Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test zimných pneumatík: Dve sú nad priemerom

Popredné európske autokluby každoročne zverejňujú test zimný pneumatík a nebolo tomu inak ani toho roku. Ako druhý prinášame test plášťov rozmeru 175/65 R14 T vhodného pre malé autá.
14 5 príspevkov 03.10.2018 / Soňa Zverková

Nemecký autoklub ADAC v spolupráci s rakúskym ÖAMTC a švajčiarskym TCS otestovali 28 zimných pneumatík: 12 plášťov rozmeru 175/65 R14 a 16 modelov rozmeru 205/55 R16. Najvyššiu možnú známku s piatimi hviezdičkami opäť nezískala ani jediná pneumatika a štyri hviezdičky si odniesli len dve – Continental a Dunlop. Aj tento test potvrdil, že prémiový model nemusí vždy byť aj dobrý. Dokazuje to široké pole trojhviezdičkových pneumatík, kde možno nájsť prémiové aj lacné modely.

Ilustračná snímka 14 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ADAC

V druhom dieli prinášame test veľmi rozšíreného rozmeru vhodného pre malé autá. Pneumatiky majú rýchlostný index „T“ (do 190 km/h). Druhé najvyššie možné hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ si v tejto kategórii odniesli iba dva modely. Po nich nasleduje široké pole „odporúčaných“ pneumatík a na chvoste sa ocitli dve mená. Predposledné miesto si rovnako ako u väčšieho rozmeru odnáša Semperit pre slabý výkon na suchom povrchu. Úplne prepadol čínsky Nankang pre úplné zlyhanie hneď v dvoch disciplínach kľúčových pre zimné obdobie: na mokrom aj zasneženom povrchu.

Je výmena pneu nutná? Nečakané výsledky testu

Pneumatiky by sa mali meniť už pri polovičnej hĺbke dezénu, čiže zhruba pri štyroch milimetroch. Je to však naozaj pravda? Prekvapivé odpovede prináša jedinečný test redakcie AUTO BILD.

Ako testujú ÖAMTC a ADAC

Rakúsky klub so svojimi partnermi prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je podchytiť čo najväčšie cenové rozpätie, od lacných až po prémiové značky. Všetky pneumatiky majú podľa európskeho systému označovania vlastnosti za mokra triedy A, B alebo C a všetky modely musia byť na trhu voľne dostupné.

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zabezpečilo, že ide skutočne o sériové produkty. Z každého modelu sa v piatich rôznych predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík z každého modelu a pred zverejnením výsledkov sa nakúpia ďalšie systémom náhodného výberu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Poradca: Ako vymeniť pneu so snímačmi tlaku?

Všetky nové vozidlá sú od roka 2014 povinne vybavené snímačmi tlaku v pneumatikách. I keď ide o užitočných pomocníkov, výmenu pneumatík vedia poriadne skomplikovať.

Na suchom povrchu sa hodnotia tri faktory: jazdné vlastnosti, jazdná bezpečnosť a brzdná dráha. Jedinou zmerateľnou disciplínou je práve brzdná dráha. V prvej spomínanej disciplíne sa hodnotí správanie sa pneumatiky počas normálnej jazdy, napríklad, priama jazda, odozva na riadenie alebo rovnomernosť bočného zaťaženia v zákrute. V jazdnej bezpečnosti sa už hodnotí správanie sa pneumatiky v hraničných situáciách, akými sú okrem iného zmeny jazdného pruhu, vyhýbacie manévre alebo rýchla jazda v zákrute.

Rýchlostný test sa vykonáva na skúšobnom bubne s priemerom dva metre. Testy sa zakladajú na norme DIN 78051, autokluby však stanovili prísnejšie kritériá (napríklad, odklon kolesa či nahustenie) a vyžadujú väčšiu bezpečnostnú rezervu. Ak pneumatika nevyhovie v dvoch z troch testov podľa prísnejších kritérií, posledný test sa vykonáva podľa normy. Pokiaľ model zvládne iba skúšku podľa  DIN 78051, v teste síce uspeje, ale len s výhradami.

Šéf Michelinu: Takto sa klame s pneumatikami

Michelin šokoval konkurenciu, keď jeho šéf v rozhovore prezradil dôverné informácie zo zákulisia tejto branže. Niektoré môžu poslať výrobcov pneumatík na cestu, ktorou sa automobilky uberajú...

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých disciplín a sú hodnotené známkami od 0,5 do 5,5. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ (známka horšia ako 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne. Z hľadiska spotrebiteľa platí, že najvhodnejší je model, ktorý vo všetkých disciplínach vykázal vyvážené vlastnosti. Inými slovami, vynikajúce výsledky v niektorých disciplínach nemôžu vykompenzovať nedostatky v iných.

ÖAMTC a ADAC označia pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a hodnotením: vynikajúca, zvlášť odporúčaná, odporúčaná, podmienene odporúčaná a neodporúčaná. Výnimkou je rýchlostný test, v ktorom môže pneumatika uspieť, obmedzene uspieť alebo neuspieť.

Výsledky testu zimných pneu rozmeru 175/65 R14 14 fotografií v galérii Výsledky testu zimných pneu rozmeru 175/65 R14 Zdroj: ADAC

Podrobný prehľad jednotlivých pneumatík

1. Continental WinterContact TS860

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,3
  • Mokro: 1,7
  • Sneh: 1,8
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,2
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,1
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Continental ponúka na túto sezónu mimoriadne vyváženú pneumatiku, ktorá na mokrom a zasneženom povrchu získala suverénne najlepšie hodnotenie v teste. V oboch disciplínach sa osvedčila najmä v čiastkových disciplínach handling a pozdĺžny aquaplaning (mokro). V jej prospech určite hovorí aj to, že patrí medzi úsporné modely.

2. Dunlop Winter Response 2

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,4
  • Mokro: 1,8
  • Sneh: 1,9
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,4
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,7
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,1
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Dunlop, podobne ako Continental, ponúka vyváženú pneumatiku, ktorá patrí medzi najlepšie na mokrom a zasneženom povrchu. Obzvlášť sa jej na oboch povrchoch darilo v handlingu a k dobrému výsledku prispel aj fakt, že patrí medzi najúspornejšie modely v teste.

3. Firestone Winterhawk 3

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,0
  • Mokro: 2,6
  • Sneh: 2,3
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,3
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,6
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Firestone otvára pole trojhviezdičkových pneumatík s hodnotením „odporúčaná“. Zaujal najmä najlepšou známkou na suchom povrchu a svojou úspornosťou. V porovnaní s prvými dvomi modelmi však vykázal určité slabiny na mokrom povrchu, predovšetkým v čiastkových disciplínach handling a bočná stabilita.

4. Nokian WR D4

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,6
  • Mokro: 2,4
  • Sneh: 2,7
  • Ľad: 2,4
  • Hlučnosť: 3,8
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,2
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,7
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Hoci Nokian ponúka model, ktorý sa osvedčil na mokrom povrchu a na ľade, na snehu to už bolo horšie, najmä z hľadiska handlingu. K celkovému dojmu určite neprospel ani fakt, že ide o jednu z najlučnejších pneumatík v teste.

5. Goodyear UltraGrip 9

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,6
  • Mokro: 2,2
  • Sneh: 2,8
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 2,8
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Goodyear svojím miestom v rebríčku dokazuje, že prémiová značka nemusí byť automaticky aj tá najlepšia voľba. Hoci ide o úspornú a jednoznačne najodolnejšiu pneumatiku v teste, slabiny na snehu a vyššia hlučnosť ju poslali do polovice rebríčka. Na snehu jej robil problémy handling, na suchom povrchu brzdná dráha.

6. Debica Frigo 2

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,9
  • Mokro: 2,9
  • Sneh: 2,2
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,2
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,9
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Turecká pneumatika sa osvedčila predovšetkým na snehu a na ľade dosiahle uspokojivé výsledky. Inak je to na suchu a za mokra. Na suchom povrchu jej známku zhoršila brzdná dráha, na mokrom zas handling a bočná stabilita.

7. Esa+Tecar Super Grip 9

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,4
  • Sneh: 2,9
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,3
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,6
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,9
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Z Turecka prichádza aj ďalšia pneumatika, ktorá je na väčšine povrchov vyvážená, no na snehu mala horšie výsledky, najmä v kritériu handling. Zároveň ide o suverénne najúspornejší model v teste.

8. Sava Eskimo S3+

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,9
  • Mokro: 2,9
  • Sneh: 2,2
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,1
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,9
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Sava sa najviac osvedčila na snehu, i keď aj na ľade dosiahla uspokojivý výsledok. Na mokrom a suchom povrchu už vykázala slabiny. Za mokra to boli handling a bočná stabilita, na suchu zas brzdná dráha.

9. Vredestein Snowtrac 5

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,3
  • Mokro: 2,9
  • Sneh: 2,2
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,9
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,9
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Vredestein sa osvedčil na väčšine povrchov, s výnimkou mokrého. Na ňom vykázal slabiny v kritériách handling, bočná stabilita a priečny aquaplaning. Hoci ide o jednu z najúspornejších pneumatík v teste, zároveň je aj najhlučnejšia.

10. Pirelli Cinturato Winter

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 3,1
  • Mokro: 2,4
  • Sneh: 2,2
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,0
  • Odolnosť: 3,0
  • Celková známka: 3,1
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Pirelli je posledný z trojhviezdičkových modelov a hoci na zimných povrchoch sa osvedčil, na suchom už bol relatíve slabý (jazdná stabilita). K celkovému dojmu určite neprispelo ani relatívne rýchle opotrebovanie.

11. Semperit Master-Grip 2

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 3,7
  • Mokro: 2,5
  • Sneh: 2,0
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,8
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,4
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 3,7
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: podmienene odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Semperit patrí medzi najlepšie pneumatiky na snehu a obstojne ustála aj testy na mokrom a ľadovom povrchu. Výsledok na suchom povrchu však bol viac než neuspokojivý, čo naznačuje, že pneumatika je nevhodná pre ľudí z oblastí, kde prevažuje suchá zima. Naviac je dosť hlučná.

12. Nankang Snow SV-3

14 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 4,7
  • Sneh: 5,5
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,7
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 5,5
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: neodporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Čínsky plášť sa do určitej miery osvedčil na suchom povrchu a na ľade, za mokra a na snehu zúfalo zlyhal. Na mokrom povrchu zlyhal v handlingu, hoci ostatné disciplíny (brzdná dráha, aquaplaning, bočná stabilita) boli len o málo lepšie. Na snehu dostal najhoršiu možnú známku v dvoch z troch disciplín: rozjazd a handling. V tej tretej (brzdná dráha) tiež neurobil dobrý dojem.


Najnovšie články
Časovaná bomba v aute: Rozvodový remeň

Toyota len nedávno zvolávala do servisov milióny hybridov a opäť musela vyhlásiť zvolávaciu akciu. Tentokrát sú na vine airbagy, i keď nie tie problematické...

Toyota opäť zvoláva autá do servisov

Na našich čerpacích staniciach sa prejavuje výrazný vzostup cien ropy z posledných týždňov. Otázka znie, čo nás čaká ďalej. Všetko závisí od situácie vo svete.

Ceny benzínu a nafty: Jeseň nás vyjde draho

Vystúpiť z davu medzi úpravcami na trhu nie je jednoduché. Firme Fostla sa to však podarilo. Ich najnovším produktom je balík pre ostré kupé od Mercedesu.

AMG GT S Fostla: Drsný bodykit i vyšší výkon

Debut piatej generácie japonskej ikony sa odohrá na januárovej výstave v Detroite, no britskí záujemcovia už za kupé môžu zložiť zálohu.

Toyota Supra sa už dá v Británii objednať

Sedemciferná predajná suma pri atuách nemusí automaticky znamenať exkluzívny superšport. Na predaj sa totiž objavil na pohľad celkom obyčajný Volkswagen Beetle...

Miliónový chrobák: Beetle s nájazdom 35 km

Mohutný japonský automobil zaujme nielen dizajnom, ale tiež celkovým komfortom a efektívne pracujúcim hybridným systémom.

Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×