Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Peugeot 308: Osem stupňov mu sekne

Kombinácia benzínového trojvalca a osemstupňového automatu možno vyznie netradične, no v praxi funguje naozaj dobre.
38 9 príspevkov 16.10.2018 / Marek Pokrývka

Samočinné prevodovky prešli počas ostatných dekád obrovským vývojom. Oproti komponentom používaným v minulosti sú omnoho rýchlejšie, pracujú hladšie a nezvyšujú spotrebu paliva ako v minulosti. Výborne radiace moderné skrine poznáme z mnohých prémiových vozidiel. Čoraz častejšie ich však vídať aj medzi masovými modelmi, akým je napríklad Peugeot 308.

V druhej skúške omladeného typu 308 sme preverili novú prevodovku 38 fotografií v galérii V druhej skúške omladeného typu 308 sme preverili novú prevodovku Zdroj: Marek Pokrývka

Tento francúzsky kompakt prešiel vlani modernizáciou. Popri decentnom osviežení jeho dizajnu, ktoré sa koncentrovalo v prednej časti, dostalo aj čerstvú techniku. Pod jeho kapotu sa v rámci faceliftu nasťahoval 1,5-litrový naftový motor a osemstupňový automat.

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Ozaj šetrný

Omladený francúzsky kompakt dostal moderný turbodiesel, ktorý disponuje dostatočným výkonom a dokáže jazdiť aj za štyri litre.

Omladeného leva sme už testovali. Vyskúšali sme si hatchback, pod ktorého kapotou sa nachádzal nový vznetový štvorvalce spojený s manuálnym radením. Teraz sme preverili takmer identické kombi SW. Disponovalo rovnakým vybavením, bielym perleťovým lakom i dizajnom kolies, jediným rozdielom bola technika. Tá sa skrývala za označením PureTech 130 EAT8.

Spolupráca troch s ôsmimi

Osemstupňovú automatickú prevodovku montuje automobilka so silným 1,6-litrovým turbobenzínom i spomínaným dieselom, v našom prípade bol však jej partnerom zážihový trojvalec. Tento francúzsky agregát už dobre poznáme. Naša najčerstvejšia skúsenosť potvrdila, že ide o skutočne vydarený motor dávajúci frčku do nosa všetkým odporcom čísla tri.

Na tento 1,2-litrový benzínový motor sa opäť nemôžeme sťažovať 38 fotografií v galérii Na tento 1,2-litrový benzínový motor sa opäť nemôžeme sťažovať Zdroj: Marek Pokrývka

Benzínová jednotka s najvyšším výkonom 96 kW (130 k) pôsobí pružne a kombi nižšej strednej triedy dáva adekvátne dynamické schopnosti. Subjektívne by sme mu tipovali pri šprinte na stovku menej než tvrdí papierový 10,2-sekundový údaj. Spolupráca s osemstupňovou skriňou Aisin je veľmi dobrá. V prípade snahy o razantnejšiu akceleráciu automat rýchlo podradí a dopraje pohonnej jednotke ideálne otáčky. Svižne reaguje aj na povely pádiel pod volantom.

Spomínané podraďovanie sa nevyhýba ani diaľnici. Na najvyššom prevode pracuje motor pri legálnom maxime 130 km/h v ohromne nízkom tempe iba 2 200 ot./min., no aj pri jemných stúpaniach alebo potrebe mierne zrýchliť podradí na sedmičku či šestku. Pri vidieckej deväťdesiatke a zaradenom ôsmom stupni točí zážihový trojvalec štandardne ešte nižších 1 900 otáčok.

Osemstupňové automatické ústrojenstvo funguje vo Francúzovi dobre 38 fotografií v galérii Osemstupňové automatické ústrojenstvo funguje vo Francúzovi dobre Zdroj: Marek Pokrývka

Prevodovku môžeme vo všeobecnosti pochváliť, s jej prácou sme boli spokojní. No napríklad rýchle podradenie o dva stupne nezvláda. A taktiež vie občas pracovať trhane, napríklad pri pomalom posúvaní sa v zápche. Napriek tomu patrí v rámci triedy bezpochyby k tomu lepšiemu. Palec hore dávame aj modernému joysticku slúžiacemu na ovládanie, ktorý už poznáme napríklad z typu 3008.

Podľa oficiálnych údajov by malo automatické kombi dosahovať podobnú spotrebu ako manuálny variant, v meste papať o niečo menej a mimo neho trochu viac. Prax je prekvapujúco úplne opačná. V uliciach sme so 7,3-litrovým výsledkom prekročili oficiálny údaj o liter a verziu s mechanickým radením o polovicu, v ostatných režimoch však bol model EAT8 úspornejší. Autostrádu zvládol za 6,4 litra. Ide o slušné číslo, ešte krajšie však dopadol vidiek. Tam stačilo motoru iba 4,4 l/100 km. Môžu za to nízke otáčky, za ktorými treba hľadať práve prevodovku.

Automat až od úrovne Active

Tak ako mnoho iných automobilov má na slovenskom trhu aj Peugeot 308 SW cenu označenú ako akciovú, ktorú však možno brať za štandardnú štartovaciu priečku. Pri kombi tesne podlieza 14-tisícovú hranicu. Za túto sumu dostane zákazník slabšiu verziu benzínového trojvalca doplnenú päťstupňovým manuálom, nami skúšané vyhotovenie stojí o kus viac. Kúpiť sa dá od čiastky 18 590 eur.

Za takto vybavené vozidlo zaplatí zákazník necelých 24-tisíc eur 38 fotografií v galérii Za takto vybavené vozidlo zaplatí zákazník necelých 24-tisíc eur Zdroj: Marek Pokrývka

Uvedené číslo súvisí s faktom, že agregát PureTech 130 s osemstupňovým automatom sa dodáva až s úrovňou Active. V testovanej verzii Allure stojí minimálne 21 290 eur. Konkrétne vozidlo disponovalo niekoľkými príplatkovými prvkami, ako je napríklad perleťové lakovanie či navigačné rozhranie. Po zarátaní všetkých opcií sa výsledný účet dostal na cenu 23 780 eur.

Investícia 1 900 eur sa oplatí

Ak si dané sumy porovnáme s rovnaký modelom vybaveným manuálnou prevodovkou, dostaneme sa k rozdielu 1 900 eur. V nižšej strednej triede to nie je málo. No podľa nás sa investícia v tomto prípade oplatí, najmä pre vodiča jazdiaceho pravidelne dlhšie trasy mimo mesta. Nižšia spotreba paliva totiž môže časom výšku úvodného príplatku aspoň sčasti zmazať.

Voľby novej prevodovky by sme sa v prípade typu 308 určite nebáli 38 fotografií v galérii Voľby novej prevodovky by sme sa v prípade typu 308 určite nebáli Zdroj: Marek Pokrývka

Šofér túžiaci po pohodlí samočinného ústrojenstva sa teda nemusí báť vyšších prevádzkových nákladov a obavy nemusí mať ani z netradičnej kombinácie troch valcov a ôsmich stupňov. V praxi to funguje dobre. Automat od spoločnosti Aisin síce vie občas aj trhnúť, no vo všeobecnosti sme boli s jeho prácou spokojní z hľadiska rýchlosti i hladkosti preraďovania. Peugeot 308 s ním jazdí fajn. Osem stupňov mu sekne, oproti staršej prevodovke EAT6 ide o citeľný krok vpred.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 199 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
230 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 585 mm
Šírka
1 863 mm
Výška
1 472 mm
Rázvor náprav
2 730 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 311 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 386 kg
Užitočná hmotnosť
514 kg
Celková hmotnosť
1 825 kg
Objem batožinového priestoru
610/1 660 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,4 l/100 km
Mesto - počas testu
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
124 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 13 990 €
Základná cena verzie
od 20 290 €
Cena testovaného exemplára
23 780 €

Video
Najnovšie články
Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty

Slovenská vláda vydala nariadenie, ktorým sa zvyšujú sadzby mýta pre nákladné vozidlá. Dôvodom je tak ako po minulé roky úprava podľa vývoja inflácie.

Mýto pre nákladné vozidlá sa zvýši

Prednú časť finálnej japonskej novinky nachytali v prívese bez krycej plachty, potvrdzuje značnú vernosť tvarom päťročnej štúdie.

Toyota Supra ukázala svoju tvár predčasne

Bavor má decentne upravený zovňajšok, interiér s retro čalúnením a radový šesťvalec s výkonom 321 koní z modernejšieho modelu.

Vilner sa popýšil krásnym BMW M3 E30
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×