Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

FOTO
Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický Japonec zatieniť populárne nemecké limuzíny?
107 7 príspevkov 19.09.2018 / Filip Kadlečík

S vrcholnými produktmi značky Lexus máme svoje skúsenosti a vieme, že ich netreba podceňovať. Len nedávno sme sa na zúbok pozreli luxusnému kupé LC 500h a teraz je rad na neohrozenom cisárovi ponuky japonskej značky, modeli LS.

Lexus LS 500h Prestige 107 fotografií v galérii Lexus LS 500h Prestige Zdroj: Filip Kadlečík

V našich končinách sú zákazníci v segmente luxusných limuzín zvyknutí vyberať najmä spomedzi trojice značiek Audi, BMW či Mercedes. V rukách sme už mali aj nemecké, technologicky nabité, vlajkové lode a dnes už ich vieme porovnať i s konkurenciou z ďalekého východu. Má LS 500h šancu zatieniť zabehnutú svätú trojicu?

Dizajn, ktorý má názor

Špičková limuzína berie okoliu dych už len svojou prítomnosťou. Majestátne vozidlo s dĺžkou 5 235 mm je neprehliadnuteľné a dizajn, ktorý mu Japonci nadelili, tento dojem ešte zdôrazňuje. Všetci musia vedieť, že medzi nich práve prišiel cisár z ďalekého východu, vrchol ponuky prémiového Lexusu.

Predná časť je typická pre Lexus, ozdobou sú najmä čelné reflektory 107 fotografií v galérii Predná časť je typická pre Lexus, ozdobou sú najmä čelné reflektory Zdroj: Filip Kadlečík

Poznávacím znamením je určite obrovská čelná maska, ktorá už dnes natoľko nešokuje a teda ani nebije do očí. Rokmi sme si na ňu už zvykli, k Lexusom už agresívny styling patrí. Za korunné šperky možno označiť aktívne full-LED predné reflektory, ktoré majú odvážny dizajn a ich diódové trubice zasahujú až do predného nárazníka. Vyzerajú honosne, tak, ako sa na automobil tejto triedy patrí.

Pohľad z profilu odhalí krásne proporcie limuzíny. LSko má gigantickú prednú kapotu, dlhú kabínu a krátky batožinový priestor. Opticky teda pôsobí veľmi športovým dojmom, čomu pomáha aj relatívne malá výška, len 1 460 mm. Za zmienku rozhodne stoja i 20-palcové ráfiky z lešteného chrómu, ktoré sa sem dokonale hodia. Popri svetlách ide o ďalší exteriérový prvok, ktorý svedčí o tom, že toto auto nie je len tak nejaký manažérsky sedan.

Profil luxusnej limuzíny zvýrazňujú chrómové disky kolies, ale i dlhá predná kapota 107 fotografií v galérii Profil luxusnej limuzíny zvýrazňujú chrómové disky kolies, ale i dlhá predná kapota Zdroj: Filip Kadlečík

Z nášho subjektívneho pohľadu je najväčšou slabinou dizajnu zadná časť LSka. Svetlá tu majú opäť prepracovanú architektúru založenú na diódové technike, nájdete tu i výrazný spojler a množstvo ostrých hrán, no v porovnaní s prednou časťou či líniou profilu zadok akosi zaostáva. Aj tak je však impozantný, veď LS 500h na šírku meria 1 900 mm.

Nepozná kompromisy

Vrcholná limuzína z Japonska na okolie silno zapôsobí už svojim vzhľadom. To, čo vás však čaká v interiér, je úplne iná káva. Z hľadiska kabíny, voľby materiálov, pohodlia a remeselného spracovania hrá LS Ligu majstrov. S ohľadom na danú cenovú reláciu sa na Lexus v tomto smere nechytá ani Mercedes-Benz triedy S, Audi A8 či BMW radu 7. Japonci nepripustili žiadne kompromisy.

Interiér je futuristický, ale do veľkej miery zároveň i konzervatívny 107 fotografií v galérii Interiér je futuristický, ale do veľkej miery zároveň i konzervatívny Zdroj: Filip Kadlečík

Už pri nastupovaní vám okamžite padne zrak na dvere, ktorých výplň pozostáva z viacerých hodnotných materiálov. Jedným z nich je koža, ktorá pokrýva aj celú palubovka, ktorá sa postupne mení na laserom gravírované drevo s otvorenými pórmi, aby ho hneď zase vystriedala brúsená koža, ktorá dokonale korešponduje s farbou semianilínového čalúnenia luxusných kresiel.

Doplňte túto kombináciu o chrómovú mriežku reproduktorov audiosústavy Mark & Levinson a zdanlivo “plávajúcu”, no dokonale stabilnú, opierku a dostanete dvere LSka. Naše oči sa napásli už len na nich. V interiéri je na čo pozerať všade. Majestátny multifunkčný volant taktiež kombinuje kožu s drevom, semianilínová koža sa dostala aj na centrálnu lakťovú opierku.

Takto majú vyzerať luxusné dvere, ich kvalita je dychberúca 107 fotografií v galérii Takto majú vyzerať luxusné dvere, ich kvalita je dychberúca Zdroj: Filip Kadlečík

Palubná doska sa tiahne od vodiča, ktorý je v centre diania, smerom k spolujazdcovým dverám, čo zvýrazňuje niekoľko chrómových líšt. Kov sa hojne využíval i pri výrobe tlačidiel, ktorými obsluhujete informačno-zábavný systém. Najmä to, ktorým viete naraz upravovať hlasitosť, ale i prepínať piesne či rádiové stanice, je dokonalé. Cítiť z neho poctivosť, mechaniku a luxus.

Test Mercedes S 400d: Vie jazdiť autonómne?

Automobily kalibru Mercedesu-Benz triedy S v našej redakčnej garáži rozhodne neparkujú každý týždeň. Preto sme sa prémiovej nemeckej vlajkovej lodi na zúbok pozreli do detailu. Aké dobré je S-ko...

V Lexuse LS absolútne nič nevŕzga, nerezonuje, ba aj pri využití sily sa to, čo má byť stabilné, ani len nepohne. Takúto kvalitu remeselného spracovania by sme skôr očakávali v ešte vyššej superluxusnej triede. Čo sa týka spracovania interiéru, nemecká konkurencia môže k Japoncom začať chodiť na doučovanie. To samozrejme neznamená, že Sko, A8 resp. rad 7 by neboli kvalitné. O to väčšia pochvala smeruje na ďaleký východ.

Prvá trieda

Dá sa predpokladať, že majiteľ Lexusu LS bude na svojej limuzíne jazdiť predovšetkým na zadných sedadlách. Nemusí sa báť, aj vzadu ho čaká podobne nekompromisný luxus a kvalita. Zadné kreslá sú vynikajúce, priestoru tu je na rozdávanie a to najmä ak sa rozhodnete zložiť sedadlo spolujazdca. Vtedy môžete zaujať ležiacu polohu, v ktorej by sa dalo bez problémov spať i niekoľko hodín.

Pasažieri na zadných sedadlách sa na nedostatok luxusu sťažovať nemôžu 107 fotografií v galérii Pasažieri na zadných sedadlách sa na nedostatok luxusu sťažovať nemôžu Zdroj: Filip Kadlečík

Všetko okolo seba ovládate dotykovým displejom umiestneným v lakťovej opierke, ktorá sa vysúva z prostredného sedadla. Ide o výborné riešenie, s displejom sa pracuje intuitívne. Viete pomocou neho nastaviť takmer celé auto, no najmä jeho zadnú časť. Kreslo sa nastavuje kompletne digitálne, vrátane masáží či vetrania i vyhrievania. Masáž je v Lexuse LS kapitola sama o sebe. Je excelentná a v automobilovom svete konkurenciu hľadá len ťažko. Podobne intenzívne náš chrbát či nohy masírovala len trieda S.

Test Audi A8: Autá zatiaľ určite nekončia

Štvrtá generácia á-osmičky je technologickým koncertom na kolesách, napriek náloži moderných prvkov však stále pôsobí ako klasická limuzína.

Veľkou výhodou LS 500h je jeho hybridné pohonné ústrojenstvo. Tentokrát pritom na mysli nemáme spotrebu, ale najmä komfort, ktorý poskytuje posádke. Aj v rýchlostiach okolo 90 km/h sa tu z času na čas o pohon stará len elektromotor a vy vtedy cestujete v dokonalom tichu. Ďalšia konkurenčná výhoda na strane limuzíny z Japonska.

Radosti i starosti šoféra

Luxusný charakter vozidla si naplno užijú nielen cestujúci vzadu, ale i samotný šofér. Pred sebou má plne digitálnu prístrojovku, ktorá je prehľadná a dajú sa cez ňu ovládať i funkcie infotainmentu. Volant padne do ruky vynikajúco a vďaka svojmu povrchu je príjemný na dotyk.

Volant má hrubý veniec a veľmi príjemný povrch 107 fotografií v galérii Volant má hrubý veniec a veľmi príjemný povrch Zdroj: Filip Kadlečík

Kreslo vodiča je nastaviteľné snáď vo všetkých predstaviteľných smeroch, ideálnu pozíciu si teda nájdete veľmi rýchlo. Vybrať si naviac môžete spomedzí funkcií masírovania, odvetrávania a vyhrievania, ktoré sú pekelne účinné. Niekomu vizuálne prekážajú “rohy” na prístrojovke, ktorými sa vypína ESP a menia sa jazdné režimy. Nám ich umiestnenie tiež nevonia, treba však priznať, že sú ohromne funkčné. To isté sa nedá povedať o ovládaní infotainmentu.

Touchpad, ktorým všetko riadite, nie je praktický a na konkurenčné riešenia veľmi stráca. Naučiť sa s ním pracovať zvládnete už po pár dňoch, na Mercedes či BMW však veľmi stráca na poli intuitívnosti. Z času na čas sa vám stane, že na neho budete musieť sklopiť zrak, čo sa u konkurencie prakticky nedeje. Toto ovládanie považujeme za najväčšiu slabinu luxusnej vlajkovej lode a dúfame, že Lexus časom príde s iným riešením práce s infotainmentom.

toto tlačidlo je jedným zo symbolov LSka - jeho kovová konštrukcia je skutočným luxusom 107 fotografií v galérii toto tlačidlo je jedným zo symbolov LSka - jeho kovová konštrukcia je skutočným luxusom Zdroj: Filip Kadlečík

Pravdou však je, že ani samotný informačno-zábavný systém sa s konkurenciou porovnávať nemôže. Jeho grafika nie je taká prepracovaná ani zďaleka, je citeľne pomalší a z času na čas vie zamrznúť. Nám sa to počas testovacieho týždňa stalo dvakrát. Je paradoxom, že auto pochádzajúce z krajiny najmodernejších technológií zaostáva práve v tejto oblasti.

Test BMW 750d: Zabudnite na biturbo

Bavorská vlajková loď dostala šesťvalec s kvartetom slimákov, ktorý jej dáva nadpriemernú dynamiku. Racionálny dôvod na jeho kúpu však neexistuje.

Na druhú stranu však musíme vyzdvihnúť jednu časť zábavného systému a tým je audio. Firma Mark & Levinson sa tu postarala o parádny trojdimenzionálny prenos zvuku. Keď sme do auta po prvýkrát nasadli, prišiel nám jeho zvuk tak iný, že bol až zvláštny. Po týždni by sme však už nechceli počúvať nič iné. Audiosystém je tu porovnateľne dobrý ako spracovanie samotného interiéru.

Kilogramy maskuje, no neskryje ich úplne

O pohon vlajkovej lode sa stará systém známy pod označením Multi-Stage Hybrid. Ten pozostáva z 3,5-litrového vidlicového šesťvalca, elektromotora a dvojice prevodoviek. Komplikovanému ústrojenstvu sme sa detailnejšie venovali už pri teste LC 500h, tentokrát teda teóriu vynecháme.

Metalická farba laku síce stojí 1 540 eur, vyzerá však parádne 107 fotografií v galérii Metalická farba laku síce stojí 1 540 eur, vyzerá však parádne Zdroj: Filip Kadlečík

Dôležité totiž reálne je, že v praxi tu všetko funguje tak, ako má. Celkový výkon 264 kW (359 k) nie je práve z kategórie superšportov, no 2,5-tonovú limuzínu s pohonom všetkých kolies dokáže na stovku katapultovať v priebehu 5,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Test Lexus LC 500h: Sexsymbol na kolesách

Japonské kupé ohuruje svojím futuristickým dizajnom, honosným interiérom, hybridnou technikou i perfektne naladeným podvozkom.

Napriek agresívnemu vzhľadu je LSko jazdnými vlastnosťami jednoznačne orientované na komfort. To však neznamená, že si tu neužijete aj dynamiku pohonnej sústavy. Akcelerácia je mohutná, rovnako ako zvuk šesťvalca v nižších otáčkach. Vyššie, to znamená približne nad 4 500 ot./min., nám už začínal prekážať. Podobne ako v LC 500h, aj tu na nás pôsobil digitálnym a rušivým dojmom. Za bežných okolností však toto auto bolo tiché do maximálnej možnej miery.

Takéto disky na luxusných limuzínach nenájdete často 107 fotografií v galérii Takéto disky na luxusných limuzínach nenájdete často Zdroj: Filip Kadlečík

Ak hľadáte luxusnú limuzínu, s ktorou budete príležitostne môcť vymetať i okresky, siahli by sme skôr po nemeckých konkurentoch. Podobne ako jeho kabína, i pneumatický podvozok LSka je striktne komfortný a o výraznejších športových danostiach v zákrutách sa tu hovoriť príliš nedá. Nám toto nastavenie vyhovovalo, veď kto by už s 2,5-tonovou limuzínou chcel jazdiť vyslovene športovo.

Takýto prístup totiž má aj svoje benefity. Napriek 20-palcovému obutiu sme ani raz za celý týždeň nezaregistrovali nerovnosť, s ktorou by sa Lexus LS nevedel grandiózne vysporiadať. Pri nedávnom testovaní Mercedesu triedy S sme tento pocit nemali, tam už boli dvadsiatky len efektnou možnosťou, po ktorej by sme v realite radšej nesiahli.

Lexus LS 500h Prestige 107 fotografií v galérii Lexus LS 500h Prestige Zdroj: Filip Kadlečík

Všetko zlé je na niečo dobré a platí to i naopak. Ak budete Lexus LS 500h naháňať v priamom smere, svoju hmotnosť dokáže zamaskovať. Pokiaľ to ale prepísknete v zákrute, jeho kilogramy pocítite na vlastnej koži a nemusí to byť úplne príjemné.

Technologicky vyčnieva i zaostáva

Vzhľadom na hmotnosť a výkon vozidla nie je kombinovaná spotreba 8,6 l/100 km nameraná počas testu vôbec katastrofálna, práve naopak. Optimistické odhady značky však prekračuje o 1,5 litra. Ak naviac budete jazdiť s ťažkou nohou, treba očakávať, že údaj stúpne ešte približne o liter až liter a pol. Hybrid tu však nevyhnutne nie je len kvôli ekológii.

Na hybridnú techniku sa príliš nepozriete, motorový priestor je kompletne zakapotovaný 107 fotografií v galérii Na hybridnú techniku sa príliš nepozriete, motorový priestor je kompletne zakapotovaný Zdroj: Filip Kadlečík

Lexus LS 500h ako taký je tichý i keď pracuje jeho šesťvalec. Akonáhle sa však vypne a pohon preberie elektromotor, ide o novú úroveň ticha na palube. V tomto smere s ním môžu súperiť len elektromobily. Nech už sú zážihové či vznetové jednotky konkurencie akokoľvek tiché, hybridu v bezemisnom režime sa, samozrejme okrem BMW 740 iPerformance, nevyrovnajú.

Lexus LS 500h svojim technologickým základom vyčnieva z radu, o asistenčných systémoch to však povedať nemožno. Zvláda všetky bežné i nadštandardné úkony vrátane obstojného udržiavania v jazdom pruhu či parádneho vyhýbania prekážke na ceste, na prémiových konkurentov však v tomto ohľade opätovne nedočiahne. Najmä Mercedes a Audi sú omnoho pokročilejšie a je to cítiť i v reálnej premávke.

Luxusné kreslá patria k najlepším sedadlám v automobilovom priemysle 107 fotografií v galérii Luxusné kreslá patria k najlepším sedadlám v automobilovom priemysle Zdroj: Filip Kadlečík

Zdá sa nám, ako keby si Lexus veľkú revolúciu chystal až pre ďalšiu generáciu modelu LS. Tentokrát dokonale vypiplal interiér, komfort jazdy, pohon či pôsobivý exteriér a v budúcnosti už naplno zaberie i na fronte asistenčných systémov. Čo sa týka cenovky, tú je v tejto triede asi zbytočné rozoberať detailne. Treba však vedieť, že testované vozidlo stálo 144 540 eur, čo je pri takto vybavenom kúsku štandard i z pohľadu konkurencie.

Zatieni nemeckú trojku?

Lexus vyrobil geniálnu limuzínu. Problémom však je, že to isté sa dá povedať i o nemeckej trojke. Dokáže etablované európske značky japonská prémia zatieniť? Vo všeobecnosti to ľahké mať nebude. Body stráca najmä kvôli technológiám, predovšetkým infotainmentu, jeho ovládaniu či nie úplne špičkovo vyladeným asistentom.

Lexus LS je impozantný, agresívnym vzhľadom však klame 107 fotografií v galérii Lexus LS je impozantný, agresívnym vzhľadom však klame Zdroj: Filip Kadlečík

Už dnes však Japonec vyhráva na niekoľkých frontoch. Najmä z pohľadu vypracovania a kvality interiéru je doslova a do písmena božský. Na luxus prémioviek sme zvyknutí, pri testoch nás neobchádzajú ani tie, Japonci však latku posunuli na novú úroveň a to poriadne vysoko. Paradoxne, napriek svojmu agresívnemu vzhľadu Lexus LS 500h považujeme za jednu z najviac konzervatívnych a tradičných vlajkových lodí. Expresívny vzhľad je v tomto prípade len čerešničkou na torte.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
V6 + elektromotor
Zdvihový objem
3 456 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
220 kW/299 k
pri otáčkach
6 600/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
348 Nm
pri otáčkach
4 900/min
Max. výkon (elektromotor)
132 kW/179 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
300 Nm
Max. výkon (systémový)
264 kW/359 k
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
4-stupňová automatická + CVT
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
5 235 mm
Šírka
1 900 mm
Výška
1 460 mm
Rázvor náprav
3 125 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 425 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 500 kg
Užitočná hmotnosť
375 kg
Celková hmotnosť
2 800 kg
Objem batožinového priestoru
430 l
Objem palivovej nádrže
82 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,5 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,1 l/100 km
Mesto - počas testu
10,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,6 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
161 g/km
Emisná norma
Euro 6
AKTUÁLNE CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 103 000 €
Základná cena verzie
od 143 000 €
Cena testovaného exemplára
144 540 €

Najnovšie články
Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mercedes-Benz triedy X sa v rukách známeho tunera ocitol v novej dimenzii. Zhmotnenie divokej predstavy zatiaľ ostáva otázne.

Carlex Design EXY 6x6: Zdolá aj mesačnú krajinu

Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom...

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Tuner zaoberajúci sa najmä riadiacimi jednotkami motorov ponúka pre naftovú strelu BMW dve úpravy, silnejšia posúva výkon na 515 koní.

McChip-DKR: Ešte viac sily pre M550d

Okrem novej výplne masky chladiča a 18-palcových kolies dostalo vozidlo červenú kožu či turbodiesel Smartstream dostupný v dvoch verziách.

Hyundai i40 prechádza balíkom zmien
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×