Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Honda Civic 1.6 i-DTEC: Pitie jej nejde

Opäť sme preverili japonský sedan, tentokrát s naftovým motorom a manuálnou prevodovkou. Osloví najmä nízkou spotrebou.
50 10 príspevkov 04.10.2018 / Marek Pokrývka

Počas ostatných rokov sa pomerne čulo rozoberala téma úplného konca dieselových agregátov v osobných automobiloch, v čom zohralo zásadnú rolu prevalenie emisného škandálu koncernu Volkswagen. Na naftu mnohí motoristi zanevreli. Mnohé moderné modely nás však presviedčajú, že definitívne škrtnutie si nezaslúžia. Čerstvým príkladom je Honda Civic.

Po štyroch zážihových verziách sme si skúsili aj vznetový Civic 50 fotografií v galérii Po štyroch zážihových verziách sme si skúsili aj vznetový Civic Zdroj: Marek Pokrývka

Desiatu generáciu enormne populárneho japonského vozidla sme zobrali do testovacieho tanca už niekoľkokrát. Našimi rukami prešiel pôvodne litrový hatchback, následne sme si vyskúšali aj jeho objemnejšieho benzínového súrodenca s piestom navyše. Ochutnali sme aj brutálny Type R. Následne sa v redakčnej garáži opäť objavila jedna-päťka, no s prevodovkou CVT a štvordverovou karosériou.

Test Honda Civic Sedan: Nedá sa na ňu zabudnúť

Keď okolo vás prejde Honda Civic Sedan, možno vám na ňu kvôli výnimočnému exteriéru padne zrak, no viac než zaujímavý dizajn od nej skepticky očakáva málokto. Ide však o obrovský omyl, toto auto je...

Sedan sa nedávno na previerku vrátil. Dôvodom bolo uvedenie vznetového motora, ktorý nejaký čas v ponuke chýbal. Civic dostal evolúciu štvorvalca 1.6 i-DTEC. Ten už v minulosti zaujal ohromne nízkou spotrebou, novú verziu teda sprevádzali veľké očakávania. Vzhľadom na dostatok predchádzajúcich skúseností s týmto autom sme sa zamerali práve na pohonnú jednotku.

Príjemný charakter a malý apetít

Turbodiesel prešiel slušnou kôpkou úprav. Vymenených na ňom bolo množstvo komponentov, napriek tomu si ponechal prakticky všetky základné parametre. Naďalej dosahuje maximálny výkon 88 kW (120 k) pri 4 000 otáčkach a jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 300 Nm v polovičnom pracovnom tempe. K motoru si možno aktuálne vybrať dve prevodovky. Nedávno ponuku obohatil deväťstupňový automat, my sme mali k dispozícii klasickú manuálnu verziu.

Šesťstupňový manuál má dlhé prevody, ale k motoru sadnú 50 fotografií v galérii Šesťstupňový manuál má dlhé prevody, ale k motoru sadnú Zdroj: Marek Pokrývka

Prevodovka tohto modelu je jednoznačne naladená smerom k ekonomickej prevádzke, jednotlivé stupne sú dosť dlhé. No k charakteru pohonnej jednotky dobre sadnú. Pri mestskej päťdesiatke je ideálna štvorka, šestku stačí radiť až okolo deväťdesiatkilometrového tempa.

Pri takomto radení rýchlostí síce naftový agregát zostáva pod vrcholom krútiaceho momentu, no aj tak ponúka slušnú porciu sily. Ochotne sa pritom nechá vytáčať. V prípade potreby teda dokáže zatiahnuť, aj keď čas 10,1 sekundy potrebný na zdolanie 100 km/h nikomu dych nevyrazí. Dynamika je adekvátna. Fajn je tiež odhlučnenie, najmä v pokojnom režime jazdy.

Kompaktu dáva 1,6-litrový turbodiesel akurátnu porciu sily 50 fotografií v galérii Kompaktu dáva 1,6-litrový turbodiesel akurátnu porciu sily Zdroj: Marek Pokrývka

Oproti predchodcovi disponuje naftový motor na papieri ešte nižšou spotrebou. Keďže deviata generácia kompaktu patrila s motorom i-DTEC k najúspornejším vozidlám našej testovacej histórie, od nového sedanu sme očakávali pokorenie rekordu. No nakoniec sa nekonalo. Pravdepodobne z dôvodu emisných noriem a čistejšieho spaľovania je apetít mierne vyšší, no stále patrí na špičku.

Podľa oficiálnych údajov má Honda jazdiť v meste za 3,5 litra, je to však utópia. My sme bežnou prevádzkou dosiahli výsledok tesne presahujúci 5-litrovú hranicu. Na diaľnici sme ju naopak o jeden deciliter podliezli, čo je excelentný výsledok. Okresné cesty znamenali priemer 3,9 l/100 km. V praxi to znamená, že na jedno natankovanie 46-litrovej nádrže sa dá prejsť aj reálnych tisíc kilometrov.

Pri ľahkej nohe jazdí Civic pod päť litrov vo všetkých režimoch 50 fotografií v galérii Pri ľahkej nohe jazdí Civic pod päť litrov vo všetkých režimoch Zdroj: Marek Pokrývka

Pozitívom vznetového motora s hliníkovým blokom je, že váži len o nejakých 20 kilogramov viac než benzínový štvorvalec. Jeho prítomnosť teda zásadne neovplyvňuje jazdné vlastnosti. Tie predstavujú dobrý kompromis medzi dynamickými schopnosťami a komfortom pruženia, v oboch smeroch sme boli spokojní. Prekvapila nás absencia možnosti zvoliť si adaptívne tlmiče známe z hatchbacku.

Pre sedan je najlacnejšou voľbou

So štvordverovou karosériou sa Civic dá na slovenskom trhu akciovo kúpiť od 19 290 eur. Oproti hatchbacku má výrazne vyššiu základnú cenu, nakoľko sa nedodáva s litrovým trojvalcom. Jedinou benzínovou voľbou je 1,5-litrový turbomotor. Oproti nafte je o šesť stovák drahší, práve testovaná kombinácia s manuálnou prevodovkou je teda základom ponuky.

Súčasťou najvyššej úrovne Executive sú aj kožené sedadlá 50 fotografií v galérii Súčasťou najvyššej úrovne Executive sú aj kožené sedadlá Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár disponoval vybavením Executive. To prekračuje hranicu 25-tisíc, no okrem iného zahŕňa LED svetlomety, kožené čalúnenie, navigačný systém, bezkľúčové rozhranie či parkovaciu kameru. Jedinou dostupnou voľbou je metalíza stojaca 559 eur. Cenu by bolo možné ešte zvýšiť voľbou automatickej prevodovky s deviatimi stupňami, Honda si za ňu pýta 2 100 eur navyše.

Láka najmä bežnými nákladmi

Napriek všeobecným náladám namiereným proti naftovým motorom je zatiaľ príliš skoro na ich úplne odpísanie a táto Honda je toho dobrým dôkazom. Pitie jej skutočne nejde. Svojho predchodcu síce z hľadiska spotreby v praxi neprekonala, no stále patrí k najúspornejším vozidlám vôbec. Špeciálne diaľničnú hodnotu podliezajúcu päť litrov jej môže kadekto závidieť.

Naftu zatiaľ zatracovať netreba, Civic je s ňou veľmi dobrý 50 fotografií v galérii Naftu zatiaľ zatracovať netreba, Civic je s ňou veľmi dobrý Zdroj: Marek Pokrývka

Civic 1.6 i-DTEC láka najmä bežnými nákladmi na prevádzku, no vodiča poteší aj slušnou porciou sily či pomerne nízkou hlučnosťou. Palec hore dávame aj šesťstupňovej prevodovke a jazdným vlastnostiam. V prípade sedanu nie je turbodiesel znevýhodnený ani cenou, nakoľko vyjde lacnejšie než 1,5-litrový benzín. Ten ponúka jednoznačne viac zábavy. Bežný vodič však iste skôr ocení skromný apetít a v tomto smere sa japonskému naftovému štvorvalcu vyrovná málokto.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 597 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 648 mm
Šírka
1 799 mm
Výška
1 416 mm
Rázvor náprav
2 697 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 362 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 437 kg
Užitočná hmotnosť
438 kg
Celková hmotnosť
1 800 kg
Objem batožinového priestoru
519 l
Objem palivovej nádrže
46 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
3,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,4 l/100 km
Mesto - počas testu
5,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
4,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
91 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 19 290 €
Základná cena verzie
od 25 090 €
Cena testovaného exemplára
25 649 €

Video
Najnovšie články
Crashtest: Je 20 rokov vývoja áut naozaj cítiť?

Okrem voľby pneumatík motoristi pred zimou často riešia i to, či zimné gumy obujú na oceľové (plechové) ráfiky, alebo radšej zvolia atraktívnejšiu zliatinovú...

Plechové vs. zliatinové disky: Čo obuť na zimu?

Donedávna medzi najväčšie riziká za volantom patrilo telefonovanie a posielanie textových správ. S rozvojom sociálnych sietí však pribudli nové, nemenej...

Selfie: Nebezpečný fenomén v aute zabíja

Rozvoj elektromobilov brzdí viacero faktorov. Okrem vysokej ceny je to najmä krátky dojazd a pokiaľ nevznikne hustá sieť nabíjacích staníc v mestách aj...

Na rozvoj elektrickej mobility stále chýbajú nabíjačky

Mnohé predmety vrátane automobilov môžu byť vďaka svojim predošlým majiteľom o niečo hodnotnejšie. Je to tak aj v prípade tohto malého off-roadu.

Vojnový Jeep Steva McQueena budú dražiť

KLEBETY TÝŽDŇA Audi A1 môže dostať verziu Allroad, Jaguar F-Type bude mať nástupcu a Peugeot 508 R asi dosiahne výkon 350 koní.

Chiron Super Sport a hybridná Octavia RS

Základom ponuky bude namiesto doterajšieho 4,3-litrového atmosférického variantu model 2.7L Turbo, ktorý víťazí výkonom i spotrebou paliva.

Chevrolet Silverado neušiel downsizingu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×