Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jesenný zabijak: Pozor na slnko nad obzorom

Málokto si naplno uvedomuje riziko, ktoré prichádza spolu s jeseňou. Nejde ani tak o mokro či hmlu, ale najmä o oslepujúce slnko stojace nízko nad horizontom.
1 1 príspevok 12.09.2018 / Soňa Zverková

Letný čas dovoleniek sa končí a s príchodom jesene striehnu na vodičov nové nástrahy. Nehovoríme teraz o tradičných poveternostných fenoménoch, ako sú hmla či dážď, ale s o jednom, na ktorý často zabúdame. Je ním ostré slnečné svetlo, ktoré dokáže vodiča oslepiť na niekoľko sekúnd. A keďže pri rýchlosti 50 km/h prejde auto za jednu sekundu až 14 metrov, stáva sa doslova neriadenou strelou.

Ilustračná snímka

Riziko oslepenia výrazne narastá práve koncom leta a zimy, no kritické býva aj ráno, keď je slnko nízko nad obzorom. A pokiaľ je vozovka mokrá, efekt oslepenia sa zhoršuje. Rovnako sú nepríjemné jazdy v lese pri prudkom striedaní tieňa a ostrého slnka, ktoré pripomínajú diskotékový stroboskop a ľudské oko má veľké problémy sa tak prudkým zmenám prispôsobiť. K ďalším rizikovým situáciám patrí výjazd z tunela. Ostré slnečné svetlo naviac dokáže dočasne zablokovať aj periférne videnie.

Hoci sa väčšina nehôd bez ohľadu na príčinu stáva v obciach, mimo obcí mávajú vzhľadom na vyššie rýchlosti oveľa vážnejšie následky. A tu pozor. Argumenty o oslepení polícia akceptovať nebude. Zo zákona je totiž vodič povinný prispôsobiť jazdu poveternostným podmienkam. V preklade do ľudskej reči to znamená, že ak vám svieti slnko do očí, zložte nohu z plynu. Situácia v premávke sa dynamicky mení a to, čo ešte pred chvíľou na ceste nebolo, sa tam môže nečakane objaviť. Napríklad, chodec či cyklista.

Za polarizačnú clonu v aute vám hrozí pokuta

VAŠA TÉMA   Polarizačná clona možno dokáže vodičom pomôcť pri ťažkých svetelných podmienkach. Zaujímalo nás však, či tento, nie práve najlacnejší, produkt z televíznej reklamy je u nás povolený.

Oko a vek rozhodujú o oslnení

Schopnosť oka prispôsobiť sa svetelným podmienkam sa mení s vekom. Odborníci upozorňujú, že ľudia v strednom a vyššom veku sú na oslepenie oveľa citlivejší než mladí vodiči, nakoľko ich oči sa dlhšie prispôsobujú zmene intenzity svetla. Napríklad, oči 55-ročného vodiča sa z oslnenia zotavujú až osemkrát dlhšie než oči 16-ročného človeka.

Fakty o tom, čo vodiči z áut v noci skutočne vidia

V súčasnosti sa čoraz častejšie objavuje slovné spojenie „neviditeľný chodec“. Tma, dážď a tmavé oblečenie je nočnou morou každého vodiča. A pritom obyčajný kus plastu s reflexnou úpravou za pár eur...

Významným faktorom je aj farba očí. Svetlejšie oči sú na oslnenie oveľa citlivejšie, pričom kritickú úlohu zohráva makulárny pigment, ktorý sa akumuluje na žltej škvrne na sietnici oka. Zjednodušene možno povedať, že funguje ako polarizačné slnečné okuliare a filtruje svetlo dopadajúce na sietnicu. Dostatok tohto pigmentu dokáže odblokovať niektoré komponenty svetla, ktoré spôsobujú oslnenie.

Ako najlepšie reagovať

Je jasné, že človek nemôže ovplyvniť polohu slnka. V danom okamihu neovplyvní ani stav svojho zraku, nakoľko ide o dlhodobý proces. Nad niektorými aspektmi však má úplnú kontrolu, a to nad štýlom svojej jazdy a čistotou okien. Mastné alebo špinavé okná efekt oslnenia zhoršujú, preto je potrebné udržiavať ich čisté nielen zvonka, ale aj zvnútra. Vo vnútri sa na nich totiž môže usadzovať prach z klimatizácie a zo sedadiel či cigaretový dym. A neraz na nich nájdeme aj odtlačky prstov a dlaní, ktorých mastnota je dokonalým lapačom všetkých nečistôt v kabíne.

Pokiaľ slnko stojí nízko nad obzorom, je jednoznačne najlepším riešením spomaliť a hlavne spozornieť. Prestaňte sa zaoberať autorádiom, navigáciou alebo rozhovorom so spolujazdcom. Sústreďte sa a jazdite defenzívne. V týchto podmienkach to znamená potrebu zvýšiť vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla. Nebezpečné môže byť aj slnko v chrbte, nakoľko môže oslepiť protiidúcich vodičov. Práve denné svietenie je z tohto hľadiska veľkým pomocníkom, keďže zlepšuje viditeľnosť.

Zviera na ceste: Ako predvídať a vyhnúť sa

Zvieratá na ceste predstavujú pre vodičov veľkú hrozbu. Hovoríme najmä o vysokej zveri, ktorá má obdobie párenia práve na jeseň.

Neodporúčame spoliehať sa na polarizačné clony určené pre vozidlá. Ich používanie je na hrane zákona a naviac sa mnohí vodiči v diskusii sťažovali, že sú vysoko odrazové a oslepujú viac ako slnko. Lepším riešením sú polarizačné okuliare alebo kvalitné polarizačné clony na okuliare. Tie vaše oči ochránia, neoslepia protiidúcich vodičov a neriskujete pokutu. Bežné slnečné okuliare nie sú vhodné, nakoľko pri nízko stojacom slnku je ešte relatívne málo svetla a miesta v tieni sa budú javiť ako veľmi tmavé.

Ale pozor, oslepenie nie je len vecou vodičov. Aj chodci a cyklisti sú účastníkmi cestnej premávky a mali by dbať o svoju bezpečnosť. Ak vám slnko praží do očí a nevidíte tak povediac na krok, vodiči sú takí istí ľudia ako vy. Je viac ako zjavné, že taktiež nebudú vidieť dobre a nemusia vás zbadať. Myslite na to. Je to len vo vašom vlastnom záujme.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×