Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Lacný trik: Zaparkujte vždy a bez problémov

Parkovacie senzory sú praktické a neraz dokážu nepriamo ochrániť lak. Dodatočné vybavenie auta senzormi však môže byť drahé. Našťastie existuje šikovná a oveľa lacnejšia alternatíva.
2 36 príspevkov 15.08.2018 / Redakcia AUTO BILD

Zadné parkovacie senzory sú jednou z naozaj užitočných inovácií, s ktorými prišiel automobilový priemysel. Akonáhle sa auto priblíži k prekážke, ozve sa zvukový signál, ktorého hlasitosť či frekvencia „pípania“ sa so skracujúcou sa vzdialenosťou od prekážky stupňuje. V niektorých modeloch je signál zo senzorov priestorový, čiže sa ozýva z tej strany, na ktorej je prekážka.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Niektoré značky ponúkajú integrované senzory už v nižších stupňoch výbavy, iné za príplatok. Aj majitelia starších vozidiel si môžu zabezpečiť dodatočnú montáž priamo u danej značky, vrátane inštalácie senzorov do nárazníka, to však obvykle stojí nemálo peňazí. Oveľa lacnejšou a jednoduchšou alternatívou sú senzory v držiakoch „ešpézetiek“, nakoľko nevyžadujú demontáž nárazníka ani zásah do elektroinštalácie vozidla.

Dodatočná montáž senzorov

Pri dodatočnej montáži sa obvykle bez servisu nezaobídete. V prvom rade je potrebné odmontovať nárazník a vyvŕtať v ňom otvory pre umiestnenie senzorov. Naviac otvory musia byť v presnej pozícii, inak systém nebude fungovať správne. Riadiace jednotky, ktoré sú súčasťou balenia, sa musia pripojiť k elektroinštalácii vozidla a následne je potrebné namontovať aj príslušné reproduktory. Celý proces vyžaduje manuálnu zručnosť a skúsenosti.

Cúvacie senzory: Koľko miesta máte, keď pípajú?

Na parkovacie senzory si mnoho vodičov ešte úplne nezvyklo. Koľko miesta za nimi zostáva, keď už pípajú bez prestávky? Zmerali a zoradili sme presné hodnoty pri dvadsiatke obľúbených modelov.

Držiak so senzormi

Ide o najjednoduchší spôsob, ako získať parkovacie senzory. Skrátka stačí vymeniť jeden držiak tabuľky s evidenčným číslom (TEČ) za iný. Odpadá tak potreba prácnej demontáže nárazníka a zásahu do elektroinštalácie. Senzory sú napájané vlastnou batériou, ktorá spravidla vydrží niekoľko mesiacov. Signál sa vysiela bezdrôtovo do displeja s vlastnými reproduktormi, ktorý sa upevní v kabíne a napája sa z 12-voltovej zásuvky. Á propos, na trhu sú aj systémy s parkovacou kamerou.

Špeciálne držiaky TEČ si možno zaobstarať z klasických internetových obchodov, ale napríklad aj čoraz obľúbenejších čínskych alternatív. Existuje množstvo spôsobov a riešení. Nám sa najviac pozdáva to, ktoré je schopné prostredníctvom špeciálnej aplikácie bezdrôtovo prenášať informácie zo senzorov do telefónu vodiča. Nepotrebujete totiž k nemu žiadny dodatočný displej a využijete ho naozaj len vtedy, keď sa vám bude hodiť.

Náklady

Ceny sa hýbu v skutočne veľkých rozpätiach. Držiaky TEČ so senzormi možno kúpiť už od 25 či 30 eur, smerom nahor cena obmedzená nie je a nájdete aj produkty za 150 či 200 eur. A hoci senzory, ktoré je potrebné umiestniť do nárazníka, stoja zhruba rovnako ako držiaky (50 až 150 eur), je potrebné pripočítať náklady na ich montáž (300 až 1 000 eur). Niektoré produkty možno kúpiť aj za 20 eur, no pri tých sa treba mať na pozore, nakoľko kvalita môže byť naozaj viac ako pochybná.

Parkovanie cez dve miesta: Zlozvyk vodičov

Arogantné parkovanie cez dve parkovacie miesta či krížom cez jedno mnohí vodiči vysvetľujú snahou ochrániť svoj majetok. Otĺkanie susedných áut a následný útek sú rovnako nezmyselné. Opravu pritom...

Na čo dávať pozor

Hoci držiaky vyzerajú naozaj ako výborné riešenie, musíte počítať s tým, že majú svoje obmedzenia. Napríklad, nepracujú spoľahlivo, ak je miesto pre TEČ príliš hlboké alebo sú umiestnené príliš vysoko. Meranie môžu ovplyvniť aj ťažné zariadenie, nečistoty a vlhkosť a podľa recenzií k niektorým drahším produktom bývajú problémy aj s pripojením senzorov k mobilnému telefónu. Preto si vždy prečítajte recenzie kupujúcich, z ktorých sa dozviete nielen nedostatky vybraného modelu, ale aj prípadné problémy pri montáži.

Pozdĺžne parkovanie robí problémy aj mnohým skúseným vodičom 2 fotografie v galérii Pozdĺžne parkovanie robí problémy aj mnohým skúseným vodičom Zdroj: Google Maps/ Streetview

Pred kúpou akéhokoľvek držiaka odporúčame preveriť obsah balenia, popis inštalácie a najmä rozmery, aby bol vhodný pre slovenské „ešpézetky“. Malá rada na záver: Ak chcete nájsť držiak so senzormi cez vyhľadávač či priamo na niektorom z populárnych zahraničných portálov, zadajte anglický výraz „reverse sensor plate“ alebo „parking sensor plate“.

Máte skúsenosti s držiakmi TEČ so senzormi? Podeľte sa o ne v diskusii.


Najnovšie články
Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov

Pod kapotu dvojice príbuzných S-Max a Galaxy sa nasťahoval štvorvalec EcoBlue, dostupný je v štyroch verziách. Pribudol aj osemstupňový automat.

Moderný turbodiesel pre veľké MPV Ford

Systém štart-stop mnohí vodiči neznášajú, často síce funguje správne, inokedy však agregát auta vypne v úplne nevhodnej chvíli. Aká je teda pravda o tejto...

Na rovinu o štart-stop systéme: Šetrí palivo?

Vďaka aerodynamike, kvalitnej streche, priestoru a komfortným prvkom je tento kabriolet schopný zastávať rolu auta na každý deň.

Test Mercedes E400 Cabriolet: Len na leto?

Niektoré nemecká mestá začali obmedzovať vjazd starších dieselov a čoskoro pribudnú nové. Tieto zákazy sa dotknú vyše milióna vozidiel noriem Euro 4 a 5. Počty...

Zákazy vjazdu zasiahnu vyše milión dieselov

Populárny model Peugeotu oslavuje dve dekády od svojho uvedenia na cesty. Peugeot 206 si právom vybojoval status ikony svojho segmentu, vyrába sa dokonca ešte...

Peugeot 206: Bestseller oslavuje 20. narodeniny
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×