Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazda snov: Mazda MX-5 a Transfăgărăşan

FOTO
Posilnenú Mazdu MX-5 sme prevetrali na slávnej rumunskej ceste. Vysoké otáčky a ostré zákruty nám zdvíhali adrenalín. Roadster dostane vašu hlavu do oblakov, stále však zostáva nohami pevne na zemi.
33 12 príspevkov 11.09.2018 / Filip Kadlečík

Pri práci automobilového novinára môžete očakávať, že skôr či neskôr zablúdite aj na najvychytenejšie cesty sveta. Transfăgărășan k nim rozhodne patrí a i napriek tomu, že automobilky na medzinárodných prezentáciách bežne vyhľadávajú krásne scenérie, túto, prinajmenšom v Európe, netromfne asi nič. Rumunský horský priechod je dychberúcim zážitkom a sviatkom, na ktorý sme sa tešili.

MX-5 sa drobnou modernizáciou príliš nezmenila a nám to nevadí. Stále ide o nádherný kus automobilového umenia. 33 fotografií v galérii MX-5 sa drobnou modernizáciou príliš nezmenila a nám to nevadí. Stále ide o nádherný kus automobilového umenia. Zdroj: Filip Kadlečík

Pri snívaní o výletoch na podobne dychberúce cesty treba dôkladne zvážiť i nástroj, ktorý vás cez ne prevezie. Dve kolesá máme radi, no na štyri nedáme dopustiť. Mazda nám na Balkáne chcela ukázať, že na jazdu cez stovky zákrut Transfăgărășanu neexistuje lepšie auto než jej legendárny roadster. Pri diskusiách o Mazde MX-5 sa často zvykne hovoriť o “poddimenzovanom výkone”, ktorý ju extrémne limituje. Je to ale naozaj pravda?

Rýchly podvozok

My s týmto tvrdením rozhodne nesúhlasíme. Prvotným dôvodom odmietania nie je ani tak motor, ale najmä dokonale vyladený podvozok. Na čo by nám boli stovky koní, keď v roadsteri s hmotnosťou 1 030 kilogramov do zákrut brzdiť netreba? Zadokolka na asfalte drží ako pribitá a akonáhle ju vyslovene nedráždite, pretáčavý šmyk jej ani pri výzvach Transfăgărășanu nepríde na um. Pozor, jazdu bokom však zvláda ľavou-zadnou.

Máloktorý roadster má tak elegantné krivky bez veľkého batohu určeného na skladovanie strechy. 33 fotografií v galérii Máloktorý roadster má tak elegantné krivky bez veľkého batohu určeného na skladovanie strechy. Zdroj: Filip Kadlečík

My sme okrem Transfăgărășanu prešli aj časťou podobne známej Transalpiny, na ktorej nám silno pršalo. MX-5 bola aj na mokrej ceste stále prekvapivo stabilná a pokiaľ ste ju o to nežiadali, cez zákruty vás bokom napred nevozila. Pochváliť treba aj brzdy, ktoré napriek chvíľkovej obrovskej záťaži vôbec nepoľavovali.

Ovládateľnosť roadstera je jednoducho geniálna a je dôvodom, prečo ho nepovažujeme za málo výkonný. Cez zákruty totiž môžete často preletieť rýchlejšie než to dokážu omnoho nadupanejšie, ale i ťažšie, športiaky.

V interiéri sa po novom môžete tešiť na plne nastaviteľný volant. Drobná zmena, ktorá však výrazne prispieva k zlepšenej ergonómii a posedu vodiča. 33 fotografií v galérii V interiéri sa po novom môžete tešiť na plne nastaviteľný volant. Drobná zmena, ktorá však výrazne prispieva k zlepšenej ergonómii a posedu vodiča. Zdroj: Filip Kadlečík

Navyše, atmosférický dvojliter dostal výrazný update, ktorý jeho výkon zvýšil na 132 kW (184 k), pričom maximálne pracovné tempo agregátu stúplo z 6 800 na 7 500 ot./min. Prostredníctvom modifikácie škrtiacej klapky a práce ventilov štvorvalca Japonci dosiahli rýchlejšiu odozva na plynový pedál i lepšiu spotrebu paliva. Výrazne zväčšený bol sací systém i priemer ventilu privádzajúceho vzduch do valcov.

Farba laku Soul Red Crystal je nádherná a hrá rôznymi odtieňmi červenej. 33 fotografií v galérii Farba laku Soul Red Crystal je nádherná a hrá rôznymi odtieňmi červenej. Zdroj: Filip Kadlečík

Inžinieri pracovali aj na povrchu stien piestov, ktoré teraz brzdí menšie trenie, zároveň sú aj o 27 gramov ľahšie. O malú časť zvýšenia výkonu sa postaralo aj odladené výfukové potrubie, ktoré má po novom hlbší tón naprieč celým spektrom otáčok. Podobné zmeny, len v menšom rozsahu, sa uplatnili aj na pohonnej jednotke so zdvihovým objemom 1,5 litra.

Mazda MX-5: Roadster bude mať 184 koní

Atmosférický dvojliter má posunutý obmedzovač otáčok a upravené piesty či ojnice. Medzi novinkami je tiež hĺbkové nastavenie volantu.

Jedno z najlepších áut sveta

Už pred jazdou na vychytenom horskom priechode sme sa zamýšľali nad tým, ako veľmi bude nárast výkonu o 24 koní citeľný v realite. Pravdou je, že z nášho pohľadu nehrajú hlavnú úlohu dve desiatky tátošov, ale najmä zvýšenie maximálneho pracovného tempa motora. Je zjavné, že Miate vysoké otáčky chutia, cíti sa v nich ako ryba vo vode a vy za volantom ako pilot formule.

Najznámejšia časť horského prechodu Transfăgărășan. 33 fotografií v galérii Najznámejšia časť horského prechodu Transfăgărășan. Zdroj: Filip Kadlečík

Najsilnejšou stránkou ľahkého autíčka je totiž schopnosť sprostredkovať zábavu za volantom. Cítite sa, akoby ste okolitou krajinou fičali prinajmenšom tempom 200 km/h a v skutočnosti ledva presahujete legálne limity. K zábave levím podielom prispieva aj excelentná kulisa manuálnej prevodovky - radiaca páka sa po nej hýbe ladnosťou primabaleríny.


Horský priechod Transfăgărășan otvorili v roku 1974 ako strategickú stavbu slúžiacu rumunskej armáde. V najvyššom bode dosahuje cesta dlhá 90 kilometrov nadmorskú výšku 2 042 m.n.m., nájdete na nej päť tunelov a viacero krásnych viaduktov.


Počas cesty po rumunských okreskách nás na Mazde MX-5 sklamala len navigácia, ktorá niektoré z nich vôbec nepoznala a viedla nás niekoľkohodinovými obklukami. Až na tento drobný detail sme si však auto vychutnali v každej jednej zákrute. Jazdeckým talentom je roadster presiaknutý do poslednej skrutky a dáva to najavo. My ho za to milujeme.

Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G184 Soft Top na Transfăgărășane 33 fotografií v galérii Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G184 Soft Top na Transfăgărășane Zdroj: Filip Kadlečík

V priebehu necelých 12 hodín sme na legendárnej Mazde prešli viac než 480 kilometrov s priemernou spotrebou 8,5 l/100 km. Treba si však uvedomiť, že otáčkomer len málokedy klesal pod 4 000 ot./min. Efektivita či faktor zábavy spolu s dokonalým ladením pohonného ústrojenstva a podvozka z MX-5 robia jedno z najlepších áut sveta. Na rumunskom Transfăgărășane to len dokázala a my pred Japoncami predvádzame úctivý úklon. Arigatou gozaimasu!


Najnovšie články
Test Kodiaq Sportline: Najlepšia Škoda

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa

Kompletne otvorený roadster odkazuje na stroje z povojnového obdobia. Existujú dve verzie, pri oboch je základom kupé 812 Superfast.

Ferrari Monza má najsilnejší motor značky

Ford do Európy definitívne prináša Ranger Raptor a spolu s ním i ďalšie novinky. Oznámil to na autosalóne úžitkových vozidiel v Hannoveri. Tešiť sa po novom...

Premiéry Fordu: Ranger Raptor i Custom PHEV

Nemecko chcelo s pomocou stimulov a dotácií dostať na svoje ciele milión áut do roka 2020. Tento cieľ však nie je reálny a určite sa nenaplní.

Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×