Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Časovaná bomba v aute: Rozvodový remeň

V aute sa môžu pokaziť desiatky dôležitých komponentov a v niektorých prípadoch s katastrofálnymi dôsledkami pre peňaženku motoristu. Jedným z nich je aj rozvodový remeň.
4 14 príspevkov 15.10.2018 / Soňa Zverková

Každé vozidlo pozostáva z tisícov väčších či menších dielov a každých z nich môže zlyhať alebo sa pokaziť. Niektoré poruchy možno odmávnuť rukou, iné už môžu narobiť poriadne škody, ktorých náprava môže ísť do štvorciferných čísiel. Jednou z takýchto časovaných bômb je aj rozvodový remeň.

Ozubený rozvodový patrí k najcitlivejším komponentom motora 4 fotografií v galérii Ozubený rozvodový patrí k najcitlivejším komponentom motora Zdroj: AUTO BILD

Bez neho sa skrátka nikam nedostanete. Okrem iného totiž poháňa vačkový hriadeľ, ktorého úlohou je v správnom čase otvárať a zatvárať nasávacie a výfukové ventily. Časom sa remeň stáva poréznym a krehkým, preto sa musí v pravidelných intervaloch meniť. V opačnom prípade hrozí trvalé a nevratné poškodenie motora. Remeň je hnaný kľukovým hriadeľom, ktorý zabezpečuje pohyb piestov. Jeho dôležitou úlohou je teda synchronizovať vzájomný pohyb oboch hriadeľov, čiže pohyby ventilov a piestov.

Nie je asi ťažké si predstaviť dôsledky, pokiaľ by táto synchronizácia zlyhala pre uvoľnený remeň, jeho preskočenie či dokonca prasknutie. Znamenalo by to, že ventily sa otvoria v nesprávnom čase a došlo by k nárazu piesta do ventilov. Ak budete mať šťastie, zaplatíte len výmenu ventilov a hlavy valcov. V tom horšom prípade sa kúpe celého motora skrátka nevyhnete. Hoci výmena rozvodového remeňa môže stáť niekoľko stoviek eur, stále je to len zlomok ceny v porovnaní s výmenou hlavy valcov či úplným poškodením motora. Útechou môžu byť fakt, že intervaly sú relatívne dlhé, takže motorista si môže tieto výdavky naplánovať.

Piest po zrážke s ventilmi v dôsledku zlyhania rozvodového remeňa. V tom najhoršom prípade môžete motor rovno odviezť do šrotu 4 fotografií v galérii Piest po zrážke s ventilmi v dôsledku zlyhania rozvodového remeňa. V tom najhoršom prípade môžete motor rovno odviezť do šrotu Zdroj: AUTO BILD

Stále existujú motory, pri ktorých ani roztrhnutie remeňa nemuselo znamenať ich vážne poškodenie. Konštrukčné riešenie totiž bránilo kontaktu ventilov s piestami. Ide však o staršie motory s nízkym kompresným pomerom. Moderné dieselové a prepĺňané agregáty medzi ne isto nepatria.

Rebríček: Ktoré autá majú spoľahlivé motory?

Ojazdené vozidlo vždy so sebou prináša riziko skrytých problémov. Jedným z najdrahších je však porucha motora. Ktorá značka predáva tie najspoľahlivejšie a ktorí výrobcovia naopak sklamali?

Intervaly sa líšia nielen medzi značkami, ale aj medzi jednotlivými modelmi. Informácie má k dispozícii nielen autorizovaný servis, ale možno ich nájsť aj v servisnej knižke alebo príručke k vozidlu. Spravidla sú určené počtom najazdených kilometrov a časom. To znamená, že remeň je potrebné vymeniť buď po odjazdení danej vzdialenosti, alebo po uplynutí stanoveného času. Intervaly výmeny sa pohybujú  medzi 60 000 až 240 000 km resp. piatimi až desiatimi rokmi.

Čo sa mení spolu s remeňom

Prečo je oprava tak drahá? Nejde totiž len o výmenu remeňa, ale vo väčšine prípadov je výmena napínacích a vodiacich kladiek povinná. Výrobcovia odporúčajú vymeniť aj vodné čerpadlo, ktoré je taktiež poháňané rozvodovým remeňom. Čerpadlo a remeň sa časom vzájomne prispôsobia a kombinácia nového remeňa a starého čerpadla môže spôsobiť škody. Keďže všetky sú počas výmeny ľahko prístupné a podliehajú opotrebeniu, je dobré využiť to. Vhodné je pritom vymeniť aj remeň na pohon príslušenstva, samozrejme aj s jeho kladkami.

Ak sa remeň roztrhne, hrozí nevratné poškodenie motora 4 fotografií v galérii Ak sa remeň roztrhne, hrozí nevratné poškodenie motora Zdroj: AUTO BILD

Okrem dodržania intervalov výmeny sa odporúča priebežne kontrolovať stav remeňa aspoň vizuálne. Pri bežnej servisnej prehliadke môže mechanik remeň napnúť. V prípade, že odhalí trhliny, je potrebné remeň vymeniť aj mimo stanoveného intervalu. Pozor, opačné garde neplatí: hoci by takáto kontrola zistila dobrý stav remeňa, neznamená to, že ho vymeniť netreba. Výrobcom udaný interval je skrátka potrebné dodržať.

Výhody a nevýhody remeňa

Na rozdiel od kovovej reťaze je remeň z kaučuku a plastu tichší, ľahší a nevyvoláva vysoké trenie. Vyplýva z toho merateľná výhoda. Naviac je celý pohonný mechanizmus kompaktnejší a na rozdiel od reťaze nevyžaduje premazávanie. Vhodný je tak najmä pre malé modely s výrazne obmedzeným motorovým priestorom. Medzičasom technológie pokročili natoľko, že aj remeňový rozvod vydrží vyše 200 000 km.

Oveľa dlhšiu životnosť majú rozvodové reťaze a mnohí výrobcovia neudávajú žiadny interval výmeny. Úplne bezproblémové však nie sú ani tieto kovové alternatívy, nakoľko sa časom predĺžia o niekoľko milimetrov, čo vedie k zmene časovania rozvodov a horšiemu spaľovaniu. To znamená pokles výkonu a vyššiu spotrebu. Tento problém u tradičných remeňov nenastáva, keďže sa počas svojej životnosti prakticky vôbec nepredĺžia.

Hlavnou úlohou remeňa je synchronizovať kľukový a vačkový hriadeľ, čiže pohyb piestov a ventilov 4 fotografií v galérii Hlavnou úlohou remeňa je synchronizovať kľukový a vačkový hriadeľ, čiže pohyb piestov a ventilov Zdroj: AUTO BILD

K nepríjemným vlastnostiam remeňa však patrí riziko prasknutia. To súvisí nielen s prevádzkovým zaťažením, ale najmä s faktom, že materiál rokmi starne. Neustála horúčava a sucho, prípadne aj sporadické používanie auta vedú k jeho rýchlemu starnutiu. Naviac kontakt s olejom remeňu škodí a pokiaľ k nemu dôjde, je potrebné remeň vymeniť. Medzičasom už existujú špeciálne remene, ktoré sa pohybujú v olejovom kúpeli. Výrobcovia, napríklad, Ford a jeho motor 1.0 Ecoboost, si od toho sľubujú ešte nižšie trenie a opotrebovanie.

Odporúčanie na záver

Pri kúpe ojazdeného auta si od majiteľa vždy zistite, či má remeň a aký je interval výmeny. Myslite na to, že z tohto hľadiska nemusí nie je podstatný len počet kilometrov na počítadle, ale aj vek vozidla. Dvanásť rokov starý remeň je obrovské riziko, i keď má auto najazdených len 30 000 km. Majiteľ musí dôveryhodným spôsobom preukázať výmenu, napríklad, na základe faktúry alebo ideálne záznamom v servisnej knižke s pečiatkou servisu. Ak sa blíži koniec intervalu alebo majiteľ dokonca v minulosti zabudol nechať remeň vymeniť, ponúka vám to zaujímavú pozíciu pri jednaní sa o cene.


Video
Najnovšie články
Hyundai Palisade: Vlajkové SUV značky

Nová zmluva medzi bratislavským magistrátom a firmou, ktorá má zabezpečovať zimnú údržbu, nie je podpísaná. Otázka znie, či ju podpíše súčasný alebo nový...

Nad zimnou údržbou v Bratislave visia otázniky

Subaru si pred prichádzajúcou derniérou modelu WRX STI pripravilo limitovanú lahôdku. Hovorí jej TC 380 a dostupná bude len pre japonský trh.

Subaru WRX STI TC 380: Špeciálna edícia kultovky

Sú elektromobily naozaj tak ekologické? Na známu dilemu dnešných dní sa pozrel i známy youtuber Jason Fenske. Kontroverzné riešenie otázky dáva logiku,...

Mýtus vs. realita: Sú elektroautá naozaj eko?

Z dvojdverového športového kupé by sa razom mohol stať tvrdý oriešok pre Teslu Model 3. Aspoň to sa aktuálne hovorí o novej generácii Audi TT, ktoré úplne...

Revolučná zmena: Audi TT konkurentom Tesly?

Nová M8 od BMW bude osadená osemvalcom s výkonom minimálne 600 koní. Napriek pohonu štyroch kolies nebude o zábavu núdza.

BMW M8: Štart rakety potvrdený

Je to paradox. Kým výrobcovia osobných áut kritizujú čoraz prísnejšie emisné limity, výrobcovia kamiónov a logistické firmy ich pre nákladné vozidlá požadujú.

Výrobcovia kamiónov žiadajú prísnejšie limity emisií
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×