými poškodeniami. Servis či oprava ani v prípade väčších preliačenín zďaleka nie sú také jednoduché ako pri “plecháčoch”. S atraktívnejšou voľbou diskov kolies súvisia i vyššie vstupné a servisné náklady, zvýšená spotreba či nižší jazdný komfort.

Radosť len cez leto

Je nepopierateľné, že cez leto, keď vodiči majú chuť jazdiť rýchlejšie a rezať zákruty, budú široké, ploché, tuhé a priedušné zliatinové ráfiky omnoho lepšou voľbou, než oceľové. Na rozbitých zimných cestách, kde šoféri auta zväčša nenaháňajú, ale skôr jazdia opatrne a s ohľadom na komfort, však viac oceníte “plecháče”.

Atraktivita či zlepšené jazdné vlastnosti, to sú hlavné benefity zliatinových diskov kolies 4 fotografií v galérii Atraktivita či zlepšené jazdné vlastnosti, to sú hlavné benefity zliatinových diskov kolies Zdroj: Dezent

Na YouTube sa nedávno objavilo zaujímavé video, ktoré zverejnil kanál Hydraulic Press Channel. Títo autori sú známi tým, že rôzne veci dennej potreby deformujú pomocou silného hydraulického lisu. Tentokrát boli enormnému tlaku vystavené práve plechové i zliatinové ráfiky kolies.

Poradca: Ako vymeniť pneu so snímačmi tlaku?

Všetky nové vozidlá sú od roka 2014 povinne vybavené snímačmi tlaku v pneumatikách. I keď ide o užitočných pomocníkov, výmenu pneumatík vedia poriadne skomplikovať.

Výsledky priameho porovnania sú zreteľné. Plechový disk vydržal tlak 10 ton, zliatinový až 23 ton. Prekvapivé zistenie teda naznačuje, že zliatinové ráfiky sú predsalen odolnejšie než oceľové. Rozdiel však spočíva najmä v spôsobe ich deformácie. Plecháče sa donekonečna “len” ohýbajú a teoreticky by ich bolo možné vyklepať naspäť, zatiaľ čo zliatinové ráfiky v istom bode prasknú a sú nenávratne poškodené.

Aj preto sa plechové disky na zimu môžu hodiť viac - prípadné škody spôsobené výtlkmi sa dajú ľahšie zvrátiť. Naše porovnanie teda jednoznačne vyhrávajú plechové disky kolies, ktoré sú na bežné použitie počas zimy omnoho vhodnejšie, než podstatne krajšie zliatinové disky. Radosť z atraktívnejšieho obutia by sme si rezervovali pre obdobie, keď automobily jazdia na letných pneumatikách.


Video
Najnovšie články
Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV

Američania sa sťažujú na Hyundai a Kia, že bagatelizujú riziko vznietenia motora a z toho dôvodu im hrozí spoločná žaloba. Ide konkrétne o šesť modelov, ktoré...

Hyundai a Kia čelia spoločnej žalobe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×