Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Skrytá hrozba horúčav: Pozor, kam zaparkujete

Dovolenkové obdobie sa síce končí, no teplé počasie a sucho pretrvávajú. Pokus nemeckej Dekry ukazuje riziko, ktoré si uvedomuje len málokto.
1 3 príspevky 22.08.2018 / Soňa Zverková

Leto a skorá jeseň sa často nesú v znamení festivalov pod holým nebom, rôznych hromadných vystúpení či remeselných trhov. Pri takýchto podujatiach organizátori často využívajú okolité lúky či polia ako parkoviská, ktoré sa však môžu stať nebezpečnou pascou. Dokazuje to aj pokus nemeckej spoločnosti Dekra.

Ilustračná snímka

Na improvizovaných nespevnených parkoviskách s vysokou suchou trávou či senom totiž hrozí riziko, ktoré si uvedomuje len málokto. Hovoríme o živle, ktorý dokáže napáchať obrovské škody. Je to oheň. Niektoré časti motora, najmä výfuky a katalyzátory sú natoľko horúce, že bez väčších problémov sa od nich suchá tráva zapáli.

Technici Dekry zaparkovali testovacie Audi vo vyššej suchej tráve a horúci katalyzátor sa už v priebehu niekoľkých sekúnd postaral o požiar, ktorý takmer ihneď zachvátil auto. K úplnému zničeniu vozidla nedošlo iba preto, že okamžite zasiahli hasiči, ktorí sa z pochopiteľných dôvodov na pokuse zúčastnili.

Hrozí explózia? Aký je požiar auta v realite

Požiare vozidiel síce nepatria medzi bežné javy, no stávajú sa. No nie je požiar ako požiar. Poradíme vám, kedy môžete auto zachrániť a kedy je lepšie dať ruky preč.

Tento problém sa nemusí vyskytnúť len na suchom poraste na lúkach, ale aj na okraji vozovky. Riziko podstatne zvyšujú vysoké vonkajšie teploty, sucho a nízky podvozok. Dekra preto vyzýva motoristov, aby si dávali veľký pozor. Najmä vtedy, ak ich vozidlo má nižšie položený podvozok alebo stojí na výrazne nerovnom povrchu. Ak je to čo i len trochu možné, vyhýbajte sa takýmto miestam.

Čo robiť, ak horí auto

Pokiaľ nemáte po ruke hasiaci prístroj, nemôžete urobiť v podstate nič, len zavolať tiesňovú linku 112 alebo priamo hasičom na stále funkčné číslo 150. V zásade platí, že za každých okolností zachovajte chladnú hlavu. Autá vybuchujú a lietajú vzduchom iba v hollywoodskych filmoch, v reálnom živote býva dostatok času opustiť kabínu a vzdialiť sa.

Správny postup sme podrobne vysvetlili v jednom z našich predchádzajúcich článkov, preto teraz len v skratke. Vašou prvoradou povinnosťou je postarať sa o ľudí a dostať ich do bezpečnej vzdialenosti od horiaceho vozidla. Druhým bodom je telefonát na tiesňovú linku a až potom sa môžete pokúsiť hasiť požiar. Ak máte čím.

Pri tankovaní v lete hrozí požiar, plynu sa netreba báť

VAŠA TÉMA   V lete sa neoplatí tankovať po hrdlo nádrže, požiarov automobilov prerobených na plyn sa netreba báť.

No aj tu sa pýta veľká opatrnosť, nakoľko na rozdiel od hasičov, ktorí majú špeciálne obleky a skúsenosti, je riziko zranenia u laika veľké. Bežný motorista môže hasiť len malý požiar alebo plamene tesne po tom, ako sa rozhoreli. Ak horí v motorovom priestore, rozhodne neotvárajte kapotu! Pod zatvorenou kapotou bránia šíreniu ohňa splodiny horenia, ktoré ho čiastočne dusia. Otvorením kapoty zvýšite prísun kyslíka a tým požiar podstatne urýchlite. Akonáhle však oheň pohltí motorový priestor aj kabínu, nemáte už žiadnu šancu niečo zachrániť. Zbytočne ohrozíte sami seba.


Video
Najnovšie články
Dolný Kubín finišuje s opravou dôležitej križovatky

Americký tuner StreetFighter LA transplantoval srdce klasickej 911-tke. Stádo takmer šesťsto koní upraveného Porsche 911 E-RWB poháňa výhradne elektrina.

Porsche 911 E-RWB: Pouličný bitkár v bielom

Po boku hatchbacku novej Mazdy3 sa predstaví aj sedan. Už koncom novembra sa na autosalóne v Los Angeles dozvieme ďalšie detaily.

Mazda3: Nové zábery odhaľujú aj sedan

Volkswagen sa pripravuje na výrobu 50 miliónov elektromobilov a zaobstaranie batérií. Na tento účel vyčlenil niekoľko desiatok miliárd eur.

VW chce vyrobiť 50 miliónov elektromobilov

Európska únia sa zatiaľ vyhla americkým clám na dovoz áut zo zahraničia, to však podľa predsedu Európskej komisie Jeana-Clauda Junckera môže trvať len do konca...

Juncker: Prímerie medzi USA a EÚ ohľadne áut je krehké

Facelift už bol na spadnutie, o nástupcovi Mitsubishi L200 sa šepkalo niekoľko mesiacov. Pick-up nakoniec dostal modernú prednú časť i vylepšenú samočinnú...

Mitsubishi L200: Radikálna zmena imidžu

Americký výrobca elektromobilov Tesla má na burze prvýkrát vyššiu hodnotu než BMW. Už len Daimler, Toyota a VW majú v súčasnosti väčšiu trhovú kapitalizáciu.

Tesla má vyššiu trhovú hodnotu než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×