Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Dym z výfuku: Geniálne jednoduchá diagnostika

Vodič by okrem samotného jazdenia mal svoje vozidlo z času na čas i kontrolovať. Udržiavanie automobilu v dobrom technickom stave je nielen otázkou šetrenia peňazí, ale i bezpečnosti. Prinášame jednoduchý návod na základnú diagnostiku.
2 5 príspevkov 11.10.2018 / Filip Kadlečík

Patríte medzi ľudí, ktorí na vozidle len jazdia a inak ich vôbec nezaujíma? Ak sa vám o neho nestará niekto iný, robíte veľkú chybu. Bezchybný technický stav vozidla prispieva nielen k znižovaniu prevádzkových nákladov, ale i bezpečiu v cestnej premávke. Spôsobov, ktorými môžete jednoducho a nenáročne diagnostikovať svoje auto, je mnoho. Jedným z nich je napríklad pozorné načúvanie zvukom.

Dym idúci z vozidla sa oplatí sledovať, o jeho technickom stave vám povie viac, než by ste čakali 2 fotografie v galérii Dym idúci z vozidla sa oplatí sledovať, o jeho technickom stave vám povie viac, než by ste čakali Zdroj: Filip Kadlečík

Mnohí šoféri si určite vybavia situáciu, keď ich pre nimi idúce vozidlo poriadne zadymilo. Najmä staré naftiaky za sebou vedia pri výraznejšej akcelerácii šíriť poriadne štipľavý zápach. Vedeli ste, že napríklad i dym idúci z výfuku môže byť výborným diagnostickým prostriedkom na základnú kontrolu automobilu? Jednoduchý návod zostavili naši kolegovia z britského magazínu Auto Express.

Pri skúmaní dymu vozidla je dôležité dodržiavať niekoľko jednoduchých pravidiel. Je treba zistiť napríklad to, či automobil výrazne dymí na voľnobehu, alebo len pod plynom. Prvý z prípadov, najmä pri dobre udržiavanom motore, problém značiť nemusí, pri druhom už je však nedokonalosť pohonnej sústavy omnoho pravdepodobnejšia. Auto, ktoré za sebou pri zrýchľovaní necháva nepríjemný kúdol, je najmä zlou vizitkou majiteľa či servisu. Niečo pri ňom bolo zanedbané.

Spoznajte poruchu auta podľa typického zvuku

Dnešné autá už svoju posádku hlukom a nepríjemnými zvukmi neobťažujú. Keď sa však objavia, treba im venovať primeranú pozornosť. Každý z nich totiž môže naznačovať konkrétny problém.

Ak váš automobil vypúšťa biely dym, často pôjde len o výsledok neškodnej kondenzácie pár vo výfukovom potrubí. Takýto oblak sa frekventovane objavuje najmä počas zimných dní pri studenom štarte. Závažnejším dôvodom tohto druhu dymenia býva únik chladiaceho média motora, ktorý už môže mať nepríjemné dôsledky.

Pri sledovaní dymu idúceho z výfuku treba myslieť i na to, či ide o benzínový, hybridný alebo dieselový agregát 2 fotografie v galérii Pri sledovaní dymu idúceho z výfuku treba myslieť i na to, či ide o benzínový, hybridný alebo dieselový agregát Zdroj: Filip Kadlečík

Modrastý dym je známym problémom, ktorý má pomerne jednoduché vysvetlenie. Do hnacieho systému vozidla sa dostáva príliš veľa oleja a ten sa rozmáha i vo výfukovom potrubí. Porucha v tomto prípade môže spočívať vo ventiloch alebo tesniacich krúžkoch valcov. Modro sfarbený dym nikdy nie je dobrá správa a môže znamenať i poškodenie systému turbodúchadla.

S nadbytkom oleja takmer vždy súvisí aj sivý dym vychádzajúci z výfukov. Najmä pri vznetových agregátoch so systémom common-rail môže naznačovať zlyhanie ventilu regulácie tlaku či únik kvapaliny z radiacej skrine pri vozidlách so samočinnou prevodovkou. Vždy treba sledovať i intenzitu dymu valiaceho sa z výfuku, vo všeobecnosti totiž platí, že čím hustejší oblak, tým skôr ide o závažný technický nedostatok.

WLTP v praxi: Ukončí klamstvá o spotrebe?

Oficiálna spotreba automobilov, ktorú udávajú výrobcovia, už dlhší čas príliš nekorešponduje s realitou. Zmení tento fakt nástup nového testovacieho cyklu? V čom je vlastne WLTP iný?

Čierny dym vidíme najviac stúpať zo starých naftových vozidiel. V ich prípade je to i pochopiteľné, agregát aj výfukové potrubie už môže byť zanesené nazbieraným karbónom a inými drobnými nečistotami, ktoré by sa patrilo odstrániť. Dôvodom však býva aj samočistenie DPF filtra, vtedy sa tmavého dymu rozhodne báť netreba. Majitelia benzínových áut by si však na čierny dym mali dať pozor. Meniť bude treba buď vzduchový filter alebo systém vstrekovania paliva. Po rozladení vstrekov môže byť zmes zbytočne bohatá a dochádza k neefektívnemu spaľovaniu.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×