Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na rovinu o štart-stop systéme: Šetrí palivo?

VIDEO
Systém štart-stop mnohí vodiči neznášajú, často síce funguje správne, inokedy však agregát auta vypne v úplne nevhodnej chvíli. Aká je teda pravda o tejto kontroverznej funkcii vozidiel? Dokáže naozaj usporiť palivo a znížiť emisie?
2 13 príspevkov 19.09.2018 / Filip Kadlečík

Existujú automobily, pri ktorých si prácu systému štart-stop ani len nevšimnete. Spravidla ide o kombináciu takto vybaveného agregátu so samočinnou prevodovkou. Vtedy sa totiž motor spustí okamžite už po jemnom uvoľnení brzdového pedálu. Vo vozidlách s manuálnou prevodovkou môže byť súhra kontroverzného systému s vodičom o niečo problematickejšia.

Systém štart-stop mnohí vodiči preklínajú, má vôbec svoje opodstatnenie? 2 fotografie v galérii Systém štart-stop mnohí vodiči preklínajú, má vôbec svoje opodstatnenie? Zdroj: Filip Kadlečík

Už i nám sa stalo, že viaceré automobily vypli motor v nevhodnej situácii a tým šoférovi skomplikovali prácu. Nemožno sa preto čudovať tomu, že viacerí vodiči tento systém doslova preklínajú a zo svojich automobilov by ho najradšej odstránili. Jason Fenske z youtube kanálu Engineering Explained sa preto detailne pozrel na to, či štart-stop reálne znižuje spotrebu paliva a tým i emisie.

Je dôležité uvedomiť si, že bez predmetného systému by pohonná jednotka automobilu fungovala i v situáciach, kedy to nie je potrebné. Podľa Fenskeho totiž bežný atmosférický štvorvalec už po siedmich sekundách práce na voľnobehu míňa viac paliva, než by v tomto prípade bolo potrebné na opätovné naštartovanie. Týchto sedem sekúnd viac-menej platí i pre ostatné, trebárs i objemnejšie, pohonné jednotky.

Výsledky štyroch porovnaní sú zvýraznené zelenou farbou 2 fotografie v galérii Výsledky štyroch porovnaní sú zvýraznené zelenou farbou Zdroj: Engineering Explained

Ak teda čakáte v statickej kolóne, na križovatke či napríklad pred železničným priecestím viac než sedem sekúnd, z hľadiska úspory paliva sa vám motor teoreticky oplatí vypnúť. Presne to je úloha systému štart-stop. Agregát, ktorý ním je vybavený, je totiž pripravený na násobne väčší počet štartov, ktoré absolvuje počas svojho životného cyklusu.

Ešte zaujímavejšie výsledky prináša porovnanie dvoch rovnakých zážihových atmosférických agregátov, z ktorých jeden mal systém štart-stop a druhý nie. Výskumný tím globálnej vedeckej inštitúcie SAE International takéto autá porovnal na štyroch totožných trasách na reálnych cestách, avšak vždy s inou mierou okolitej premávky. Nenávidený štart-stop nedal bežnému motoru ani len šancu na úspech.

Štart-stop systém: Čím kazí naše automobily?

Prakticky na každý komponent v aute sa nájde aspoň jeden mýtus. Systém štart-stop nie je výnimkou. Ten najrozšírenejší hovorí o rýchlejšom opotrebovaní motora. Je to pravda alebo nie?

V každom zo štyroch experimentov bola pohonná jednotka vybavená systémom štart-stop úspornejšia o niekoľko percent. Najvyšší rozdiel sa prejavil počas dopravnej špičky, kedy tú istú trasu modernejšie vozidlo absolvovalo s apetítom nižším o 8,7 %. Najmenší rozdiel (4,0 %) bol logicky dosiahnutý v menej preplnených uliciach, kedy auto nemuselo tak často zastavovať.

Odpoveď na otázku, či je systém štart-stop naozaj nevyhnutný a či pomáha znižovať spotrebu, je tým pádom jednoznačná. Aj keď ho mnohí z nás nemajú radi, jeho vplyv na efektívnejšiu jazdu s nižšími emisiami je nezanedbateľný. Pozitívne dôsledky nasadenia systému štart-stop by mohli byť citeľné najmä vo väčších mestách. Mimo nich jeho práca zďaleka nemá tak významený efekt.


Video
Najnovšie články
Najvtipnejšie video roka rúca internet: O čo ide?

Každému vodičovi sa aspoň raz za život pritrafí situácia, keď mu polícia nechá odtiahnuť vozidlo. Ak sa tak stane vo Viedni, môže to poriadne narušiť rodinný...

Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×