Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Automobilky sa musia sústrediť na vedu a inovácie

Automobilovému sektoru v budúcnosti nebude stačiť len výroba komponentov či montovanie áut. Odborníci vidia perspektívu v zdieľaní vozidiel a autonómnych technológiách.
11.10.2018 / TASR

Automobilový priemysel sa vo svete rozvíja míľovými krokmi a len montovať autá, či vyrábať rôzne komponenty, už dnes nestačí. Firmy produkujúce autá musia aj na Slovensku sústrediť svoju pozornosť na inovácie a výskum. Zhodli sa na tom účastníci panelovej diskusie zameranej na budúcnosť automobilového priemyslu v Európe v stredu v Bratislave.

"Ak chceme, aby slovenské automobilky uspeli, musia sa začať viac orientovať na vedu a výskum a ponúkať nové technologické riešenia. Máme továrne v celej strednej Európe, ale čo chýba týmto závodom je vzájomná koordinácia a spolupráca práve v oblasti vývoja nových technológií. Každá spoločnosť má svoj vlastný tím, každá firma spolupracuje samostatne s univerzitami, ale chýba spolupráca," upozornil Eric Wondraschke, partner právnickej kancelárie CSM na Slovensku.

Podľa neho vzájomná spolupráca môže priniesť pozitíva aj pre slovenské automobilky, keď sa do výrobných liniek dostanú nové modely elektromobilov. V blízkej dobe sa ľudia budú chcieť len premiestniť, takže čoskoro príde doba, kedy si budeme autá viac prenajímať. Budúcnosť je v autonómnych autách, aj keď na to potrebných ešte niekoľko rokov.

Súkromný carsharing prichádza

Nemci používajú auto v priemere len 1,5 hodiny denne, preto súkromný carsharing znie ako rozumné riešenie. Nie každý motorista je však ochotný svoje auto len tak požičať.

Podľa Jaroslava Holečka zo Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR inovácie v automobilovom priemysle potrebujú na Slovensku tri veci - kvalifikovaných ľudí, aplikovaný výskum a dodávateľov, ktorí sú schopní sledovať tento vývoj. Subdodávatelia sa čoraz viac špecializujú, pretože sú tlačení zo strany odberateľov, aby dodávali konkrétne riešenia. A to je práve možnosť pre Slovensko a všetky krajiny strednej Európy.

Budúcnosť automobilového priemyslu vidí zakladateľ českej spoločnosti Liftago Martin Hausenblas v autonómnych autách. Podľa neho je otázkou času, kedy budeme mať malé autá do 500 kilogramov určené pre jedného človeka. Dôležité je, že auto nebude v osobnom vlastníctve, vlastníkom bude spoločnosť, ktorá ho bude dávať k dispozícii ľuďom podľa potreby. "Zbavíme sa zaparkovaných áut na cestách, nebudeme musieť tak riešiť zápchy v mestách. Dnešné autá sa reálne využívajú na päť percent, zvyšok času sú zaparkované a nevyužívané," upozornil Hausenblas.

(TASR)


Video
Najnovšie články
Stavbu D4 a R7 sprevádza množstvo špekulácií

Mníchov dal päťke známy osemvalec, nové motory dostali aj ďalšie vozidlá. Vo viacerých prípadoch došlo k úprave ponuky lakov či vybavenia.

BMW M550i je ešte silnejšie než doteraz

Zdravotný stav Nikiho Laudu už dlhšie nebol optimálny, nikto však nečakal, že nás motoristická ikona opustí. Stalo sa tak 20. mája 2019. Nikiho si môžeme...

Niki Lauda:  Jeho kariéra udivuje do dnešných dní

Znovuzrodenie firmy, ktorá sa do histórie zapísala najmä modelom Pantera, má prebehnúť na Festivale rýchlosti v Goodwoode.

De Tomaso: Talianska značka opäť ožije

Oprava a rekonštrukcia mosta pred Malackami si vyžiadali uzatvorenie úseku. Vodiči, ktorí do mesta prichádzajú od diaľnice D2, musia počítať s obchádzkami.

Pri ceste do Malaciek po D2 počítajte s obchádzkou

Po tom, čo nemecké úrady začali vyšetrovať podozrenie z existencie nelegálneho softvéru v modelovom rade Mercedes GLK, vznikli pochybnosti o ďalších modeloch...

Dieselgate: Podozrenia voči Daimleru sa množia

V novom spote upozorňujúcom na premiéru omladeného vozidla automobilka prezradila, že modelovú paletu rozšíri variant Scout.

Škoda Superb: Po facelifte aj do terénu?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×