Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

FOTO
Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom 130 kW (177 k) a moderný osemstupňový automat. Ako mu táto kombinácia sedí?
51 1 príspevok 12.10.2018 / Filip Kadlečík

Model Grandland X je koncernovým bratom Peugeotu 3008, už prvé testy zážihovej i vznetovej verzie však ukázali, že Francúza v niekoľkých ohľadoch prekonáva. Najväčšie zmeny z technického hľadiska cítiť na podvozku, ktorý je v prípade nemeckého automobilu ladený komfortnejšie, no stále si zachováva i istú mieru tuhosti.

Kvôli absencii pohonu všetkých kolies zvládne Grandland X Ultimate len ľahší terén a suchý povrch 51 fotografií v galérii Kvôli absencii pohonu všetkých kolies zvládne Grandland X Ultimate len ľahší terén a suchý povrch Zdroj: Filip Kadlečík

Benzínový trojvalec nás počas previerky prekvapil dynamikou, ktorú dokáže prepožičať autu, no nepotešil nás spotrebou a výkonmi pri plnom zaťažení SUV. Diesel nás zasa agilitou neohúril, no v porovnaní s modelom 3008 je o poznanie tichší a i v realite dosahuje prijateľnú spotrebu. Tentokrát sme sa na zúbok pozreli variantu Grandland X Ultimate s agregátom 2.0 CDTI ladeným na 130 kW (177 k). Aký je vrcholný motor spojený s osemstupňovým automatom?

Menej futurizmu, viac elegancie

Exteriér Grandlandu padne konzervatívnym klientom do oka určite omnoho rýchlejšie než v prípade jeho brata z Francúzska. Automobil má uhľadený dizajn inšpirovaný vlajkovou loďou značky. Napriek menej nápadnému vzhľadu by sme však Grandland X za sivú myšku neoznačili. V nami testovanej dvojfarebnej kombinácii, na veľkých 19” diskoch kolies a s plne diódovými reflektormi vyzerá SUV k svetu.

19-palcové disky kolies autu vizuálne veľmi pomáhajú, na kvalite jazdy však príliš neuberajú 51 fotografií v galérii 19-palcové disky kolies autu vizuálne veľmi pomáhajú, na kvalite jazdy však príliš neuberajú Zdroj: Filip Kadlečík

Interiér ponúka rovnaký priestor ako model 3008, výrazne sa tu však mení nálada. Ak poznáte aktuálne modely značky Opel, budete sa tu cítiť ako doma. V kabíne je zjavný najmä vplyv Astry, od ktorej si Grandland Ultimate vypožičal prístrojovú dosku, centrálny displej i s jeho orámovaním, ale napríklad i volant a ovládacie prvky na stredovom paneli.

My zmenu nálady opätovne hodnotíme kladne. Samozrejme, interiér Peugeotu 3008 má svoje nepopierateľné čaro, jasné odlíšenie však “dvojičkám”, ale i konzervatívnej klientele, len pomôže. Menej futurizmu, ktorým sa vyznačuje Peugeot, totiž Oplu dodalo viac nestarnúcej elegancie. V kabíne by mal Rüsselsheim popracovať len na remeselnom spracovaní. Nepresnosti pri skladaní interiérových dielcov sa prejavili napríklad na výplni dverí - ich madlo miestami poriadne vŕzga.

Ultimátny diesel a komfortnejší podvozok

Verzia Ultimate nie je len o agregáte, ale i o výbave. Pre motoristov to je dobrá správa, špičku naftovej ponuky si totiž viete kúpiť aj v nižšej výbave s cenovkou hlboko pod hranicou 30 000 eur. Oplatí sa o ňom premýšľať? Ak ste fanúšikom dieselových agregátov, alebo viete, že Grandland X vám bude slúžiť na dlhé presuny, rozhodne neváhajte.

Motoru možno niečo vyčítať len ťažko, hluk od neho do kabíny neprúdi, je adekvátne výkonný a má solídnu spotrebu 51 fotografií v galérii Motoru možno niečo vyčítať len ťažko, hluk od neho do kabíny neprúdi, je adekvátne výkonný a má solídnu spotrebu Zdroj: Filip Kadlečík

Z hľadiska dynamiky je tu všetko v úplnom poriadku. S porciou 130 kW (177 k) a 400 Nm automobil na stovku zrýchli v priebehu 9,5 sekundy, pocitovo by sme mu však hádali lepší čas. Záťah pri odpale z miesta je silný, dvojkolka ale pri razantnom zošliapnutí plynového pedála zvykne mať problém s trakciou. O flexibilný záťah motora sa možno oprieť i pri rýchlej jazde okreskami, predchádzanie kamiónov je pre špičkový Grandland X stále súčasťou komfortnej zóny.

Test Opel Insignia ST: Esencia vlajkovej lode

Opel Insignia je vo všeobecnosti už dávno známy ako vynikajúci hltač kilometrov. S pohonom 4x4, osemstupňovým automatom a silným dvojlitrom tomu nebude inak. Dokáže sa však uplatniť aj ako...

Na kľukatých cestách pekne funguje i podvozok kompaktného SUV, ktorý je príjemne tuhý, no v porovnaní s typom 3008 lepšie filtruje priečne nerovnosti. Aj on má svoje limity, napriek prítomnosti 19” diskov kolies však prichádzajú až prekvapivo neskoro.

Interiér je podobne elegantný ako exteriér, v porovnaní s modelom 3008 nám tu viac sedel štandardne veľký volant 51 fotografií v galérii Interiér je podobne elegantný ako exteriér, v porovnaní s modelom 3008 nám tu viac sedel štandardne veľký volant Zdroj: Filip Kadlečík

Dobré odhlučnenie kabíny sme spomínali už pri teste slabšieho naftiaku a tu sa nám potvrdilo. Žiadne klepanie v kabíne nepočuť a vďaka výkonovej rezerve zostáva v kabíne ticho i na diaľnici. Za nevýhodu Grandlandu X v porovnaní s modelom 3008 považujeme radiacu páku, tu D-čko či R-ko radíte po zubatej kulise, v Peugeote už na to stačí len elektronický volič. Inak sme však s prácou prevodovky boli spokojní. Škoda len, že ani Grandland X Ultimate na volante nemá páčky určené na manuálne radenie, ktoré by pri športovej jazde prišli vhod.

Technický víťaz

Nový koncernový automat EAT8 by sa podľa oficiálnych údajov mal v porovnaní so starším šesťstupňom postarať o približne 7-percentné zníženie spotreby paliva. V praxi sa toto tvrdenie dá odsledovať ťažko, efektívnu prácu pohonného ústrojenstva však môžeme potvrdiť. Pri teste sme dosiahli kombinovanú spotrebu na úrovni 5,8 litra, so slabším dieselovým variantom s motorom ladeným 88 kW (120 k) a spojeným so starším automatom EAT6 sme v priemere jazdili za 5,7 l/100 km.

Bohaté využitie klavírneho laku na centrálnej konzole nám nevoňalo 51 fotografií v galérii Bohaté využitie klavírneho laku na centrálnej konzole nám nevoňalo Zdroj: Filip Kadlečík

Rozdiel jedného decilitra v prospech menej výkonného Grandlandu X je úplne zanedbateľný. Motor 2.0 CDTI preto za jeho apetít môžeme len pochváliť. Veď na vidieku si silný prepĺňaný dvojliter vystačí so spotrebou 4,7 l/100 km, na diaľnici mu zasa stačí rovných šesť litrov nafty. Vyšší objem a výkon si svoju daň vypýtajú len v meste, kde budete na každých 100 kilometrov potrebovať približne 6,6 l paliva.

Test Opel Grandland X: Benzín mu pristane

Benzínový trojvalec prekonáva turbodiesel svojím elánom, no horšie zvláda plné zaťaženie a dosahuje citeľne vyššiu spotrebu.

S ohľadom na dynamiku vozidla, prítomnosť komfortnej prevodovky a vysokú výbavu, ktorá pridáva kilogramy, možno verziu s motorom 2.0 CDTI vyhlásiť za technického víťaza porovnávania dvojice naftových pohonných jednotiek. Navyše, zbytočne by ste sa báli aj priepastného cenového rozdielu. Ten sa totiž nemusí konať.

Príplatok, ktorý sa oplatí zvážiť

Opel Grandland X Ultimate 2.0 CDTI EAT8 je v porovnaní s totožne vybaveným slabším dieselom drahší o rovných 2 000 eur. Ak by sme sa o motore pre naše SUV rozhodovali my, mali by sme jasno. Radšej by sme sa vzdali niektorých prvkov príplatkovej výbavy a zadovážili si špičkový naftiak.

Multifunkčné ovládače na volante sú kvalitné a prehľadné, chýbajú nám však na ňom krídelká určené na manuálne radenie 51 fotografií v galérii Multifunkčné ovládače na volante sú kvalitné a prehľadné, chýbajú nám však na ňom krídelká určené na manuálne radenie Zdroj: Filip Kadlečík

Bez problémov by sme prežili najmä bez adaptívneho tempomatu, za ktorý si i vo “fullke” priplatíte 800 eur. Na diaľnici svoju prácu robí dobre, inak je ale zbytočný. Absolútna väčšina konkurentov v danej cenovej kategórii už totiž ponúka i funkciu Stop & Go, teda akéhosi asistenta pre jazdu v dopravnej zápche. Tento tempomat vás síce zastaví, ale pohnúť sa už musíte sami. Tým degraduje svoju úlohu a myslíme si, že nie je hodný 800-eurového príplatku.

Test Opel Grandland X: Auto des Jahres

Výsledok francúzsko-nemeckého manželstva hodnotíme kladne, osloviť môže viac konzervatívnych klientov než koncernový originál 3008.

Skresať cenu nižšie by sme vedeli aj vyškrtnutím príplatkového audia značky Denon. Hrá síce obstojne, no nereprodukuje zvuk na takej úrovni, aby ste z neho deň čo deň odpadávali. Sumu 700 eur si vieme predstaviť využiť i lepšie - napríklad na spomínané dorovnanie rozdielu medzi motorizáciami.

Predné LED reflektory majú uhľadný a čistý dizajn 51 fotografií v galérii Predné LED reflektory majú uhľadný a čistý dizajn Zdroj: Filip Kadlečík

Testované vozidlo si slovenský import cení na 35 490 eur. Nejde o vyslovene premrštenú cenu, my by sme sa ju však rozhodne snažili stlačiť o pár tisícok nižšie. Najväčšou devízou tohto vozidla bol totiž i tak práve silný naftiak a šikovný osemstupňový automat. Viacerých prvkov extra výbavy by sme sa dokázali vzdať bez mihnutia oka.

Ako za starých čias

Opel Grandland X Ultimate si u nás kladné hodnotenie zasluhuje najmä za eleganciu a pohonné ústrojenstvo. Dnes sa často hovorí, že ľudia si svoje auto vyberajú kvôli konektivite, svetielkam a podobným marketingovým ťahákom. Tu je situácia úplne opačná.

Grandland X nie je natoľko futuristický ako Peuegot 3008, aj tak je však poriadne atraktívny 51 fotografií v galérii Grandland X nie je natoľko futuristický ako Peuegot 3008, aj tak je však poriadne atraktívny Zdroj: Filip Kadlečík

Solídny, no vo svojej podstate tradičný interiér tu zlatým klincom nie je. Tým je totiž zaslúžene pohonná jednotka 2.0 CDTI spojená s prevodovkou EAT8, v prípade Grandlandu X by sme si za jej výkon i rozumnú spotrebu bez problémov priplatili. Tento fakt nám pripomína staré časy kúpy vozidiel, keď sa majitelia rozhodovali najmä podľa motorizácie a technickej úrovne daného modelu.

Test Peugeot 3008: Autu roka sme nič nedarovali

Peugeot 3008 rozvíril poriadnu vlnu diskusií, do ktorej horúci olej prilial aj zisk titulu Európske auto roka. Aké je francúzske SUV v skutočnosti? Zaobíde sa vôbec bez pohonu 4x4?

Jasným negatívom je absencia pohonu všetkých kolies. Štvorkolky sa pravdepodobne, po vzore modelov Peugeotu, dočkáme s príchodom plug-in hybridnej verzie. Takto je sympatický Opel najmä diaľničnou lokomotívou, ktorá sa nezľakne poľnej cesty, no blato jej nevonia.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 997 cm3
Max. výkon
130 kW/177 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 477 mm
Šírka
1 856 mm
Výška
1 609 mm
Rázvor náprav
2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 575 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 650 kg
Užitočná hmotnosť
515 kg
Celková hmotnosť
2 090 kg
Objem batožinového priestoru
514/1 652 l
Objem palivovej nádrže
53 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
211 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,5 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,7 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
128 g/km
Emisná norma
Euro 6d TEMP
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 19 090 €
Základná cena verzie
od 33 390 €
Cena testovaného exemplára
35 490 €

Video
Najnovšie články
VW chce motivovať Nemcov k predaju starých dieselov

Jaguar Land Rover už čoskoro oficiálne spustí plnú prevádzku nitrianskej fabriky. Prvým modelom bude Land Rover Discovery, ročne by malo linky opustiť 150 000...

Land Rover už čoskoro spustí prevádzku v Nitre

Rovnica, že ten, kto často porušuje predpisy, rovnako často spôsobuje aj nehody, nemusí platiť vždy. Spochybňuje ju aj najnovšie porovnanie automobilových...

Pokuty a nehody: Ktoré autá ich majú najviac?

Na slovenský trh prichádza kórejský elektromobil, dostupný bude s dvomi verziami techniky. Silnejšie ponúkne na výber aj medzi úrovňami vybavenia.

Hyundai Kona: Koľko stojí elektrické SUV?

Obor stojaci na pôdoryse 5 151 x 2 000 milimetrov ponúka sedem alebo šesť miest, v Európe bude k dispozícii s tromi motormi.

BMW X7: Goliáš bavorských ulíc a lesov

Osemvalcové srdce Američana dostalo väčší kompresor a odolnejšie vnútornosti, vďaka tomu zvládne Jeep zhltnúť štvrť míle za 9,66 sekundy.

Hennessey: Vyše 1 200 koní pre Trackhawk

Športovejšie odetý medveď bude dostupný s dvomi naladeniami benzínového motora 2.0 TSI, no výhradne na čínskom trhu.

Kodiaq GT: Škoda predstavila SUV-kupé
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×