Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test i30 Fastback: Ktorá konfigurácia je ideálna?

FOTO
Po modeli s manuálnou prevodovkou do našej garáže Hyundai i30 Fastback zavítal i so samočinnou skriňou. Dvojspojky sú dnes v móde a Kórejci tento trend neignorujú. Ako sa im podarilo prevodovku odladiť a stojí tu za zváženie?
52 5 príspevkov 17.10.2018 / Filip Kadlečík

Modelová rodina Hyundai i30 je aktuálne poriadne široká. Našimi rukami už v domácom teste prešiel hatchback s benzínovou jedna-štvorkou, litrovým trojvalcom, ale i vznetovým srdcom. Okrem nich sme k dispozícii mali i priestranné kombi a ostrý variant i30 N. Trojicu karosárskych verzií uzavrel štýlový Fastback s motorom 1.4 T-GDi a manuálnou prevodovkou.

52 fotografií v galérii "Rýchly zadok" svoje meno nemá nadarmo - v zákrutách si s nim dokážete užiť i dynamickú jazdu Zdroj: Filip Kadlečík

Beztak bohaté skúsenosti s týmto typom navyše nedávno uzavrel Fastback, tentokrát však vo vyššej výbave a so samočinnou skriňou DCT7. Dvojspojkové prevodovky aktuálne zažívajú boom a vlak si nenechal ujsť ani Hyundai. Oplatí sa zvážiť prítomnosť automatu?

Vyvážené jazdné vlastnosti

O dizajne či praktickej stránke kórejskej tridsiatky sme toho napísali dosť už v minulosti. Tentokrát sme sa preto pri teste zameriavali najmä na jazdu atraktívneho kompaktu. Čo sa týka podvozku, predná náprava využíva zavesenie McPherson so stabilizátorom, pričom zadná sa opiera o viacprvkové nezávislé zavesenie, ktorému taktiež pomáha i stabilizátor.

Sexy Fastback sa šarmom nestratí ani vedľa ostrého i30 N, v tomto prípade mal dokonca subjektívne podľa nás i krajšie ráfiky 52 fotografií v galérii Sexy Fastback sa šarmom nestratí ani vedľa ostrého i30 N, v tomto prípade mal dokonca subjektívne podľa nás i krajšie ráfiky Zdroj: Filip Kadlečík

Už papierové údaje naznačujú, že i30 Fastback by nemal byť jazdeckým drevom. Realita to len podčiarkuje. Automobil je vyvážený a jeho podvozok je rýchlejší než pohonná jednotka ladená na 103 kW (140 k). V zákrutách sa vozidlo krásne oprie o veľké pneumatiky s rozmerom 224/40 R18, k jeho talentu nemálo prispieva i fakt, že jazdí na gumách Michelin Pilot Sport 4, ktoré sú z pohľadu vodiča excelentné.

Tuhý podvozok môže jemnocitným povahám prekážať, my sme si však jeho schopnosti užívali. Pozor, ani nám by sa nepáčilo, ak by bol nekomfortný. Tento si však pri vynikajúcom jazdeckom potenciály zachováva i vysokú mieru pohodlia. Nerovnosti tu ale cítiť budete. Nie však tak, ako by ste to pri pohľade na veľké (a efektné) disky kolies mohli očakávať.

Senzačný motor

Agregát označovaný ako 1.4 T-GDi aktuálne považujeme za jeden z najlepších, ktorý si možno v kompaktnom segmente kúpiť. Dokáže pracovať v tichosti i na diaľnici, kde pri stotridsiatke točí 2 500 ot./min. V sfére nad 4 000 ot./min sa však prebudí a dostáva príjemne ostrý zvuk. Jeho odozva je pomerne rýchla a kultivovanosť senzačná. Fúkanie turbodúchadla tu nepríjemne razantný nástup nemá.

Agregát 1.4 T-GDi patrí z pohľadu vodiča aktuálne k najvšestrannejším vo svojom segmente 52 fotografií v galérii Agregát 1.4 T-GDi patrí z pohľadu vodiča aktuálne k najvšestrannejším vo svojom segmente Zdroj: Filip Kadlečík

Benzínové srdce je ladené na výkon 103 kW (140 k) a 242 Nm. Automobil vďaka nemu bez problémov pokorí rýchlostnú hranicu 200 km/h a na stovku vyšprintuje za niečo viac než deväť sekúnd. Z pohľadu štatistík nejde o adrenalínové čísla, vďaka komunikatívnemu riadeniu vozidla, citlivému podvozku a dobrej odozve na plyn však spoza volantu veci vnímate úplne inak.

Test i30 Fastback: Hyundai ukázal guráž

Hyundai pred časom prekvapil motoristickú verejnosť, keď okrem karosárskych verzií i30 hatchback a i30 kombi na trh uviedol i štýlový Fastback. Atraktívne auto vyčnieva z radu, má však aj svoje...

Ak si na Fastbacku chcete ísť do sýtosti zajazdiť, poteší vás slušnou flexibilitou i v rýchlostiach okolo 70 - 100 km/h, čo na okresné cesty stačí viac než bohato. Motor však má aj svoje limity a pri plne obsadenom vozidle už od neho pretekársky duch očakávať netreba. Aj tak však kamióny či iné pomalšie vozidlá zvládne obiehať bez zbytočnej drámy.

Výhody i nevýhody

Hyundaiu sa manuálna prevodovka, ktorou bol vybavený prvý z dvojice testovaných Fastbackov, vydarila. Jej kulisa je presná, prevody sú pekne vyskladané a tak netrpí svižnosť, ale ani diaľničná stránka jazdy. Existuje teda nejaký dôvod, aby si človek priplácal 1 850 eur za dvojspojkovú samočinnú skriňu DCT7?

Prevodovka DCT7 podľa nás rozhodne stojí za nemalý príplatok 52 fotografií v galérii Prevodovka DCT7 podľa nás rozhodne stojí za nemalý príplatok Zdroj: Filip Kadlečík

Sedemstupňová prevodovka by pre nás bola jasnou voľbou, má to však aj svoje háčiky. Najväčším pozitívom je fakt, že s agregátom 1.4 T-GDi si rozumie excelentne. Vie, kedy treba podradiť, kedy motor podržať v nižších otáčkach a kedy sa už oplatí radiť vyššie. Samozrejme, v extrémnych situáciach bude lepšie, keď sa o radenie postará skúsený šofér. Ani to však vďaka pádlam na volante nie je problém.

Model i30 Fastback má jazdecký potenciál a ani vodič, ktorý by ho z času na čas chcel využiť, sa nemusí báť prítomnosti tejto skrine. Pod plynom radí veľmi rýchlo a rozumne, kickdown o dva stupne pre ňu nepredstavuje výzvu. V bežnom jazdnom režime pritom ide o prevodovku, ktorá radí veľmi komfortne a nebadane.

Kožené kreslá sú pohodlné, v tomto prípade ich však považujeme za nepotrebný luxus 52 fotografií v galérii Kožené kreslá sú pohodlné, v tomto prípade ich však považujeme za nepotrebný luxus Zdroj: Filip Kadlečík

Na kúpu DCT7 máme i ďalší pádny argument. Kto jazdí po našich diaľniciach či vo väčších mestách sa často dopravným zápcham nevyhne. Hyundai ponúka adaptívny tempomat i pre manuálnu prevodovku, pri tej však jeho uplatnenie upadá. Ak si totiž zvolíte dvojspojku, v kolónach môžete rozbiehanie i brzdenie nechať plne na auto a vy nemusíte robiť nič, len odrátavať minúty.

Automat alebo manuál? TOP 10 pozitív a negatív

Pred niekoľkými rokmi sa kupujúci pri výbere automobilu zaoberali najmä tým, aký motor chcú mať pod kapotou. Dnes už je takmer pri každom modeli samozrejmosťou voľby medzi samočinnou či manuálnou...

V minulosti rodina i30 nepatrila medzi technologicky vyspelé automobily a na európsku konkurenciu mohla hľadieť len z úctivej vzdialenosti. Teraz však ponúka všetky moderné asistenčné systémy vrátane sledovania mŕtveho uhla, udržiavania v jazdnom pruhu či adaptívneho tempomatu s funkciou Stop & Go. Ak by sme danosti automobilu a ponúkaný komfort chceli využiť naplno, rozhodne by sme siahli po automate. Manuál má totiž svoje limity, ktoré brzdia i rozvoju technológií.

Kožené kreslá sú odvetrávané i vyhrievané, to slúži Kórejcom ku cti 52 fotografií v galérii Kožené kreslá sú odvetrávané i vyhrievané, to slúži Kórejcom ku cti Zdroj: Filip Kadlečík

Za najväčšiu nevýhodu prevodovky okrem ceny 1 850 eur považujeme i zvýšenú spotrebu, s ktorou tu treba počítať. S manuálom sme dokázali bez vedomej snahy jazdiť o pol litra úspornejšie. Rátať tu musíte i s vyššími nákladmi na prípadný servis komplikovanejšej skrine. Prevodovka DCT7 teda z pohľadu jazdy z porovnania vychádza ako víťaz, musíte však vedieť, že si ju môžete dovoliť.

Výbava navyše

V porovnaní s predchádzajúcim Fastbackom mal tento i jeden dôležitý príplatkový prvok výbavy. Ide o kožené sedadlá s funkciou vyhrievania i odvetrávania. Kreslá sú príjemné na dotyk, dobre sa v nich sedí a dokonca i skvelo vyzerajú. Najmä v prípade, že si auto často striedajú dvaja vodiči, poteší pamäťová funkcia elektricky nastaviteľného kresla šoféra, ktoré si vie zapamätať dve rôzne polohy.

Interiér Fastbacku vyzerá s bordovými sedadlami a jemnými akcentmi v podobnej fatbe na palubovke výborne 52 fotografií v galérii Interiér Fastbacku vyzerá s bordovými sedadlami a jemnými akcentmi v podobnej fatbe na palubovke výborne Zdroj: Filip Kadlečík

Po pohľade do cenníka však zistíte, že tento luxus stojí ďalších 1 500 eur. Úprimne, aj základné sedadlá radu i30 sú nastaviteľné v širokej škále a na mierny diskomfort v podobe potreby manuálneho prestavovania sedadiel by sme si zvykli. Tento balík peňazí by sme si radšej nechali na investíciu do samočinnej prevodovky.

Pri predošlom teste i30 Fastback sme vyzdvihovali cenu vozidla. Moderné auto vhodné pre rodinu s dobrou výbavou a vynikajúcou motorizáciou môžete mať približne za 20 000 eur. V tomto prípade sa však cenovka vyšplhala až na 25 440 € a to nám už príde nemálo. Finálnu sumu by sme sa rozhodne snažili stlačiť aspoň vyškrtnutím opcie kožených sedadiel.

Ktorá konfigurácia je ideálna?

Z nášho mini porovnania nám jednoznačný víťaz nevzišiel. Ak by sme ho totiž mali vybrať zo spomínanej dvojice vozidiel, udelili by sme delené prvé miesto obom z nich. Prvý exemplár láka najmä cenovkou, druhý luxusnejšou výbavou. Ako sa teda rozhodnúť?

Fastback uchvacuje atraktívnym dizajnom, ktorý v danom segmente hľadá konkurenciu len ťažko 52 fotografií v galérii Fastback uchvacuje atraktívnym dizajnom, ktorý v danom segmente hľadá konkurenciu len ťažko Zdroj: Filip Kadlečík

Pri konfigurácii modelu i30 Fastback by sme rozhodne neobišli samočinnú prevodovkou DCT7 či príplatok za pokročilých technologických asistentov vo výške 1 400 eur. Kožené sedadlá by nám však v tomto prípade absolútne nechýbali a zo zoznamu extra výbavy by sme ich vyškrtli bez mihnutia oka. Koniec-koncov by sme sa teda v kontexte oficiálneho cenníka dostali jemne pod čiastku 23 000 eur. Presne toľko podľa nás stojí ideálne nakonfigurovaný i30 Fastback s výbornou benzínovou jedna-štvorkou.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 353 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
242 Nm
pri otáčkach
1 500-3 200/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 455 mm
Šírka
1 795 mm
Výška
1 425 mm
Rázvor náprav
2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 439 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 514 kg
Užitočná hmotnosť
421 kg
Celková hmotnosť
1 860 kg
Objem batožinového priestoru
450 /1 351 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,5 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,4 l/100 km
Mesto - počas testu
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
129 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 16 090 €
Základná cena verzie
od 20 190 €
Cena testovaného exemplára
25 440 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022

Obľuba SUV, najmä tých kompaktných, neustále rastie. V prvom štvrťroku prvýkrát tvorili viac než tretinu predaných vozidiel a ich predaj bude aj naďalej...

Nemci čoraz viac obľubujú kompaktné SUV

Napätie medzi USA a Iránom sa priostruje, čo priamo ovplyvňuje ceny ropy a po určitom omeškaní aj ceny palív na našich čerpačkách. Hoci zatiaľ palivá zlacňujú,...

Ceny benzínu a nafty: Dovolenky sa predražia

Ziskovosť a tržby automobiliek v celom svete klesajú a ich budúcnosť bude závisieť od investícií do nových technológií a vzájomnej spolupráce. Podľa Ernst &...

Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×