Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na rovinu o štart-stop systéme: Šetrí palivo?

VIDEO
Systém štart-stop mnohí vodiči neznášajú, často síce funguje správne, inokedy však agregát auta vypne v úplne nevhodnej chvíli. Aká je teda pravda o tejto kontroverznej funkcii vozidiel? Dokáže naozaj usporiť palivo a znížiť emisie?
2 13 príspevkov 19.09.2018 / Filip Kadlečík

Existujú automobily, pri ktorých si prácu systému štart-stop ani len nevšimnete. Spravidla ide o kombináciu takto vybaveného agregátu so samočinnou prevodovkou. Vtedy sa totiž motor spustí okamžite už po jemnom uvoľnení brzdového pedálu. Vo vozidlách s manuálnou prevodovkou môže byť súhra kontroverzného systému s vodičom o niečo problematickejšia.

Systém štart-stop mnohí vodiči preklínajú, má vôbec svoje opodstatnenie? 2 fotografie v galérii Systém štart-stop mnohí vodiči preklínajú, má vôbec svoje opodstatnenie? Zdroj: Filip Kadlečík

Už i nám sa stalo, že viaceré automobily vypli motor v nevhodnej situácii a tým šoférovi skomplikovali prácu. Nemožno sa preto čudovať tomu, že viacerí vodiči tento systém doslova preklínajú a zo svojich automobilov by ho najradšej odstránili. Jason Fenske z youtube kanálu Engineering Explained sa preto detailne pozrel na to, či štart-stop reálne znižuje spotrebu paliva a tým i emisie.

Je dôležité uvedomiť si, že bez predmetného systému by pohonná jednotka automobilu fungovala i v situáciach, kedy to nie je potrebné. Podľa Fenskeho totiž bežný atmosférický štvorvalec už po siedmich sekundách práce na voľnobehu míňa viac paliva, než by v tomto prípade bolo potrebné na opätovné naštartovanie. Týchto sedem sekúnd viac-menej platí i pre ostatné, trebárs i objemnejšie, pohonné jednotky.

Výsledky štyroch porovnaní sú zvýraznené zelenou farbou 2 fotografie v galérii Výsledky štyroch porovnaní sú zvýraznené zelenou farbou Zdroj: Engineering Explained

Ak teda čakáte v statickej kolóne, na križovatke či napríklad pred železničným priecestím viac než sedem sekúnd, z hľadiska úspory paliva sa vám motor teoreticky oplatí vypnúť. Presne to je úloha systému štart-stop. Agregát, ktorý ním je vybavený, je totiž pripravený na násobne väčší počet štartov, ktoré absolvuje počas svojho životného cyklusu.

Ešte zaujímavejšie výsledky prináša porovnanie dvoch rovnakých zážihových atmosférických agregátov, z ktorých jeden mal systém štart-stop a druhý nie. Výskumný tím globálnej vedeckej inštitúcie SAE International takéto autá porovnal na štyroch totožných trasách na reálnych cestách, avšak vždy s inou mierou okolitej premávky. Nenávidený štart-stop nedal bežnému motoru ani len šancu na úspech.

Štart-stop systém: Čím kazí naše automobily?

Prakticky na každý komponent v aute sa nájde aspoň jeden mýtus. Systém štart-stop nie je výnimkou. Ten najrozšírenejší hovorí o rýchlejšom opotrebovaní motora. Je to pravda alebo nie?

V každom zo štyroch experimentov bola pohonná jednotka vybavená systémom štart-stop úspornejšia o niekoľko percent. Najvyšší rozdiel sa prejavil počas dopravnej špičky, kedy tú istú trasu modernejšie vozidlo absolvovalo s apetítom nižším o 8,7 %. Najmenší rozdiel (4,0 %) bol logicky dosiahnutý v menej preplnených uliciach, kedy auto nemuselo tak často zastavovať.

Odpoveď na otázku, či je systém štart-stop naozaj nevyhnutný a či pomáha znižovať spotrebu, je tým pádom jednoznačná. Aj keď ho mnohí z nás nemajú radi, jeho vplyv na efektívnejšiu jazdu s nižšími emisiami je nezanedbateľný. Pozitívne dôsledky nasadenia systému štart-stop by mohli byť citeľné najmä vo väčších mestách. Mimo nich jeho práca zďaleka nemá tak významený efekt.


Najnovšie články
Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mercedes-Benz triedy X sa v rukách známeho tunera ocitol v novej dimenzii. Zhmotnenie divokej predstavy zatiaľ ostáva otázne.

Carlex Design EXY 6x6: Zdolá aj mesačnú krajinu

Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom...

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Tuner zaoberajúci sa najmä riadiacimi jednotkami motorov ponúka pre naftovú strelu BMW dve úpravy, silnejšia posúva výkon na 515 koní.

McChip-DKR: Ešte viac sily pre M550d

Okrem novej výplne masky chladiča a 18-palcových kolies dostalo vozidlo červenú kožu či turbodiesel Smartstream dostupný v dvoch verziách.

Hyundai i40 prechádza balíkom zmien
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×