Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW 740d: Kone navyše mu netreba

Po skúsenosti s oboma protipólmi naftovej ponuky radu 7 sme preverili biturbo model, ktorý stojí medzi nimi. Oplatí sa zaň priplatiť?
63 2 príspevky 09.10.2018 / Marek Pokrývka

Elitná ponuka značky BMW aktuálne prechádza veľkými zmenami. Nedávno do nej pribudol otvorený plug-in hybrid i8 Roadster, pozíciu najluxusnejšieho kupé dostal znovuzrodený rad 8 a korunu rozrastajúcej sa palete športovo-úžitkových vozidiel onedlho nasadí mohutný typ X7. Klasickú vlajkovú loď označenú taktiež číslom sedem zasa čaká polčasová modernizácia.

Bavorská sedmička opätovne navštívila našu redakčnú garáž 63 fotografií v galérii Bavorská sedmička opätovne navštívila našu redakčnú garáž Zdroj: Marek Pokrývka

Prototypy omladenej limuzíny už brázdia cesty, na jej uvedenie si ale ešte počkáme. Aktuálne predávaná sedmička je teda stále aktuálna. Našimi rukami prešla niekoľkokrát, okrem exkluzívnej dvanásťvalcovej rakety M760Li sme si skúsili základnú verziu 730d i jej kvartetom turbodúchadiel ovenčeného súrodenca so štítkom 750d. Teraz sme preverili model stojaci uprostred.

Test BMW 750d: Zabudnite na biturbo

Bavorská vlajková loď dostala šesťvalec s kvartetom slimákov, ktorý jej dáva nadpriemernú dynamiku. Racionálny dôvod na jeho kúpu však neexistuje.

Do našich rúk sa dostal variant 740d, ktorý Mníchov ponúka výhradne s pohonom xDrive. Šlo o exemplár s klasickou karosériou. Napriek štandardnej dĺžke bol natlačený vybavením, nechýbali obrazovky pre vzadu sediacich pasažierov ani palubná chladnička. So všetkými týmito prvkami sme sa však už zoznámili. Zaujímalo nás najmä to, aký je v praxi naftový motor Bavora.

Dynamika neprekvapila, spotreba áno

Vznetová štyridsiatka je technicky blízko slabšieho brata, žiadne štyri slimáky sa v jej prípade nekonajú. Radový šesťvalec s trojlitrovým objemom dopujú tentokrát dve turbá. Motor dosahuje maximálny výkon 235 kW (320 k) a krútiaci moment 680 Nm, za svoje parametre sa teda určite nemusí hanbiť. Takmer dvojtonový luxusný sedan dokáže rozbehnúť z nuly na 100 km/h len za 5,2 sekundy.

Za niečo vyše piatich sekúnd vie toto BMW zdolať stovku 63 fotografií v galérii Za niečo vyše piatich sekúnd vie toto BMW zdolať stovku Zdroj: Marek Pokrývka

Tradičnú disciplínu zvláda tento model o šesť desatín rýchlejšie než dno ponuky. V praxi nejde o diametrálny rozdiel, výraznejšie by sa prejavil asi len pri priamom porovnaní. Ani vo vyšších tempách nie je prírastok 40 kW (55 k) veľmi výrazný. No nie je to problém testovaného automobilu, dôvodom sú viac než slušné dynamické schopnosti vyhotovenia 730d xDrive.

Oproti nemu ponúka biturbo verzia šesťvalca špičku krútiaceho momentu o niečo skôr a dobrý záťah v širšom rozmedzí otáčok. Okrem plynu na podlahe to ale necítiť. Dôvodom je výborné zladenie s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá aj základný diesel rýchlo uprace do ideálneho pracovného tempa. Spoločným rysom je veľmi kultivovaný charakter agregátu.

Trojlitrový šesťvalec prepĺňajú dve turbodúchadlá namiesto jedného 63 fotografií v galérii Trojlitrový šesťvalec prepĺňajú dve turbodúchadlá namiesto jedného Zdroj: Marek Pokrývka

Očakávanou daňou za väčšiu porciu sily je spotreba pohonných hmôt. Mestský režim predpoklad potvrdil, s výsledkom 8,4 l/100 km sme základ prekonali o celý liter. No zároveň o pollitra podliezli model 750d. Mimo mesta však prišlo prekvapenie, posledná testovaná sedmička totiž dokázala byť úspornejšia než exemplár s menej výkonným šesťvalcom. Na diaľnici jej stačilo len 5,9 litra nafty. Ide o úžasné číslo, najmä s prihliadnutím na parametre. Vidiecky 5,8-litrový priemer nás šokoval menej.

Na tempo ubúdania paliva z nádrže nemalo vplyv len samotné naladenie motora, ale tiež jeho hmotnosť. Oproti najlacnejšej verzii má navyše 35 kilogramov. Vrcholný diesel k tomu pridáva ešte ďalších 80 kg, no ani to nie je vďaka špičkovému podvozku výrazne cítiť. Podstatne menší prírastok na konte verzie 740d teda perfektné jazdné vlastnosti nepodkopáva už vôbec. Vozidlo týchto proporcií dokáže byť nečakane obratné, pričom ponúka príslušnú porciu jazdného komfortu.

Hmotnostný rozdiel 35 kilogramov nie je spoza volantu vôbec cítiť 63 fotografií v galérii Hmotnostný rozdiel 35 kilogramov nie je spoza volantu vôbec cítiť Zdroj: Marek Pokrývka

Za biturbo diesel sa dopláca 7 600 eur

V aktuálnom cenníku bavorskej sedmičky nenájdete žiaden klasický zážihový model. Z dôvodu nástupu noriem známych ako WLTP a Euro 6d-Temp musela automobilka všetky dočasne vyradiť, vrátane dvanásťvalcovej špičky M760Li. Benzín aktuálne čapuje len plug-in hybrid 740e (v troch vyhotoveniach). Nafty sa opatrenia nedotkli, na výber sú naďalej tri rôzne verzie.

Nami skúšaný model tvorí strednú cestu medzi tridsiatkou a päťdesiatkou, no je skutočne zlatá? Pri základnej cene takmer 104-tisíc dá zákazník 7 600 eur navyše za 55 prídavných koní a skresanie zrýchlenia 0-100 km/h o šesť desatín sekundy. Pre klientelu kupujúcu BMW radu 7 asi nebude daná čiastka otázkou života a smrti, no vyslovene zanedbateľný rozdiel to nie je. Pravidelné jazdenie na dlhé trasy to dokáže aspoň vykompenzovať prekvapujúco nižším apetítom mimo mesta.

Vybavenie obsahovalo aj také fajnovosti ako palubná voňavka 63 fotografií v galérii Vybavenie obsahovalo aj také fajnovosti ako palubná voňavka Zdroj: Marek Pokrývka

Ako to už býva, testovaný exemplár sa od uvedených súm poriadne vzdialil. Disponoval naozaj dlhočizným zoznamov príplatkov. Mnohé boli za štvorciferné sumy, balík First Class Upgrade sa dokonca tesne prehupol do teritória piatich číslic. Dovedna stáli opcie celých 45-tisíc navyše. Celková suma sa vyšplhala na mastných 148 950 eur, o veľa vyššie sa už ani nedá ísť.

Pokojne by nám stačila najslabšia nafta

Po tretej skúsenosti s naftovou limuzínou mníchovského radu 7 musíme zopakovať záver, s ktorým sme dávali zbohom modelu 750d. Ide o skutočne výborný luxusný automobil. No kone navyše mu podľa nás reálne netreba, už základná porcia 265 žrebcov s ním dokáže slušne zamávať. Voľba biturbo vyhotovenia označeného číslom 40 je opäť skôr vecou prestíže.

Tento naftový model možno označiť za zlatú strednú cestu 63 fotografií v galérii Tento naftový model možno označiť za zlatú strednú cestu Zdroj: Marek Pokrývka

Kým špička naftového portfólia so štyrmi turbami má citeľne mohutnejší ťah než verzia 730d a najmä vo vyšších rýchlostiach dokáže akcelerovať o poznanie razantnejšie, pri štyridsiatke rozdiel nie je taký citeľný. Ale rovnako je to pri spotrebe. Mesto síce stojí viac, no mimo neho je posledný skúšaný model nečakane najúspornejší. Tým aspoň čiastočne ospravedlňuje výšku investície. Zlatou strednou cestou teda pre zákazníkov môže byť, aj keď mnohým bohato postačí lacnejší variant.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2 993 cm3
Max. výkon
235 kW/320 k
pri otáčkach
4 400/min
Max. krútiaci moment
680 Nm
pri otáčkach
1 750-2 250/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 098 mm
Šírka
1 902 mm
Výška
1 467 mm
Rázvor náprav
3 070 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 860 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 935 kg
Užitočná hmotnosť
670 kg
Celková hmotnosť
2 530 kg
Objem batožinového priestoru
515 l
Objem palivovej nádrže
78 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,3 l/100 km
Mesto - počas testu
8,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
139 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 92 800 €
Základná cena verzie
od 103 950 €
Cena testovaného exemplára
148 950 €

Video
Najnovšie články
Crashtest: Je 20 rokov vývoja áut naozaj cítiť?

Okrem voľby pneumatík motoristi pred zimou často riešia i to, či zimné gumy obujú na oceľové (plechové) ráfiky, alebo radšej zvolia atraktívnejšiu zliatinovú...

Plechové vs. zliatinové disky: Čo obuť na zimu?

Donedávna medzi najväčšie riziká za volantom patrilo telefonovanie a posielanie textových správ. S rozvojom sociálnych sietí však pribudli nové, nemenej...

Selfie: Nebezpečný fenomén v aute zabíja

Rozvoj elektromobilov brzdí viacero faktorov. Okrem vysokej ceny je to najmä krátky dojazd a pokiaľ nevznikne hustá sieť nabíjacích staníc v mestách aj...

Na rozvoj elektrickej mobility stále chýbajú nabíjačky

Mnohé predmety vrátane automobilov môžu byť vďaka svojim predošlým majiteľom o niečo hodnotnejšie. Je to tak aj v prípade tohto malého off-roadu.

Vojnový Jeep Steva McQueena budú dražiť

KLEBETY TÝŽDŇA Audi A1 môže dostať verziu Allroad, Jaguar F-Type bude mať nástupcu a Peugeot 508 R asi dosiahne výkon 350 koní.

Chiron Super Sport a hybridná Octavia RS

Základom ponuky bude namiesto doterajšieho 4,3-litrového atmosférického variantu model 2.7L Turbo, ktorý víťazí výkonom i spotrebou paliva.

Chevrolet Silverado neušiel downsizingu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×