Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Veľký hit medzi vodičmi: Ktorá kamera je tá naj?

FOTO
I keď sú autokamery veľmi užitočné, rozvoj technológií môže mnohých záujemcov o kúpu zneistiť. Ponúkame niekoľko rád, ako si so širokou ponukou poradiť.
12 37 príspevkov 20.08.2018 / Soňa Zverková

Autokamery sa tešia čoraz väčšej obľube a internet je plný neraz šialených kúskov vodičov či chodcov. Kým donedávna sme mohli obdivovať prevažne vystrájanie vodičov v zahraničí, aj na našich cestách stretávame stále viac áut, v ktorých na čelnom skle kraľuje autokamera. A dokazujú to aj kompilácie, ktoré zverejňuje polícia.

Ilustračná snímka 12 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Kým, povedzme, v Rusku sú autokamery (tzv. dashcams) vítané a veľmi rozšírené, v Európe je ich použitie sporné najmä pre zákony o ochrane osobných údajov. Najvyššie súdne inštitúcie sa týmto problémom zaoberajú a postupne zjednocujú pravidlá ich používania a prípustnosti záznamov ako dôkazov v právnych sporoch. Tento rok v máji práve z tohto hľadiska padol zlomový verdikt v Nemecku.

Na Slovensku je situácia jasná už od roka 2013, keď Úrad pre ochranu osobných údajov zverejnil metodické usmernenie, ktoré aktualizoval o tri roky neskôr. V zásade platí, že autokameru smie používať iba fyzická osoba–jednotlivec na svoje súkromné účely a záznam môže využiť aj v právnych sporoch, napríklad, pri dokazovaní neviny po dopravnej nehode, vymáhaní nárokov voči poisťovni alebo podporu svojich argumentov v občianskoprávnych konaniach. Vo všetkých európskych krajinách však bez ohľadu na právny status kamery platí: bez súhlasu dotknutých osôb resp. anonymizácie nesmiete zverejňovať video na internete. V opačnom prípade sa pripravte na pokuty, ktoré najmä v zahraničí, napríklad, Rakúsku, môžu dosiahnuť niekoľko tisíc eur.

Kamery v autách: Padol zlomový verdikt súdu

Používanie autokamier a najmä prípustnosť záznamu ako dôkazu je v európskych krajinách stále sporné. Postupne sa však začína situácia vyjasňovať. Padol už i zásadný verdikt súdu.

Ako si vybrať kameru?

Na trhu sú k dispozícii kamery vo veľkom cenovom rozpätí. Najlacnejšie možno kúpiť už za 25 eur, špičkové modely za viac než 200 eur. Väčšina najpredávanejších modelov sa predáva od 80 do 150 eur. Pri výbere z tak širokej ponuky však môže mať záujemca naozaj veľkú dilemu. Ponúkame niekoľko tipov, ktoré by vám mohli výber uľahčiť.


>>> Veľký test autokamier v galérii <<<


1. Rozlíšenie a rýchlosť nahrávania

Rozlíšenie je pochopiteľne dôležité v schopnosti rozpoznávať detaily na zázname. Väčšina dostupných autokamier ponúka vysoké HD rozlíšenie 1920x1080 pixelov. Menšie rozlíšenie neodporúčame. Najčastejšie sú v ponuke kamery s rýchlosťou záznamu 30 obrázkov za sekundu, i keď niektoré modely umožňujú až 60. V zásade platí, že čím vyššia rýchlosť záznamu, tým menšie riziko trhaného alebo inak poškodeného záznamu. Pri kúpe počítajte s tým, že bežné autokamery neumožňujú príliš vysokú obrazovú kvalitu. Ak vám ide o naozaj vysokú kvalitu záznamu, napríklad, videá z dovolenky, radšej zvoľte akčnú kameru.

Autokamery: Extrémne pokuty a aj dôkaz neviny

Autokamery sú medzi motoristami čoraz obľúbenejšie, nakoľko v sporných prípadoch nehody dokážu byť svedkom viny či neviny. Spája sa s nimi však aj niekoľko rizík a v niektorých prípadoch aj extrémne...

2. Obrazový uhol objektívu

Väčšina ľudí pozná štandardný uhol objektívu z fotografií a zväčša v súvislosti s ohniskovou vzdialenosťou. Obrazový uhol predstavuje údaj o tom, aká veľká plocha sa zobrazí na zázname. Čím menšia ohnisková vzdialenosť, tým väčší obrazový uhol. Existujú panoramatické kamery s extrémne veľkým uhlom, ktoré zaberajú až 180 stupňov. Pre bežné účely postačí aj uhol 120 až 140 stupňov.

3. Upevnenie

V spôsobe upevnenia dominujú dva spôsoby: obojstranná lepiaca páska alebo silikónová prísavka. Najefektívnejšie sú práve prísavky, nakoľko umožnia použitie kamery vo viacerých autách a v prípade potreby ju možno kedykoľvek odstrániť. Prilepený držiak je oveľa ťažšie odstrániť a lepiaca páska často zanecháva zvyšky lepidla.

4. Režim snímania

Niektoré kamery majú zabudovanú funkciu núdzového snímania, ktorá je najmä v premávke veľmi užitočná. Ak senzory kamery zachytia vysoké preťaženie, automaticky sa zapne nahrávanie a zachytí moment nehody.

Autokamery: Vodičom hrozia likvidačné tresty

Téma malých autokamier, často prezývaných aj čierne skrinky, je v Európe sporná. Väčšina krajín ich síce za určitých okolností povoľuje, napriek tomu v súvislosti s nimi hrozia vodičom pokuty...

Väčšina kamier nahráva v slučke. To znamená, že v prípade nedostatku kapacity úložného média, zväčša SD karty, sa automaticky prekryje starší záznam. Obvykle možno dĺžku slučky nastaviť, niektoré kamery umožňujú aj neustále nahrávanie. To sa môže v zahraničí, napríklad, v Nemecku vypomstiť, nakoľko „neustále bezdôvodné nahrávanie“ porušuje zákon o ochrane osobných dôvodov.

5. Údaje o zázname

Okrem samotného videa zaznamenávajú kamery ďalšie údaje, ako dátum, čas a niektoré modely aj rýchlosť vozidla a údaje z GPS. Niektoré modely ponúkajú celý rad dodatočných funkcií, napríklad, rozpoznávanie evidenčných čísiel či dokonca identifikáciu vodiča.

6. Dodatočné funkcie

Niektorí výrobcovia ponúkajú nad rámec bežných funkcií kamier aj dodatočné, napríklad, ovládanie pomocou aplikácie alebo slovne. Ďalšie modely zas ponúkajú funkciu odhaľovania policajných radarov. Tu však pozor, na Slovensku je zakázané nielen antiradary používať a mať vo vozidle takýto prístroj pripravený na použitie, ale po novom už aj ich predaj. Medzi užitočné funkcie patrí aj varovanie pred nedostatočnou vzdialenosťou, použitie namiesto parkovacej kamery či pohybové senzory počas státia vozidla.

Kamery v aute a zákon o ochrane osobných údajov

Zákon o ochrane osobných údajov ponúka súkromným osobám výnimku pri používaní kamery v aute. No len za určitých okolností.

Test autokamier

Naši nemeckí kolegovia z AUTO BILDu sa pre rastúcu obľubu autokamier rozhodli otestovať a porovnať 11 modelov. Hodnotili pri tom dostupné funkcie, ovládanie, kvalitu záznamu a spôsob upevnenia vo vozidla.


>>> Výsledky testu kamier nájdete v galérii <<<


Víťazom testu sa stal model TrueCam A7s (150 eur), ktorá presvedčila dobrou kvalitou cez deň aj v noci a mnohými dodatočnými funkciami, napríklad, rozlišovaním evidenčných čísiel či ukladaním koordinátov GPS a rýchlosti. Jej jedinou nevýhodou je absencia sledovacej funkcie počas státia vozidla a nedostatočná výdrž batérie (len 30 minút).

Na poslednom mieste skončil najlacnejší model Rollei CarDVR-71 zhruba za 40 eur. Kolegovia kritizovali nielen zlú kvalitu záznamu, ale aj komplikované ovládanie a chýbajúce vyhodnocovanie GPS koordinátov. Neveľmi sa darilo aj ďalšiemu lacnému modelu za 80 eur, ktorý skončil na predposlednom mieste. Ak chcete skutočne kvalitnú kameru, mali by ste investovať aspoň 100 eur. Odporúčame si vždy prečítať aj recenzie kupujúcich.


Video
Najnovšie články
Crashtest: Je 20 rokov vývoja áut naozaj cítiť?

Okrem voľby pneumatík motoristi pred zimou často riešia i to, či zimné gumy obujú na oceľové (plechové) ráfiky, alebo radšej zvolia atraktívnejšiu zliatinovú...

Plechové vs. zliatinové disky: Čo obuť na zimu?

Donedávna medzi najväčšie riziká za volantom patrilo telefonovanie a posielanie textových správ. S rozvojom sociálnych sietí však pribudli nové, nemenej...

Selfie: Nebezpečný fenomén v aute zabíja

Rozvoj elektromobilov brzdí viacero faktorov. Okrem vysokej ceny je to najmä krátky dojazd a pokiaľ nevznikne hustá sieť nabíjacích staníc v mestách aj...

Na rozvoj elektrickej mobility stále chýbajú nabíjačky

Mnohé predmety vrátane automobilov môžu byť vďaka svojim predošlým majiteľom o niečo hodnotnejšie. Je to tak aj v prípade tohto malého off-roadu.

Vojnový Jeep Steva McQueena budú dražiť

KLEBETY TÝŽDŇA Audi A1 môže dostať verziu Allroad, Jaguar F-Type bude mať nástupcu a Peugeot 508 R asi dosiahne výkon 350 koní.

Chiron Super Sport a hybridná Octavia RS

Základom ponuky bude namiesto doterajšieho 4,3-litrového atmosférického variantu model 2.7L Turbo, ktorý víťazí výkonom i spotrebou paliva.

Chevrolet Silverado neušiel downsizingu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×