Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.
43 3 príspevky 20.09.2018 / Marek Pokrývka

Neohrozeným kráľom segmentu B sú v európskych končinách hatchbacky. Niektoré značky síce v tejto kategórii predávajú aj sedany či kombíky, predajnými číslami však spravidla nemôžu konkurovať klasickým päťdverovým variantom. No aktuálne sa situácia mení. Na scénu totiž prišli malé SUV, ktoré získavajú stále väčší kus trhového koláča. Patrí medzi ne aj Kia Stonic.

Výrazná kombinácia žltej a čiernej modelu Stonic sekne 43 fotografií v galérii Výrazná kombinácia žltej a čiernej modelu Stonic sekne Zdroj: Marek Pokrývka

Táto kórejská novinka stojí na rovnakej platforme ako typ Rio, využíva teda obdobný recept ako majorita jeho konkurentov. Oproti svojmu súrodencovi ponúka väčšiu svetlú výšku. Taktiež disponuje o niečo štedrejším priestorom, no najmä hrá výraznejšie na receptory imidžu.

Test Kia Stonic 1.6 CRDi: Oplatí sa viac než Rio?

Kia Stonic je zástupcom vlny nových modelov, ktoré patria do automobilového segmentu B. Na prvý pohľad sa zdá, že od menšieho Ria toto SUV odlišuje len vyššia cenovka. Je to však naozaj tak, alebo sa...

Ambiciózneho zástupcu prudko rastúcej triedy B-SUV sme už komplexne otestovali. V našej redakčnej garáži sa objavil začiatkom roka, šlo o exemplár disponujúci najvyšším vybavením a naftovým motorom 1.6 CRDi. Teraz prišiel na rad špičkový benzínový variant 1.0 T-GDI.

Farebné šaty a dobre vybavený interiér

Medzi malými vozidlami sú aktuálne v móde výrazné farebné kombinácie a Stonic nie je v tomto smere výnimkou. Na výber ponúka pestrú paletu odtieňov. Kým naftový model sme skúšali v decentných tmavočervených šatách, benzínový si obliekol peknú žltú metalízu doplnenú čiernou strechou a spätnými zrkadlami. V spojení s tmavými plastmi tak vyzeral ako osa.

Koncové svetlá pozostávajú z diód i klasických žiaroviek 43 fotografií v galérii Koncové svetlá pozostávajú z diód i klasických žiaroviek Zdroj: Marek Pokrývka

Daná schéma podľa nás malému SUV sekne a k štýlovému zovňajšku testovaného auta prispeli aj početné strieborné detaily, 17-palcové kolesá s dvojfarebným finišom či diódy zabezpečujúce denné svietenie. Interiér bol podstatne striedmejší. Obsahoval pomerne jednoduché textilné čalúnenie s kontrastným prešívaním a zopár lakovaných dielcov, ktoré dopĺňali záľahu plastových panelov. Celkovým vyhotovením nás však toto vozidlo nesklamalo.

Z hľadiska vybavenia nezostal Stonic na druhej koľaji. Na rozdiel od svojho príbuzného s logom Hyundai síce nemá head-up displej, ale inak toho ponúka na daný segment dosť. Nami skúšané vozidlo disponovalo navigáciou, bezkľúčovým systémom, parkovacou kamerou či vyhrievaním volantu a predných sedadiel. Akurát predné ultrazvukové senzory by sa ešte mohli hodiť.

Interiér SUV je vo veľkej miere zhodný s hatchbackom Rio 43 fotografií v galérii Interiér SUV je vo veľkej miere zhodný s hatchbackom Rio Zdroj: Marek Pokrývka

Vnútorným priestorom sa malé SUV značky Kia radí k triednemu priemeru. Vzadu komfortne odvezie aj dospelých pasažierov, no nemôžu výškou výrazne prerastať 180 centimetrov. Pri trojici neprekvapí problém so šírkou. Batožinový priestor ponúka 332 litrov, čo viacerí súperi prekonávajú. Pozitívom je dvojité dno a takmer dokonalá rovina vznikajúca po sklopení zadných sedadiel.

Svižná osa, ktorá výraznejšie bzučí

Paleta motorov viacerých zástupcov triedy B-SUV sa začína litrovým trojvalcom. V tomto prípade je situácia opačná, keďže Kia montuje pod kapotu svojho auta aj dva atmosférické benzíny. Objemovo najmenší turbomotor je tak najsilnejším členom ponuky. Stonic ho má naladený rovnako ako Rio alebo Ceed, hovoríme teda o výkone 88 kW (120 k) a krútiacom momente 172 Nm.

Vrcholový motor má v strednom pásme otáčok pekný ťah 43 fotografií v galérii Vrcholový motor má v strednom pásme otáčok pekný ťah Zdroj: Marek Pokrývka

Kórejská značka ponúka tento agregát s dvomi prevodovkami, v našom prípade ho dopĺňal klasický šesťstupňový manuál. S ním sme pracovali celkom často. V spodnej časti otáčkomera toho totiž „litráčik“ veľa nepredvedie, výraznejšie sa zobúdza až okolo troch tisíc. Stredné pásmo mu sedí najlepšie. Ak ho v ňom vodič dokáže správnym radením udržať, trojvalec sa mu odmení adekvátnou silou. Subjektívne je potom jazda prekvapujúco svižná.

Okrem užšieho využiteľného pásma otáčok nám na malom prepĺňanom motore trochu vadila kultúra jeho chodu. Táto žlto-čierna osa bzučí viac, než by sa nám páčilo. Občas cítiť aj vibrácie. Výrazné sú najmä pri studenom štarte, ani po zohriatí to však nie je celkom ideálne.

Test Seat Arona: Módne SUV po španielsky

B-SUV vychádza technicky i dizajnovo z hatchbacku Ibiza, no ponúka viac štýlu a vnútorného priestoru. Skúšali sme ho so silnejším benzínovým trojvalcom.

Spotrebu paliva kritizovať nemôžeme. Oproti nafte je síce výrazne vyššia, no v porovnaní s konkurencie vybavenou obdobnými pohonnými jednotkami je na tom dobre. V meste si trojvalcový Stonic pýtal v priemere 6,6 litra. Mimo ulíc sme dosiahli dve okrúhle hodnoty: diaľničná jazda vyústila do výsledku rovných sedem litrov, na okresných cestách stačilo agregátu presne päť.

Pri obutých sedemnástkach je komfort jazdy na dobrej úrovni 43 fotografií v galérii Pri obutých sedemnástkach je komfort jazdy na dobrej úrovni Zdroj: Marek Pokrývka

Kia poháňaná agregátom 1.0 T-GDI váži o nezanedbateľné desiatky kilogramov menej než verzia s naftovým štvorvalcom. Celý rozdiel pritom pripadá na nos, ktorý je v tomto prípade citeľne ľahší a lepšie reaguje na zmeny smeru. Jazdné vlastnosti sú na slušnej úrovni. Komfort taktiež: na sedemnásťpalcových kolesách síce väčšinu nerovností cítiť, no spravidla sú rázy dobre utlmené.

Cenník štartuje pod trinástimi tisícmi

Z hľadiska bežných prevádzkových nákladov sa zážihový trojvalec nemôže rovnať so vznetovou alternatívou, no jeho výhodou je nižšia kúpna cena. Tá je zľavnená o šesť stovák. Slovenský cenník typu Stonic tak štartuje tesne pod trinástimi tisícmi, litrový turbomotor sa dá vo verzii Gold kúpiť za čosi vyše šestnástich. Za kombináciu s úrovňou Platinum dá zákazník 18 590 eur.

V najvyššom vybavení disponuje Stonic aj navigačným systémom 43 fotografií v galérii V najvyššom vybavení disponuje Stonic aj navigačným systémom Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaný exemplár pridal k danej čiastke 490 eur za metalízu, vinou čoho sa finálna suma prehupla cez 19-tisíc. Oproti skúšanej nafte šlo o takmer dvojtisícovú úsporu. Vybavenie bolo pritom slušné, navigácia ani bezkľúčové rozhranie v tejto triede nie sú štandardom.

Trojvalec víťazí cenou i ľahším nosom

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. Najmä vo výraznej farebnej kombinácii zaujme Kia Stonic svojím vzhľadom, ktorý skrýva striedmy interiér s adekvátnou porciou priestoru. V segmente však nájdeme aj o niečo objemnejších súperov. Súrodenec hatchbacku Rio nesklame ponukou vybavenia, čo testovaný model Platinum dobre prezentuje.

Záujemcovia o auto triedy B-SUV by značku Kia nemali prehliadať 43 fotografií v galérii Záujemcovia o auto triedy B-SUV by značku Kia nemali prehliadať Zdroj: Marek Pokrývka

S litrovým srdcom je malé SUV príjemne svižné, širšie spektrum využiteľných otáčok by však trojvalcu nezaškodilo. Motor by mohol byť tiež lepšie odizolovaný. Jeho spotreba je adekvátna, pričom nad predtým skúšaným naftovým modelom víťazí ľahším nosom prospievajúcim jazdným vlastnostiam i kúpnou cenou. Rozdiel dvetisíc eur môže byť v tejto kategórii rozhodujúci.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
998 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
172 Nm
pri otáčkach
1 500-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 140 mm
Šírka
1 760 mm
Výška
1 520 mm
Rázvor náprav
2 580 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 198 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 273 kg
Užitočná hmotnosť
442 kg
Celková hmotnosť
1 640 kg
Objem batožinového priestoru
332/1 135 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
125 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 12 990 €
Základná cena verzie
od 18 590 €
Cena testovaného exemplára
19 080 €

Video
Najnovšie články
Najvtipnejšie video roka rúca internet: O čo ide?

Každému vodičovi sa aspoň raz za život pritrafí situácia, keď mu polícia nechá odtiahnuť vozidlo. Ak sa tak stane vo Viedni, môže to poriadne narušiť rodinný...

Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×