Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ideálne radenie: Kedy naozaj šetríte palivo?

V dnešnej dobe sa už čoraz viac rozmáhajú samočinné prevodovky, automobily s manuálnymi sú však na Slovensku stále vo väčšine. Ako s nimi správne narábať, aby ste šetrili palivo? Oplatí sa to vôbec?
3 18 príspevkov 31.08.2018 / Filip Kadlečík

Na populárnom youtube kanáli Engineering Explained prednedávnom vyšlo video, v ktorom jeho hlavný protagonista radí ako čo najefektívnejšie narábať s manuálnou prevodovkou. Kedy preraďovať a kedy radšej ešte nechať daný prevodový stupeň zaradený?

Jason Fenske porovnal štyri jazdy rovnakého vozidla po rovnakej trase 3 fotografie v galérii Jason Fenske porovnal štyri jazdy rovnakého vozidla po rovnakej trase Zdroj: Engineering Explained

Jason Fenske hovorí, že najefektívnejšie je smerom nahor preraďovať čo najskôr, ako sa to dá. Nižšie otáčky totiž znamenajú nižšiu spotrebu paliva, čo jednoznačne potvrdil aj jeho malý, no informáciami nabitý test. Jason prešiel na svojom Subaru XV tú istú trasu konštantnou rýchlosťou, avšak pri každom zo štyroch pokusov mal po celý čas zaradený iný prevodový stupeň.

Vďaka pripojeniu diagnostického zariadenia pritom Fenske mohol neustále sledovať zaťaženie, ktoré je kladené na motor, jeho spotrebu paliva, aktuálne otáčky agregátu a okamžitú rýchlosť. Pri zaradenej dvojke dosiahol pri rýchlosti 93 km/h spotrebu približne na úrovni 16,8 l/100 km, motor pracoval na 6 345 ot./min. Zaťaženie jednotky bolo v tomto prípade 37 %, čo je už logicky najnižšie, aj keď len o jeden percentuálny bod.

Manuálna prevodovka je na ústupe, zatiaľ však ešte ani zďaleka nemizne 3 fotografie v galérii Manuálna prevodovka je na ústupe, zatiaľ však ešte ani zďaleka nemizne Zdroj: Filip Kadlečík

So zaradenou trojkou stúplo zaťaženie agregátu na 38 %, avšak spotreba pri 4 359 otáčkach za minútu klesla na úroveň 9,2 l/100 km. Akonáhle Jason preradil na štvorku, motor spomalil na hodnotu 3 266 ot./min. a tým pádom klesla aj spotreba paliva. Motor bol vyťažený na 40 %. Výsledok 6,9 l/100 km je už na míle vzdialený predchádzajúcim a bude to ešte lepšie. Po preradení na päťku totiž otáčky klesli na 2 640 ot./min a spotreba na 6,2 l/100 km. Pri najvyššom prevodovom prevodovom stupni už záťaž agregátu stúpla na 47 %.

TOP jazdenky s nízkou spotrebou: Koľko stoja?

Zostavili sme rebríček úsporných dieselových i benzínových jazdených áut a okrem nákladov na kúpu sa pozreli i na časté poruchy.

Fenske jednoznačne ukázal, aký veľký vplyv na efektivitu jazdy má správne zaradený prevodový stupeň. Zároveň však zdôraznil aj to, že treba hľadať akýsi kompromis medzi nízkymi otáčkami a zaťažením motora. Šplhať sa hore kopcom pri rýchlosti 30 km/h a zaradenom piatom prevodovom stupni nemá príliš veľký zmysel - motor sa dusí a neefektívne spaľuje ešte viac paliva, než by tomu bolo napríklad na dvojke či trojke.

Aké sú riziká?

Aj keď pokus Engineering Explained hovorí jasnou rečou, teda čím nižšie otáčky má agregát, tým nižšia je spotreba, my rozhodne neodporúčame jazdiť len takýmto spôsobom. Áno, pokiaľ plachtíte dlhou rovinkou a viete, že nebudete zrýchľovať, môžete udržiavať relatívne nízke otáčky. Akonáhle však od motora vyžadujete výkon, netreba len bez rozmyslu tlačiť na plynový pedál.

Agregát pri jazde na nevhodne vysokom prevodovom stupni doslova trpí. Dochádza k intenzívnejšiemu opotrebovaniu kľukového mechanizmu a iných rotačných častí pohonného systému. Napríklad v prípade kľukového hriadeľa hrozí pri podtáčaní nedostatočné mazanie, ktoré sa z dlhodobého hľadiska môže premietnuť do serióznych problémov.

Časovaná bomba v aute: Dvojhmotový zotrvačník

Výmene zotrvačníka sa pri mnohých dnešných autách už nedá vyhnúť, jeho cena je však mimoriadne vysoká. Oplatí sa preto jazdiť tak, aby vydržal čo najdlhšie.

Pri dusení pohonnej jednotky dostáva na frak aj dvojhmotový zotrvačník, ktorým sú dnes vybavené prakticky všetky vznetové a aj mnoho zážihových agregátov. Výmena dvojhmotového zotrvačníka vás pritom môže stáť viac než 500 eur, v niektorých prípadoch dokonca táto suma presiahne rovnú tisícku.

Sedliacky rozum

Jason Fenske demonštroval, že ideálne je rýchlosti preraďovať tak skoro, ako je to možné. Dôležitá tu je pritom najmä druhá časť formulácie - “tak skoro, ako je to možné”. Z pohľadu čísel jazdou na ultra nízkych otáčkach ušetríte, auto sa vám však za to “odvďačí” rôznymi technickými problémami.

Netreba sa báť radiť vysoké prevodové stupne, musia na to však byť splnené podmienky 3 fotografie v galérii Netreba sa báť radiť vysoké prevodové stupne, musia na to však byť splnené podmienky Zdroj: Filip Kadlečík

Na vyšší stupeň preto preraďujte hneď ako zacítite, že automobil už produkuje zbytočne vysoký výkon, ktorý v danej chvíli nevyužívate. Ako trafiť správny bod? Mnohí šoféri sa pri tejto automatizovanej činnosti rozhodujú na základe zvuku, ktorý agregát produkuje. Jeho chod však možno odsledovať aj vďaka reakcii plynového pedálu, vibráciam či samozrejme samotnému otáčkomeru.

Pozor na nízke otáčky! Nezoderte si nimi motor

Časté vytáčanie motora obvykle znamená skrátenie jeho životnosti. Nevhodné sú však aj nízke otáčky, ak sa skombinujú s výraznejším stláčaním plynu a prípadne aj so súčasnou mimoriadne nízkou teplotou.

Chce to trochu sedliackeho rozumu, no skôr či neskôr sa ideálne body preradenia v tom-ktorom aute naučí triafať takmer každý. Pozor, podľa našich skúseností sa nie vždy oplatí sledovať odporúčania vozidla na preradenie. Tie totiž prichádzajú práve v okamihoch, kedy motor ešte treba vyhnať o niečo vyššie, aby sa následne nedusil. Pred samotnou spotrebou paliva vždy uprednostnite kondíciu vášho motora. V konečnom dôsledku tak ušetríte omnoho viac.


Najnovšie články
Časovaná bomba v aute: Rozvodový remeň

Toyota len nedávno zvolávala do servisov milióny hybridov a opäť musela vyhlásiť zvolávaciu akciu. Tentokrát sú na vine airbagy, i keď nie tie problematické...

Toyota opäť zvoláva autá do servisov

Na našich čerpacích staniciach sa prejavuje výrazný vzostup cien ropy z posledných týždňov. Otázka znie, čo nás čaká ďalej. Všetko závisí od situácie vo svete.

Ceny benzínu a nafty: Jeseň nás vyjde draho

Vystúpiť z davu medzi úpravcami na trhu nie je jednoduché. Firme Fostla sa to však podarilo. Ich najnovším produktom je balík pre ostré kupé od Mercedesu.

AMG GT S Fostla: Drsný bodykit i vyšší výkon

Debut piatej generácie japonskej ikony sa odohrá na januárovej výstave v Detroite, no britskí záujemcovia už za kupé môžu zložiť zálohu.

Toyota Supra sa už dá v Británii objednať

Sedemciferná predajná suma pri atuách nemusí automaticky znamenať exkluzívny superšport. Na predaj sa totiž objavil na pohľad celkom obyčajný Volkswagen Beetle...

Miliónový chrobák: Beetle s nájazdom 35 km

Mohutný japonský automobil zaujme nielen dizajnom, ale tiež celkovým komfortom a efektívne pracujúcim hybridným systémom.

Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×