Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

NEPREHLIADNITE
Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko zrážky s lesnou zverou.
1 7 príspevkov 20.09.2018 / Soňa Zverková

Jesenné obdobie je pre každého človeka zväčša ťažkým obdobím. Skracujú sa dni, klesajú teploty, prichádza únava. Z hľadiska premávky je tu pochopiteľne počasie, ktoré výrazne ovplyvňuje vlastnosti vozovky a správanie sa vozidla. Okrem vyššej vlhkosti, napadaného lístia, ranných mrazov a hmiel však vstupuje do hry ešte jeden faktor: lesná zver.

Ilustračná snímka

Riziko zrážky so zverou, najmä vysokou, nemožno podceňovať, nakoľko sa práve nachádzame v období párenia. V závislosti od druhu vysokej zveri sa začína už v septembri alebo začiatkom októbra a môže trvať až do novembra alebo decembra. Zviera môže vstúpiť do vozovky znenazdajky a jeho reakcie sú nepredvídateľné. Preto je veľmi dôležité, aby boli všetky osoby pripútané, vrátane zadného sedadla!

Hoci za použitie bezpečnostného pásu zodpovedá každý člen posádky, je to vodič, ktorý napokon môže niesť psychické a aj právne následky. Mnohí vodiči sa preto skrátka nepohnú z miesta, kým nie sú všetci vo vozidle pripútaní. Prípadné námietky odbijú komentárom: „Demokracia je tam vonku. Za dverami môjho auta vládne diktatúra a ja som diktátor. Máš s tým problém? Nech sa páči, za rohom je zastávka autobusu.“

V čom spočíva riziko

Na slovenských cestách síce nosorožca ani slona nestretnete, ale aj diviak, medveď či jeleň dokážu napáchať nemalé škody. V prípade menších zvierat, ako sú líšky či zajace, je riziko priameho kontaktu s posádkou minimálna, kolízia sa zväčša skončí poškodením spodnej časti vozidla. Nebezpečenstvo predstavuje strata stability. Najväčšiu škodu spôsobí vyhýbanie sa zvieraťu, keď vodič stratí kontrolu nad vozidlom a skončí v priekope, v strome alebo sa zrazí s protiidúcim autom. Pri menšej zveri platí: brzdite a pevne držte volant. Radšej zraziť, ako skončiť na streche.

Dopravná nehoda: Čo treba robiť a čo iste nie?

Mnohí vodičov presne nevie, ako by mali reagovať po dopravnej nehode. Ich povinnosti nerieši len zákon o premávke, ale aj Trestný zákon. Postihy za nevhodné správanie po havárii sú teda mimoriadne...

U vyššej zveri je problém oveľa horší. Zviera totiž v momente kolízie vyletí na kapotu a následne sa môže dostať cez čelné sklo do kabíny. Nedajbože ide o jeleňa, ktorého parohy dokážu usmrtiť alebo vážne zraniť ľudí na predných sedadlách. Takéto prípady nie sú ojedinelé a zrážky s vysokou obvykle končia s vážnymi následkami. Tu jednoznačne platí: prvoradé je núdzové brzdenie, čiže zadupnite brzdový pedál až na podlahu. Ak máte prehľad o situácii a viete, že sa máte kam vyhnúť, vyhnite sa. Pokiaľ to však situácia nedovoľuje, držte pevne volant a pripravte sa na náraz.

Univerzálne platné riešenie neexistuje, pretože všetko závisí od konkrétnej situácie. O to viac, že zviera sa správa nepredvídateľne. Oslnený jeleň či srna zastavia a v momente, keď ich vodič začne obchádzať, môžu sa pohnúť. Vodič by mal preto zastaviť vždy, keď je to možné. Nesnažte sa blikať svetlami, pretože by ste tým mohol zviera ešte viac „zafixovať“. Namiesto toho odborníci odporúčajú stlmiť svetlá a dlhšie zatrúbiť.

Ako sa vyhnúť zrážke

Kritické oblasti bývajú vyznačené príslušnými dopravnými značkami. Buďte v strehu, najmä však v skorých ranných a večerných hodinách, keď je vysoká zver najaktívnejšia. Odporúčame sledovať okolie, nakoľko neraz zbadáte najskôr odraz svetla v očiach zveri. Samozrejme, ak nejdete príliš rýchlo. Pokiaľ vám cez cestu prešlo jedno zviera, buďte veľmi opatrní a určite spomaľte. Najmä srny či jelene sú len zriedka osamotené a je veľká pravdepodobnosť, že niekde nablízku sa nachádzajú ďalšie.

Bezpečnostný pás: Aké sú pravidlá a pokuty?

Vozidlá sú bezpečnostnými pásmi vybavené pre jasný účel, a tým je záchrana životov. Aké pravidlá platia v súvislosti s pripútaním sa v aute? Pripravili sme pre vás detailný prehľad – od toho, kto...

Podľa zákona o premávke môže ísť vodič len takou rýchlosťou, aby dokázal zastaviť na vzdialenosti, na ktorú má rozhľad. Inými slovami, vodič musí byť schopný zastaviť pred prekážkou, ktorá sa nachádza za zákrutou. Nezávisle od toho, či je to zviera, človek či iné vozidlo. V prípade lesnej zveri platí, že pri rýchlosti 50 až 60 km/h sa vysoké zviera do kabíny nedostane. No pri rýchlosti 80 alebo 90 km/h je toto riziko vysoké a hraničí s istotou. Vodič skrátka musí predvídať, iná možnosť tu neexistuje.

Úplne inú kapitolu predstavujú diaľnice a rýchlostné komunikácie, kde sa začalo s oplocovaním až v posledných rokoch. V minulosti sa stalo viacero prípadov, keď na diaľnicu vybehol diviak alebo medveď. O nepredvídateľnosti pohybu zvierat po cestách hovorí aj najnovší tragický prípad, keď vodič v okrese Ružomberok zrazil medveďa. Hoci sám vyviazol s ľahkými zraneniami, žena na zadnom sedadle sa zranila ťažko a ďalší muž vedľa nej vzadu nehodu neprežil. Je možné, že obaja neboli pripútaní.

Každý vodič by si mal v exponovaných oblastiach, ktoré sú často vybavené aj príslušnými dopravnými značkami, uvedomovať riziko vstupu zvieraťa do vozovky. Z psychologického hľadiska v takýchto nepredvídateľných situáciach človek nereaguje vedome, ale podvedome resp. automaticky. U citlivejších vodičov sa môže vyvinúť určitý druh posttraumatickej poruchy, ktorý vedie k nočným morám alebo strachu zo šoférovania.

11 najčastejších nehôd vodičov a motocyklistov

Odveký duel medzi motorkármi a vodičmi vozidiel neustáva. Napriek tomu, že nehoda motorkára obvykle končí veľmi zle, neraz riskujú. Aké sú teda najčastejšie príčiny takýchto nehôd?

Azda najlepším receptom na zvládnutie stresujúcich situácií sú školy šmyku, kde sa vodiči v kontrolovaných podmienkach naučia správne reagovať. Naviac možno školu absolvovať na svojom vozidle, vďaka čomu vodič dokonalo spozná jeho správanie sa v rôznych situáciách. Najdôležitejšie je však to, že sa tým zníži riziko mimovoľnej a zväčša nesprávnej reakcie, ktorej dôsledkom môže byť vážna dopravná nehoda.


Ako postupovať po zrážke so zverou

1. Vždy zastavte, oblečte si reflexnú vestu a zapnite výstražnú funkciu smeroviek.

2. Ak vám to situácia umožňuje, umiestnite výstražný trojuholník. Pokiaľ ste v kopcovitom teréne s množstvom zákrut, umiestnite ho za zákrutu, aby prichádzajúci vodiči vedeli, že za ňou na nich čaká prekážka.

3. Vždy volajte políciu. V mnohých prípadoch je potrebné informovať správcu príslušného revíru, obvykle to zabezpečí polícia. Naviac aj poisťovne neraz vyžadujú policajný protokol.

4. Ak sú na mieste zranené osoby, volajte na tiesňovú linku 112.

5. Ak je zviera mŕtve, odtiahnite ho na kraj vozovky. Rozhodne sa ho nedotýkajte holými rukami, nakoľko sa môžete nakaziť, napríklad, besnotou. Využite k tomu rukavice z lekárničky.

6.Mŕtve zviera si nevezmite do auta. V takom prípade sa presúvate spod pôsobnosti zákona o premávke pod Trestný zákon, konkrétne trestný čin pytliactva.

7.Ak je zviera zranené, určite sa k nemu nepribližujte. Vystresované zviera vám totiž môže ublížiť.

8. Počkajte na políciu aj vtedy, ak zranené zviera utečie. Môže to byť dôležité pre poisťovňu.

9. Ak si nie ste istí, čo všetko potrebujete pre poisťovňu, kontaktujte jej asistenčnú linku.

Poisťovne vám nemusia hradiť škody: Viete kedy?

Poškodenie auta pri nehode či škodovej udalosti je samo o sebe nepríjemné. Ak však poisťovňa odmietne zaplatiť alebo zníži poistné plnenie, vodičovi zostanú zväčša len oči pre plač. Uvádzame prípady,...

Štatistiky nehodovosti a poisťovne

Pravdepodobnosť zrážky so zvieraťom, či už divokým alebo domácim, malým či veľkým, rozhodne nemožno podceňovať. Polícia do konca augusta eviduje iba 60 takýchto prípadov, pri ktorých škody dosiahli 23 399 eur, čo znamená zhruba 390 eur na každý. Úplne iný príbeh však rozprávajú poisťovne. Napríklad, Generali, doteraz eviduje viac ako 900 prípadov, pričom za celý minulý rok ich bolo vyše tisíc. V priemere dosiahla škoda 1 700 eur.

Vodič po kolízii so zverou už nemusí opravy platiť z vlastného vrecka. Zrážku so zverou štandardne kryje havarijné poistenie, no na rozdiel od minulosti väčšina poisťovní už ponúka k povinnému zmluvnému poisteniu aj pripoistenie pre prípad zrážky so zverou. Pokiaľ sa pohybujete v exponovaných oblastiach, kde takéto nehody hrozia, pripoistenie rozhodne stojí za zváženie.


Najnovšie články
Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mercedes-Benz triedy X sa v rukách známeho tunera ocitol v novej dimenzii. Zhmotnenie divokej predstavy zatiaľ ostáva otázne.

Carlex Design EXY 6x6: Zdolá aj mesačnú krajinu

Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom...

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Tuner zaoberajúci sa najmä riadiacimi jednotkami motorov ponúka pre naftovú strelu BMW dve úpravy, silnejšia posúva výkon na 515 koní.

McChip-DKR: Ešte viac sily pre M550d

Okrem novej výplne masky chladiča a 18-palcových kolies dostalo vozidlo červenú kožu či turbodiesel Smartstream dostupný v dvoch verziách.

Hyundai i40 prechádza balíkom zmien
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×