Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Alhambra 1.4 TSI: Dokedy vydrží?

Veľkopriestorový španielsky van má stále čo ponúknuť a aktuálne si ho možno vďaka zľave kúpiť s dobrým vybavením za rozumnú cenu.
40 3 príspevky 14.09.2018 / Marek Pokrývka

Na aktuálny trend menom SUV doplatili viaceré modely klasickej koncepcie, bezpochyby najväčšiu ranu však utrpeli zástupcovia MPV. V donedávna neotrasiteľnej pozícii praktického a priestranného vozidla pre väčšiu rodinu ich húfne nahradzujú športovo-úžitkové produkty. Exemplárnym príkladom je značka Peugeot, ktorá takejto transformácii podrobila príbuzné typy 3008 a 5008.

Alhambra dnes patrí k zmenšujúcej sa hŕstke skutočných MPV 40 fotografií v galérii Alhambra dnes patrí k zmenšujúcej sa hŕstke skutočných MPV Zdroj: Marek Pokrývka

Už onedlho bude mať premiéru Seat Tarraco, ktorý vo zvýšenej karosérii ponúkne miesto pre siedmich pasažierov. Teoreticky tak môže v portfóliu nahradiť typ Alhambra. Zatiaľ nie je nič oficiálne, ale objemný van je určite ohrozený. Jeho aktuálna generácia je vo výrobe celých osem rokov. Nedávno sme ju opätovne podrobili testu a zisťovali sme, či má dnes čím osloviť zákazníka. Našimi rukami prešiel model Sport s motorom 1.4 TSI a šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Obrovský priestor a praktické riešenia

Počas osemročnej kariéry sa veľkopriestorové vozidlo navonok zmenilo minimálne. Pred vyše tromi rokmi podstúpilo facelift, no ten bol viac-menej kozmetický. Napriek tomu nepôsobí veľký Španiel zastaralo. Vek ukazujú akurát reflektory: v tejto kategórii sa už bi-xenóny s halogénovým denným svietením veľmi nenosia, v móde sú diódy. Tie tvoria iba koncové svetlá.

Vpredu diódy nehľadajte, štýlové zadné svetlá ich však dostali 40 fotografií v galérii Vpredu diódy nehľadajte, štýlové zadné svetlá ich však dostali Zdroj: Marek Pokrývka

Interiér trochu prezrádza, že MPV nepatrí k najnovšej sorte produktov koncernu Volkswagen. Obsahuje viacero komponentov postupne vypadávajúcich z portfólia i niekoľko tvrdších plastových panelov. V našom prípade bola súčasťou kabíny nie veľmi podarená imitácia karbónu, ale taktiež hodnotne pôsobiace čalúnenie kombinujúce kožu a alcantaru.

Napriek ôsmim krížikom Alhambra nezaostáva ponukou vybavenia za mladšími súpermi. Na palube testovaného exemplára bolo masážne sedadlo vodiča, trojzónová klimatizácia, parkovacia kamera i moderný multimediálny systém, chýbal nám snáď len head-up displej.

Tretí rad sedadiel je v prípade tohto vozidla takmer plnohodnotný 40 fotografií v galérii Tretí rad sedadiel je v prípade tohto vozidla takmer plnohodnotný Zdroj: Marek Pokrývka

Silnou stránkou vozidla je množstvo odkladacích priestorov a praktických riešení, v tomto smere Alhambra jasne prekonáva valnú väčšinu SUV. To isté možno povedať o úrovni vnútorného priestoru. Pre pasažierov je ozaj obrovský, najmä na výšku. Aj tretí rad sedadiel je v tomto prípade celkom použiteľný. Seat Tarraco sa v tomto smere vanu bezpochyby nevyrovná, keďže rozmerovo bude na tom viac-menej rovnako ako Škoda Kodiaq.

Benzínový základ v praxi slabý nie je

Nami skúšaný model disponoval základným motorom. Dno ponuky tvorí známy prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI dosahujúci maximálny výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 250 Nm. Jeho zdvihový objem iste vyvolá nejeden pobavený úsmev. Na papieri môže vyzerať ako príliš malý na takýto mohutný automobil, no prax nie je taká zlá. Elán relatívne skromnému benzínu nechýba.

Objemovo malý turbobenzín zvládne aj početnejšiu posádku 40 fotografií v galérii Objemovo malý turbobenzín zvládne aj početnejšiu posádku Zdroj: Marek Pokrývka

Seat udáva pre model vybavený šesťstupňovou skriňou DSG zrýchlenie na stovku za 9,9 sekundy. Na sedemmiestne MPV ide o slušný údaj, ktorý môžeme potvrdiť. V praxi reaguje maloobjemový agregát dobre. Zásadne sa pritom nezapotí ani pri väčšom zaťažení, prekvapujúco ani obsadenie piatimi dospelými pasažiermi neskresalo subjektívnu dynamiku nejako zásadne. Menšie výhrady máme k prevodovke. Väčšinu času síce pracuje dobre, no občas vie pri radení aj mierne potrhávať. Týka sa to aj odpájania/pripájania súvisiaceho s často využívaným režimom plachtenia.

Podľa oficiálnych údajov by tento pohonný reťazec mal dosahovať celkom peknú spotrebu, no realita je trochu horšia. Najmä papierových osem litrov v meste je pri súčasnom tempe premávky utópia. My sme dosiahli urbanizovaný priemer presahujúci desaťlitrovú hranicu, kým na diaľnici sa apetít vyšplhal na dostrel od osmičky. Cestovanie vidiekom znamenalo výsledok 6,6 l/100 km.

Šesťstupňová dvojspojková prevodovka niekedy pri práci potrháva 40 fotografií v galérii Šesťstupňová dvojspojková prevodovka niekedy pri práci potrháva Zdroj: Marek Pokrývka

Od automobilu tejto kategórie asi nikto neočakáva športové jazdné vlastnosti. Van disponuje pomerne ľahkým riadením, ktoré je však presné a jeho povely podvozok svedomito nasleduje. Rátať treba akurát s väčšími náklonmi karosérie. Posádka nepochybne ocení vysokú úroveň komfortu, na sedemnásťpalcových kolesách pruženie pekne filtruje aj väčšie nerovnosti. Do interiéru sa prenášajú až skutočne výrazné defekty povrchu.

Cena 33 332 eur napriek bohatej výbave

Alhambra je momentálne na tuzemskom trhu dostupné od 24 390 eur. Nami skúšaný model Sport už v dnešnom cenníku nenájdete, jeho nepriamou náhradou je variant Excellence. Medzi dvojicou verzii sú malé odlišnosti. Exemplár s motorom 1.4 TSI a prevodovkou DSG sa v danom čase predával od zhruba 31-tisíc eur, testované auto však disponovalo množstvom príplatkov.

Aj dobre vybavené MPV si možno teraz kúpiť za rozumnú čiastku 40 fotografií v galérii Aj dobre vybavené MPV si možno teraz kúpiť za rozumnú čiastku Zdroj: Marek Pokrývka

Najväčšou opciou bol balík Exclusive, ktorý prináša tretí rad sedadiel spolu s bi-xenónovými svetlometmi, navigačným systémom, trojzónovou klimatizáciou, parkovacou kamerou elektrickým otváraním bočných zadných dverí i veka batožinového priestoru, vyhrievaním predných sedadiel a niekoľkými ďalšími detailmi. Napriek bohatej výbave sa cena dostala len na 33 332 eur. Dôvodom sú aktuálne bonusy Family Premium, ktoré v súčte predstavujú vyše štvortisícovú zľavu.

Záujemcovia o van by nemali dlho váhať

Napriek upadajúcemu segmentu MPV majú jeho zástupcovia stále čo ponúknuť. Seat Alhambra je toho dobrým príkladom: disponuje ohromným množstvom praktických riešení a ponúka interiérový priestor, ktorý mu môžu obdobne veľké sedemmiestne SUV len závidieť. Pripravovaný model Tarraco ho v tomto smere určite nedokáže plnohodnotne nahradiť.

Seat sa s označením Alhambra môže v najbližších rokoch rozlúčiť 40 fotografií v galérii Seat sa s označením Alhambra môže v najbližších rokoch rozlúčiť Zdroj: Marek Pokrývka

Dokedy tento mohutný Španiel vydrží v ponuke? Odpoveď na túto otázku zatiaľ nepoznáme, do konca dekády však pravdepodobne z portfólia nevypadne. Záujemcovia o veľkopriestorový van by napriek tomu nemali dlho váhať. Aktuálne môžu rátať s výrazným cenovým zvýhodnením, vďaka ktorému vyjde dobre vybavený exemplár na takmer presne jeden milión v starej slovenskej mene. Základného benzínového motora sa pritom netreba báť. Šprintéra z MPV určite nerobí, ale pracuje pružne a zvládne aj väčšie zaťaženie. Nevýhodou je akurát vyššia spotreba paliva.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 395 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 500-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 854 mm
Šírka
1 904 mm
Výška
1 720 mm
Rázvor náprav
2 919 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 693 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 768 kg
Užitočná hmotnosť
662 kg
Celková hmotnosť
2 430 kg
Objem batožinového priestoru
300-2 297 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,7 l/100 km
Mesto - počas testu
10,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
157 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 24 390 €
Základná cena verzie
od 29 380 €
Cena testovaného exemplára
33 332 €

Video
Najnovšie články
Dolný Kubín finišuje s opravou dôležitej križovatky

Americký tuner StreetFighter LA transplantoval srdce klasickej 911-tke. Stádo takmer šesťsto koní upraveného Porsche 911 E-RWB poháňa výhradne elektrina.

Porsche 911 E-RWB: Pouličný bitkár v bielom

Po boku hatchbacku novej Mazdy3 sa predstaví aj sedan. Už koncom novembra sa na autosalóne v Los Angeles dozvieme ďalšie detaily.

Mazda3: Nové zábery odhaľujú aj sedan

Volkswagen sa pripravuje na výrobu 50 miliónov elektromobilov a zaobstaranie batérií. Na tento účel vyčlenil niekoľko desiatok miliárd eur.

VW chce vyrobiť 50 miliónov elektromobilov

Európska únia sa zatiaľ vyhla americkým clám na dovoz áut zo zahraničia, to však podľa predsedu Európskej komisie Jeana-Clauda Junckera môže trvať len do konca...

Juncker: Prímerie medzi USA a EÚ ohľadne áut je krehké

Americký výrobca elektromobilov Tesla má na burze prvýkrát vyššiu hodnotu než BMW. Už len Daimler, Toyota a VW majú v súčasnosti väčšiu trhovú kapitalizáciu.

Tesla má vyššiu trhovú hodnotu než BMW

Facelift už bol na spadnutie, o nástupcovi Mitsubishi L200 sa šepkalo niekoľko mesiacov. Pick-up nakoniec dostal modernú prednú časť i vylepšenú samočinnú...

Mitsubishi L200: Radikálna zmena imidžu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×