Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Ateca FR: Benzín je správna voľba

FOTO
Španielske SUV sme preverili vo vyhotovení FR s agregátom TSI 190 a systémom 4Drive. Ako si táto kombinácia rozumie so sedemstupňovým DSG? Neoplatilo by sa tu zvážiť naftový agregát?
69 6 príspevkov 10.10.2018 / Filip Kadlečík

Seat Ateca už na trhu so športovo-úžitkovými automobilmi patrí medzi etablované modely. Na našich cestách ju vidieť čoraz viac, na nedostatok záujmu sa Španieli sťažovať rozhodne nemôžu. S akým motorom je však obľúbené SUV najlepšie? Malo by skôr spaľovať naftu, či radšej dnes obľúbenejší benzín?

Predné reflektory majú plne diódovú architektúru a výrazný svetelný podpis 69 fotografií v galérii Predné reflektory majú plne diódovú architektúru a výrazný svetelný podpis Zdroj: Filip Kadlečík

V našej redakčnej garáži už Ateca raz parkovala. Prvý veľký test si u nás odkrútila v prevedení Xcellence s agregátom 2.0 TDI 190, pohonom všetkých kolies a dvojspojkovou samočinnou prevodovkou so siedmimi stupňami. Teraz ku nám na preverenie zavítala i Ateca FR 2.0 TSI 190 4Drive DSG7, čiže dokonalý opak predchádzajúceho vozidla. Ktoré by sme si zvolili radšej?

Výrazná, no nie extravagantná

Karoséria španielskeho SUV bola v prípade benzínového FR-ka odetá do metalizovaného laku s typickou oranžovou farbou. Narozdiel od iných variantov Atecy, v tomto prípade sú lakované i plasty na nárazníkoch, v podbehoch či na profile vozidla. Drobný trik dizajnérov môže za to, že Ateca lepšie vyzerá na asfalte, než v teréne.

Štvorkolka si poradí i s nespevneným povrchom, verzia FR však nie je úplne ideálnym autom na jazdu mimo asfaltu 69 fotografií v galérii Štvorkolka si poradí i s nespevneným povrchom, verzia FR však nie je úplne ideálnym autom na jazdu mimo asfaltu Zdroj: Filip Kadlečík

Efektná hra s lakovaním častí karosérie však má aj svoju nevýhodu. Predný, pôvodne ochranný plast, tu podobne ako pri iných verziách siaha až pod motorový priestor a my sa bojíme, že ak budete Atecu FR brávať často mimo spevnených ciest, drahú farbu znehodnotíte.

Okrem lakovaných plastových dielcov sa FR zvonka od výbavy Xcellence príliš neodlišuje. Zachováva si typické agresívne LED reflektory s výrazným denným svietením, strieborné doplnky na prednej, zadnej i bočnej časti či napríklad strešný spojler umiestnený na dverách batožinového priestoru. Ateca FR je v oranžovej výrazná, no nie extravagantná. Takýto vzhľad si Seat zjavne rezervuje pre Cupru Ateca, ktorá si už zajtra odbije slovenskú výstavnú premiéru na autosalóne v Nitre.

Španielska klasika

Interiér sa od verzie Xcellence taktiež odlišuje len v detailoch. Najvýraznejším z nich je odlišný volant, ktorý je v spodnej časti skosený a na miestach, kde má vodič ruky, výraznejšie tvarovaný. Sedadlá sa prakticky odlišujú len čalúnením, už luxusne orientovaný Xcellence totiž ponúka solídne bočné vedenie.

Špecifikáciou verzie FR je športovo tvarovaný volant 69 fotografií v galérii Špecifikáciou verzie FR je športovo tvarovaný volant Zdroj: Filip Kadlečík

Vodič si vie v Atece FR rýchlo nájsť pohodlný posed za volantom a vďaka pohodlným sedadlám nebudú problém ani trasy dlhé stovky kilometrov. Vtedy by však mohla trpieť šoférova ľavá ruka. Všimli sme si, že architektúra palubnej dosky Atecy má nedostatok v podobe výduchu umiestneného naľavo od prístrojovky.

Test Seat Ateca: Španiel súci do boja

Prvé SUV katalánskej značky má vlastnú identitu, no v mnohom pripomína svojho nemeckého súrodenca. V čom sa nové modely odlišujú?

Nešťastný výduch sa nedá otočiť tak, aby vám z neho na ruku pri ideálnom držaní volantu nefúkal vzduch. Tento prešľap považujeme za veľký nedostatok a diskomfort, Seat by ho do budúcnosti mal určite odstrániť. Výduch klimatizácie je jednoducho príliš blízko pri volante. Jediným riešením je nadobro ho zavrieť, vtedy sa však zvýši intenzita fúkania v strede, čo tiež nemusí byť úplne príjemné.

Priestorová ponuka kompaktného SUV je vynikajúca 69 fotografií v galérii Priestorová ponuka kompaktného SUV je vynikajúca Zdroj: Filip Kadlečík

Až na túto drobnosť nám v interiéri Atecy FR nič neprekážalo. Pôsobí kvalitným dojmom i z hľadiska remeselného spracovania a i keď už nepatrí medzi najnovšie, stále je elegantný. Sťažovať sa nemožno ani na výbornú priestorovú ponuku, ktorá tu panuje. Športovo ladený Španiel bez problémov zastáva funkciu rodinného vozidla i vďaka kufru so základným objemom 485 litrov.

Predobraz Cupry

Slovenský debut Cupry Ateca je na spadnutie a Atecu FR možno brať ako malú ochutnávku toho, čo príde. My môžeme povedať, že už len podľa testovaného vozidla sa určite je na čo tešiť. V porovnaní s českým Karoqom je Ateca štandardne citeľne tvrdšia, čo jej na asfalte zaručuje lepšiu agilitu.

LEdky Seatu síce nie sú aktívne, ale svietia vynikajúco 69 fotografií v galérii LEdky Seatu síce nie sú aktívne, ale svietia vynikajúco Zdroj: Filip Kadlečík

S týmto SUV ani nebudete chuť mať ísť do teréne, jeho teritóriom sú rozhodne spevnené cesty. Na nich sa všetky štyri kolesá vďaka systému 4Drive pri prudkej akcelerácii zahryznú do asfaltu a odpália vás dopredu s nečakanou razanciou. Niežeby išlo o dôležitú motoristickú disciplínu, no 140 kilowattový motor najviac ohuruje práve pri výstreloch z križovatiek. Vtedy cítiť, ako zadné kolesá výdatne pomáhajú predným a ženú Atecu vpred.

Seat nás potešil: Značka Cupra je pre fajnšmekrov

Seat prednedávnom prekvapil celý motoristický svet. Zverejnil totiž prvé informácie o úplne novej značke, ktorá zabojuje o priazeň klientov. Cupra na to má predpoklady - presvedčil nás o tom jej...

Na zahodenie rozhodne nie je ani zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach, bežné predbiehanie na okreskách tu je bezproblémovým úkonom i pri plne obsadenom vozidle. Prevodovka DSG7 má veľmi dobrú odozvu na plyn, problém však má klasicky s centimetrovými korekciami pri parkovaní, ktoré chcú cvik.

Seat Ateca FR TSI 190 4Drive DSG7 69 fotografií v galérii Seat Ateca FR TSI 190 4Drive DSG7 Zdroj: Filip Kadlečík

Pohon všetkých kolies sme testovali i pri komplikovaných výjazdoch či krížení náprav a v neľahkej situácii si na suchom povrchu dokázal poradiť. Aj tak však platí, že toto SUV by sme mimo asfalt často nebrali. Jeho danosti sa najlepšie ukážu práve tam. V súvislosti s motorom musíme vyzdvihnúť aj jeho tichý chod. O takom môže 2.0 TDI 190 len snívať, dieselový zvuk sa mimo kabíny udržať nepodarilo.

Výkon za férové peniaze

Pri silnom prepĺňanom štvorvalci 2.0 TSI 190 sme sa obávali spotreby. Žiadna tragédia sa však nekonala. Horší výsledok štvorvalec zaznamenal len v meste, kde na 100 km jazdy spálil až 8,7 l benzínu. To sa však dalo očakávať. Naopak, na okreskách či diaľnici dokáže jazdiť úspornejšie, než sme predpokladali. Pri pohodovej jazde vidiekom sa uspokojil s apetítom 5,5 l/100 km.

Motor 2.0 TSI koncernovým SUV sedí ako uliaty 69 fotografií v galérii Motor 2.0 TSI koncernovým SUV sedí ako uliaty Zdroj: Filip Kadlečík

Tempo 130 km/h sa do spotreby premietne cifrou 7,2 l/100 km. Kombinovaná spotreba na úrovni 7,1 l/100 km dosiahnutá počas jazdy s ohľadom na efektivitu znie fantasticky, ak si však radi pridáte, môže vystreliť i o liter a pol vyššie. Aj tak sme však presvedčení, že vzhľadom na reálnu dynamiku vozidla je Ateca FR 2.0 TSI 190 4Drive DSG7 schopná jazdiť za férové peniaze.

Plnohodnotné SUV

Cenovka 33 658 eur môže na prvý pohľad vyzerať šokujúco. Treba si však uvedomiť, že tu je reč o plnohodnotnom SUV, ktoré je prešpikované kompletnou technologickou výbavou, pohonom všetkých kolies, samočinnou prevodovkou a výkonným benzínovým dvojlitrom. Bez niekoľkých príplatkoch si verziu FR s týmto motorom možno kúpiť za 29 680 eur.

Test Leon Xperience: Dokáže nahradiť Atecu?

Seat Leon Xperience je jedným z vozidiel s karosériou typu kombi, ktoré majú ambíciu zastať aj úlohu SUV. Môže byť zvýšený Španiel univerzálnejší než Ateca? Test poskytol jasnú odpoveď.

Ateca ako taká začína na sume 18 740 eur, to však pod jej kapotou pracuje agregát s polovičným objemom a trojicou valcov. Konečný účet za testovaný model nám i preto príde rozumný. Treba totiž uznať, že táto Ateca je veľmi príjemná a až na detaily jej čokoľvek možno vyčítať len ťažko.

Benzín je tá správna cesta

Z nášho spolužitia s Atecou FR 2.0 TSI 190 4Drive DSG7 si odnášame zistenie, že ide o najlepšiu a najvšestrannejšiu verziu španielskeho SUV, ktorú si u nás možno zadovážiť. V porovnaní s naftiakom ponúkne rovnaký výkon vo väčšom rozsahu otáčok, ba dokonca i špička krútiaceho momentu má v prípade 2.0 TSI väčší rozptyl.

Ateca FR má výrazný styling, nie je však zbytočne extravagantný 69 fotografií v galérii Ateca FR má výrazný styling, nie je však zbytočne extravagantný Zdroj: Filip Kadlečík

Na hmotnosti sa v prípade benzínového TSI 190 nič výrazné nemení, komfort je tu však vďaka tichšej práci agregátu výrazne vyšší. Ak ste doteraz boli na vážkach a zvažovali kúpu naftiaka, resp. benzínu, siahnite po zážihovej alternatíve. Aby toho nebolo málo, je ešte aj o niečo lacnejšia a jej spotreba nie je horibilne vyššia. My máme o víťazovi jasno. Rozhodli by ste sa tak i vy?

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
 
2.0 TSI 190 4Drive DSG7
2.0 TDI 190 4Drive DSG7
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 984 cm3
1 968 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
140 kW/190 k
pri otáčkach
4 200 - 6 000/min
3 500-4 000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
400 Nm
pri otáčkach
1 450 - 4 200 /min
1 750-3 250/min
Palivo
benzín
nafta
Pohon
všetky kolesá
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
7-stupňová dvojspojková
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 363 mm
4 363 mm
Šírka
1 841 mm
1 841 mm
Výška
1 601 mm
1 601 mm
Rázvor náprav
2 638 mm
2 638 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 536 kg
1 535 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 611 kg
1 610 kg
Užitočná hmotnosť
544 kg
615 kg
Celková hmotnosť
2 080 kg
2 150 kg
Objem batožinového priestoru
485/1 579 l
485/1 579 l
Objem palivovej nádrže
55 l
55 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
212 km/h
212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,4 s
7,5 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,5 l/100 km
6,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,0 l/100 km
5,3 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,2 l/100 km
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km
5,4 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
159 g/km
135 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 18 740 €
od 18 740 €
Základná cena verzie
od 29 680 €
od 32 360 €
Cena testovaného exemplára
33 658 €
34 593 €

Video
Najnovšie články
Volkswagen Golf: Číslo osem na fotkách

Volkswagen spúšťa celokoncernovú akciu, ktorou chce povzbudiť motoristov, aby svoje staré diesely vymenili za nové. Program je určený pre 14 najviac...

VW chce motivovať Nemcov k predaju starých dieselov

Jaguar Land Rover už čoskoro oficiálne spustí plnú prevádzku nitrianskej fabriky. Prvým modelom bude Land Rover Discovery, ročne by malo linky opustiť 150 000...

Land Rover už čoskoro spustí prevádzku v Nitre

Rovnica, že ten, kto často porušuje predpisy, rovnako často spôsobuje aj nehody, nemusí platiť vždy. Spochybňuje ju aj najnovšie porovnanie automobilových...

Pokuty a nehody: Ktoré autá ich majú najviac?

Na slovenský trh prichádza kórejský elektromobil, dostupný bude s dvomi verziami techniky. Silnejšie ponúkne na výber aj medzi úrovňami vybavenia.

Hyundai Kona: Koľko stojí elektrické SUV?

Obor stojaci na pôdoryse 5 151 x 2 000 milimetrov ponúka sedem alebo šesť miest, v Európe bude k dispozícii s tromi motormi.

BMW X7: Goliáš bavorských ulíc a lesov

Osemvalcové srdce Američana dostalo väčší kompresor a odolnejšie vnútornosti, vďaka tomu zvládne Jeep zhltnúť štvrť míle za 9,66 sekundy.

Hennessey: Vyše 1 200 koní pre Trackhawk
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×