Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ďalší škandál? Podvody pri testoch bezpečnosti

NEPREHLIADNITE
Automobilovým svetom v poslednej dobe otriasa jeden škandál za druhým. Dieselgate mal také rozmery, že ešte ani po rokoch ešte stále neupadol do zabudnutia. Teraz Briti prichádzajú s ďalším šokujúcim zistením, v hre sú tu ľudské životy.
5 10 príspevkov 16.10.2018 / Filip Kadlečík

Posledné roky ukázali, že mnohé automobilky či výrobcovia komponentov schuti podvádzajú bez akýchkoľvek morálnych zásad. Najžiarivejším príkladom je koncern Volkswagen, ktorý už roky bojuje s dôsledkami kauzy Dieselgate. Tá bola natoľko masívna, že podkopala i popularitu dieselových agregátov, ktoré si dovtedy užívali obľubu verejnosti. Volkswagen chcel s naftiakmi preraziť v USA a stal sa presný opak.

Viaceré diely testovaných automobilov mali byť označené podozrivým nápisom 5 fotografií v galérii Viaceré diely testovaných automobilov mali byť označené podozrivým nápisom "LEN PRE EURO NCAP" Zdroj: Auto Express

Nemecký koncern sa postaral o najväčšiu automobilovú kauzu za posledné desaťročia, teraz však na povrch vyplávali nové informácie, ktoré sú možno ešte šokujúcejšie. Podľa britskej agentúry Thatcham Research sa pri crashtestoch známej a rešpektovanej inštitúcie Euro NCAP objavili podozrivé nezrovnalosti. Tie však nemieria smerom ku bezpečnostnej organizácií, ale opäť priamo na automobilky.

Euro NCAP a Thatcham totiž podľa britského Auto Expressu pripustili, že počas detailných previerok našli v rôznych automobiloch súčiastky, ktoré boli označené nápisom “Euro NCAP only”, čo v preklade znamená “Len pre Euro NCAP”. Malo ísť nielen o drobnosti akou je napríklad penová výplň sedadla, ale taktiež o airbagy či úchyty systému Isofix.

Zlé načasovanie airbagu môže spôsobiť smrť rýchlejšie než samotná nehoda 5 fotografií v galérii Zlé načasovanie airbagu môže spôsobiť smrť rýchlejšie než samotná nehoda Zdroj: Youtube/Euro NCAP

Obidve rešpektované inštitúcie uznávajú, že ide o veľmi podozrivé diely, ktoré aj naďalej skúmajú. Natíska sa totiž otázka, či nejde o samoúčelné podvádzanie pri testovaní. Skúsenosti americkej IIHS už ukázali, že výrobcovia sa veľmi radi prispôsobujú jednotlivým crashtestom, pričom reálna bezpečnosť ich nevyhnutne nezaujíma. Hlavne, že ten-ktorý model dostane päťhviezdičkové hodnotenie na papieri.

Euro NCAP sa už týmto problém má zaoberať, aktuálne prebiehajú diskusie a objasňovanie s dotknutými výrobcami. Žiadna konkrétna značka však zatiaľ obvinená či menovaná nebola. Mike Hawkes, riaditeľ britského Zväzu automobilových výrobcov, popiera akékoľvek zlé úmysly.

Mimo ohrozeniu zatiaľ nie sú ani deti 5 fotografií v galérii Mimo ohrozeniu zatiaľ nie sú ani deti Zdroj: Youtube/Euro NCAP

Hawkes hovorí, že takéto označovanie dielov môže súvisieť so skorým bezpečnostným testovaním, ktoré neraz predchádza spusteniu masovej výroby. Vtedy podľa neho tretie strany dodávajú komponenty špeciálne pre crashtesty. Prečo je na nich však napísané “LEN pre Euro NCAP”, úplne nevysvetlil.

Proti akémukoľvek podozieraniu automobiliek sa vyjadril i samotný Euro NCAP. Údajne spoločnosť za posledné desaťročie neprišla do styku so žiadnym podvodným správaním, ktoré by mohlo ohroziť spotrebiteľa. Na druhú stranu však pripúšťa, že podozrivé označovanie sa pri crashtestoch objavuje už roky, po prepuknutí aféry Dieselgate má ale frekvencia takýchto komponentov byť výrazne nižšia.

Takto nás klamú v oblasti bezpečnosti

Crashtesty sú dôležitou súčasťou dnešného imidžu automobiliek. Dá sa im však veriť? Zdá sa, že výrobcovia sa postupom času prispôsobili stereotypným skúškam bezpečnosti. Na realitu pritom akosi...

Potenciálny škandál budeme i naďalej dôkladne sledovať a informovať o ňom. Posledné roky nám ukázali, že laická i odborná motoristická verejnosť sa nemôže len nečinne prizerať tomu, čo robia automobilky. Túžba po zisku je totiž často väčšia než čokoľvek iné, dokonca i morálne zásady, podvádzať sa pritom neboja ani roky etablovaní giganti. Ak by sa podozrenia agentúry Thatcham časom ukázali ako pravdivé, išlo by o špinavý hazard s ľudskými životmi.


Video
Najnovšie články
Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty

Slovenská vláda vydala nariadenie, ktorým sa zvyšujú sadzby mýta pre nákladné vozidlá. Dôvodom je tak ako po minulé roky úprava podľa vývoja inflácie.

Mýto pre nákladné vozidlá sa zvýši

Prednú časť finálnej japonskej novinky nachytali v prívese bez krycej plachty, potvrdzuje značnú vernosť tvarom päťročnej štúdie.

Toyota Supra ukázala svoju tvár predčasne

Bavor má decentne upravený zovňajšok, interiér s retro čalúnením a radový šesťvalec s výkonom 321 koní z modernejšieho modelu.

Vilner sa popýšil krásnym BMW M3 E30
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×