Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Skrytá hrozba horúčav: Pozor, kam zaparkujete

Dovolenkové obdobie sa síce končí, no teplé počasie a sucho pretrvávajú. Pokus nemeckej Dekry ukazuje riziko, ktoré si uvedomuje len málokto.
1 3 príspevky 22.08.2018 / Soňa Zverková

Leto a skorá jeseň sa často nesú v znamení festivalov pod holým nebom, rôznych hromadných vystúpení či remeselných trhov. Pri takýchto podujatiach organizátori často využívajú okolité lúky či polia ako parkoviská, ktoré sa však môžu stať nebezpečnou pascou. Dokazuje to aj pokus nemeckej spoločnosti Dekra.

Ilustračná snímka

Na improvizovaných nespevnených parkoviskách s vysokou suchou trávou či senom totiž hrozí riziko, ktoré si uvedomuje len málokto. Hovoríme o živle, ktorý dokáže napáchať obrovské škody. Je to oheň. Niektoré časti motora, najmä výfuky a katalyzátory sú natoľko horúce, že bez väčších problémov sa od nich suchá tráva zapáli.

Technici Dekry zaparkovali testovacie Audi vo vyššej suchej tráve a horúci katalyzátor sa už v priebehu niekoľkých sekúnd postaral o požiar, ktorý takmer ihneď zachvátil auto. K úplnému zničeniu vozidla nedošlo iba preto, že okamžite zasiahli hasiči, ktorí sa z pochopiteľných dôvodov na pokuse zúčastnili.

Hrozí explózia? Aký je požiar auta v realite

Požiare vozidiel síce nepatria medzi bežné javy, no stávajú sa. No nie je požiar ako požiar. Poradíme vám, kedy môžete auto zachrániť a kedy je lepšie dať ruky preč.

Tento problém sa nemusí vyskytnúť len na suchom poraste na lúkach, ale aj na okraji vozovky. Riziko podstatne zvyšujú vysoké vonkajšie teploty, sucho a nízky podvozok. Dekra preto vyzýva motoristov, aby si dávali veľký pozor. Najmä vtedy, ak ich vozidlo má nižšie položený podvozok alebo stojí na výrazne nerovnom povrchu. Ak je to čo i len trochu možné, vyhýbajte sa takýmto miestam.

Čo robiť, ak horí auto

Pokiaľ nemáte po ruke hasiaci prístroj, nemôžete urobiť v podstate nič, len zavolať tiesňovú linku 112 alebo priamo hasičom na stále funkčné číslo 150. V zásade platí, že za každých okolností zachovajte chladnú hlavu. Autá vybuchujú a lietajú vzduchom iba v hollywoodskych filmoch, v reálnom živote býva dostatok času opustiť kabínu a vzdialiť sa.

Správny postup sme podrobne vysvetlili v jednom z našich predchádzajúcich článkov, preto teraz len v skratke. Vašou prvoradou povinnosťou je postarať sa o ľudí a dostať ich do bezpečnej vzdialenosti od horiaceho vozidla. Druhým bodom je telefonát na tiesňovú linku a až potom sa môžete pokúsiť hasiť požiar. Ak máte čím.

Pri tankovaní v lete hrozí požiar, plynu sa netreba báť

VAŠA TÉMA   V lete sa neoplatí tankovať po hrdlo nádrže, požiarov automobilov prerobených na plyn sa netreba báť.

No aj tu sa pýta veľká opatrnosť, nakoľko na rozdiel od hasičov, ktorí majú špeciálne obleky a skúsenosti, je riziko zranenia u laika veľké. Bežný motorista môže hasiť len malý požiar alebo plamene tesne po tom, ako sa rozhoreli. Ak horí v motorovom priestore, rozhodne neotvárajte kapotu! Pod zatvorenou kapotou bránia šíreniu ohňa splodiny horenia, ktoré ho čiastočne dusia. Otvorením kapoty zvýšite prísun kyslíka a tým požiar podstatne urýchlite. Akonáhle však oheň pohltí motorový priestor aj kabínu, nemáte už žiadnu šancu niečo zachrániť. Zbytočne ohrozíte sami seba.


Video
Najnovšie články
Najvtipnejšie video roka rúca internet: O čo ide?

Každému vodičovi sa aspoň raz za život pritrafí situácia, keď mu polícia nechá odtiahnuť vozidlo. Ak sa tak stane vo Viedni, môže to poriadne narušiť rodinný...

Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×