Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Automobilky sa musia sústrediť na vedu a inovácie

Automobilovému sektoru v budúcnosti nebude stačiť len výroba komponentov či montovanie áut. Odborníci vidia perspektívu v zdieľaní vozidiel a autonómnych technológiách.
11.10.2018 / TASR

Automobilový priemysel sa vo svete rozvíja míľovými krokmi a len montovať autá, či vyrábať rôzne komponenty, už dnes nestačí. Firmy produkujúce autá musia aj na Slovensku sústrediť svoju pozornosť na inovácie a výskum. Zhodli sa na tom účastníci panelovej diskusie zameranej na budúcnosť automobilového priemyslu v Európe v stredu v Bratislave.

"Ak chceme, aby slovenské automobilky uspeli, musia sa začať viac orientovať na vedu a výskum a ponúkať nové technologické riešenia. Máme továrne v celej strednej Európe, ale čo chýba týmto závodom je vzájomná koordinácia a spolupráca práve v oblasti vývoja nových technológií. Každá spoločnosť má svoj vlastný tím, každá firma spolupracuje samostatne s univerzitami, ale chýba spolupráca," upozornil Eric Wondraschke, partner právnickej kancelárie CSM na Slovensku.

Podľa neho vzájomná spolupráca môže priniesť pozitíva aj pre slovenské automobilky, keď sa do výrobných liniek dostanú nové modely elektromobilov. V blízkej dobe sa ľudia budú chcieť len premiestniť, takže čoskoro príde doba, kedy si budeme autá viac prenajímať. Budúcnosť je v autonómnych autách, aj keď na to potrebných ešte niekoľko rokov.

Súkromný carsharing prichádza

Nemci používajú auto v priemere len 1,5 hodiny denne, preto súkromný carsharing znie ako rozumné riešenie. Nie každý motorista je však ochotný svoje auto len tak požičať.

Podľa Jaroslava Holečka zo Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR inovácie v automobilovom priemysle potrebujú na Slovensku tri veci - kvalifikovaných ľudí, aplikovaný výskum a dodávateľov, ktorí sú schopní sledovať tento vývoj. Subdodávatelia sa čoraz viac špecializujú, pretože sú tlačení zo strany odberateľov, aby dodávali konkrétne riešenia. A to je práve možnosť pre Slovensko a všetky krajiny strednej Európy.

Budúcnosť automobilového priemyslu vidí zakladateľ českej spoločnosti Liftago Martin Hausenblas v autonómnych autách. Podľa neho je otázkou času, kedy budeme mať malé autá do 500 kilogramov určené pre jedného človeka. Dôležité je, že auto nebude v osobnom vlastníctve, vlastníkom bude spoločnosť, ktorá ho bude dávať k dispozícii ľuďom podľa potreby. "Zbavíme sa zaparkovaných áut na cestách, nebudeme musieť tak riešiť zápchy v mestách. Dnešné autá sa reálne využívajú na päť percent, zvyšok času sú zaparkované a nevyužívané," upozornil Hausenblas.

(TASR)


Video
Najnovšie články
Hyundai investuje miliardy do palivových článkov

PRVÁ JAZDA Seat predstavil model Tarraco, ktorý môže zamiešať kartami v rámci koncernu Volkswagen. Sedemmiestne SUV na scénu prichádza ako posledné, porazí...

Seat Tarraco: Kodiaq má ďalšiu tvrdú konkurenciu

Kupé disponujúce špeciálnou karosériou s retro nádychom vzniklo v počte deväť kusov, z toho len jeden má manuálnu prevodovku.

Na predaj je unikátne Ferrari 599 GTZ

Omladená verzia SUV má pod kapotou prepracovaný šesťvalec a dynamikou sa takmer doťahuje na starší model GTS. Úpravy zasiahli aj podvozok či brzdy.

Porsche Macan S dosahuje výkon 354 koní

Nižšia cena jazdených vozidiel môže byť lákadlom, vždy si však treba uvedomiť i riziká, ktoré sú s ňou spojené. Pri kúpe automobilu z druhej ruky je však...

5 tipov: Takto sa vyhnete kúpe ojazdeného šrotu

Predaj áut v Európe aj naďalej ovplyvňuje septembrové zavedenie prísnejšieho testovacieho cyklu WLTP. V novembri predaj nových vozidiel opäť klesol.

V Európe sa v novembri predalo menej áut

Grafik sa chytil myšlienky na ďalšie odrody elektromobilu a vytvoril vizualizácie troch potenciálnych kandidátov.

Audi e-tron GT: Bude mať viac verzií?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×