Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť
Test BMW 120d xDrive nebude úplne bežný. Bude totiž rozlúčkou s autom, ktoré nám za posledné roky spravilo radosť niekoľkokrát a v mnohých ohľadoch. Život je zmena a tá čaká aj obľúbenú jednotku. Má sa z nej stať civilnejší kompakt disponujúci pohonom predných kolies a rmodernými technológiami. Iste, tešíme sa aj na to auto, ale aktuálna generácia nám bude poriadne chýbať…
58 fotografií v galérii
Typické BMW - takto sa nám rad 1 páči Zdroj: Filip Kadlečík
Rad 1 nedávno prešiel drobnou úpravou, ktorá sa dotkla predovšetkým infotainmentu. Ten dostal lepšie parametre a modernejšie užívateľské prostredie. Klamať si však nebudeme, so supermodernou konkurenciou zo Stuttgartu sa dnes nemôže porovnávať ani náhodou. Mercedes-Benz triedy A má v rukáve všetky esá a rad 1 len čierneho Petra. Alebo to nie je úplne tak?
Dnes už klasika
Jednotka dnes už dizajnom nemôže prekvapiť snáď nikoho. Za ostatné roky sa stala etablovaným hráčom na trhu i na našich cestách a Slováci ju majú v oku. Napriek tomu musíme na testovanom vozidle vyzdvihnúť nádherný lak vo farbe Estoril Blue skombinovaný s výbavou M Sport a krásnymi ráfikmi kolies. Presne takto by sme si predstavovali rad 1, ak by sme si ho mali zostavovať my.
Zabúdať netreba ani na to, že napriek blížiacemu sa odchodu nie je rad 1 zvonku v podstate nijak zvlášť zastaralý. Predné reflektory sú plne diódové, avšak nedisponujú technológiou vyrezávania protiidúcich objektov. Koncové svetlá sú taktiež spracované veľmi pekne a vďaka integrovanej LED trubici budú vyzerať moderne ešte niekoľko rokov. Jednotka už síce rokmi môže byť opozeraná, to jej však podľa nás na šarme neuberá. Práve naopak, zreje ako víno.

Test BMW 114i: Mníchovský základ
Najlacnejším BMW je trojdverová jednotka, najlacnejšou motorizáciou 114i. Má táto kombinácia aj praktický význam, alebo slúži len na vyčarovanie pekného začiatku cenníka?Pocit bezpečia a prémiovosti
Detailnému opisu interiéru sme sa venovali už pri testovaní modelu 118d, zbytočne by sme teda to isté opakovali dookola. Nedá nám však neupozorniť na jeden kritický bod, ktorý BMW radu 1 plní s prehľadom. Keď si do neho človek sadne, naozaj sa cíti ako v prémiovom aute.
58 fotografií v galérii
Interiér pôsobí prémiovým dojmom na pohľad i na dotyk Zdroj: Filip Kadlečík
Športové sedadlá vodiča i spolujazdca objímu a vďaka dobrému bočnému vedeniu ich nepustia zo zovretia ani v prudkých zákrutách. Volant s písmenkom M na základni spodného ramena do ruky padne excelentne, rozhodne ide o jeden z najlepších, ak nie o vôbec najlepší, volant na trhu. Jeho veniec je hrubý, potiahnutý kvalitnou kožou a zároveň príjemne mäkký. Rozmiestnenie ovládačov tempomatu a multimédií je ukážkové.
Ak je pre BMW charakteristický vynikajúci posed za volantom, toto auto je typologicky ortodoxným Bavorom. Kreslo si dokážete spustiť takmer až k podlahe, čo ešte umocňuje zážitok z riadenia a celej kabíny, ktorá pôsobí robustne a bezpečne. Všetko len podtrhuje stredový panel, ktorý je o pár stupňov naklonený k vodičovi.
Malé omladenie výrazne prospelo materiálovej skladbe i remeselnému spracovaniu kabíny. Z celého interiéru BMW 120d xDrive bolo cítiť prémiovosť a robustnosť. Niet sa čomu čudovať, tento automobil dosahuje pohotovostnú hmotnosť presahujúcu 1 500 kilogramov, čo na hatchback vôbec nie je málo. Prekvapiť by vás to však nemalo, veď tento kompakt disponuje silným dvojlitrom, príjemným automatom, pohonom všetkých kolies a robustným a vynikajúco vyladený, podvozkom, ktorý so zvyškom auta pracuje úplne bez chýb.
Delikátny podvozok
Dve viacprvkové nápravy modelu 120d sa vodičovi starajú o zážitok, ktorý u konkurencie často hľadáme márne. S “ťažkou” jednotkou pracujú krásne pri agresívnej jazde po okreskách a pritom sú stále pripravené odtlmiť aj výraznejšie nedokonalosti našich ciest. Neveľké BMW pôsobí, akoby sa do asfaltu zahrýzl a pustí sa ho len v prípade, že využijete jeho ochotu šmýkať sa zákrutami. Tá je napriek prítomnosti pohonu xDrive viac než citeľná. Z času na čas si na mokrej vozovke viete vyhodiť z kopýtka aj s dvojlitrovým dieselom.
Všestrannosť podvozka je tu fascinujúca, no nie je kľúčom k radosti z jazdy. Ten sa skrýva niekde medzi volantom, sedadlami a pneumatikami. Keď si do tohto auta sadnete, cítite, ako by ste sa doslova spojili. Vnemy z cesty vnímate nielen vďaka strmému a komunikatívnemu riadeniu, ale i cez chrbát a zadok. BMW 120d xDrive sa s pozorným vodičom doslova rozpráva a je len na vás, či ho budete počúvať. Ak áno, môžete sa tešiť na jazdu, ktorá vás chytí za srdce.

Test BMW 118d: Verný Bavor aj napriek nafte
BMW 118d na prvý pohľad možno nepatrí k šoférsky atraktívnym vozidlám. Napriek tomu by takým vďaka svojmu rodokmeňu a tradíciam značky mohlo byť. Aká však je skutočnosť?Skvelá dvojka
Pod dlhočiznou prednou kapotou sa skrýva prepĺňaný vznetový štvorvalec ladený na 140 kW (190 k) a 400 Nm, ktorý svoju silu na všetky štyri kolesá distribuuje pomocou osemstupňovej automatickej prevodovky s hydromeničom. Ide o dvojicu, ktorá k sebe patrí ako soľnička a korenička. Prevodovka firmy ZF dokáže vynikajúco pracovať s krútiacim momentom naftiaku a radí tak, že na pádla pod volantom siahnete len veľmi výnimočne.
Je paradoxom, že v tomto aute pôsobí aj “nešportový” diesel ako príjemne pružný motor, s ktorým sa dá vyblbnúť do sýtosti. Rozhodne za to môže nielen samotný agregát, ale aj spomínaná prevodovka. Okrem istého zábavného faktoru však jednotka exceluje aj na poli kombinovanej spotreby. S takmer dvestokoňovým hatchbackom s pohonom 4x4 viete v kombinovanom režime jazdiť bez väčších problémov za šesť litrov nafty na sto kilometrov.
Drahý špás
Samozrejme, BMW 120d má aj svoje nedostatky. Jazdecky príjemná kabína by mohla byť aj vzdušnejšia a priestrannejšia, na diaľnici by pomohlo lepšie odhlučnenie motora a kolies. V porovnaní s konkurenciou, predovšetkým Mercedesom-Benz triedy A zaostáva aj z hľadiska technológií. To by sa však čoskoro malo zmeniť.
Bežne to nerobíme, pretože si nemyslíme, že skutočná kvalita a pôžitok z jazdy sú lacné, no medzi negatíva vozidla tentokrát musíme zaradiť aj jeho cenovku. Testovačka bola nakonfigurovaná v cene 49 854 eur, čo je ešte viac než napríklad nedávno testovaná, úplne nová, trieda A.

Test BMW M140i: Perfektný jednorožec
Šesťvalcový hot-hatch láka na špičkovú dynamiku, návykový zvuk i výborný podvozok. Jeho súčasná podoba je však odsúdená na zánik.Je faktom, že rad 1 kúpite už od 24 700 eur, za takýto nadupaný model však zaplatíte takmer dvojnásobok. Pri takejto sume je otázne, či by sme už rovno nezvažovali aj šesťvalcový variant M140i. Stojí ešte ďalších takmer 10 000 eur, no ak si niekto môže dovoliť dať bezmála 50 000 eur do kompaktu, ďalšia desiatka ho už nezabije.
Delikátna záležitosť
BMW 120d xDrive je bez pochýb delikátnym automobilom. Má vynikajúci podvozok, pohon, motor i prevodovku a z mechanického hľadiska ide citeľne o poctivé auto, ktoré vás spoza volantu bude baviť. Aj napriek vznetovému štvorvalcu pod kapotou si dokáže obhájiť povesť excelentného jazdeckého kompaktu. Mierna modernizácia v podobe upraveného infotainmentu, materiálovej skladby či prístrojovky síce autu pomohla, z technologického hľadiska ho však nespasila.
Pravdou je, že ak dnes túžite po prémiovom kompakte a rozhodujete sa medzi BMW a Mercedesom, stačí si zoradiť priority a budete mať vo všetkom jasno. Potrpíte si na najmodernejšie technológie, komfort a eleganciu? Berte Áčko. Ak však chcete za volantom prežívať každý centimeter vašej cesty, bude pre vás BMW radu 1 tou správnou voľbou a to dokonca i s naftou pod kapotou. Nakoniec musíme podotknúť, že excelentne jazdí aj stuttgartské Áčko. O to väčšia je pochvala určená pre Bavorov.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 995 cm3
|
Max. výkon
|
140 kW/190 k
|
pri otáčkach
|
4 000/min
|
Max. krútiaci moment
|
400 Nm
|
pri otáčkach
|
1 750- 2 500/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
8-stupňová automatická
|
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
|
|
Dĺžka
|
4 329 mm
|
Šírka
|
1 765 mm
|
Výška
|
1 440 mm
|
Rázvor náprav
|
2 690 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 505 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 575 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
545 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 050 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
360/1 200 l
|
Objem palivovej nádrže
|
52 l
|
JAZDNÉ VÝKONY
|
|
Max. rýchlosť
|
222 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
6,9 s
|
SPOTREBA
|
|
Mesto - normovaná
|
6,0 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,8 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,2 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
6,7 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
6,2 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
5,2 l/100 km
|
EMISIE
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
138 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 24 700 €
|
Základná cena verzie
|
od 30 750 €
|
Cena testovaného exemplára
|
49 854 €
|