Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prvý test zimných pneu: Ako tu rozumne ušetriť?

Popredné európske autokluby každoročne zverejňujú test zimný pneumatík a nebolo tomu inak ani toho roku. Ako prvý prinášame test rozšírených plášťov rozmeru 205/55 R16 V.
18 16 príspevkov 26.09.2018 / Soňa Zverková

Nemecký autoklub ADAC v spolupráci s rakúskym ÖAMTC a švajčiarskym TCS otestovali 28 zimných pneumatík: 12 plášťov rozmeru 175/65 R14 a 16 modelov rozmeru 205/55 R16. Najvyššiu možnú známku s piatimi hviezdičkami opäť nezískala ani jediná pneumatika, no štyri hviezdičky si odniesli len tri. Aj tento test potvrdil, že prémiový model nemusí vždy byť aj dobrý. Dokazuje to široké pole trojhviezdičkových pneumatík, kde možno nájsť prémiové aj lacné modely, na ktorých sa dá rozumne ušetriť. Ponúkajú totiž mix vlastností, vďaka ktorým ešte stále patria medzi odporúčané.

Ilustračná snímka 18 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ÖAMTC

V prvom dieli prinášame test veľmi rozšíreného rozmeru vhodného pre nižšiu strednú triedu. Pneumatiky majú rýchlostný index „H“ (do 210 km/h). Druhé najvyššie možné hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ si v tejto kategórii odniesli iba tri modely. Po nich nasleduje široké pole „odporúčaných“ pneumatík a na chvoste sa ocitli dve mená. Predposledné miesto si odnáša Semperit pre slabý výkon na suchom povrchu a v teste prepadol indonézsky Laufenn pre úplné zlyhanie na mokrej vozovke.

Je výmena pneu nutná? Nečakané výsledky testu

Pneumatiky by sa mali meniť už pri polovičnej hĺbke dezénu, čiže zhruba pri štyroch milimetroch. Je to však naozaj pravda? Prekvapivé odpovede prináša jedinečný test redakcie AUTO BILD.

Ako testujú ÖAMTC a ADAC

Rakúsky klub so svojimi partnermi prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je podchytiť čo najväčšie cenové rozpätie, od lacných až po prémiové značky. Všetky pneumatiky majú podľa európskeho systému označovania vlastnosti za mokra triedy A, B alebo C a všetky modely musia byť na trhu voľne dostupné.

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zabezpečilo, že ide skutočne o sériové produkty. Z každého modelu sa v piatich rôznych predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík z každého modelu a pred zverejnením výsledkov sa nakúpia ďalšie systémom náhodného výberu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Poradca: Ako vymeniť pneu so snímačmi tlaku?

Všetky nové vozidlá sú od roka 2014 povinne vybavené snímačmi tlaku v pneumatikách. I keď ide o užitočných pomocníkov, výmenu pneumatík vedia poriadne skomplikovať.

Na suchom povrchu sa hodnotia tri faktory: jazdné vlastnosti, jazdná bezpečnosť a brzdná dráha. Jedinou zmerateľnou disciplínou je práve brzdná dráha. V prvej spomínanej disciplíne sa hodnotí správanie sa pneumatiky počas normálnej jazdy, napríklad, priama jazda, odozva na riadenie alebo rovnomernosť bočného zaťaženia v zákrute. V jazdnej bezpečnosti sa už hodnotí správanie sa pneumatiky v hraničných situáciách, akými sú okrem iného zmeny jazdného pruhu, vyhýbacie manévre alebo rýchla jazda v zákrute.

Rýchlostný test sa vykonáva na skúšobnom bubne s priemerom dva metre. Testy sa zakladajú na norme DIN 78051, autokluby však stanovili prísnejšie kritériá (napríklad, odklon kolesa či nahustenie) a vyžadujú väčšiu bezpečnostnú rezervu. Ak pneumatika nevyhovie v dvoch z troch testov podľa prísnejších kritérií, posledný test sa vykonáva podľa normy. Pokiaľ model zvládne iba skúšku podľa  DIN 78051, v teste síce uspeje, ale len s výhradami.

Šéf Michelinu: Takto sa klame s pneumatikami

Michelin šokoval konkurenciu, keď jeho šéf v rozhovore prezradil dôverné informácie zo zákulisia tejto branže. Niektoré môžu poslať výrobcov pneumatík na cestu, ktorou sa automobilky uberajú...

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých disciplín a sú hodnotené známkami od 0,5 do 5,5. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ (známka horšia ako 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne. Z hľadiska spotrebiteľa platí, že najvhodnejší je model, ktorý vo všetkých disciplínach vykázal vyvážené vlastnosti. Inými slovami, vynikajúce výsledky v niektorých disciplínach nemôžu vykompenzovať nedostatky v iných.

ÖAMTC a ADAC označia pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a hodnotením: vynikajúca, zvlášť odporúčaná, odporúčaná, podmienene odporúčaná a neodporúčaná. Výnimkou je rýchlostný test, v ktorom môže pneumatika uspieť, obmedzene uspieť alebo neuspieť.

Výsledky testu zimných pneumatík rozmeru 205/55 R16 H 18 fotografií v galérii Výsledky testu zimných pneumatík rozmeru 205/55 R16 H Zdroj: ÖAMTC

Podrobný prehľad jednotlivých pneumatík

1. Continental WinterContact TS860

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,1
  • Sneh: 1,9
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,0
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,7
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,2
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Continental ponúka na túto sezónu vyváženú pneumatiku, ktorá na snehu získala jedno z najlepších hodnotení v teste. Osvedčila sa najmä v čiastkových disciplínach bočná stabilita a handling. V jej prospech určite hovorí, že spolu s Nokianom a Laufennom patria medzi najúspornejšie testované pneumatiky a suverénne je aj najtichšia.

2. Goodyear UltraGrip 9

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,3
  • Mokro: 2,1
  • Sneh: 2,0
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,3
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,2
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Goodyear spolu s Continentalom získali spomedzi ostatných testovaných plášťov najlepšie výsledky za mokra, najmä v disciplínach handling a brzdná dráha. Ide o vyváženú pneumatiku, ktorá naviac patrí medzi najúspornejšie.

3. Dunlop Winter Sport 5

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,3
  • Mokro: 2,3
  • Sneh: 1,9
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,3
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,1
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,3
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Dunlop je posledný zo štvorhviezdičkových plášťov a zaujal najmä výbornými výsledkami na snehu (handling, bočná stabilita). Na ostatných povrchoch je podobne ako ostatné dva plášte veľmi vyvážená a nevykázala žiadne výrazné slabiny.

4. Kleber Krisalp HP 3

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,4
  • Mokro: 2,6
  • Sneh: 1,9
  • Ľad: 2,3
  • Hlučnosť: 3,1
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,0
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,6
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Kleber ponúka vyváženú pneumatiku, ktorá sa osvedčila predovšetkým na snehu (handling, bočná stabilita). Do širokého poľa trojhviezdičkových plášťov ho však poslali mierne slabiny na mokrom povrchu, najmä priečny aquaplaning a bočná stabilita.

5. Michelin Alpin 5

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,0
  • Mokro: 2,4
  • Sneh: 2,7
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,6
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,4
  • Odolnosť: 1,0
  • Celková známka: 2,7
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Michelin sa spomedzi konkurencie najlepšie osvedčil na suchom povrchu, no nadol ho poslali mierne slabiny na snehu (handling, bočná stabilita). Spolu s Bridgestone ide o jednoznačne najodolnejší plášť v teste.

6. Nexen Winguard SnowG WH2

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,3
  • Mokro: 2,6
  • Sneh: 2,7
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,5
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 2,7
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Nexen je v podstate vyvážený model, ktorý sa osvedčil na suchom povrchu aj na ľade a rozhodne patrí medzi najodolnejšie pneumatiky v teste. Celkovú známku mu však zhoršili mierne slabiny na mokrom povrchu (priečny aquaplaning) a na snehu (handling, bočná stabilita).

7. Fulda Kristall Control HP 2

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,7
  • Sneh: 2,8
  • Ľad: 2,3
  • Hlučnosť: 3,6
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,1
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,8
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Nemecká pneumatika je veľmi dobrá na suchom a ľadovom povrchu, no mokro a sneh jej už robili mierne problémy. Za mokra bol jeho slabinou najmä handling a do určitej miery aj pozdĺžny aquaplaning a bočná stabilita. Na snehu to bol handling a bočná stabilita. Dojem však zlepšili úspornosť a odolnosť plášťa.

8. Vredestein Snowtrac 5

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,3
  • Mokro: 2,8
  • Sneh: 1,9
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,6
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,8
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

V prípade veľmi úsporného Vredesteinu trochu pokrivkáva vyváženosť, výrazné rozdiely sú najmä medzi mokrým a zasneženým povrchu. Kým na snehu patrí tento Holanďan medzi najlepších, na mokrom povrchu zápasil najmä s priečnym aj pozdĺžnym aquaplaningom.

9. Bridgestone Blizzak LM 001 Evo

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,1
  • Mokro: 2,4
  • Sneh: 2,9
  • Ľad: 2,3
  • Hlučnosť: 3,6
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,9
  • Odolnosť: 1,0
  • Celková známka: 2,9
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Poľský Bridgestone si rozhodne zaslúži dobré body za odolnosť a spotrebu, ktorými sa radí medzi špičku v teste. V jazdných disciplínach to už dopadlo o niečo horšie. Hoci na všetkých povrchoch dosiahol vyvážené vlastnosti, z radu vystupujú mierne slabiny na snehu, najmä handling a bočná stabilita.

10. Nokian WR D4

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,9
  • Sneh: 1,8
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,4
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,7
  • Odolnosť: 3,0
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Nokian je jeden z najúspornejších modelov a najlepších na snehu. Na mokrom povrchu sa jeho slabinami stali handling a bočná stabilita. Celkový dojem pokazilo aj rýchle opotrebovanie, za čo dostal najhoršiu známku v teste.

11. Yokohama BluEarth*Winter V905

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,9
  • Mokro: 2,5
  • Sneh: 3,1
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,4
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,0
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 3,1
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Yokohama je síce vyvážená, no v porovnaní s lepšie umiestnenými modelmi zápasila hneď na dvoch povrchoch: suchom a zasneženom. Za sucha mala menšie problémy s jazdnou stabilitou a na snehu s handlingom a bočnou stabilitou.

12. Kumho WinterCraft WP51

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 3,2
  • Mokro: 3,3
  • Sneh: 2,2
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,1
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,6
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 3,3
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Vyváženosť u tohto plášťa výrazne pokrivkáva: kým na snehu a ľade môže smelo konkurovať lepšie umiestneným pneumatikám, na suchom a mokrom povrchu je to horšie. Za sucha to boli horšie jazdné vlastnosti a za mokra výrazné nedostatky v disciplínach handling a bočná stabilita. Celkovému dojmu určite nepomohla najvyššia spotreba v teste.

13. Giti Winter W1

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 3,5
  • Mokro: 3,3
  • Sneh: 1,8
  • Ľad: 2,3
  • Hlučnosť: 3,4
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,2
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 3,5
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Čínsky Giti spolu s Pirelli len tesne unikli horšej kategórii „podmienene odporúčaných“. Relatívne neznámy výrobca síce ponúkol jednu z najlepších pneumatík na snehu a prijateľnú na ľade, sucho a mokro sa stali jeho výraznou Achillovou pätou. Na suchu mal výrazne horšie jazdné vlastnosti než konkurencia a na mokrom povrchu zápasil s aquaplaningom (priečnym aj pozdĺžnym) a bočnou stabilitou.

14. Pirelli Cinturato Winter

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 3,5
  • Mokro: 2,2
  • Sneh: 2,1
  • Ľad: 2,3
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,2
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 3,5
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

I keď Pirelli ponúka naozaj dobré a vyvážené vlastnosti na zimných povrchoch, motoristi, ktorí si ho zvolia, by mali byť v strehu počas suchej zimy. Na suchom povrchu musia počítať s výrazne horšími jazdnými vlastnosťami a stabilitou.

15. Semperit Speed-Grip 3

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 3,6
  • Mokro: 2,3
  • Sneh: 2,6
  • Ľad: 2,3
  • Hlučnosť: 3,1
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 2,1
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 3,6
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: podmienene odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Hoci Semperit, ktorý sa vyrába v Portugalsku aj na Slovensku, nikdy v testoch dieru do sveta neurobil, tak nízko azda ešte neskončil. K prepadu na predposledné miesto v rebríčku mu dopomohli nielen výrazné jazdné nedostatky na suchom povrchu, ale aj menšie slabiny na snehu (handling a bočná stabilita).

16. Laufenn I FIT LW31

18 fotografií v galérii Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,2
  • Mokro: 5,5
  • Sneh: 2,2
  • Ľad: 2,5
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchlostný test: uspela
  • Spotreba paliva: 1,7
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 5,5
  • Odporúčanie ADAC/ÖAMTC: neodporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Indonézska pneumatika sa stala prepadákom testu. Hoci na suchom, zasneženom aj ľadovom povrchu vykázala dobré vlastnosti, na mokrom katastrofálne zlyhala. Vo všetkých disciplínach (brzdná dráha, priečny a pozdĺžny aquaplaning) vykázala najhoršie výsledky, najviac však zlyhala z hľadiska handlingu a bočnej stability. A k lepšiemu hodnoteniu jej nepomohlo ani to, že ide jednu z najúspornejších a najodolnejších pneumatík v teste.


Video
Najnovšie články
Dolný Kubín finišuje s opravou dôležitej križovatky

Americký tuner StreetFighter LA transplantoval srdce klasickej 911-tke. Stádo takmer šesťsto koní upraveného Porsche 911 E-RWB poháňa výhradne elektrina.

Porsche 911 E-RWB: Pouličný bitkár v bielom

Po boku hatchbacku novej Mazdy3 sa predstaví aj sedan. Už koncom novembra sa na autosalóne v Los Angeles dozvieme ďalšie detaily.

Mazda3: Nové zábery odhaľujú aj sedan

Volkswagen sa pripravuje na výrobu 50 miliónov elektromobilov a zaobstaranie batérií. Na tento účel vyčlenil niekoľko desiatok miliárd eur.

VW chce vyrobiť 50 miliónov elektromobilov

Európska únia sa zatiaľ vyhla americkým clám na dovoz áut zo zahraničia, to však podľa predsedu Európskej komisie Jeana-Clauda Junckera môže trvať len do konca...

Juncker: Prímerie medzi USA a EÚ ohľadne áut je krehké

Facelift už bol na spadnutie, o nástupcovi Mitsubishi L200 sa šepkalo niekoľko mesiacov. Pick-up nakoniec dostal modernú prednú časť i vylepšenú samočinnú...

Mitsubishi L200: Radikálna zmena imidžu

Americký výrobca elektromobilov Tesla má na burze prvýkrát vyššiu hodnotu než BMW. Už len Daimler, Toyota a VW majú v súčasnosti väčšiu trhovú kapitalizáciu.

Tesla má vyššiu trhovú hodnotu než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×