Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Športové pneumatiky: Čo sa v nich skrýva?

Hankook nám predviedol svoju novú vlajkovú loď a poodhalil, čo predchádzalo jej výrobe. Gumu sme si aj mohli vyskúšať.
15 2 príspevky 20.10.2018 / Marek Pokrývka

O veľkých pokrokoch kórejských automobiliek hovorievame pravidelne. Jeho čerstvým dôkazom je porovnávací test, v ktorom Kia Ceed porazila dokonca aj Volkswagen Golf. Čoraz väčšiu pozornosť si získavajú aj výrobcovia pneumatík z tejto ázijskej krajiny. V ich popredí stojí Hankook, značka stále intenzívnejšie súperiaca s tradičnými západnými spoločnosťami.

Hankook poodhalil proces toho, ako chystal gumu triedy UHP 15 fotografií v galérii Hankook poodhalil proces toho, ako chystal gumu triedy UHP Zdroj: Hankook

Gumárenský špecialista momentálne uvádza novú špičku svojho portfólia. Je to model Ventus S1 evo3, tretí evolučný stupeň produktu z kategórie Ultra High Performance (UHP). Jednoducho povedané ide o športové pneumatiky. Predstavitelia ambicióznej firmy nám poodhalili pozadie ich prípravy a pozvali nás najčerstvejší prírastok v ich programe naživo vyskúšať.

Inžinieri musia vyriešiť množstvo konfliktov

Vývoj obutia možno označiť za proces plný kompromisov. Na pneumatiky kladú výrobcovia mnohé nároky, ktoré si navzájom neraz odporujú. Príkladov je viacero. Stačí sa pozrieť na šírku: väčší údaj znamená lepšiu priľnavosť a smerovú stabilitu, no zároveň zvyšuje spotrebu paliva i riziko aquaplaningu. Obdobných protikladov musia inžinieri riešiť veľmi veľa. Ide o obrovskú alchýmiu, na ktorú treba veľké množstvo odborníkov z rôznych oblastí. Chémia je tu rovnako dôležitá ako fyzika.

Vlajková pneumatika musí spĺňať viacero protichodných nárokov 15 fotografií v galérii Vlajková pneumatika musí spĺňať viacero protichodných nárokov Zdroj: Hankook

Hankook nám dal v tomto smere rýchlokurz, ktorý bol zameraný na gumy kategórie UHP. Čo sa v nich skrýva? V prvom rade sú pri ich návrhu uprednostňované vlastnosti, ktoré umožňujú výkonným modelom dostať zo seba maximum. Základom je tuhá bočnica pevne dosadajúca na okraj ráfika. Ovplyvňuje to rýchlosť reakcii na povely volantu i držanie smeru v zákrute. Dôležitý je tiež dezén prispôsobený tomu, aby dosahoval čo najväčšiu kontaktnú plochu pri deformácii spôsobenej bočným preťažením. V prípade vlajkovej lode kórejskej firmy má asymetrický behúň štyri kanáliky odvádzajúce vodu. Výbornú trakciu musí mať nielen na suchu, ale tiež na mokrej vozovke.

Navonok pôsobia pneumatiky ako jednoliaty dielec, no nie je to pravda. Kórejská spoločnosť aktuálne skladá svoje produkty z deviatich samostatných zložiek. Veľmi dôležité sú vnútorné časti plášťa, ktoré prinášajú jeho tvarovú stabilitu. Športové obutie totiž musí zvládnuť niekedy aj rýchlosť vyše 300 km/h. Pri nej pôsobí na obutie veľká odstredivá sila, ktorej následkom je rozpínanie sa a zvyšovanie teploty. Interná štruktúra z aramidového kompozitu tomu zabraňuje. V prípade juhokórejskej novinky zároveň prináša schopnosť preniesť o 5% viac bočnej sily než doposiaľ, čo je v triede UHP dôležité. Vlastnosti zlepšilo aj použitie špeciálnej gumenej zmesi s vysokým podielom éterických olejov.

Pri takomto obutí nejde len o maximálnu trakciu v zákrutách 15 fotografií v galérii Pri takomto obutí nejde len o maximálnu trakciu v zákrutách Zdroj: Hankook

Napriek dôrazu na spomínané charakteristiky nemožno ani pri týchto pneumatikách ignorovať ďalšie aspekty ich používania, napríklad komfort alebo mieru opotrebenia. Do hry vstupuje aerodynamika i valivý odpor. Ten sa pri obutí Ventus S1 evo3 podarilo znížiť zhruba o 2,5% oproti predchodcovi, pričom Hankook musel zohľadňovať aj dopad normy WLTP. Témou je tiež miera opotrebovania. Vlajková loď portfólia firmy bude dostupná v 72 verziách, ponúkne priemer 17 až 22 palcov a šírku behúňa v rozmedzí od 205 do 315 milimetrov. Profilové čísla sa majú hýbať v mantineloch 50-25.

Ostrá skúška v horách i na mokrom asfalte

Pokrok kórejskej spoločnosti automobilkám neušiel, Hankook dodáva aktuálne originálne plášte pre viacero rôznych výrobcov. Jeho hlavnou cieľovou skupinou sú pritom prémiové značky. Druhú evolučnú verziu obutia Ventus S1 má napríklad Audi RS4 a RS5, ale disponuje ním tiež model SQ7. Tieto vozidlá boli súčasťou flotily, s ktorou sme si mohli vyskúšať staršiu gumu i jej nástupcu. Trojku malo na kolesách navlečené Audi S4, BMW 640d Gran Turismo alebo Porsche Cayenne.

Kórejské pneumatiky sme si mohli skúsiť na uzavretej horskej ceste 15 fotografií v galérii Kórejské pneumatiky sme si mohli skúsiť na uzavretej horskej ceste Zdroj: Hankook

Praktický test sa odohral na uzatvorenej horskej ceste, ktorá ponúkala okrem krásnych scenérií aj úzky asfalt lemovaný na viacerých miestach skalami. Tie by prípadnú chybu rýchlo potrestali. Nové pneumatiky nám však už po prvých zákrutách predviedli, že im možno dôverovať. Prekvapili nás pomerne skorým pískaním. Napriek akustickým signálom sa však žiadna strata priľnavosti nekonala, gumy držali ako pribité. Po prvých ostrých kilometroch ich musíme hodnotiť  kladne. Perfektne prenášajú na povrch výkon, majú výbornú smerovú stabilitu a nesklamú ani pri spomaľovaní.

Test zimných pneumatík: Dve sú nad priemerom

Popredné európske autokluby každoročne zverejňujú test zimný pneumatík a nebolo tomu inak ani toho roku. Ako druhý prinášame test plášťov rozmeru 175/65 R14 T vhodného pre malé autá.

Ďalším skúšobným bodom bola umelá trať na letisku, ktorá obsahovala slalom. Počas neho sme mohli cítiť najmä tuhú bočnicu prinášajúcu rýchle reakcie na prudké zmeny smeru. Okrem toho sme si vyskúšali brzdenie na mokrom povrchu, pri ktorom sme mali možnosť porovnať odlišné obutie na rovnakom aute. Šlo o kvalitného európskeho konkurenta modelu Ventus S1 evo3.

Brzdenie na vlhkom asfalte ukázalo výborný výsledok novej gumy 15 fotografií v galérii Brzdenie na vlhkom asfalte ukázalo výborný výsledok novej gumy Zdroj: Hankook

Naša previerka na asfalte zavlažovanom hasičským autom síce nepreukázala výrazný náskok kórejského obutia, ako si to pravdepodobne výrobca želal, no aj veľmi blízky výsledok v jeho prospech hovorí jasnou rečou. Hankook sa stále výraznejšie doťahuje na špičku. Dnes už neexistuje dôvod sa pozerať cez prsty na juhokórejské pneumatiky rovnako, ako je zbytočné odsudzovať autá s týmto pôvodom. Jasným dôkazom je nasadzovanie týchto gúm prémiovými značkami.

Príprava na autonómnu a čistejšiu budúcnosť

Ázijská firma nám poodhalila aj svoju predstavu o budúcnosti kategórie UHP. V prvom rade očakáva prípravu ešte hladších plášťov s minimom výstupkov, čo má opäť znížiť spotrebu paliva. Okrem toho chystá výrobca nasadzovanie väčšieho množstva senzorov. Vodiča upozornia nielen na pokles tlaku (dnes už povinnosť), ale napríklad aj zjazdený dezén alebo nižšiu/vyššiu teplotu než je optimum. Pri autonómnych autách pôjde o nutnosť. Hankook sa pripravuje nielen na ich príchod, ale tiež na čistejšie výrobné procesy. Do roku 2045 z nich má úplne vypadnúť ropná zložka. Priemysel teda čakajú veľké zmeny a kórejská spoločnosť chce pri nich byť medzi prvými.


Video
Najnovšie články
Hyundai Palisade: Vlajkové SUV značky

Nová zmluva medzi bratislavským magistrátom a firmou, ktorá má zabezpečovať zimnú údržbu, nie je podpísaná. Otázka znie, či ju podpíše súčasný alebo nový...

Nad zimnou údržbou v Bratislave visia otázniky

Subaru si pred prichádzajúcou derniérou modelu WRX STI pripravilo limitovanú lahôdku. Hovorí jej TC 380 a dostupná bude len pre japonský trh.

Subaru WRX STI TC 380: Špeciálna edícia kultovky

Sú elektromobily naozaj tak ekologické? Na známu dilemu dnešných dní sa pozrel i známy youtuber Jason Fenske. Kontroverzné riešenie otázky dáva logiku,...

Mýtus vs. realita: Sú elektroautá naozaj eko?

Z dvojdverového športového kupé by sa razom mohol stať tvrdý oriešok pre Teslu Model 3. Aspoň to sa aktuálne hovorí o novej generácii Audi TT, ktoré úplne...

Revolučná zmena: Audi TT konkurentom Tesly?

Nová M8 od BMW bude osadená osemvalcom s výkonom minimálne 600 koní. Napriek pohonu štyroch kolies nebude o zábavu núdza.

BMW M8: Štart rakety potvrdený

Je to paradox. Kým výrobcovia osobných áut kritizujú čoraz prísnejšie emisné limity, výrobcovia kamiónov a logistické firmy ich pre nákladné vozidlá požadujú.

Výrobcovia kamiónov žiadajú prísnejšie limity emisií
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×