Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Range Rover Velar: James Bond sveta áut

Land Rover Range Rover Velar je ešte stále relatívne novým hráčom medzi zabehnutými luxusnými SUV. Svoj model úspechu zakladá na príbehu menšieho typu Evoque. Podarí sa mu ho napodobniť?
73 12 príspevkov 06.10.2018 / Filip Kadlečík

Range Rover spravil do sveta dieru niekoľkokrát. O schopné off-roadové automobily, ktoré nezabúdajú na luxus, bol vo svete záujem odjakživa. Teraz sú britské modely o niečo uhľadenejšie a vhodnejšie na denné používanie. Pred pár rokmi dokonca vzniklo SUV, ktoré na potenciálnu klientelu útočilo najmä svojim štýlom a originalitou.

Jednoduché línie britského SUV majú parádny efekt na výsledný dizajn 73 fotografií v galérii Jednoduché línie britského SUV majú parádny efekt na výsledný dizajn Zdroj: Filip Kadlečík

Model Evoque slúžil ako vrátnik, ktorý otvoril dvere ďalším SUV-kupé a iným netradičným odrodám športovo-úžitkových automobilov. Mnohým zákazníkom sa však Evoque zdal byť malý a objektívne už ani nepatril medzi najnovšie kúsky motoristického sveta. To všetko sa zmenilo debutom väčšieho, no podobného, modelu Velar. Ten nám veľmi pripomína Jamesa Bonda, ktorý sa preniesol na štyri kolesá. Dôvodov na to máme hneď niekoľko.

Najšarmantnejší Brit

Britské značky vedia robiť krásne automobily, tu sa však o pohľadné tvary karosérie zaslúžil predovšetkým Slovák Peter Chovanec, ktorý sa staral o dizajn exteriéru. Petrovi sa jeho práca podarila geniálne. V dnešnom svete budete ťažko hľadať krajšie SUV než Velar.

Matrix LED predné svetlomety fungujú excelentne 73 fotografií v galérii Matrix LED predné svetlomety fungujú excelentne Zdroj: Filip Kadlečík

Prednej časti dominujú masívne full LED reflektory s funkciou vyrezávania protiidúcich objektov, ktoré dopĺňa veľká čelná maska. Až na tieto dva prvky je predok Velaru, podobne ako zvyšok karosérie, veľmi jednoduchý. Efektný minimalizmus sa uplatňuje i na profile, kde si môžete všimnúť zasúvacie kľučky dverí a len zopár jednoduchých prelisov.

Frajerina v podobe zasúvacích kľučiek má pozitívny vplyv nielen na dizajnovú čistotu SUV, ale i na jeho aerodynamiku. Sily mechanizmu madiel sa našťastie netreba báť - prst vám ani vášmu dieťaťu neamptujú, skúšali sme to na vlastnej koži. Pri pohľade na profil za zmienku stojí i výrazne klesajúca strecha, opticky stúpajúca zadná časť a 21” disky kolies.

Profil svojimi tvarmi pripomína typ Evoque 73 fotografií v galérii Profil svojimi tvarmi pripomína typ Evoque Zdroj: Filip Kadlečík

Zadok Velaru je taktiež veľmi jednoduchý. Diódové koncové svetlá sú prepojené čiernym pásom s nápisom Range Rover, okrem nich zaujme lakovaný čierny nárazník so zabudovanou kontrastnou líniou v sivej farbe. Tak či onak, keď sa na toto auto pozriete z akéhokoľvek uhlu, ide o fešáka, ktorý vo svete SUV hľadá konkurenciu len ťažko. Na ulici otáča hlavu každému mužovi i žene. Nie je však prvoplánovo pekný, ale sofistikovaný a prepracovaný. Tak, ako slávny britský agent.

Verný svojej vlasti a kvalite

Nie je to tak dávno, čo sme publikovali test Mini Cabrio Cooper S, ktoré sa množstvom detailov odvoláva na svoj britský pôvod. Pri Velari tomu nie je inak, všetko je však o niečo decentnejšie. Vzor vlajky ostrovanov tu vytvára perforácia sedadiel zahalených do luxusnej windsorskej kože.

Interiér štýlové Range Roveru je podobne štýlový ako jeho exteriér 73 fotografií v galérii Interiér štýlové Range Roveru je podobne štýlový ako jeho exteriér Zdroj: Filip Kadlečík

Spomenúť treba i ďalšie luxusné materiály na palube, ktorými je drevo či kov. Nielen suroviny, ale aj remeselné spracovanie kabíny je tu na špičkovej úrovni. Prémiovej konkurencii v tomto ohľade Velar nezostáva dlžný nič, drahá koža s netradičnou farbou vás doslova láka, aby ste sa jej dotýkali. Držať v ruke jeho dvojfarebný, kožou čalúnený a hliníkom ozvláštnený, volant je doslova potešením.

Volant je nadpriemerný vizuálne i funkčne. Jeho dva ovládacie segmenty obsahujú premenlivé ikony a v rôznych situáciach nimi ovládate iné funkcie. Obsah zobrazenia na nich sa totiž mení. Na nás tento prístup pôsobil trochu zmätočne, za to však určite môže relatívne krátke spolužitie s autom. Po pár týždňoch by sme si na netradičnú vychytávku určite zvykli.

Multifunkčné plochy na volante sa menia podľa menu, v ktorom sa práve nachádzate 73 fotografií v galérii Multifunkčné plochy na volante sa menia podľa menu, v ktorom sa práve nachádzate Zdroj: Filip Kadlečík Multifunkčné plochy na volante sa menia podľa menu, v ktorom sa práve nachádzate 73 fotografií v galérii Multifunkčné plochy na volante sa menia podľa menu, v ktorom sa práve nachádzate Zdroj: Filip Kadlečík

Extrémne vydarené sú sedadlá Velaru, ktoré disponujú vyhrievaním, odvetrávaním a dokonca i podarenou masážnou funkciou. Cestovanie na dlhé trasy je vďaka nim lahodnou činnosťou, ktorej nebudete mať dosť. Na zadných sedadlách je o niečo menej miesta, než by ste pri pohľade zvonku čakali, priemerne vysoký muž si tu však sám za seba sadne s rezervou.

Ak by sme Britom zodpovedným za interiér mali niečo vyčítať, bol by to fakt, že takmer celý stredový tunel je tu zahalený do lešteného čierneho povrchu. Už na testovacom vozidle bolo kde-tu vidieť náznaky rýh, nevieme si predstaviť, ako budú plastové dielce vyzerať po státisícoch kilometrov.

Vzory britskej vlajky na sedadlách majú nielen estetickú, ale i funkčnú úlohu 73 fotografií v galérii Vzory britskej vlajky na sedadlách majú nielen estetickú, ale i funkčnú úlohu Zdroj: Filip Kadlečík

Vo Velari na vodiča čakajú tri veľké obrazovky. Prvú z nich má šofér priamo pred sebou a ide o plne prispôsobiteľný digitálny prístrojový štít. Jeho grafika i logika sú na najvyššej úrovni. Ďalším pánom na holenie je displej infotainmentu s nastaviteľným sklonom, ktorý sa vyklápa z palubnej dosky. Práca s ním je je pohodlná, avšak jeho menu býva niekedy zbytočne komplikované a systém z času na čas reaguje pomaly.

Mansory mení štýl SUV Range Rover Velar

Hladké línie britského elegána rozbila spoločnosť prostredníctvom komplikovane tvarovaného bodykitu a kolies s priemerom 23 palcov.

Treťou zobrazovacou jednotkou je multifunkčná plocha umiestnená neďaleko pohyblivého kolieska určeného na definovanie smeru jazdy. Efektný panel má množstvo dotykových a tri hardvérové ovládače. Podľa nás ide o podarený prístup k dnešnému problému, tvrdenie, že autá musia vyzerať stále modernejšie, to však znamená, že ich ovládanie je menej praktické, tu neplatí. Na prácu s týmto dotykovým panelom sa dá zvyknúť veľmi rýchlo.

Vysoká technologická úroveň

Zaujímavým prvkom v kabíne je i dvojdielna lakťová opierka stredového tunela - takéto riešenie sa nevidí často. Celkovo sa nám páči, že v interiéri tohto SUV sa Range Rover nebál experimentovať a prináša úplne iný zážitok, než nemecká či japonská prémiová konkurencia.

Na celú plochu digitálneho prístrojového štítu si môžete zobraziť mapu navigácie 73 fotografií v galérii Na celú plochu digitálneho prístrojového štítu si môžete zobraziť mapu navigácie Zdroj: Filip Kadlečík

Je potešujúce, že pri honbe za luxusom Briti nezabudli ani na technologickú vyspelosť automobilu. Audiosústava Meridian Surround hrá geniálne, prístrojový štít je maximálne prehľadný i efektný, vysúvací stredový displej zasa pohodlný a posádka na neho reaguje dlhým “Uaaaau!”. Umne sú vymyslené i spomínané multifunkčné tlačidlá na volante či stredovom tuneli, ktoré menia svoju funkciu podľa aktuálnej situácie.

Sťažovať sa rozhodne nemôžeme ani na asistenčné systémy vozidla. V tomto ohľade je napríklad taký Mercedes-Benz popredu, aj Velar vás však napríklad udrží v jazdnom pruhu či postráži vzdialenosť od pred vami idúceho automobilu. V tomto ohľade by sme Brita hodnotili ako lepší štandard.

Activity Key skvelo poslúži pri športe, za ktorým cestujete automobilom 73 fotografií v galérii Activity Key skvelo poslúži pri športe, za ktorým cestujete automobilom Zdroj: Filip Kadlečík

V dnešnom automobilovom svete akoby všetci výrobcovia hľadia na aktívnych ľudí, ktorí športujú, chodia do prírody a pritom využijú danosti SUV. Range Rover je jeden z mála, ktorý to myslí úprimne. K automobilu si totiž môžete priplatiť tzv. Activity Key. Kľúč v tvare náramku s krokomerom si dáte na ruku a ste slobodný.

Bežný kľúč od Velaru necháte v aute, zamknete ho a vďaka Activity Key ho potom i odomknete. Tento kľúčik je však robustný a plne odolný voči vode. Testovaný Range Rover nám pripomína Jamesa Bonda automobilového sveta, týmto detailom ho však on spraví z vás.

Nahradí luxusnú limuzínu i off-road

Range Rover Velar by mohol slúžiť ako predloha na SUV, ktorá by slúžila aj iným automobilkám. Tento automobil vďaka ponúkanému luxusu a dychberúcemu dizajnu ľavou-zadnou nahradí i luxusnú limuzínu, zároveň sa však nebojí vyhrnúť si rukávy a vrhnúť sa “po kolená” do bahna. Vďaka príplatkovému vzduchovému podvozku sa svetlá výška pohybuje v rozmedzí od 213 do 251 mm, brodivosť je zasa v off-road režime na úrovni 650 mm.

Land Rover Range Rover Velar SE D240 8AT 73 fotografií v galérii Land Rover Range Rover Velar SE D240 8AT Zdroj: Filip Kadlečík

Pri Velare netreba zabúdať ani na excelentný pohon všetkých kolies. My sme ho testovali v komplikovaných podmienkach na povrchu, ktorý bol pokrytý vrstvou bahna. Pri nízkej adhézii sme skúšali rozjazdy do kopca a to i pri čiastočnom krížení náprav. Range Rover nezostal svojmu menu nič dlžný a z blata sa krásne vyhrabal a to i napriek tomu, že pneumatiky už boli kompletne obalené blatom. Vtedy sme pochopili, že toto auto nie je len na ozdobu.

Velar nezastavila ani vrstva blata nalepená na penuamatikách 73 fotografií v galérii Velar nezastavila ani vrstva blata nalepená na penuamatikách Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu, s Velarom sme na našich cestách prešli približne 1 000 kilometrov a nemožno povedať, že by sme si ich neužili. Na palube britského SUV je ticho i pri diaľničných rýchlostiach, o maximálnom komforte ani netreba pochybovať. Britské SUV je na asfalte suverénne, má príjemné jazdné vlastnosti a dostatočne výkonný agregát. Prekážali nám len 21” disky kolies, s ktorými si vzduchový podvozok na mnohých nerovnostiach našich ciest poradiť nevedel.

Jediný dôvod na šesťvalec

Land Rover Range Rover Velar SE D240 dosahuje pohotovostnú hmotnosť 1841 kg, čo znamená, že vôbec nejde o ľahký automobil. Pred testom sme kvôli tomu boli zvedaví na to, či dvojlitrový vznetový štvorvalec ladený na 176 kW (240 k) bude dostatočnou motorizáciou. Naše obavy sa našťastie nepotvrdili.

Šesťvalec by bol prestížnejší, štyri valce však Velaru objektívne stačia 73 fotografií v galérii Šesťvalec by bol prestížnejší, štyri valce však Velaru objektívne stačia Zdroj: Filip Kadlečík

Prepĺňaný naftiak dokáže Velar rozhýbať prekvapivo dynamicky, problémom nie je ani občasné predbiehanie. Počas nášho testovania sme v reálne premávke dosiahli priemernú kombinovanú spotrebu na úrovni 6,2 l/100 km jazdy, čo je vzhľadom na ponúkaný výkon i hmotnosť parádny výsledok. Podľa našich skúseností vieme, že so spotrebou sa zmestíte do deviatich litrov aj keby ste motor nonstop naháňali v teréne či na okreskách.

Silnejší naftový šesťvalec pre Range Rover

Trojlitrový agregát s jediným turbom nahradzuje dvakrát prepĺňaná verzia, ktorá dokáže vyprodukovať 202 kW (275 k) a 625 Nm.

Na kúpu šesťvalca teda z praktického hľadiska vidíme len jediný dôvod - vyššiu prestíž a mohutnejší ťah. Inak si Velar vystačí aj so štvorvalcom. Jedným dychom však treba podotknúť, že ak by sme chceli využívať výnimočnú užitočnú hmotnosť na úrovni 669 kg a k tomu ešte ťahať príves, šesťvalec by sa mohol hodiť. V prípade, že Velar potrebujete len na presúvanie seba či iných osôb a ich batožiny, verzia D240 je skvelou voľbou.

Cena pôsobí zaslúženým dojmom

Range Rover Velar je kusom prémiového automobilu s impozantným zjavom v interiéri i exteriéri a naviac nezaostáva ani na poli technológií. Jeho cenovku sme sa nedozvedeli hneď pri preberaní, no prekvapení sme ňou neboli. Suma 95 260 eur v porovnaní s prémiovou konkurenciou rozhodne nie je prestrelená.

Zadná časť má taktiež jednoduchý dizajn 73 fotografií v galérii Zadná časť má taktiež jednoduchý dizajn Zdroj: Filip Kadlečík

Britské SUV má výnimočne luxusne spracovaný interiér, extrémne príjemné a kvalitné materiály, rôzne technologické vychytávky a v neposlednom rade i silný naftiak, vynikajúci osemstupňový automat od ZF a vzduchový podvozok. Za auto ovešané takouto výbavou sa čiastky v okolí 100 000 eur jednoducho platia.

James Bond sveta automobilov

Velar zvládne takmer všetko, čo mu naložíte na plecia. Prevezie vás rozbahneným terénom, plytkou riekou či hlbokým pieskom bez strát na komforte len aby vás o pár hodín mohol naleštený vysadiť rovno na červený koberec. Je technologicky nabitý, luxusne a kvalitne vypracovaný a ponúka i výbornú praktickú stránku - jeho kufor má základný objem 673 litrov a to i s dojazdovou rezervou.

Vyzerá ako rozmaznaný model, Velar sa však nezľakne ani tvrdšieho terénu 73 fotografií v galérii Vyzerá ako rozmaznaný model, Velar sa však nezľakne ani tvrdšieho terénu Zdroj: Filip Kadlečík

Jedinečný mix snáď všetkých vlastností, ktoré možno od automobilu typu SUV očakávať, nám veľmi pripomína filmy o Jamesovi Bondovi, ktorý je podobne všestranný. Je len málo SUV, ktoré nás nadchli tak, ako Velar. Land Rover ukazuje, že svoju univerzálnu DNA dokáže v správnej miere prepašovať i do luxusných Range Roverov.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 999 cm3
Max. výkon
176 kW/240 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
500 Nm
pri otáčkach
1 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 803 mm
Šírka
2 032 mm
Výška
1 665 mm
Rázvor náprav
2 874 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 841 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 916 kg
Užitočná hmotnosť
669 kg
Celková hmotnosť
2 510 kg
Objem batožinového priestoru
673/1 731 l
Objem palivovej nádrže
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
217 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,3 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
7,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
7,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
154 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 58 161 €
Základná cena verzie
od 71 694 €
Cena testovaného exemplára
95 260 €

Video
Najnovšie články
Najvtipnejšie video roka rúca internet: O čo ide?

Každému vodičovi sa aspoň raz za život pritrafí situácia, keď mu polícia nechá odtiahnuť vozidlo. Ak sa tak stane vo Viedni, môže to poriadne narušiť rodinný...

Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×