Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Veľký test dieselov: Sú naozaj také špinavé?

ADAC testuje emisie dieselov v reálnych podmienkach už šesť rokov. Pri porovnaní výsledkov testov vozidiel noriem Euro 5 až Euro 6d-TEMP došiel k prekvapujúcemu, no pozitívnemu záveru.
1 19 príspevkov 12.10.2018 / Soňa Zverková

Záťaž oxidmi dusíka v mnohých európskych veľkomestách často presahuje povolené hodnoty a za  jedného z vinníkov sú považované práve dieselové vozidlá. Ich emisie NOx sú zväčša veľmi vysoké a neraz presahujú údaje z typového schválenia. Dokázali to aj merania ADAC. Problém spočíva v tom, že doteraz sa emisie merali v laboratóriách a takmer za ideálnych podmienkach. Na cestách pochopiteľne takéto podmienky dosiahnuť nemožno. Až z príchodom najnovšej normy Euro 6d-TEMP nastúpili testy na ceste, ktoré priniesli aj realistickejšie hodnoty.

Ilustračná snímka

Otázka čistoty dieselových vozidiel stále dominuje v diskusiách laickej aj odbornej verejnosti. Nemecký autoklub ADAC od roka 2012 testuje emisie oxidov dusíka (NOx) dieselov noriem Euro 5, Euro 6b a Euro 6d-TEMP (vrátane 6c). Teraz porovnal výsledky testov za šesť rokov a prišiel k prekvapujúcemu záveru.

Podľa zistení totiž diesely normy Euro 6d-TEMP vypúšťajú v priemere o 76 percent menej NOx než vozidlá Euro 6b a dokonca o 85 percent než staršie diesely Euro 5. Náhodné merania priamo na ceste navyše dokázali, že emisie škodlivín u kvalitných dieselov najnovšej normy boli v priemere o 95 až 99 percent nižšie než v prípade vozidiel Euro 5.

Pravda o čistote dieselov: Tieto autá chcú zakázať?

Prekáža vám šialenstvo okolo zákazu vjazdu naftových áut do miest? Test dieselových modelov najnovšej emisnej normy Euro 6d-TEMP ukázal, ako účinne spĺňajú limity emisií oxidov dusíka. Prísnemu testu...

Výsledky pre Euro 5

ADAC vyhodnotil výsledky na základe rozsiahlej databanky z predchádzajúcich meraní v rámci zákonom uznaného cyklu aj z prísnejších testov. Mnohé zo 149 testovaných modelov Euro 5 sa nemohli prezentovať dobrými výsledky. Ich emisie NOx v teste ADAC dosahovali v priemere 528 mg/km, hoci podľa oficiálneho testovania v laboratóriu bol limit 181 mg/km. Najšpinavší bol Renault Trafic, ktorý vypustil vyše 1 500 mg/km. Najnižšie emisie – 135 mg/km – mal VW Golf VII 1.6 TDI BlueMotion.

Výsledky pre Euro 6b

Lepšie vyšli z porovnania diesely Euro 6b. Priemerné emisie 69 testovaných modelov dosiahli 341 mg/km, limit je však stanovený len na 80 mg/km. To znamená, že kým sa limitná hodnota znížila o 56 percent, emisie v reálnych podmienkach klesli len o 35 percent. S odstupom najhoršie výsledky zaznamenal Subaru Forester 2.0 D s viac než 2 000 mg/km, na druhom mieste sa ocitol Renault Grand Scenic dCi 160 (takmer 900 mg/km) a pomyselný bronz si odniesla Dacia Sandero Stepway dCi 90 (889 mg/km). Na druhej strane šesť modelov dokázalo dokonca podliezť limitnú hodnotu. Najlepšie dopadli VW T6 Multivan (50 mg/km), Land Rover Discovery Td6 (61 mg/km) a BMW 118d (69 mg/km).

Zákaz vjazdu dieselov: Zoznam rizikových áut

V Nemecku akútne hrozia zákazy vjazdu starších dieselov, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 1 až 5, hoci väčšina miest sa tomu chce vyhnúť. Ponúkame zoznam vyše 10 000 ohrozených modelov.

Výsledky Euro 6c a 6d-TEMP

ADAC uznáva podstatný pokrok u dieselov noriem Euro 6c a 6d-TEMP. Priemerné emisie NOx u 25 doteraz otestovaných modelov dosiahli 81 mg/km, čím len minimálne prekročili limit 80 mg/km. A to počas testovania za prísnejších podmienkach, než určuje oficiálny testovací cyklus. Najnovšie diesely tak konečne priniesli zlepšenie, ktoré sa pôvodne očakávalo už pri zavedení normy Euro 6 v roku 2015.


Aj podrobnejší pohľad na výsledky 25 modelov prinesie čosi pozitívne:

  • 52 percent modelov malo nízke emisie aj počas prísnejšieho testovacieho cyklu.
  •  Až na jednu výnimku (Honda Civic) všetky vozidlá podliezli limitnú hodnotu 168 mg/km stanovenú pre testy v reálnych podmienkach (RDE – real driving emissions).
  • Deväť modelov (36 percent) vo všetkých cykloch testu ADAC mali emisie pod úrovňou 80 mg/km, a to aj na náročnom diaľničnom úseku.
  • Najlepším spomedzi všetkých doteraz otestovaných dieselov sa stal BMW X1 sDrive18d s emisiami len 8 mg/km, čiže na úrovni desatiny oficiálneho limitu, a to aj v prísnejších podmienkach.
  • Spomedzi všetkých dieselov Euro 6d-TEMP ani jeden model nezaznamenal vyložene zlé výsledky, ako sa to často v prípade noriem Euro 5 aj Euro 6b. Práve z hľadiska nového testovacieho cyklu WLTP, ktorý zohľadňuje najmä mestské podmienky, ide o dobré výsledky.

Staré nemecké diesely idú na dračku v zahraničí

Tam, kde nemeckí vodiči vidia problém, spotrebitelia v Taliansku, Rakúsku, ale aj na Slovensku cítia šancu. Nemecko vyváža rekordné počty ojazdených dieselov

Rozdiely medzi emisnými normami

Pri prechode z Euro 5 na Euro 6 došlo k výraznému zníženiu limitov, najmä však pre oxidy dusíka a uhľovodíky. V rámci normy Euro 6 znamenajú štyri pripojené písmená („a“ až „d“) rámcové podmienky, ktorých hranice musia výrobcovia dodržať. Rozdiel medzi Euro 6b a Euro 6d je preto náročnejší, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Emisie škodlivín sa totiž musia dodržať nielen za nevýhodných rámcových podmienok, ale aj počas rôznorodých situácií na ceste. A najnovšie požiadavky znamenajú pre automobilky ešte väčšiu výzvu ako pri prechod z Euro 5 na Euro 6.

Platné emisné normy

Od 1. septembra tohto roka sú povolené len osobné autá emisných noriem Euro 6c, Euro 6d,  Euro 6d-TEMP a Euro 6d-TEMP-EVAP (prepracované testovanie emisií z vyparovania). Skladové vozidlá, ktoré boli ešte testované podľa pôvodného cyklu NEDC, môžu do 30. augusta 2019 dostať jednorazové schválenie na základe výnimky od príslušných úradov.


Video
Najnovšie články
Dolný Kubín finišuje s opravou dôležitej križovatky

Americký tuner StreetFighter LA transplantoval srdce klasickej 911-tke. Stádo takmer šesťsto koní upraveného Porsche 911 E-RWB poháňa výhradne elektrina.

Porsche 911 E-RWB: Pouličný bitkár v bielom

Po boku hatchbacku novej Mazdy3 sa predstaví aj sedan. Už koncom novembra sa na autosalóne v Los Angeles dozvieme ďalšie detaily.

Mazda3: Nové zábery odhaľujú aj sedan

Volkswagen sa pripravuje na výrobu 50 miliónov elektromobilov a zaobstaranie batérií. Na tento účel vyčlenil niekoľko desiatok miliárd eur.

VW chce vyrobiť 50 miliónov elektromobilov

Európska únia sa zatiaľ vyhla americkým clám na dovoz áut zo zahraničia, to však podľa predsedu Európskej komisie Jeana-Clauda Junckera môže trvať len do konca...

Juncker: Prímerie medzi USA a EÚ ohľadne áut je krehké

Facelift už bol na spadnutie, o nástupcovi Mitsubishi L200 sa šepkalo niekoľko mesiacov. Pick-up nakoniec dostal modernú prednú časť i vylepšenú samočinnú...

Mitsubishi L200: Radikálna zmena imidžu

Americký výrobca elektromobilov Tesla má na burze prvýkrát vyššiu hodnotu než BMW. Už len Daimler, Toyota a VW majú v súčasnosti väčšiu trhovú kapitalizáciu.

Tesla má vyššiu trhovú hodnotu než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×