Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Automobilky sa musia sústrediť na vedu a inovácie

Automobilovému sektoru v budúcnosti nebude stačiť len výroba komponentov či montovanie áut. Odborníci vidia perspektívu v zdieľaní vozidiel a autonómnych technológiách.
11.10.2018 / TASR

Automobilový priemysel sa vo svete rozvíja míľovými krokmi a len montovať autá, či vyrábať rôzne komponenty, už dnes nestačí. Firmy produkujúce autá musia aj na Slovensku sústrediť svoju pozornosť na inovácie a výskum. Zhodli sa na tom účastníci panelovej diskusie zameranej na budúcnosť automobilového priemyslu v Európe v stredu v Bratislave.

"Ak chceme, aby slovenské automobilky uspeli, musia sa začať viac orientovať na vedu a výskum a ponúkať nové technologické riešenia. Máme továrne v celej strednej Európe, ale čo chýba týmto závodom je vzájomná koordinácia a spolupráca práve v oblasti vývoja nových technológií. Každá spoločnosť má svoj vlastný tím, každá firma spolupracuje samostatne s univerzitami, ale chýba spolupráca," upozornil Eric Wondraschke, partner právnickej kancelárie CSM na Slovensku.

Podľa neho vzájomná spolupráca môže priniesť pozitíva aj pre slovenské automobilky, keď sa do výrobných liniek dostanú nové modely elektromobilov. V blízkej dobe sa ľudia budú chcieť len premiestniť, takže čoskoro príde doba, kedy si budeme autá viac prenajímať. Budúcnosť je v autonómnych autách, aj keď na to potrebných ešte niekoľko rokov.

Súkromný carsharing prichádza

Nemci používajú auto v priemere len 1,5 hodiny denne, preto súkromný carsharing znie ako rozumné riešenie. Nie každý motorista je však ochotný svoje auto len tak požičať.

Podľa Jaroslava Holečka zo Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR inovácie v automobilovom priemysle potrebujú na Slovensku tri veci - kvalifikovaných ľudí, aplikovaný výskum a dodávateľov, ktorí sú schopní sledovať tento vývoj. Subdodávatelia sa čoraz viac špecializujú, pretože sú tlačení zo strany odberateľov, aby dodávali konkrétne riešenia. A to je práve možnosť pre Slovensko a všetky krajiny strednej Európy.

Budúcnosť automobilového priemyslu vidí zakladateľ českej spoločnosti Liftago Martin Hausenblas v autonómnych autách. Podľa neho je otázkou času, kedy budeme mať malé autá do 500 kilogramov určené pre jedného človeka. Dôležité je, že auto nebude v osobnom vlastníctve, vlastníkom bude spoločnosť, ktorá ho bude dávať k dispozícii ľuďom podľa potreby. "Zbavíme sa zaparkovaných áut na cestách, nebudeme musieť tak riešiť zápchy v mestách. Dnešné autá sa reálne využívajú na päť percent, zvyšok času sú zaparkované a nevyužívané," upozornil Hausenblas.

(TASR)


Najnovšie články
Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mercedes-Benz triedy X sa v rukách známeho tunera ocitol v novej dimenzii. Zhmotnenie divokej predstavy zatiaľ ostáva otázne.

Carlex Design EXY 6x6: Zdolá aj mesačnú krajinu

Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom...

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Tuner zaoberajúci sa najmä riadiacimi jednotkami motorov ponúka pre naftovú strelu BMW dve úpravy, silnejšia posúva výkon na 515 koní.

McChip-DKR: Ešte viac sily pre M550d

Okrem novej výplne masky chladiča a 18-palcových kolies dostalo vozidlo červenú kožu či turbodiesel Smartstream dostupný v dvoch verziách.

Hyundai i40 prechádza balíkom zmien
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×