Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pripravte sa na jeseň: 6 najväčších rizík jazdy

Jeseň prináša na naše cesty špecifické riziká, na ktoré sa musia vodiči pripraviť, aby toto obdobie prežili bez nehody. Sú to mokrá vozovka, spadané lístie, hmla, prvé mrazy, oslepujúce slnko nad obzorom, zver a áno, aj chodci.
1 2 príspevky 10.10.2018 / Soňa Zverková

Jesenné obdobie prináša pre motoristov viacero špecifických nástrah, ktoré sa môžu vypomstiť. Nemožno ich podceňovať. Základné motto znie: každá nehoda je len vrcholom ľadovca a predchádzalo je niekoľko šoférskych chýb, ktoré sa nabalili a viedli ku kolízii. Najväčšie riziká na jeseň spôsobujú mokrá vozovka, spadané lístie, hmla, prvé mrazy, oslepujúce slnko nad obzorom a zver.

Ilustračná snímka

V zásade platí, že na jeseň by mal každý vodič jazdiť predvídavo a nespoliehať sa na ostatných, ale výlučne na svoje vlastné schopnosti. Spomaľte, zväčšite vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla, sledujte spätné zrkadlá a počítajte s dlhšou brzdnou dráhou.

1. Mokro a lístie

Mnohé nehody sa stávajú na mokrom povrchu. Na jeseň sa k tomu pridružuje ďalší nebezpečný faktor: spadané lístie a ovocie. Hnijúce lístie resp. ovocie vytvoria na vozovke povrch, ktorý nemá vlastnosťami ďaleko od ľadu. Pneumatiky na tejto zmesi strácajú kontakt s vozovkou a vtedy sa aj bezpečnostné systémy, ako ABS a ESP, dostávajú na hranicu účinnosti.

Na takejto vozovke je potrebné jazdiť obozretne a najmä predvídavo. Vodič musí počítať s tým, že vozidlo v zákrute môže stratiť stabilitu a vymknúť sa spod kontroly. V takýchto podmienkach sa pýta citlivá manipulácia s volantom, plynom aj brzdami. Ak už dostanete šmyk, vytlačiť spojku, kontra volantom a následne nasmerovať do želaného smeru a opatrne brzdiť.

Neverte vždy denným svetlám: Hrozí pokuta

V období, keď pribudne sychravých dní, nemusia denné svetlá stačiť. Hoci vodič zákon neporuší, bezpečnosť by mala byť prvoradá. Predpokladom je schopnosť uvedomiť si zhoršené svetelné podmienky.

Túto hrozbu by mali brať mimoriadne vážne najmä motocyklisti, u ktorých je riziko šmyku a následného pádu veľmi vysoké. K tomu sa pridáva moment prekvapenia a možnej nesprávnej reakcie, nakoľko mokré lístie je často v tieni alebo neprehľadných zákrutách.

2. Aquaplaning

Ak silno prší a na vozovke zostáva určitá vrstva vody, stráca pneumatika kontakt s povrchom. Začína sa nadnášať na vrstve vody. Pred aquaplaningom vás neochránia ani tie najkvalitnejšie pneumatiky, akonáhle k nemu dôjde, auto je v podstate neovládateľné.

Akvaplaning: Nečakané riziko na mokrej ceste

Ak je na ceste vrstva vody, auto môže dostať akvaplaning a stať sa úplne neovládateľné. Pozrite sa, ako naň správne zareagovať, či ešte lepšie, ako sa mu vyhnúť.

V prípade dažďa sú rizikové dve situácie: začiatok dažďa a silný lejak. Na začiatku dažďa sa voda zmieša s prachom a vytvoria šmykľavú zmes. Pri silnom lejaku vzniká práve riziko aquaplaningu. V oboch prípadoch sa odporúča spomaliť, citlivo manipulovať s volantom aj brzdovým pedálom.

3. Hmla

Hmla je typický meteorologický jav práve na jeseň. Najväčšie riziko nespôsobuje ani tak súvislá hmla, ako skôr ohraničené oblasti či pásy hmly, ktoré visia nad vozovkou ako dym. Najčastejšie sa hmla vyskytuje v blízkosti vodných plôch alebo v dolinách, kde vietor nedokáže hmlu rozptýliť. Existujú tri typy hmly: ľahká s viditeľnosťou 500 až 1 000 m, stredná (200 až 500 m) a silná (do 200 m). Orientáciu poskytne dopravné značenie, tzv. hmlové body. Ak sú viditeľné dva body, musíte spomaliť na 60 km/h. Pokiaľ vidíte len jeden, rýchlosť je 40 km/h.

Návod pre vodičov: Kedy treba zapnúť hmlovky?

Na diaľnici sa za dažďa mnohé autá ukrývajú za oblakmi vody zvírenej od pneumatík. Nezávisle od akokoľvek výraznej farby vozidla, stáva sa takmer neviditeľným. Pomoc je jednoduchá.

Hmlu nemožno podceňovať na vidieckych cestách ani na diaľniciach, kde má svoje špecifická riziká. Na vidieckych cestách sú to najmä zákruty, chodci na krajniciach alebo vyššie spomínané lístie. Na diaľniciach je to zas vyššia rýchlosť jazdy a na reakciu na prípadnú prekážku môže byť neskoro.

V prvom rade to znamená: nohu z plynu. Ak si nevidíte na koniec nosa, je jazda „štandardnou“ rýchlosťou priam samovražedná. Zapnite hmlové svetlá vpredu aj vzadu. Pozor, nezabudnite ich aj vypnúť, akonáhle sa hmla rozpustí alebo vojdete do mesta, kde obvykle hmla mizne. Ak je to možné, zabudnite na predchádzanie a obrňte sa trpezlivosťou. Veľký pozor dávajte pri odbočovaní vľavo a v úsekoch, na ktorých sa opravuje cesta, keďže v hmle je dočasné značenie ťažko viditeľné.

4. Oslepujúce slnko

Práve na jeseň je riziko oslepenia slnkom stojacim nízko nad obzorom mimoriadne vysoké. V prvom rade preto, že vodič niekoľko sekúnd nevidí vôbec nič a aj následne vidí len veľmi málo. Už pri rýchlosti 50 km/h prejde auto za jednu sekundu až 14 metrov a s oslepeným vodičom za volantom sa stáva doslova neriadenou strelou.

Jesenný zabijak: Pozor na slnko nad obzorom

Málokto si naplno uvedomuje riziko, ktoré prichádza spolu s jeseňou. Nejde ani tak o mokro či hmlu, ale najmä o oslepujúce slnko stojace nízko nad horizontom.
5. Chodci a cyklisti

Úplne samostatnou kapitolou sú chodci a cyklisti, ktorí sú jednoznačne najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky. No zdá sa, že si túto zraniteľnosť neuvedomujú a ich správanie neraz hraničí s fanatizmom kamikadze. Chodci na priechodoch častokrát strácajú akýkoľvek pud sebazáchovy a vstupujú na vozovku bez obzretia.

Keďže sú účastníkmi premávky, platí pre nich príslušný zákon, ktorý im ukladá nielen práva, ale aj povinnosti. Mali by si uvedomiť, že fyzika nepustí a ani vodič s bleskurýchlymi reakciami nemusí na mokrom či šmykľavom povrchu zastaviť včas. Vodičom zas odporúčame zbystriť pozornosť najmä v blízkosti nemocníc, škôl a zastávok MHD. Ak je pri priechode čakajúci chodec alebo sa k nemu blíži, radšej zastavte. Všetko je lepšie než mať na svedomí ľudský život.

Fakty o tom, čo vodiči z áut v noci skutočne vidia

V súčasnosti sa čoraz častejšie objavuje slovné spojenie „neviditeľný chodec“. Tma, dážď a tmavé oblečenie je nočnou morou každého vodiča. A pritom obyčajný kus plastu s reflexnou úpravou za pár eur...

Chodci spolu s cyklistami by mali mať okrem fyziky na pamäti aj ďalšie pravidlo: vidieť a hlavne byť videný. Čierne oblečenie a neosvetlená cesta sa stávajú nebezpečnou kombináciou. Každý vodič potvrdí, že aj jediný reflexný prvok na oblečení či doplnku, napríklad na kabelke, batohu alebo čiapke, urobí s viditeľnosťou chodca doslova zázrak.

6. Divá zver

Jesenné obdobie sa nesie v znamení zvýšeného rizika zrážky s divou zverou. Akonáhle zbadáte príslušnú dopravnú značku, spozornite a rozhodne spomaľte. Najrizikovejšie obdobie dňa je skoro ráno a večer, keď je zver najaktívnejšia. Nebezpečenstvo spočíva najmä v nepredvídateľných reakciách zveri a v strate kontroly nad vozidlo v snahe vyhnúť sa zrážke.

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko zrážky s lesnou zverou.


Video
Najnovšie články
Superšporty vymenil Carlex za dodávku VW

Hankook nám predviedol svoju novú vlajkovú loď a poodhalil, čo predchádzalo jej výrobe. Gumu sme si aj mohli vyskúšať.

Športové pneumatiky: Čo sa v nich skrýva?

Novým členom ponuky je variant Mid-Range, ktorý ponúka dojazd 420 kilometrov a o niečo horšie dynamické vlastnosti.

Tesla konečne uvádza lacnejší Model 3

Prevádzkový zisk v sledovanom období stúpol na 10,25 miliardy SEK z vlaňajších 7,34 miliardy SEK a prevádzková marža sa zvýšila na 11,1 % z 9,6 %.

Zisk Volvo Group v 3. štvrťroku výrazne vzrástol

Slovenský cenník vozidla štartuje na sume 14 990 eur, k dispozícii sú dve verzie karosérie, štyri motory a rovnaký počet úrovní vybavenia.

Citroën Berlingo: Ostrý štart predaja

Zábery zachytené v Číne ukazujú prototyp iba sčasti prekrytý fóliou, ktorý prezrádza viacero detailov. Autenticitu fotiek však spochybňujú.

Volkswagen Golf: Číslo osem na fotkách

Volkswagen spúšťa celokoncernovú akciu, ktorou chce povzbudiť motoristov, aby svoje staré diesely vymenili za nové. Program je určený pre 14 najviac...

VW chce motivovať Nemcov k predaju starých dieselov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×