Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

VIDEO
Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.
2 5 príspevkov 13.10.2018 / Marek Pokrývka

Počas desaťročí sa základné dopravné pravidlá výrazne nezmenili a rovnako je to s podobou infraštruktúry. V ostatnom čase sledujeme výstavbu väčšieho podielu kruhových objazdov, no inak je prakticky všetko po starom. Technologický pokrok však môže priniesť revolúciu. Zásadná asi bude vzájomná komunikácia automobilov, ktorá dokáže výrazne zmeniť obraz premávky.

Ford pracuje na technológii, ktorá môže mať na dopravu veľký dopad 2 fotografie v galérii Ford pracuje na technológii, ktorá môže mať na dopravu veľký dopad Zdroj: Ford

Vymieňanie informácií medzi vozidlami by teoreticky mohlo do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu, ktorá vo svetových mestách velí veľkej časti križovatiek. Sú semafory skutočne minulosť? Ford si to myslí, nahradiť ho chce systémom nazvaným Intersection Priority Managment (IMP). Ten podľa polohy a rýchlosti jednotlivých áut rozhodne pomocou špeciálneho algoritmu o bezpečnom poradí ich prejazdu cez miesto križovania ciest.

Modrý ovál prezentoval tento prvok na britskej pôde v rámci projektu UK Autodrive na dvoch prototypoch sedanu Mondeo, ktoré boli vybavené prídavnými technológiami. Displeje v nich indikovali šoférovi ideálnu rýchlosť na nasledujúcu križovatku. Ak sa zmestí do daného rozsahu, mal by prejsť bez zbytočného brzdenia, čakania a spätného rozbiehania sa.

Poradie prejazdu áut cez križovatku určuje počítač podľa algoritmu 2 fotografie v galérii Poradie prejazdu áut cez križovatku určuje počítač podľa algoritmu Zdroj: Ford

Inšpiráciou pre systém IMP bol podľa automobilky pohyb ľudí v davoch, ktorí prispôsobujú svoju rýchlosť tempu okolitých chodcov bez zastavovania. Firma si od neho sľubuje riešenie viacerých problémov. V prvom rade chce odstrániť čas strávený čakaním na červenej, podľa nej ide v priemer ročne až o celé dva dni. Výsledná plynulejšia premávka má pritom šetriť nielen náš čas, ale tiež životné prostredie. Menej časté štarty z miesta prinesú nižšie emisie i spotrebu paliva.

Veľká zmena u susedov: Konečne riešenie kolón?

Česko plánuje navrhnúť zmenu v pravidlách premávky tak, aby vodiči smeli odbočovať vpravo aj červenú, a to bez svietiacej zelenej šípky.

V teórii to vyzerá všetko pekne, no prax môže byť diametrálne odlišná. Ako hlavný problém IMP vidíme šoférov. Dnes mnohí ignorujú jasné znamenia na semaforoch s tým, že to ešte stihnú. Často tak dochádza k nehodám. Podľa automobilky sú križovatky dejiskom 60% havárii, čo je naozaj dosť. Riešenie navrhované Fordom by mohlo percento zásadne znížiť. No aby to bolo skutočne bezpečné, reguláciu rýchlosti by mal mať namiesto vodiča v rukách autonómny mozog automobilu. Ľudia ignorujúci pokyny systému by totiž mohli mať na bezpečnosť úplne opačný efekt...


Video
Najnovšie články
Košice pripravujú zmeny v parkovacej politike

Roadster disponuje pevnou skladacou strechou a osemvalcom naladeným na 600 koní. Stovku dá rovnako rýchlo ako kupé.

McLaren 600LT Spider stojí štvrť milióna

Jaguar Land Rover ani napriek úsporným opatreniam nedokáže dosiahnuť zisk a zápasí s prepadom predaja. Automobilka sa preto rozhodla zrušiť tisíce pracovných...

Jaguar Land Rover bude v Británii prepúšťať

Odborári v Audi Hungaria vyhlásili štrajkovú pohotovosť po tom, čo odmietli návrh vedenia na zvyšovanie platov a ďalšie bonusy. Vedenie predložilo novú ponuku,...

Zamestnanci Audi Hungaria sú pripravení štrajkovať

Nemecké automobilky pre prípad tvrdého brexitu predpovedajú obrovské straty pracovných miest v Európe aj Británii. Dôsledky však budú katastrofálne nielen...

Nemecké automobilky varujú pred tvrdým brexitom

Modernizácia bavorskej limuzíny prináša obrovské ľadvinky, ktoré sú terčom kritiky. Klebety o konci dvanásťvalcovej verzie sa nepotvrdili.

BMW radu 7: Inovovaný model prichádza

Futuristický štvordverový koncept má byť schopný jazdiť autonómne a poháňajú ho dva elektromotory s výkonom 490 koní.

Nissan IMs je vízia sedanu budúcnosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×