Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Spotreba v minulosti: Športiaky i ľudové autá

FOTO
Dnešné emisné normy sú prísne a automobilky sú neustále nútené zvyšovať efektivitu pohonných jednotiek. Sú však autá súčasnosti naozaj o toľko lepšie než tie, na ktorých jazdili naši rodičia či starí rodičia?
80 55 príspevkov 16.08.2018 / Filip Kadlečík

Spotreba automobilov a vypúšťané emisie sú dnes vo svete automobilov témou číslo jeden. Striktná direktíva úradov formuje budúcnosť motorizmu a preto sa čoraz viac tlačí na automobily s alternatívnym pohonným ústrojenstvom. Ani tie konvenčné, spaľovacie, však dnes nie sú úplne na zahodenie.

Staré autá nutne nemuseli mať vysokú spotrebu, pomáhala tomu napríklad aj malá hmotnosť či výrazne nižší výkon 80 fotografií v galérii Staré autá nutne nemuseli mať vysokú spotrebu, pomáhala tomu napríklad aj malá hmotnosť či výrazne nižší výkon Zdroj: AUTO BILD

Za posledné desaťročia sa motory výrazne zmenili a tento fakt nejde na vrub len prísnym normám. Pomaly, ale konštantne, stúpajú aj ceny palív a v dobe, keď už benzín či nafta nestoja bagateľ, sa motoristi pri kúpe automobilu rozhodujú aj podľa deklarovanej spotreby. Z toho všetkého vyplýva, že automobily by dnes mali byť úspornejšie než v minulosti. Je to však naozaj pravda?

AUTO BILD odmeral reálnu spotrebu ôsmich desiatok starých automobilov a zoradil ich podľa výsledného apetítu. Medzi “súťažiacimi” sa nájdu aj ľudové klasiky ako napríklad VW Golf prvej generácie, Fiat Nuova 500, Trabant 601 S Universal či Škoda 120 L. Svoje miesto v poradí ale majú aj športovci typu Porsche 911 Carrera 3.2, BMW 2800 CS, Alfa Romeo Montreal či Datsun 280 ZX.


>>> Veľký prehľad spotreby starých áut nájdete v galérii <<<


Apetít každého jedného automobilu sa meral na rovnakej trase s dĺžkou 101 kilometrov, ktorá kombinuje diaľnicu, okresky a mesto. Výsledky porovnávania sú veľmi prekvapivé, veď najúspornejšie vozidlá boli svojho času schopné jazdiť ďaleko pod 5 litrov a napríklad aj spomínaná 911 Carrera 3.2 sa vedela zmestiť pod hranicu 10 l benzínu na 100 kilometrov jazdy.

WLTP v praxi: Ukončí klamstvá o spotrebe?

Oficiálna spotreba automobilov, ktorú udávajú výrobcovia, už dlhší čas príliš nekorešponduje s realitou. Zmení tento fakt nástup nového testovacieho cyklu? V čom je vlastne WLTP iný?

Mohlo by sa teda zdať, že dnešné autá z pohľadu spotreby veľký pokrok neurobili. Opak je však pravdou. Bežný dvojliter dnes vie vyprodukovať výkon hraničiaci s úrovňou 147 kW (200 k), malé litrové trojvalce zasa bežne prekračujú hranicu 81 kW (110 k). Vtedy sa o takýchto výkonoch ľudovým vozidlám ani nesnívalo. Do rovnice naviac treba započítať aj vyššiu hmotnosť dnešných áut, ktoré so sebou vezú množstvo techniky a bezpečnostných prvkov. Vývoj teda nepochybne ide dopredu, prechod na novú normu WLTP však ukazuje, že v mnohých prípadoch nie dostatočne rýchlo.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×