Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Selfie: Nebezpečný fenomén v aute zabíja

Donedávna medzi najväčšie riziká za volantom patrilo telefonovanie a posielanie textových správ. S rozvojom sociálnych sietí však pribudli nové, nemenej nebezpečné.
1 10 príspevkov 22.10.2018 / Soňa Zverková

Azda každý vodič už na ceste stretol vozidlo, ktoré lieta od čiary po čiaru (v tom lepšom prípade) a ide raz pomalšie a vzápätí rýchlejšie. Človek nemusí byť génius, aby si okamžite uvedomil, že s najväčšou pravdepodobnosťou má pred sebou niekoho, kto zíza do mobilu a nie na cestu. Rýchly pohľad do kabíny takéhoto vozidla často podozrenie potvrdí.

Ilustračná snímka

Akoby nestačilo, že vodiči za volantom telefonujú alebo posielajú textové správy. S rozvojom sociálnych sietí pribudli nové hrozby, či už sú to fotografie a statusy za jazdy alebo digitálne autoportréty, tzv. selfie. A najhorší na tom je fakt, že od tohto fenoménu sú závislí najmä mladí neskúsení vodiči, ktorí naviac často podceňujú riziká a preceňujú svoje vodičské schopnosti. Selfies sú neoddeliteľnou súčasťou ich každodenného života, no je to posledná vec, ktorú by mali robiť za volantom.

Podľa zistení odborníkov fotenie selfie dokáže odvrátiť pozornosť vodiča na 14 sekúnd a kontrola profilu na sociálnej sieti až 20 sekúnd. V praxi to znamená, že vozidlo už pri rýchlosti 50 km/h prejde počas fotenia selfie vyše 194 metrov. Pri dvojnásobnej rýchlosti dostávame úctyhodných 389 metrov a na diaľnici pri dodržaní rýchlostného limitu hovoríme už o polkilometrovej vzdialenosti. A to všetko doslova a dopísmena naslepo.

Fyziku otázka prednosti nezaujíma: Auto vs. chodec

VAŠA TÉMA    Mnohí vodiči zvyknú podceňovať 50-kilometrovú rýchlosť. Čo však napácha pri zrážke s chodcom, jasne dokazuje crash test.

Dopravní psychológia identifikovali štyri rôzne typy nepozornosti vodiča: vizuálnu, zvukovú, manuálnu a kognitívnu (poznávaciu schopnosť). Prvý typ sa už podľa názvu spája s odvrátením očí od premávky, napríklad, práve pre kontrolu mobilného telefónu. Druhý typ súvisí s hlasnou hudbou, pre ktorú vodiči často nepočujú dôležité zvuky, akými sú sirény záchranných zložiek. Manuálna nepozornosť znamená, že vodič nemá ruky na volante, napríklad, fajčí, pije alebo konzumuje potraviny. Posledný typ súvisí so zníženou koncentráciou, napríklad, pre únavu či chorobu.

Používanie mobilného telefónu často predstavuje všetky štyri typy. Vizuálnu (kontrola displeja), zvukovú (notifikácie), manuálna (manipulácia s telefónom, písanie) a kognitívnu (vodič rozmýšľa nad odpoveďou). Vodiči však akékoľvek varovania skrátka ignorujú. Pritom mnohé výskumy dokazujú, že mozog má často problém spracovať dve úlohy súbežne. Hoci môže preskakovať medzi obidvomi, každú z nich spracúva pomalšie. Mnohí ľudia si myslia, že dokážu telefonovať resp. písať za jazdy, no na žiadnu z týchto dvoch činností sa nedokážu sústrediť naplno.

Zlozvyk: Vodiči ho robia v premávke s mobilom

To, ako sa dokážu správať niektorí mladší motoristi na mieste dopravnej nehody, často výrazne prekračuje všetky medze. Prečo je to tak a čo im za to hrozí?

A v tom je pes zakopaný. Podľa správy Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) z februára tohto roka nepozornosť v súvislosti s používaním mobilného telefónu vážne ohrozuje bezpečnosť premávky. Používanie mobilu za jazdy približne štvornásobne zvyšuje riziko nehody v porovnaní s vodičmi, ktorí sa telefónu nevenujú. WHO poukazuje na výrazné spomalenie reakčného času, zhoršuje schopnosť vodiča udržať sa v jazdnom pruhu a zachovať bezpečnú vzdialenosť.

Podľa WHO paradoxne ani hands-free nie je oveľa bezpečnejšie. Psychológovia varujú, že aj pri telefonovaní so zákonom povolenou hands-free sadou dochádza k tzv. slepote pozornosti. V preklade do slovenčiny to znamená asi toľko, že vodičovi sa môže pred očami premietnuť iný obraz, napríklad, osoba, s ktorou telefonuje, alebo situácia, o ktorej sa rozprávajú. V tom okamihu jednoducho nevníma situáciu v premávke a rovnako ako pri textovaní jazdí naslepo.

Dopravná nehoda: Čo treba robiť a čo iste nie?

Mnohí vodičov presne nevie, ako by mali reagovať po dopravnej nehode. Ich povinnosti nerieši len zákon o premávke, ale aj Trestný zákon. Postihy za nevhodné správanie po havárii sú teda mimoriadne...

Každý vodič by si mal uvedomiť, že je spoluzodpovedný za bezpečnosť nielen svojej posádky, ale aj ostatných účastníkov premávky. Vodičský preukaz nie je právo, ale výsada. Je to zmluva so spoločnosťou, ktorá vodiča zaväzuje k dodržiavaniu pravidiel. Každý vie, že používanie mobilu či tabletu za jazdy je vysoko nebezpečné a môže viesť k tragédii. O to je šokujúcejšie sledovať, že nové trendy, ako selfies či video hovory, sa stávajú bežnou praxou.

Je dôležité, aby sa do výchovy vodičov zapojilo aj ich okolie. Napríklad tým, že jasne odsúdia fotografiu, ktorú zjavne urobil a umiestnil na sieť za jazdy. Nelajkujte, žiadne nadšené reakcie. Naopak: skritizujte. Mnohí mladí ľudia totiž hľadajú uznanie a čím viac ho majú, tým viac sa môže ich snaha zaujať stupňovať, a to až do podnikania skutočne riskantných manévrov.

Myslíme si, že vodičom je dôležité zabrániť používať tieto zariadenia, a to aj za cenu zvyšovania pokút. Tu skrátka neexistuje výnimka. Ak chcete písať správy alebo dávať statusy, choďte na kávu a môžete písať, čo vám srdce ráči. Á propos, a teraz si predstavte, že sa v rovnakom čase na rovnakom mieste stretnú vodič aj chodec zahľadení do mobilu. Dôsledky azda nemusíme popisovať. Mobil skrátka za volant nepatrí. Bodka.


Video
Najnovšie články
Cadillac CT5: Zastúpi sedany ATS i CTS

Americká spoločnosť plánuje na autosalóne predstaviť omladenú verziu existujúceho vozidla i nový koncept, ktorý nesie podpis Pininfarina.

Karma avizuje pre Šanghaj dve premiéry

Ministerstvo financií zrejme môže byť spokojné s príjmami z elektronického mýta za nákladné vozidlá. Vo februári sa vybralo vyše 17 miliónov, čo je viac než...

Príjmy z mýta rastú, najviac platia cudzinci

Havarijný stav mostov zjavne nie je len lokálnym fenoménom u nás. Podľa aktuálnych informácií z Česka tam totiž majú rovnaký problém: v zúfalom stave je vyše 1...

Stovky českých mostov sú v havarijnom stave

Firmy už pred rokmi rozčúlili verejnosť, keď schvaľovali šéfom vysoké platy, hoci zisky klesali. V podobnom duchu je to teraz vo Forde, ktorého šéf Jim Hackett...

Šéf Fordu zarobil viac, i keď firma peniaze stratila

Rast cien ropy brzdia obavy zo stavu svetovej ekonomiky, čo nahráva do karát motoristom. Minimálne tým, že zdražovanie je zatiaľ len kozmetické.

Benzín a nafta: Ďalší vývoj je vo hviezdach

Európania stále kupujú menej áut, minimálne v prvých dvoch mesiacov tohto roka. Pocítil to aj Volkswagen a rovnako ako v prípade Škody bol hlavnou príčinou...

Slabý február hlásia všetky európske automobilky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×