Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Spotreba v minulosti: Športiaky i ľudové autá

FOTO
Dnešné emisné normy sú prísne a automobilky sú neustále nútené zvyšovať efektivitu pohonných jednotiek. Sú však autá súčasnosti naozaj o toľko lepšie než tie, na ktorých jazdili naši rodičia či starí rodičia?
80 54 príspevkov 16.08.2018 / Filip Kadlečík

Spotreba automobilov a vypúšťané emisie sú dnes vo svete automobilov témou číslo jeden. Striktná direktíva úradov formuje budúcnosť motorizmu a preto sa čoraz viac tlačí na automobily s alternatívnym pohonným ústrojenstvom. Ani tie konvenčné, spaľovacie, však dnes nie sú úplne na zahodenie.

Staré autá nutne nemuseli mať vysokú spotrebu, pomáhala tomu napríklad aj malá hmotnosť či výrazne nižší výkon 80 fotografií v galérii Staré autá nutne nemuseli mať vysokú spotrebu, pomáhala tomu napríklad aj malá hmotnosť či výrazne nižší výkon Zdroj: AUTO BILD

Za posledné desaťročia sa motory výrazne zmenili a tento fakt nejde na vrub len prísnym normám. Pomaly, ale konštantne, stúpajú aj ceny palív a v dobe, keď už benzín či nafta nestoja bagateľ, sa motoristi pri kúpe automobilu rozhodujú aj podľa deklarovanej spotreby. Z toho všetkého vyplýva, že automobily by dnes mali byť úspornejšie než v minulosti. Je to však naozaj pravda?

AUTO BILD odmeral reálnu spotrebu ôsmich desiatok starých automobilov a zoradil ich podľa výsledného apetítu. Medzi “súťažiacimi” sa nájdu aj ľudové klasiky ako napríklad VW Golf prvej generácie, Fiat Nuova 500, Trabant 601 S Universal či Škoda 120 L. Svoje miesto v poradí ale majú aj športovci typu Porsche 911 Carrera 3.2, BMW 2800 CS, Alfa Romeo Montreal či Datsun 280 ZX.


>>> Veľký prehľad spotreby starých áut nájdete v galérii <<<


Apetít každého jedného automobilu sa meral na rovnakej trase s dĺžkou 101 kilometrov, ktorá kombinuje diaľnicu, okresky a mesto. Výsledky porovnávania sú veľmi prekvapivé, veď najúspornejšie vozidlá boli svojho času schopné jazdiť ďaleko pod 5 litrov a napríklad aj spomínaná 911 Carrera 3.2 sa vedela zmestiť pod hranicu 10 l benzínu na 100 kilometrov jazdy.

WLTP v praxi: Ukončí klamstvá o spotrebe?

Oficiálna spotreba automobilov, ktorú udávajú výrobcovia, už dlhší čas príliš nekorešponduje s realitou. Zmení tento fakt nástup nového testovacieho cyklu? V čom je vlastne WLTP iný?

Mohlo by sa teda zdať, že dnešné autá z pohľadu spotreby veľký pokrok neurobili. Opak je však pravdou. Bežný dvojliter dnes vie vyprodukovať výkon hraničiaci s úrovňou 147 kW (200 k), malé litrové trojvalce zasa bežne prekračujú hranicu 81 kW (110 k). Vtedy sa o takýchto výkonoch ľudovým vozidlám ani nesnívalo. Do rovnice naviac treba započítať aj vyššiu hmotnosť dnešných áut, ktoré so sebou vezú množstvo techniky a bezpečnostných prvkov. Vývoj teda nepochybne ide dopredu, prechod na novú normu WLTP však ukazuje, že v mnohých prípadoch nie dostatočne rýchlo.


Najnovšie články
Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mercedes-Benz triedy X sa v rukách známeho tunera ocitol v novej dimenzii. Zhmotnenie divokej predstavy zatiaľ ostáva otázne.

Carlex Design EXY 6x6: Zdolá aj mesačnú krajinu

Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom...

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Tuner zaoberajúci sa najmä riadiacimi jednotkami motorov ponúka pre naftovú strelu BMW dve úpravy, silnejšia posúva výkon na 515 koní.

McChip-DKR: Ešte viac sily pre M550d

Okrem novej výplne masky chladiča a 18-palcových kolies dostalo vozidlo červenú kožu či turbodiesel Smartstream dostupný v dvoch verziách.

Hyundai i40 prechádza balíkom zmien
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×